Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Test av tre ulike musikkavspillere for Mac i siste Stereophile for den som er interessert. PureMusic, Amarra og Decibel (jeg har ikke hørt om sistnevnte før, men jeg følger heller ikke så veldig med på hva som finnes for Mac siden jeg ikke har en hjemme...). Art Dudley foretrakk Decibel fremfor Amarra - Decibel koster kun 33 dollar. Finnes på http://sbooth.org/Decibel/

Testen er dog noe merkelig - en av mine favoritter:

By contrast, iTunes had a grayish sound - although Apple's free software delivered a satisfying degree of musical momentum and pitch certainty. But before long, Pure Music proved that the latter, too, could be bettered

Mener han at iTunes spiller litt falskt - at det rett og slett ikke treffer tonene ordentlig?
    Er nok mer pjiiiing en ping, ja, skal vi tru'n Dudley.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    ayaboh skrev:
    niels skrev:
    Det må være volsomt bra batteri du har der.
    Min MBP 6.2 er 7 mdr gammel, charged 77 gange, har 6900 i kapasitet og 6638 som current capacity = 96%.
    Med skjerm på halv styrke og Airport på bruker den 17,5 watt.
    Følger du Apples anbefalte prosedyre mht batterier?
    Har vel ikke kjørt det tomt slik at maskinen stenger om det er det du tenker på.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Er nok mer pjiiiing en ping, ja, skal vi tru'n Dudley.
    Er nok det.

Ellers var det en liten leif i innlegget mitt: Rangeringen var som følger
    iTunes < Pure Music < Decibel < Amarra

Som altså skal leses som at iTunes var dårligst og Amarra best.

V

vredensgnag

Gjest
    Dudley burde lese Computeraudiophile, få seg en liten brush-up, spesielt på alle softwareproblemene med Amarra. Og kanskje reflektere over Amarra-eiernes reaksjoner på PM ...

C

Cyber

Gjest
    digiman skrev:
    cybervision_ skrev:
    Når hardwaren koster ofte det dobbelte i forhold til en lik windowsmaskin så kan jeg jo skjønne at en oppdatering av OS-et må være litt overkommelig priset. Kjører selv Win7 og det fungerer knirkefritt. Liker godt OSX og Apple, men vet ikke hvorfor jeg skulle byttet.
    Cyber. Nå vet du sikkert at likheten stopper ved at kun de interne komponenter kan være like.
    Ellers er det en helt annen kvalitets nivå i forhold til en halvpris billig plast PC du sikter til.
    Har prøvd og feilet.
    Selvsagt, jeg har hatt Macbook selv og plasted var misfarget og sprakk og batteritiden ikke i nærheten av min ny PC som koster mindre og er mye raskere. Har aldri hatt noe problem med denne, fungerer helt knirkefritt og kan alt jeg behøver.

Jeg kan gjerne kjøpe meg ny Mac med tiden da jeg liker OS og konseptet godt selv, men det er jo ikke tvil om man betaler mye det halvspiste eplet bakpå skjermen.

P

Parelius

Gjest
    Nå er iPad i hus, og ved siden av å bli brukt som «fjernkontroll» til anlegget, så har jeg også tenkt å bruke den til litt tekstlesing.

I den forbindelse; har dere erfaringer med tidsskrift (f.eks. The New Yorker og annet slikt i den gaten, samt ting som omtaler den syke hobbyen vår) som er tilgjengelig for iPaden og som dere kan foreslå?

Jeg er også litt forvirret hva angår forskjellige format til bøker som gies ut digitalt. Går de alle på iPaden bare en har det rette programmet?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Trondheim
    Stort sett kan du lese alt på en iPad. iBooks kan du bruke til PDF og ePub. Amazon har en egen app for å lese Kindle format på iPad. Og det finnes mange andre e-bok lesere.

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    Nå er iPad i hus, og ved siden av å bli brukt som «fjernkontroll» til anlegget, så har jeg også tenkt å bruke den til litt tekstlesing.

I den forbindelse; har dere erfaringer med tidsskrift (f.eks. The New Yorker og annet slikt i den gaten, samt ting som omtaler den syke hobbyen vår) som er tilgjengelig for iPaden og som dere kan foreslå?

Jeg er også litt forvirret hva angår forskjellige format til bøker som gies ut digitalt. Går de alle på iPaden bare en har det rette programmet?
    The New Yorker har egen app, og man velger hvilke nummer man vil kjøpe.

Ellers har Apple sin iBooks, Amazon har Kindle-app, og det finnes andre. Man kan også laste ned e-bøker via Gutenberg-project, og tilsvarende, og lese disse vha en pdf-app, og den beste jeg har funnet er Good Reader. Men iBooks åpner også slike e-bøker.

Stereophile kan man lese vha Zinos app.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    cybervision_ skrev:
    Selvsagt, jeg har hatt Macbook selv og plasted var misfarget og sprakk og batteritiden ikke i nærheten av min ny PC som koster mindre og er mye raskere. Har aldri hatt noe problem med denne, fungerer helt knirkefritt og kan alt jeg behøver.

Jeg kan gjerne kjøpe meg ny Mac med tiden da jeg liker OS og konseptet godt selv, men det er jo ikke tvil om man betaler mye det halvspiste eplet bakpå skjermen.
    Det er nok ikke alle Applemaskiner som er fantastiske, vanligvis blir plastikk-macbooken stemoderlig behandlet av produsenten. Den er lavspesifisert slik at folk skal kjøpe en av de dyrere modellene.

Litt oppover i hierarkiet er maskinene bleeding edge ved lansering, spesielt 15 og 17 tommerne. Om man kjøper built-to-order koster det flesk for ting som ekstra minne og SSD. Man må opp i proffvariantene av windowslaptoper for å konkurrere, og de er ikke billige de heller med siste skrik i hardware. Husk at Apple ofte tar i bruk det nyeste fra Intel før Intel offiselt har lagt det ut for salg, slik som Thunderbolt og chipsettet i siste Imac.

Med den stasjonære Mac Pro var det en tester (tror det var Anandtech) som konstaterte at konkurrentene på Windowssiden faktisk var dyrere. Mac Pro er også mye mer oppgraderbar enn typiske forbruker-Macer, nydelig kabinett med masse plass til å sette inn kort og disker.

Apple har heller ikke verdens beste kvalitetskontroll, som du har opplevd, og som mange har merket spesielt etter å ha kjøpt nylanseringer opp gjennom årene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har et trådløst hjemmenettverk, hvor hver av computerne er koblet sammen i deling. Nå fyrte jeg opp PS3 for første gang siden jul, og tenkte jeg skulle innlemme den i hjemmenettverket for å bruke den som filmavspiller (trådløst streamet fra en computer i nettverket) mot den tv'en den er koblet til. Mye på samme måte som en Apple TV altså.

Men det er bare ett problem, og det er at til tross for at den er koblet til ruteren min på ordinært vis, så vil ikke PS3 melde seg som en delt klient, eller et medlem av "Delt" i Finder om du vil. Jeg skjønner ikke hva jeg må aktivere på PS3 for å få den til å delta som delt enhet, så jeg kan streame hd-innhold opp til den. Eller vil den kreve at jeg installerer software på iMac'en ala Airfoil e.l. så jeg kan bruke den ala en Airport Express? Noen som vet noen enkle triks her?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Håper bare den virker for deg Vidar, jeg hadde litt problemer med oppsettet men det er lenge siden.
    Nå streamer jeg direkte til PS3`ern fra DLNA serveren på ReadyNasen, den er stabil og god.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se om vi får det til; den hakker litt i 720p fra MacBook'en, FAQ sier at det kan ha med prosessorhastighet å gjøre. Men jeg skal prøve den fra den mye kraftigere iMac'en, så får vi se.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Om du kjører trådløst kan det godt være begrensningen vil ligge der.., når du konverterer i nåtid er det prosessorkraften vil spille mest inn såvidt jeg har skjønt.
    Over Gigabit nettverk vil det naturligvis være enklere å få til HD materiale,- Selv med en m2ts fil på over 40GB gikk fint over nettverket her til en PS3.
    Du for jo og slike Devolo plugger som bærer datasignal igjennom strømnettet uten at du trenger å strekke metervis med kabler.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker! Prøvde barnefilmen "Elias" (denne redningsskøyta) nå fra iMac, kjørte på 2 skjermer (en av de via PS3) uten problem, så dette ser ut til å gå i boks så langt. Får finprøve litt mer utover, trenger å lære hvordan man entrer ekstern hd på iMac via PS3, det var visstnok ingen selvfølge :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, PS3 Media Server-programmet virker som en drøm det. Litt uvant nomenklatur i PS3's menysystem, men når jeg fant ut at "Volumes" var harddisken så gikk det som smurt. Satte PS3 Media Server til å bruke 4 (av 8 registrerte) kjerner, og har ikke merket noen hakking så langt.

Har en Pana 42" plasma på barnerommet som PS3 er koblet til via HDMI, så dette med mediaserveren var jo helt supert. Har laget en egen "Barnefilm"-mappe på den stasjonære computeren, så her er det duket for å arkivere dvd'ene.

Bruker forresten MacX dvd-ripper, den konverterer samtidig som den ripper, helt supert program.

http://www.macxdvd.com/dvd-ripper-mac-free/

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Før jeg begynner å knote.. Har filmer lagret på en Time Capsule, og en Mac mini stående i stua som kan kjøre PS3 media server. Vil det fungere med en PS3, vil den finne Time Capsule'n?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den dukker jo opp i "Delt"-rubrikken; jeg kan iallefall koble meg inn på min i mitt nettverk hjemme.
    Men hvorfor bruke PS3 Mediaserver og ikke vanlig hjemmedeling? Skjønte ikke det jeg.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Den dukker jo opp i "Delt"-rubrikken; jeg kan iallefall koble meg inn på min i mitt nettverk hjemme.
    Men hvorfor bruke PS3 Mediaserver og ikke vanlig hjemmedeling? Skjønte ikke det jeg.
    Har ikke forsøkt noe særlig med den PS3en. Hvis det er en enklere oppskrift, tas den i mot med takk...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg forstår oppsettet ditt rett; den enkle løsninger er kanskje å plassere MacMini ved TV'en, og bruke HDMI ut direkte derfra.

Om det er for stor fysisk avstand, og du har et godt hjemmenettverk, evt PS3 ved TV'en, så vil vel PS3 kunne nyttiggjøre seg PS3 MediaServer fra MacMini like bra som fra min iMac, med en reservasjon ift prosessorkapasitet med de høyeste oppløsningene (vet ikke). MacMini er når alt kommer til alt trossalt en minicomputer, ikke en fullblown kraftig stasjonær, så man får sikkert prøve ut ift prosessorkapasitet etc. Det koster forresten ingenting, da PS3 MediaServer for Mac (takk Johnny!) er gratis.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Om jeg forstår oppsettet ditt rett; den enkle løsninger er kanskje å plassere MacMini ved TV'en, og bruke HDMI ut direkte derfra.

Om det er for stor fysisk avstand, og du har et godt hjemmenettverk, evt PS3 ved TV'en, så vil vel PS3 kunne nyttiggjøre seg PS3 MediaServer fra MacMini like bra som fra min iMac, med en reservasjon ift prosessorkapasitet med de høyeste oppløsningene (vet ikke). MacMini er når alt kommer til alt trossalt en minicomputer, ikke en fullblown kraftig stasjonær, så man får sikkert prøve ut ift prosessorkapasitet etc. Det koster forresten ingenting, da PS3 MediaServer for Mac (takk Johnny!) er gratis.
    Mac mini står i stue, mens PS3 står i kjeller, så da blir det å teste PS3 media server. Skal kable nettverket nå, så da blir vel ikke trådløs overføring en flaskehals hvertfall.

Litt OT: Er det forresten noe poeng å bruke Cat6-kabel, eller duger Cat5-e?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    JD skrev:
    Vidar P skrev:

Mac mini står i stue, mens PS3 står i kjeller, så da blir det å teste PS3 media server. Skal kable nettverket nå, så da blir vel ikke trådløs overføring en flaskehals hvertfall.

Litt OT: Er det forresten noe poeng å bruke Cat6-kabel, eller duger Cat5-e?
    Cat5e kabel duger lenge, lettere å terminere rj-45 pluggene også. Cat6 kablene er mildt sagt udugelige om du er nybegynner med en shrimpetang - er min lille erfaring.

Vedlegg

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg strukket Cat5-e kabler og testet litt. Desverre virker det som om det er litt tilfeldig om det virker 100% eller ikke. Noen ganger får jeg "data korrupt", gjerne på mkv, virker det som. Det fungerer ikke helt med undertekster heller, har forsøkt å gi .srt-filen det samme navnet som filmen, uten hell. Det virker jo som om Mac Minien er kapabel til å håndtere dette, siden det fungerer tilfredstillende noen ganger?

Noen ganger hakker en film, noen ganger fungerer samme filmen 100%.

Har ikke endret på noen innstillinger i PS3 media server, noe jeg bør gjøre

For meg er dette ikke pålitelig nok. Jeg kommer nok til å vurdere en jailbreaket Apple TV med Plex/XBMC etterhvert, for å se om dette kan fungere bedre. Vet at den ikke leverer 1080p, men på en aldrende 40" vil det ikke merkes nevneverdig. Skal jeg etterhvert få igang projektoren igjen, er den også aldrende, og kun HD-ready.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tipper det er prosessorkraften som blir for liten i din Mini, hvilken utgave er det ?
    MKV filene må i tillegg til å sendes igjennom nettverket konverteres i nåtid først og da kan en mini bli litt stusselig om det er 1080P med høy bitrate. Nå er det lenge siden jeg brukte mediaserveren men om du har noen MP4 filer i 1080P kan du prøve med denne da jeg tror disse vil slippe å konverteres før de sendes og vil gi deg en indikasjon om det er prossesorkraft eller nettverk som ikke er riktig.
    Sjekk i hjelp menyen til programmet, er nesten sikker på at du velge kvalitet på oppløsningen og dermed spare belastningen på din mini.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har vel siste utgave av Mini, 2,4GHz dualcore, med 2GB ram. Vil det hjelpe å sette inn mer minne, eller er det prosessoren det går på her?

Får prøve å knote litt rundt i kveld, litt mye mikk å stille på en meny oppe, når man skal sjekke resultatet nede.. Her må skjermdelig utforskes igjen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    JD skrev:
    Har vel siste utgave av Mini, 2,4GHz dualcore, med 2GB ram. Vil det hjelpe å sette inn mer minne, eller er det prosessoren det går på her?

Får prøve å knote litt rundt i kveld, litt mye mikk å stille på en meny oppe, når man skal sjekke resultatet nede.. Her må skjermdelig utforskes igjen.
    Jeg tror ikke mer minne vil hjelpe men det blir bare antagelser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Cambridge BD-spiller med ethernet-inngang koblet til en TV. Og en AirPort Express (som jo har ethernet <-> port). Kan jeg bruke denne AE'en som klient i hjemmenettverket mitt til å streame film via BD-spilleren? Slik som jeg gjør med PS3. Eller virker ikke AE med film?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    JD skrev:
    Før jeg begynner å knote.. Har filmer lagret på en Time Capsule, og en Mac mini stående i stua som kan kjøre PS3 media server. Vil det fungere med en PS3, vil den finne Time Capsule'n?
    Hva trenger du PS3 media server til?
    Ytelsen til TC er vel også mildt sagt begredelig etter det jeg har hørt.

Skaff deg en NAS eller kanskje en stillegående HD som du kan koble til Mini.
    Om du vil ha bitstream HD audio og ingen 1080p framedrop så duger ikke Mac Mini mens en mini-PC til 2500,- gjør jobben feilfritt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.313
    Vidar P skrev:
    Jeg har en Cambridge BD-spiller med ethernet-inngang koblet til en TV. Og en AirPort Express (som jo har ethernet <-> port). Kan jeg bruke denne AE'en som klient i hjemmenettverket mitt til å streame film via BD-spilleren? Slik som jeg gjør med PS3. Eller virker ikke AE med film?
    Så lenge den Cambridgen også fungerer som en mediaavspiller for streaming så skulle det vel ikke være noen grunn til at dette ikke skulle fungere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker Noruego; dette med bilde har jeg ikke sett nevnt i forbindelse med AE, men skal jammen prøve å sette den bak BD, koble sammen med en kort nettverkskabel og se hva som skjer.
    Om dette virker har jeg jo egentlig ikke behov for AppleTV. Det er sikkert mange rundtom som har enten ethernet eller sågar WiFi i BD-spillerne.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Class skrev:
    JD skrev:
    Hva trenger du PS3 media server til?
    Ytelsen til TC er vel også mildt sagt begredelig etter det jeg har hørt.

Skaff deg en NAS eller kanskje en stillegående HD som du kan koble til Mini.
    Om du vil ha bitstream HD audio og ingen 1080p framedrop så duger ikke Mac Mini mens en mini-PC til 2500,- gjør jobben feilfritt.
    Vel, ser ikke noe poeng i å starte en Mac/pc-diskusjon. Oppsettet mitt er som det er, og da trenger jeg foreløpig PS3 media server for å kunne se filmene i kjelleren. Godt mulig Minien er for svak til å sende 1080p til PS3, men i stua fungerer den utmerket med Plex.

Skal se om jeg får prøvd litt mer i helgen, det var jo endel 1080 filmer som jeg mener fungerte sist.

En NAS kommer vel forøvrig inn når TC blir full.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Class skrev:
    Tull! Har masse 1080p filer på en 2 år gamle Mac Mini. Fungerer uten noen antydning til dropped frames i Plex.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    1080p mkv filer størrelsesorden 22GB fungerer uten problemer igjennom min Mac Mac mini med Plex, ypperlig mediacenter !!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.313
    Vidar P skrev:
    Takker Noruego; dette med bilde har jeg ikke sett nevnt i forbindelse med AE, men skal jammen prøve å sette den bak BD, koble sammen med en kort nettverkskabel og se hva som skjer.
    Om dette virker har jeg jo egentlig ikke behov for AppleTV. Det er sikkert mange rundtom som har enten ethernet eller sågar WiFi i BD-spillerne.
    Du kan naturligvis ikke bruke AE som avspiller for videofiler, slik du avspiller musikkfiler enten analogt eller digitalt. Hvis du kobler Cambridgen til en AE via ethernet, så har du jo 'bare' koblet den til ditt hjemmenettverk som en hvilken som helst annen klient, bare kablet. Det bli i såmåte som om du hadde koblet en nettverksskriver, eller et annet apparat uten mulighet for trådløst oppsett, til en AE. Begrensningen blir jo da naturligvis den trådløse forbindelsen du har mellom den AEen som Cambridgen er koblet til, og din router som, såvidt jeg husker, er en AExt.

Selv hadde jeg i en periode et lignende oppsett som du ser for deg. Jeg hadde en AE stående i TV-benken, koblet til en PS3 via ethernet. Dette funket fint for alt annet enn HD-innhold, da dette hakket over den trådløse forbindelsen til AEen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn