Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Samme her, har ikke fått en lyd fra nettradio i Safari siden de siste oppdateringene til 10.6.8, likedan som Java ikke fungerer ordentlig. Java for bank-ID fungerer i f.eks Firefox, men har ikke prøvd NRK med andre nettlesere.

Vedlegg

supersilent

Fersking
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Jeg bruker Safari selv. Har nå prøvd Firefox og Opera, men fikk heller ikke det til å fungere.

Terje

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det kommer en oppdatering/fix for Java og andre slike ting via programvareoppdatering temmelig snart, satser på det.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at det hjelper hvis man har et generelt Java-problem, men til internett-radio vil jeg sterkt anbefale Radium. http://www.catpigstudios.com/

Har innebygd t.o.m støtte for airplay, slik at man ikke trenger airfoil for å streame rundt i huset heller.

C

Cappuccino

Gjest
    Vet ikke om det er omtalt tidligere, men fant ikke noe da jeg søkte, så jeg vil herved slå et slag for Screens Connect fra Edovia for de som ønsker å fjernstyre Mac´en, også eksternt fra.

Jeg har gjort følgende som fungerer glimrende:
    1. Laster ned Screens Connect softwaren og installert på Mac mini som skal fjernstyres.
    2. Installert VNC klient på både Macbook, iPad og iPhone. (kjøpes på hhv. Appstore og iTunes Store)
    3. Skaffet gratis domene fra Dyndns slik at jeg kan koble opp eksternt fra.
    (også veldig kjekt om man vil ha tilgang til Airvideo, Plex osv. eksternt fra. Bruker det selv til å stream feriebilder på iPaden når vi er hos ´svigers´!)
    4. Tilordnet fast ip internt i nettverket for Mac Minien som fjernstyres. (slik at jeg slipper å måtte endre oppsettet på min Time Capsule ruter)
    5. Oppdatert ruter med denne samt gitt porttilgang på brannmuren for Screens Connect (port 5900).

Voila! Testet i dag med min iPad koblet til annet nettverk utenfor heimen, og kunne med letthet fjernstyre Mac´en. Denne softwaren har fått veldig god omtale i tester og jeg skjønner hvorfor. Fungerer helt suverent! Også langt bedre respons og skjermoppløsning enn hva man oppnår med Mac sin innebygde skjermdelings-funksjonalitet når man er på samme nett.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til iMacen er nær ved å ta kvelden etter 6 år i 24/7 drift. Er vel da kanskje på tide med noe nytt og driver å kikker på de nye MacMiniene. Er det virkelig slik at jeg må kjøpe den dyreste maskinen for å få SSD? Hadde klart meg med en liten SSD da alt av musikk og film ligger på NAS. Noen som vet om det er mulig (dvs enkelt) å skifte HD selv?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Phobos
    Da har jeg bestilt en Ipad 2, type stusselig (16GB, Wi-Fi) i black utførelse, sammen med en dockingenhet som skal stå ved anlegget.
    Planen er utelukkende å bruke den sammen med SqueezePad samt lett surfing mens jeg lytter. En dyr fjernkontroll men SqueezePad virker supersmooth, så jeg er spent på hvordan dette fungerer i praksis.

Med tanke på at jeg fremdeles synes selv de beste laptoper er ubrukelige kontra en skikkelig rigget stasjonær PC selv til surfing, så tviler jeg på at arbeidsområdet blir særlig utvidet utover Squeezebox-styring og lett surfing. Men her må jeg gi credit til Apple i form av at den til gjengjeld virker helt ultimat til akkurat dette formålet.

En passelig låt for anledningen:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    For andre med Mac og ReadyNAS Duo så kan det lønne seg å vente litt med å oppdatere til Lion, fant jeg akkurat ut.

Det er fortsatt ikke noe offisielt nytt image til eldre ReadyNASer, bare en beta som gjorde at jeg fikk gjenopprettet kontakt gjennom afp. Både backup og avspilling av mitt iTunes bibliotek går greit, men jeg får for eksempel ikke lastet ned oppdateringer for mine apper gjennom iTunes på Mac'en...

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    noruego skrev:
    For andre med Mac og ReadyNAS Duo så kan det lønne seg å vente litt med å oppdatere til Lion, fant jeg akkurat ut.

Det er fortsatt ikke noe offisielt nytt image til eldre ReadyNASer, bare en beta som gjorde at jeg fikk gjenopprettet kontakt gjennom afp. Både backup og avspilling av mitt iTunes bibliotek går greit, men jeg får for eksempel ikke lastet ned oppdateringer for mine apper gjennom iTunes på Mac'en...
    Det samme gjelder Qnap.

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=160&t=47204

Time Machine backup fungerer ikke :mad:

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    noruego skrev:
    Både backup og avspilling av mitt iTunes bibliotek går greit, men jeg får for eksempel ikke lastet ned oppdateringer for mine apper gjennom iTunes på Mac'en...
    De to tingene skal vel ikke ha noe med hverandre å gjøre?

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anser meg ikke som noen stor Apple-entusiast [1], selv om jeg eier noen Apple-produkter:

• iPod Classic, 160 GB
    • iPhone 4, 16 GB
    • iPad 2, 32 GB (med SmartCover, HDMI-adapter, Bluetooth tastatur)

Jeg har eid iPod'er fra nesten alle generasjoner (bortsett fra de aller første), samt en iPod Mini. Min første iPhone var en iPhone 3G. Jeg hadde også en iPad, men den ble raskt byttet ut med en iPad 2 da den kom (vel verdt oppgraderingen).

Jeg eide også en Mac Mini en stund som jeg brukte til iPhone-programmering. Hjemme bruker jeg en selvbygd PC med Windows 7 Pro x64 som OS.

[1] Jeg eier ikke engang en Mac, så jeg kvalifiserer meg nok uansett ikke til den statusen. Men er jeg fornøyd med de Apple-produktene jeg eier? Ja, definitivt.

Før brukte jeg MP3-spillere og smarttelefoner fra andre produsenter, men jeg følte alltid at brukervennligheten kunne vært (mye) bedre. Etterhvert gikk jeg over til iPod og iPhone, og etter det har jeg ikke sett noe behov for å skifte beite, selv om f.eks. Samsungs Android-telefoner er mye mer brukervennlige nå enn HTC smarttelefonene jeg brukte for en rekke år tilbake (Windows Mobile var noe hærk i forhold til iOS på iPhone).

Før i tiden likte jeg å eksperimentere og leke med duppedingsene jeg skaffet meg. Nå er jeg mer opptatt av at produktene jeg kjøper er enkle i bruk (både i forhold til et strømlinjeformet GUI og et homogent brukermiljø) og imøtekommer mine primærbehov. Her synes jeg fremdeles mange av Apples konkurrenter har en del å lære.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Class skrev:
    noruego skrev:
    Både backup og avspilling av mitt iTunes bibliotek går greit, men jeg får for eksempel ikke lastet ned oppdateringer for mine apper gjennom iTunes på Mac'en...
    De to tingene skal vel ikke ha noe med hverandre å gjøre?
    Jo, selv om iTunes registerer hvilke apper det er oppdateringer tilgjengelig for, så lastes disse appene ikke ned om man ikke har skrive-tilgang til iTunes-arkivet hvor appene er lagret.

Nå får jeg naturligvis oppdatert appene på min iPhone direkte gjennom mitt trådløse nettverk, men jeg får altså ikke synkronisert på skikkelig vis mellom iTunes-arkivet og iPhone.

Denne situasjonen har minnet meg på et aspekt ved iTunes som alltid har irritert meg, det at jeg ikke kan (eller har funnet ut hvordan) ha forskjellige arkiver for ulike typer filer. Med over halvannen TB med musikk i mitt bibliotek, så er det naturligvis uaktuelt å ha dette på min laptop. Derimot har jeg rikelig med plass på MBPen til både mine iPhone apps, samt de podcast og iTunes U serier jeg abbonnerer på. Hver gang jeg skal på reisefot, og det er ikke så sjelden, så må jeg nå kopiere over fra NAS til MBP de apper og filer jeg ønsker å ha tilgang til på reisen. Når jeg så er tilbake, må jeg så konsolidere biblioteket på NASen på nytt... Håper det finnes måter å omgå dette på, men så langt har jeg ikke funnet noen løsning...

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    noruego skrev:
    Jo, selv om iTunes registerer hvilke apper det er oppdateringer tilgjengelig for, så lastes disse appene ikke ned om man ikke har skrive-tilgang til iTunes-arkivet hvor appene er lagret.
    Da forstår jeg, takk for oppklaring.

Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    noruego skrev:
    Denne situasjonen har minnet meg på et aspekt ved iTunes som alltid har irritert meg, det at jeg ikke kan (eller har funnet ut hvordan) ha forskjellige arkiver for ulike typer filer. Med over halvannen TB med musikk i mitt bibliotek, så er det naturligvis uaktuelt å ha dette på min laptop. Derimot har jeg rikelig med plass på MBPen til både mine iPhone apps, samt de podcast og iTunes U serier jeg abbonnerer på. Hver gang jeg skal på reisefot, og det er ikke så sjelden, så må jeg nå kopiere over fra NAS til MBP de apper og filer jeg ønsker å ha tilgang til på reisen. Når jeg så er tilbake, må jeg så konsolidere biblioteket på NASen på nytt... Håper det finnes måter å omgå dette på, men så langt har jeg ikke funnet noen løsning...
    Uten her og og nå å kunne bekrefte at det gjelder alle filer etc....

Jeg løser det ved å opprette en spilleliste pr enhet. Spillelisten kan inneholde musikk, podcasts, bøker etc. Når enheten er koblet til kan du gå inn pr type fil og sette opp om den skal hente alt merket, manuelt merket eller bruke en spilleliste (som du da angir).

På programmer angir jeg det pt manuelt pr enhet fordi jeg føler det gir en bedre oversikt.

Mvh
    Boden9

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Boden9 skrev:
    noruego skrev:
    Uten her og og nå å kunne bekrefte at det gjelder alle filer etc....

Jeg løser det ved å opprette en spilleliste pr enhet. Spillelisten kan inneholde musikk, podcasts, bøker etc. Når enheten er koblet til kan du gå inn pr type fil og sette opp om den skal hente alt merket, manuelt merket eller bruke en spilleliste (som du da angir).

På programmer angir jeg det pt manuelt pr enhet fordi jeg føler det gir en bedre oversikt.

Mvh
    Boden9
    Dette er hva jeg gjør for å fore iPhonen, altså jeg opprettet en iPhone Spilleliste og synker så denne mot iPhonen. Tror ikke dette fungerer for apper, da spillelistene vel strengt tatt bare er 'snarveier' til arkivet hvor filene er lagret, men jeg skal sjekke når jeg kommer hjem.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Et spm ang lisenser: Har installert Lion på min MBP, og tenkte å lege det inn på Minien også. Må den lastes ned fra App store igjen, eller må jeg bruke det jeg lastet ned på MBP? Problemet da er at jeg ikke umoddelbart finner dette... Har ikke lyst til å trykke på install i App store, og bli belastet 209,- igjen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du hadde tatt vare på .dmg-fila di før installering så hadde du hatt gratis Lion for et større antall maskiner, med Apples velsignelse. Dette var omtalt for noen sider siden, hvordan man lager en USB- eller DVD med Lion for bruk på et antall maskiner.

Nå etter installasjon så vet jeg ikke om du får funnet en installerbar fil? Du kan jo snuse på om Diskmaker vil være til hjelp; http://mac1.no/artikkel/9947/lion-diskmaker-lager-lion-dvdusb

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Du bruker bare samme iTunes konto på begge maskinene, da skal du kunne laste ned uten å betale på nytt. Hold nede cmd og klikk på OSX Lion i appstore, da får du valget "install" istedet for "installed"
    Tror den lagres under /Applications/Install MAC OS X Lion, men slettes etter installasjon, så du må nok laste ned på nytt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    stejorge skrev:
    Du bruker bare samme iTunes konto på begge maskinene, da skal du kunne laste ned uten å betale på nytt.
    Stemmer helt sikkert, når du sier det så har jeg lest det et sted ja. Samme konto ja.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Alle MacStore-programmer kan installeres på alle maskinene man har uten å betale ekstra.

Vidar P skrev:
    Parelius, som i mellomtiden har gjestifisert seg (?), la ut en link om det i forrige uke, fant innlegget her;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41497.msg1171844.html#msg1171844
    Flott! Får gå innom Eplehuset og høre hva de har å si. Kunne tenke meg en SSD og bruke den eksisterende som en intern disk nummer to. Noen som vet om TimeMachine vil ta sikkerhetskopi av begge diskene ved en slik konfigurasjon?

C

Cappuccino

Gjest
    MML skrev:
    Alle MacStore-programmer kan installeres på alle maskinene man har uten å betale ekstra.

Vidar P skrev:
    Parelius, som i mellomtiden har gjestifisert seg (?), la ut en link om det i forrige uke, fant innlegget her;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41497.msg1171844.html#msg1171844
    Flott! Får gå innom Eplehuset og høre hva de har å si. Kunne tenke meg en SSD og bruke den eksisterende som en intern disk nummer to. Noen som vet om TimeMachine vil ta sikkerhetskopi av begge diskene ved en slik konfigurasjon?
    Ikke noe problem. Har selv en iMac med ssd + vanlig harddisk. TM kan fint ta backup av begge om man ønsker det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare kjøpe en helt ordinær 3.5mm optisk til optisk toslink? Fås for etpar-tre tiere fra de fleste nettforhandlere.

EDIT; så vreden var før meg med et godt og konkret forslag.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Takker, gutter. Holder på å bestille litt diverse til min MacMini, og greit å få rett kabel samtidig... Igjen; takk!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Lion har stabilisert seg, verkar det som, etter mykje rar oppførsel i starten. Og takk for det!

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ikke hos meg, begynner å angre hele Lion jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjører Lion på 3 maskiner:
    1 iMac 27"
    1 Mac Pro
    1 MacBook Pro

Lynrask og dønn stabil på alle 3. Har ikke hatt problemer i det hele tatt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Spesielt koplingen igjennom AFP protokollen til serveren hos meg syntes å krasje hele maskinen, ser det er flere som opplever dette.

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Lion går som ei kula. Fra nedstengt maskin til oppe og klar for action tar det bare et par-fem sekunder. Ingen vei tilbake 8)
    jakr

C

Cappuccino

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Spesielt koplingen igjennom AFP protokollen til serveren hos meg syntes å krasje hele maskinen, ser det er flere som opplever dette.
    Bruker det selv en god del. Ikke hatt noe problem med det og Lion her hos meg...

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    johnnygrandis skrev:
    Hva slags server er dette? Om det ikke er Apple med offisiell AFP kan kanskje årsaken være serveren?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Hjelp!

En russisk kollega lånte laptopen min noen minutter for å sende en epost til en annen russisk kollega. Han skiftet språk til russisk/kyrrilisk, sendte melding og ga meg laptopen tilbake uten å skifte språk tilbake til engelsk. Tenkte ikke mer på saken, og laptopen gikk i dvale. Men nå får jeg ikke åpnet maskinen fordi mitt passord er latinsk mens keyboardet fortsatt er kyrrilisk.

Hvordan får jeg skiftet språk for keyboard når maskinen er i innloggsmodus?

Edit: fant ut av det - ved å skifte til admin-profilen ble tastatur tilbakesatt til default engelsk, ser det ut til...phew...

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Da får vi vel akseptere at Apple ikke lenger er underdog-firma, gitt at det nå er verdens mest verdifulle selskap ...
    Jeg likte å "være med underdogen", jeg.

http://www.dagensit.no/article2198276.ece
    Vel, nå har vel ikke Apple vært "underdog" på mange år :) Hvis du ser i forhold til Microsoft, som lenge var det største teknologiselskapet i verden, så passerte Apple Microsoft i markedsverdi for over et år siden.

Når de nå slår Exxon Mobil, så er de ikke bare verdens største teknologiselskap, men også verdens største selskap, målt i markedsverdi.

Det er også imponerende at Apple har klart å snu seg fra et tap på $25 M i 2001, til en profitt på over $14 milliarder i 2010 (omsetning ca. $65 milliarder).

For de som er litt interessert i business, lederskap og markedsstrategi i større selskap, så vil jeg anbefale den uautoriserte biografien iCon: Steve Jobs, The Greatest Second Act in the History of Business.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Jo, men målt i markedsandeler er de bittesmå. Ca 4,5% på PC-siden, og ikke mye mer på telefonsiden på verdensbasis. Kjempestort firma som har konsentrert seg om å tjene penger heller enn å ha de største markedsandelene. Så bruker vi markedsandel som målestokk er Apple en underdog fremdeles.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Men Apple er jo meir enn PCer og iPhone. Ser ein på markedsandeler, så har Apple over 70% av bærbare musikkspelarar, meir enn 70% av tablets og hadde i 2006 over 80% av digitalt salg av musikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn