Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Ikke for å gjøre dette til en Wordtråd, men når vi nå er inne på mastadonten:

De hadde noe som het «masterdocument». De gangene jeg prøvde det i tidligere versjoner av Word så kuttet jeg det ganske raskt ut.

Men tanken på å ha et overordnet dockument (master) bestående av mange selvstendige filer var fasinerende; om en nå foretok bearbeidelser i de enkelte filer eller mens en var innen «masteren».

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd meg noe på dette etter litt dårlige erfaringer tidligere - noe gikk tilslutt galt - men har vi andre tekstprogram som takler den funksjonen med glans?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    stejorge skrev:
    Spørs på bruken da, men OpenOffice gjør jobben for meg til hjemmebruk. Ellers så kan du jo sikkert kjøre windows versjonen i Crossover eller Parallels Desktop for å spare deg for en ny lisens.
    NeoOffice er den Macifiserte versjonen av OO. Bedre integrering i OSX osv. Er også en ny "fork" av OO som kalles LibreOffice.

OO kan en viktig ting som Word ikke kan. Lagre i Open Document Format.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Parelius skrev:
    Ikke for å gjøre dette til en Wordtråd, men når vi nå er inne på mastadonten:
    Det var slutt med Word for min del da MS kuttet ut Visual Basic for Applications og gikk for .Net i stedet. Nå er det faktisk OpenOffice som har implementert VBA.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.635
    Sted
    Sunnmøre
    For tida har eg veldig avgrensa behov, og produserer vel knapt dokument på meir enn ti sider for tida. Etter at Pages vart så utruleg billig på "App Store", bestemte eg meg for å prøva, og har meir eller mindre konvertert. Det er raskare enn Word, og mindre krøll.

Til store, lange dokument med mykje struktur, fotnotar, kryssreferansar og automatisk genererte sitat (frå Bookends) har eg ikkje funne noko betre enn Mellel. Det brukte eg (på iBook G4, rett nok) då eg skreiv hovudfagsoppgåve, og det var uendeleg betre enn Word både på fart og ikkje minst når det galdt presisjonen på desse funksjonane. Eg tykkjer det er så knøtete å definera stiler, ordna nummerering og slikt i Word. Det funkar, men ein veit liksom aldri kva ein får.

Trur ikkje dette kjem av at Word for Mac er spesielt dårleg. Kona har ein moderne Dell-laptop på jobben, med Win7 og Word 2010. Då eg skulle hjelpa henne med eit dokument på 250 sider, ikkje spesielt komplekst, men med nokre hundre Endnote-referansar, merka eg at vi nådde terskelverdien. Eg òg lurer på kvar og kvifor "Master document" har forsvunne.

Til ting som skal sjå skikkeleg bra ut, og der eg treng typografisk kontroll, bruker eg InDesign, men eg veit ikkje om eg kunne forsvart ei investering i det som privatperson.

Eg kunne nok brukt (La)TeX, slik eg gjorde i gamle dagar, og slik eg ville gjort dersom eg arbeidde med realfag av noko slag, men det er så upraktisk når ein skal utveksla tekst med andre. Det gjev både typografisk og strukturell kontroll, men passar ikkje med den moderne definisjonen av brukarvenlegheit.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i korte trekk følgende opplegg for hjemmenettverk (Time Capsule sentralt i dette, derav utheving);

6TB HDD <-FW800-> iMac27 <-WiFi-> Time Capsule <-WiFi-> klienter (flere xMB, PS3, 3xZeppelin Air, AE, iPhones etc)

Ved å koble iMac, som også er vert for 6TB HDD, til Time Capsule via ethernetkabel istedet for som idag via WiFi; vil jeg da lette belastningen på WiFi i nettverket og gi det større kapasitet? Er det så enkelt som å legge en kabel fra iMac til Time Capsule, bare slå på ethernet og slå av WiFi på iMac?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Såvidt jeg har skjønt er Time Capsule en "vanlig" ruter og etter at du har strukket en Cat5e kabel fra iMacen er det bare å skru av Wi-Fi biten så skjønner Macen din at det er over kabel du ønsker å gå. Jeg vil også tro at overføringer mellom din TC og den eksterne disken denne er koplet på vil gå mye raskere. Om din Imac står sentralt mellom overføringer og ting du legger inn på din TC/Disk så vil det jo også naturligvis lette resten av komponentene som er koplet over Wi-Fi da disse vil få mer båndbredde å dele seg imellom.

Spørsmålet er vel kanskje å stille om/eller hvilke problemer du opplever idag ?

Igjennom N-standard overføringsprotokollen (Wi-Fi) vil ca maks overføringshastighet kunne ligge ca på 11-12 Mb/s noe det sjeldent gjør. Hos meg ligger det på maks 8 Mb/s (men meget ustabilt) og da står ruteren ca 1 meter ifra Macbooken, Igjennom kabel ligger jeg ca rundt 65-70 Mb/s fra min ReadyNas med stabile forhold.

Jeg gjør jo noe av det samme da jeg bruker Macbooken sentralt for overføringer til min ReadyNas som igjen streamer til mine Squeezebokser rundt omkring i huset igjennom Wi-Fi biten. Alt styres også ifra controllere som fra min kones iPhone (eller min egen) eller mest fra iPaden med sin noe større skjerm som gjør hele opplevelsen mye bedre. iPaden henger også dog sentralt i gangen mellom stue/bad/kjøkken.

(fryktelig langt svar det ble for ett så lite spørsmål ;D )

Hmmm.....fikk litt lyst på hjembakt brød når jeg ser på bildet der.... ;D

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Såvidt jeg har skjønt er Time Capsule en "vanlig" ruter og etter at du har strukket en Cat5e kabel fra iMacen er det bare å skru av Wi-Fi biten så skjønner Macen din at det er over kabel du ønsker å gå. Jeg vil også tro at overføringer mellom din TC og den eksterne disken denne er koplet på vil gå mye raskere. Om din Imac står sentralt mellom overføringer og ting du legger inn på din TC/Disk så vil det jo også naturligvis lette resten av komponentene som er koplet over Wi-Fi da disse vil få mer båndbredde å dele seg imellom.

Spørsmålet er vel kanskje å stille om/eller hvilke problemer du opplever idag ?

Igjennom N-standard overføringsprotokollen (Wi-Fi) vil ca maks overføringshastighet kunne ligge ca på 11-12 MB/s noe det sjeldent gjør...
    Takk for usedvanlig godt svar, som vanlig fra ditt hold Johnny! Jeg bruker FireWire 800 (800Mb/s) mellom eksterne HD'er og iMac, som for streaming igjen går via N-standard til ruter og ditto via N-standard til mottakere, så det du sier er vel rimelig tydelig på at det er den trådløse delen som er flaskehalsen dersom noen skjermer hakker. Og det er det de gjør hvis vi spiller på for mange; særlig med USB-disker, noe mindre med FW800 faktisk. Noen tips til hvordan den trådløse kapasiteten kan utvides? Eller kan den det i det hele tatt?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Bare hyggelig !

Jo jeg vil tro det er den trådløse biten som ikke henger helt med i svingene, jeg har kablet nettverk til 2 Mac Minier, (1 musikkserver + 1 koplet til stue Tv`en som streamer HD film) 1 stk PS3 som står på guttungens rom (ser HD film fra denne) samt at han også har en spill pc som vi spiller spill på, spillene er lagret på Nas disken så de streames også igjennom nettverk. Macbooken min står da også tilkoplet med kabel og det er herifra jeg kopierer frem og tilbake innhold jeg ønsker å ha på serveren som de andre leser ifra.
    Alle andre enheter som ikke krever så stor overføringshastighet eller må ha så stabile forhold er egentlig koplet over Wi-Fi biten. Fungerer meget bra uten lagg eller andre ustabiliteter.

I ditt tilfelle vil jeg tro at du bør finne ut hva som krever mye og vurdere å legge kabel fra ruter/switchboks
    til disse. Om du ikke klarer skjule kablene i veggene om du har skjult anlegg finnes det veldig mye smarte kabelskjulere/lister som kan gjøre jobben. Shrimpetang, rj-45 plugger og noen meter med cat5e kabel er absolutt verdt prisen når du finner ut hvor stabilt det hele blir.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Den vil nok gjøre jobben tilfredstillende, fin pris var det også på den.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En tredvelapp eller under det er jo fin pris, det er endel ting som er greit å handle fra DX faktisk, også til Mac/Apple-utstyr (adaptere, kabler etc, ting som man ikke skal ha på 230V).

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg har i korte trekk følgende opplegg for hjemmenettverk (Time Capsule sentralt i dette, derav utheving);

6TB HDD <-FW800-> iMac27 <-WiFi-> Time Capsule <-WiFi-> klienter (flere xMB, PS3, 3xZeppelin Air, AE, iPhones etc)

Ved å koble iMac, som også er vert for 6TB HDD, til Time Capsule via ethernetkabel istedet for som idag via WiFi; vil jeg da lette belastningen på WiFi i nettverket og gi det større kapasitet? Er det så enkelt som å legge en kabel fra iMac til Time Capsule, bare slå på ethernet og slå av WiFi på iMac?
    I korte trekk "JA", du vil "halverer" belastningen på nettet ditt. Med god dekning/forhold så skal du kunne streame HD materiale uten hakking/rebuffring.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    stejorge skrev:
    Vidar P skrev:

I korte trekk "JA", du vil "halverer" belastningen på nettet ditt. Med god dekning/forhold så skal du kunne streame HD materiale uten hakking/rebuffring.
    Gjelder dette 1080P med høy bitrate på overføringer også ?

Edit, jeg er ikke overbevist. De fleste i vanlige hjem har sjeldent god dekning til ruter og mangfoldet ihvertfall der jeg leser har problemer med å streame HD materiale trådløst. Dette gjelder også i de oppsett jeg har satt opp hos mine kompiser inkluding mitt eget.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde dette idag; la ethernet fra iMac til Time Capsule, og slo av Airport på iMac. To sekunder senere hadde iMac skjønt tegninga, og var på nettverket via ethernettilkoblingen automatisk. Når vi streamer 720p fra iMac (ekstern HDD via FW800) så opplever jeg nå at det ikke hakker selv om vi streamer til 2-3 skjermer trådløst mens det tidligere gjerne ville tendere til småhakking ved 720p streaming til 2 skjermer.

Nå kan jeg også streame musikk til flere mottakere samtidig uten at det går utover filmstreamingen. Har vel egentlig halvert belastningen på nettet ja vil jeg tro, ut ifra mitt simplistiske regnestykke om å fjerne leddet iMac -> TC.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Muligens et dumt spørsmål: Hvordan får jeg mini'en til å automatisk prioritere ethernet og ikke airport? Vil jo gjerne ha på airport, men opplever da at filmer hakker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skulle du ha Airport påslått dersom du allikevel er på ruteren via ethernet? Da er det jo nøyaktig samme nettverksfunksjonalitet som via Airport vel?

Se om det lar seg gjøre i Systemvalg->Nettverk.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg klarer også 720P trådløst. Hos min venn klarer vi ikke 720P igjennom VLC men samme filmen med Plex fungerte fint, ikke vet jeg hvorfor.
    1080P med Avatar på 20GB MKV fil er det ikke tjangs her hos meg.....

Vidar; kjører dere over 5 GHz sambandet eller er det standard 2,4 Ghz ?

Fint at det virker for deg nå.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    JD skrev:
    Muligens et dumt spørsmål: Hvordan får jeg mini'en til å automatisk prioritere ethernet og ikke airport? Vil jo gjerne ha på airport, men opplever da at filmer hakker.
    Skru bare av Airport i menylinjen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hadde vært morro om Vidar kunne prøvd med en 1080P fil med høy bitrate ...?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Jeg klarer også 720P trådløst. Hos min venn klarer vi ikke 720P igjennom VLC men samme filmen med Plex fungerte fint, ikke vet jeg hvorfor.
    1080P med Avatar på 20GB MKV fil er det ikke tjangs her hos meg.....

Vidar; kjører dere over 5 GHz sambandet eller er det standard 2,4 Ghz ?

Fint at det virker for deg nå.
    Det er vel dualband er det ikke? Har ikke satt meg inn i det der, men har hatt inntrykk av at TC kjører på begge samtidig. Bruker forresten Movist på de trådløse Mac'ene som mottar streamene, ikke VLC. Prøvde VLC igjen idag, men synes den er treig og fungerer mye dårligere faktisk.

Skal prøve en 1080p film, men har ikke noen på HDD ennå. We will be back :)

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Mottakeren må også støtte 5GHz sambandet for at det skal funke.

http://www.megaupload.com/?d=1D4BX1U9

Den som klarer å spille dette klippet av igjennom trådløst nettverk er jeg overbevist har ett meget godt Wi-Fi nettverk ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Mottakeren må også støtte 5GHz sambandet for at det skal funke.

http://www.megaupload.com/?d=1D4BX1U9

Den som klarer å spille dette klippet av igjennom trådløst nettverk er jeg overbevist har ett meget godt Wi-Fi nettverk  ;D
    Jeg har kun nyere Mac'er av computere i nettverket, så da antar jeg at de støtter 5Ghz. Dvs jeg er nokså sikker på det. Vet ikke hva PS3, B&W Zeppelin etc gjør dog.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    JD skrev:

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Du kan dra den vil skal prioriteres øverst i listen Class. Inne på Service order (Angi tjenesterekkefølge) :)

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    JD skrev:
    Er jo litt knotete hvis jeg da vil bruke airplay til minien, og måtte skru den på for hver gang. Ingen andre fikse løsninger?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    JD skrev:
    johnnygrandis skrev:
    JD skrev:
    Er jo litt knotete hvis jeg da vil bruke airplay til minien, og måtte skru den på for hver gang. Ingen andre fikse løsninger?
    Airplay virker da via ethernet fra computer til ruter her hos meg iallefall. Brukte det i hele går kveld med Airport avslått. Sparer masse ressurser på nettverket også.

V

vredensgnag

Gjest
    Det stemmer - noen har muligens misforstått hvordan det fungerer.

På min Mac mini er Airport avslått, den er tilkoblet en Airport Extreme vha ethernet-kabel, og AEX snakker trådløst med router, andre kilder, osv. Det beste er å ha ethernet fra Mac mini til kjerneenheten i nettverket.

Jeg har aldri brukt Airport i Mac mini, men alltid brukt kabel mot andre enheter som har "fått minien på nettverket". Jeg kan styre mini, sende kilder til den eller hente kilder fra den, uten begrensninger.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:

På min Mac mini er Airport avslått, den er tilkoblet en Airport Extreme vha ethernet-kabel, og AEX snakker trådløst med router, andre kilder, osv. Det beste er å ha ethernet fra Mac mini til kjerneenheten i nettverket.

Jeg har aldri brukt Airport i Mac mini, men alltid brukt kabel mot andre enheter som har "fått minien på nettverket". Jeg kan styre mini, sende kilder til den eller hente kilder fra den, uten begrensninger.
    Så jeg skal altså kunne sende f.eks bilder fra iPhone til min Mini som kjører Air Server, uten at airport er på? Eller musikk fra Spotify på telefonen, som jeg syns fungerer bedre enn remoteless foreløpig? Jeg har kabel fra Time Capsule til Mini.

V

vredensgnag

Gjest
    JD skrev:
    vredensgnag skrev:

Så jeg skal altså kunne sende f.eks bilder fra iPhone til min Mini som kjører Air Server, uten at airport er på? Eller musikk fra Spotify på telefonen, som jeg syns fungerer bedre enn remoteless foreløpig? Jeg har kabel fra Time Capsule til Mini.
    Ja. Bare slå av Airport i Mac mini, sjekk i Systemvalg>Nettverk at Ethernet er aktivt (grønt lys). Da er din Mac mini på nett. Din Time Capsule er sannsynligvis enheten du bruker for å sette opp trådløst nett?
    Når du sender instrukser via iPhone via din WiFi, vil instruksene gå til Mac mini. Og det går lynraskt og er meget stabilt.

Forutsetningen er at du har god dekning i ditt WiFi nettverk, slik at iPhone ikke faller ut. Men det kan du ev. løse ved å sette opp en annen Airport-enhet om du har stort hus, tykke vegger, osv.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Madammens tastaturflate sprakk fleire ganger. Pappas har gitt seg rundt kanten. Batteriet på min forrige forrige Macbook Pro bula så mykje at maskina ikkje stod rett.

Men ingen av oss har hatt problemer med å få fiksa dette hjå Apple. Ein finn liknande saker hjå alle andre produsenter. Vifter ryker, varmen stiger og plast smelter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Ja, sånt skjer. Apple er rimelig greie i slike tilfeller så lenge det ikke kan påvises brukerfeil. Mine barn hadde hvite MacBooks som hadde feilen med et toppdeksel som sprakk. Den ene ble reparert gratis 2 ganger (og den holder nå), mens dekselet på den tredje sprakk 3 ganger. Den ble da byttet i en av de nye aluminium MacBook, også kostnadsfritt.
    Jeg hadde en Mac Pro der FireWire-porten tok kvelden etter 3 år (maskinen var nesten 4 år gammel). Etter flere mislykte forsøk på å reparere maskinen, fikk jeg ny (også uten kostnad for meg).
    Det er vel de hardwareproblemene jeg har hatt etter å ha brukt Mac siden 1986.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn