Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker, jo det er akkurat som du sier, det er slik jeg har tenkt å prøve. Riktig som du sier at jeg har en Airport Extreme, men det er på jobbnettverket på kontoret.

Har en Time Capsule som hovedruter i hjemmenettverket hvor jeg hadde tenkt å prøve dette. Den er suveren imo; ultrastabil, kjempegod rekkevidde, veldig kraftig virker den, og den kan streame flere HD-filmer til forskjellige skjermer samtidig som musikk og annet arbeide.

Da tenker jeg at jeg prøver i kveld, så skal jeg rapportere tilbake!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er en BD650. Jeg har sett at den nye (751?) har Wifi-adapter som standard, men den koster 7k…

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    Vidar P skrev:
    Det er en BD650. Jeg har sett at den nye (751?) har Wifi-adapter som standard, men den koster 7k…
    Ok, er ikke sikker på hva den har av mediaspillerfunksjoner, men det virker for meg som at ethernettilkoblingen først og fremst er ment for å hente BD 2.0 ekstramateriale fra nettet, og ikke for å avspille musikk og/eller videofiler fra disk på ditt hjemmenettverk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Men samtidig så spiller den alle slags datadisker fra brente dvd-er, og har et glimrende menysystem for datadisker, så nærer et håp. Skal iallefall prøve og se, så skal du få høre :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Class skrev:
    Om du vil ha bitstream HD audio og ingen 1080p framedrop så duger ikke Mac Mini mens en mini-PC til 2500,- gjør jobben feilfritt.
    Tull! Har masse 1080p filer på en 2 år gamle Mac Mini. Fungerer uten noen antydning til dropped frames i Plex.
    Om du ikke ser det og/eller bruker lav bitrate filer betyr ikke det at problemet ikke er der, eller hur?
    Du skal ikke lete veldig lenge for å finne mange sinte poster fra folk som kjøpte Mini i den tro at de var kapable til maks lyd og bilde kvalitet.

JD skrev:
    Vel, ser ikke noe poeng i å starte en Mac/pc-diskusjon.
    Ikke jeg heller. Jeg skrev mini-PC men burde vel skrevet "liten datamaskin" ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Om du ikke ser det og/eller bruker lav bitrate filer betyr ikke det at problemet ikke er der, eller hur?
    Du skal ikke lete veldig lenge for å finne mange sinte poster fra folk som kjøpte Mini i den tro at de var kapable til maks lyd og bilde kvalitet.
    http://elan.plexapp.com/2010/04/27/hardware-accelerated-h-264-decoding-on-plex/

Det er en del sannhet i det du skriver da de gamle Mac Minier ikke støtter hardware accelerated h-264-dekoding, de (nyeste) Mac Minier fra ca 2009 har ingen problemer med å kjøre filmer på full oppløsning med høy bitrate.
    Om det finnes sinte brukere har de ikke gjort sin research før de kjøpte sine minier for dette har det vært godt opplyst om så lenge jeg kan huske. Uansett vil det godt la seg gjøre for disse og nyttigjøre seg av 720P.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har svært vanskelig for å se at ikke en mini er <kapable til maks lyd> riktig implementert/satt opp.
    Film derimot så har jeg problemer med å se at det ikke er bedre (eller like godt) med en billig BD spiller, det er haugevis av de (på tilbud) og en får 4-5 stykker av de (med fullt brukbart bilde imo) for prisen av en Macmini.
    2 stykk. dersom en vil ha den store roen ;D

Mvh.KW

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    johnnygrandis skrev:
    Det er en del sannhet i det du skriver da de gamle Mac Minier ikke støtter hardware accelerated h-264-dekoding, de (nyeste) Mac Minier fra ca 2009 har ingen problemer med å kjøre filmer på full oppløsning med høy bitrate.
    GeForce 9400M og nyere altså? Jeg mener å ha lest at det fortsatt er problemer (1080p60) men kanskje jeg blander fruktsorter nå :)

johnnygrandis skrev:
    Om det finnes sinte brukere har de ikke gjort sin research før de kjøpte sine minier for dette har det vært godt opplyst om så lenge jeg kan huske.
    Det er vel også på grunn av at så mange eksisterende eiere av Mini ikke har vært klar over dette og sagt "det virker fint" til alle som har spurt.

KW skrev:
    Har svært vanskelig for å se at ikke en mini er <kapable til maks lyd> riktig implementert/satt opp.
    Det er ikke støtte for PAVP (Protected Audio Video Path) på maskinvarenivå så nei.
    DTS-HD og TrueHD kan ikke bitstreames etter det jeg vet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Vel, alt avhenger av hvordan programvare og hardware utnytter codecene.
    Er fullt enig at de eldre ikke er kapable, men det er før 2009 modellene. De hadde dårlige delte grafikk løsninger.

Satt nylig opp en Mac Mini for en kunde i deres visning rom. De produserer forøvrig mye av det som vises på TV i Norge.
    Den spiller fint av 1080p H.264 filer. Bitraten på filene deres er gjennomsnittlig 10Mbps med tillatt peaks på opp til 13Mbps. Dette er dog kun for visning in house og til kunde. I redigering brukes Apple ProRes 422 HQ codec, som har en bitrate på 220Mbps. Disse filene spiller også helt fint på en nyere Mac Mini.

Så og si at Mac Mini ikke duger blir helt feil imo. Da er det i så fall dårlig kunnskap hos bruker.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan man sende lyd og bilde til en receiver med innebygget airplay? Slik at med f.eks en iPad kan se film via receiveren?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Det er foreløpig kun "Airtunes"-delen av Airplay som er integrert i receivere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Ok, er ikke sikker på hva den har av mediaspillerfunksjoner, men det virker for meg som at ethernettilkoblingen først og fremst er ment for å hente BD 2.0 ekstramateriale fra nettet, og ikke for å avspille musikk og/eller videofiler fra disk på ditt hjemmenettverk.
    Du har nok rett i at den ikke fungerer som mediaspiller. Men jeg fikk da i det minste lastet opp ny firmware da. Her trengs en mediaspiller for streaming av video i tillegg tydeligvis.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    Vidar P skrev:
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Du har nok rett i at den ikke fungerer som mediaspiller. Men jeg fikk da i det minste lastet opp ny firmware da. Her trengs en mediaspiller for streaming av video i tillegg tydeligvis.
    Da er det nok bare å legge en Mini på innkjøpslisten, og legge inn Plex så snart den er i heimen. Skal ikke påstå at jeg kjenner alle løsninger der ute, men akkurat den komboen der er fortsatt mitt beste salgskort når jeg vil demonstrere for PC-venner hvorfor jeg konverterte til Mac.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Da er det nok bare å legge en Mini på innkjøpslisten, og legge inn Plex så snart den er i heimen. Skal ikke påstå at jeg kjenner alle løsninger der ute, men akkurat den komboen der er fortsatt mitt beste salgskort når jeg vil demonstrere for PC-venner hvorfor jeg konverterte til Mac.
    Kan stemme i her. Godt fornøyd med min også. Går rykter om en ny Mini snart, kan jo være verdt å vente litt.

Ellers har jeg testet litt mer på PS3 Media server. v1.25 ser ut til å fungere greit, spiller de fleste filmene, kan ikke spole mer enn 1,5x, og jeg får ikke til tekst ved å ha .srt fila i samme mappe med samme navn. Det lukter en Apple TV med Plex...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Vel de fleste av den litt yngre garde som forlater huset her etter å ha fått demonstrert Minien med Plex på stue Tven er alle i bestillingmodus etter endt besøk. ;D

C

Cappuccino

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Vel de fleste av den litt yngre garde som forlater huset her etter å ha fått demonstrert Minien med Plex på stue Tven er alle i bestillingmodus etter endt besøk. ;D
    Tror jeg så gjerne :)

T

TT.

Gjest
    Vet ikke om dette er rette tråden, men jeg gikk til innkjøp av en Macbook Air torsdag og er rimelig rookie på mac og lurer derfor på hvilke programmer jeg bør kjøpe. Maskinen kommer med normalt installerte programmer.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    TTmania skrev:
    Vet ikke om dette er rette tråden, men jeg gikk til innkjøp av en Macbook Air torsdag og er rimelig rookie på mac og lurer derfor på hvilke programmer jeg bør kjøpe. Maskinen kommer med normalt installerte programmer.
    Regner med at du allerede har iLife og iWork lagt inn, men for flere tips om programvare hadde det vært nyttig å høre hva du tenker du å bruke MBen til.

Hvis du ellers er ny på Mac, så vil jeg anbefale deg å ta en titt i bladhyllen i en kiosk med litt sortement. Vel er det mye hjelp i alle videosnuttene som er lagt ut på Apple sine sider, men jeg hadde stor, stor nytte av det engelske bladet MacFormat i begynnelsen. Vil tro de sikkert kommer med en spesialutgave på Lion snart, som tar både de enkle og de mer avanserte funksjoner for seg på en ryddig og steg-for-steg måte.

Convert

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2008
    Antall liker
    4
    TTmania skrev:
    Er du helt ny på mac så vil denne linken være et bra (eller helt nødvendig:) sted å begynne: http://mac1.no/switch

T

TT.

Gjest
    Takker. Den linken var gull!
    Convert skrev:
    TTmania skrev:
    Er du helt ny på mac så vil denne linken være et bra (eller helt nødvendig:) sted å begynne: http://mac1.no/switch

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    TTmania skrev:
    Convert skrev:
    TTmania skrev:
    Sjekk også side 2 der jeg laget en rask liten oversikt over programmer jeg bruker..

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41497.20.html

T

TT.

Gjest
    Takker, skal sjekke den ut. Kanskje du vet hvordan jeg fjerner automatisk oppstart av et program. I Windows er det en egen oppstartsmappe, men i Mac aner jeg ikke.
    johnnygrandis skrev:
    TTmania skrev:
    Convert skrev:
    TTmania skrev:
    Sjekk også side 2 der jeg laget en rask liten oversikt over programmer jeg bruker..

S

Stereo_Mono

Gjest
    TTmania skrev:
    Takker, skal sjekke den ut. Kanskje du vet hvordan jeg fjerner automatisk oppstart av et program. I Windows er det en egen oppstartsmappe, men i Mac aner jeg ikke.
    johnnygrandis skrev:
    TTmania skrev:
    Convert skrev:
    TTmania skrev:

Velg Eple oppe til venstre i Finder - Systemvalg - Kontoer
    Der ser du Påloggingsobjekter. Der kan du fjerne eller legge til programmer du ønske skal åpnes automatisk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    johnnygrandis skrev:
    TTmania skrev:
    Convert skrev:
    TTmania skrev:

Kanskje det hadde vært mulig å få lagt den oversikten inn som en 'sticky' øverst i denne tråden?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Takker for denne linken da jeg har anskaffet imac,og er helt grønn på mac....kjempe

men en liten ting
    kan noen hjelpe meg med hvordan best sette opp ett musikk anlegg basert på mac som skal brukes på reise (skal jobbe i Tanzania en periode)Har ikke ekstra mac per i dag for reiser/ferie
    icloud er vel perfekt siden jeg da kan scanne biblioteket mitt og få tilgang til den musikken uten og ha med kopi av hard disc,men hvordan gjør jeg dette for eks med ipad ?eller er den ikke noe for dette bruket ?
    Kan jeg koble til en liten dac med ekstra høytalere ?
    Sliter litt med og finne enkleste løsningen for musikk på "brakka" der nede

T

TT.

Gjest
    Glimrende. Bukker og takker ;)
    Velg Eple oppe til venstre i Finder - Systemvalg - Kontoer
    Der ser du Påloggingsobjekter. Der kan du fjerne eller legge til programmer du ønske skal åpnes automatisk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    Petterone skrev:
    Takker for denne linken da jeg har anskaffet imac,og er helt grønn på mac....kjempe

men en liten ting
    kan noen hjelpe meg med hvordan best sette opp ett musikk anlegg basert på mac som skal brukes på reise (skal jobbe i Tanzania en periode)Har ikke ekstra mac per i dag for reiser/ferie
    icloud er vel perfekt siden jeg da kan scanne biblioteket mitt og få tilgang til den musikken uten og ha med kopi av hard disc,men hvordan gjør jeg dette for eks med ipad ?eller er den ikke noe for dette bruket ?
    Kan jeg koble til en liten dac med ekstra høytalere ?
    Sliter litt med og finne enkleste løsningen for musikk på "brakka" der nede
    Vet du om du kommer til å bra nok internettforbindelse der nede til å kjøre musikken over nettet?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    TTmania skrev:
    Her er noen få jeg ikke klarer meg uten. Noen av dem er gratis:

1Password
    Sparrow
    Chromium / Chrome
    Cleanapp
    Rucksack
    SpeedDownload
    Media Rage
    Quicksilver
    XLD
    GlimmerBlocker
    BlueHarvest
    MaintenanceWidget
    iStat Pro
    Sophos Antivirus

T

TT.

Gjest
    Har vært fornøyd med Office i Windows, bør jeg brenne av 1200,- for dette til Mac eller finnes annet som er bedre?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    TTmania skrev:
    Har vært fornøyd med Office i Windows, bør jeg brenne av 1200,- for dette til Mac eller finnes annet som er bedre?
    Som pakke er jo iWork like bra eller bedre, spesielt Keynote synes jeg er veldig bra selv om jeg regner meg som relativt proff på PowerPoint. Jeg valgte allikevel å kjøpe Office-pakken for Mac da jeg konverterte fordi jeg bruker Office dagen lang på kontoret, og for jobbrelaterte ting foretrekker jeg fortsatt Word fremfor Pages.

P

Parelius

Gjest
    Jeg har alltid vært på Mac og alltid brukt Word. Av en eller annen grunn - gjerne vane - aldri funnet noen andre alternativer som gjør ting bedre enn Word. Dette ikke sagt for at jeg krever så voldsomt for å hamre ned vassen tanke, og slikt sett er programmet overkill, men det funker.

Så egentlig kommer det veldig an på hva du er vant med, vil jeg tro, så lenge ikke programmet i seg selv er en mastadont som skaper problemer. Godt mulig at Word er mastadont, men synes ikke den skaper problemer.

Regneark og presentasjoner har jeg aldri hatt spesielt bruk for, men satser på Keynote når jeg nå skal gå fra overhodeprosjektor (sjeldent brukt) til forskningsfronten (digitale presentasjoner). Men krittet mitt får du aldri!

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    Spørs på bruken da, men OpenOffice gjør jobben for meg til hjemmebruk. Ellers så kan du jo sikkert kjøre windows versjonen i Crossover eller Parallels Desktop for å spare deg for en ny lisens.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Hvis du er avhengig av å samarbeide med andre som bruker Office, bør du nok kjøpe det. Hvis du ikke er det ville jeg imidlertid sett etter andre løsninger. Jeg synes ikke Office for Mac er verdt prisen.
    Pages er til mitt bruk mye bedre enn Word, og Keynote er mye enklere å bruke enn PowerPoint. Jeg liker også Numbers bedre enn Excel, men det er en del Excel kan som Numbers mangler.
    Til enkel tekstbehandling kan jeg anbefale gratisprogrammet Bean.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    TTmania skrev:
    Perian (Video)
    CleanMyMac (System optimalisering "must have")
    Flip4Mac (video)
    Paragon NTFS fo MAC (for å lese/skrive til windows partisjon)
    Videodrive2 (for å få "alle" film format i iTunes)
    UnrarX (for å pakke ut rar/zip filer)
    Cyberduck (FTP klient)

P

Parelius

Gjest
    På et mer generelt nivå:

Siste Word på Mac funker greit hos meg. Det er et stort program, og har funksjoner jeg neppe kommer på selv i drømme. Men det lar meg også skrive helt enkle setninger og ferdig med det.

Det fins masse små program der ute; hvorfor skulle det ha noe poeng å bruke disse (om en nå likevel har Word på maskinen)?

Hvilke funksjoner søker en da etter som Word ikke har?

(Parelius i læringsmodus)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.314
    Parelius skrev:
    På et mer generelt nivå:

Siste Word på Mac funker greit hos meg. Det er et stort program, og har funksjoner jeg neppe kommer på selv i drømme. Men det lar meg også skrive helt enkle setninger og ferdig med det.

Det fins masse små program der ute; hvorfor skulle det ha noe poeng å bruke disse (om en nå likevel har Word på maskinen)?

Hvilke funksjoner søker en da etter som Word ikke har?

(Parelius i læringsmodus)
    Nå er det vel ikke noen stor grunn til å søke etter andre tekstbehandlingsprogrammen om en allerede har løst ut lisens for Word. Men de fleste som bruker Word benytter seg av så få funksjoner at de neppe hadde trengt å kjøpe Word i første omgang, men hadde fått gjort jobben akkurat like greit med et av de flere gode gratisprogrammene der ute.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Word/Mac blir veldig tungvint og treg ift f.eks Pages for mitt bruk, så jeg er enig med dere slik sett. Jeg har brukt Pages i 2-3 år nå opp mot intranett og tverrfaglig, uten å noen gang møte problemer. Mye bedre enn Word imo. Ikke flere funksjoner, men de som er der er lettere anvendbare, og blir dermed brukt. Mer produktivitet er resultatet. I praksis et rikere program for alle andre enn de som har dedikert de siste årene av livet sitt på å dypdykke i muligheter med Word. iWork er vel verdt pengene.

Stejorge; du burde lagt Movist til den foreslåtte lista, en klassiker og glimrende gratis filmfremviser for formater som QuickTime ikke forstår. Og så fins det jo BitTorrent og denslags da...

http://www.macupdate.com/app/mac/27642/movist

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.255
    Sted
    Trondheim
    Jeg må innrømme at jeg ikke synes spesielt om Word. Det er stort og omstendelig, har masse funksjoner man ikke bruker og som bare ligger og skaper støy i forhold til de funksjonene man trenger. I tillegg er det langsomt i forhold til andre teksthåndterere. Forskjellen mellom Mac og Windowsversjonen er såpass stor at man likevel må lære seg programmet på nytt hvis man bytter fra Windows til Mac.

Hvis man har programmet fra før og kan bruke det, er det kanskje ingen spesiell grunn til å se etter alternativer, men hvis man skal bruke penger på det og må bruke tid på å lære seg å bruke det, ville jeg sett etter alternativer.

Word er et "Jack of all trades and master of none"-type program i mine øyne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn