Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Skeptisk (til bildet).
    Jeg er også litt skeptisk. Tiden vil vise om bildet er ekte eller ei.

Uansett så tar VG en viss sjanse her når de velger å stole (blindt) på sin kilde. Det er jo ikke så lenge siden en rekke aviser ble lurt trill rundt av en nettside som publiserte en oppdiktet rapport (tror den dreide seg om bruken av IE og intelligens, ganske tvilsomme saker i utgangspunktet). Det var en engelsk avis som først gikk god for nyheten, deretter fulgte en rekke andre (nett)aviser -- deriblant norske -- i kjølvannet. Mange av disse avisene hadde ikke foretatt noen sjekk selv.

U

utgatt60135

Gjest
    Lyngen skrev:
    Alltid noe nytt jeg finner ut av med iTunes, men jeg skjønner ikke hvorfor enkelte spor blir skilt ut som eget album. Klarer ikke å rette det opp. Noen som vet? I finder er de oppført riktig men ikke i biblioteket.

Ellers fant jeg i allefall ut hvordan man kunne få sammen dobbelalbum.

Slet også med å få formatert backup med samme harddisk fra WD. Men funker hvis jeg partionerer.
    Anyone?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Beklager - kan ikke hjelpe. Har det samme problemet med noen plater. Det må være en lus i programmet.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Lyngen skrev:
    Lyngen skrev:
    Alltid noe nytt jeg finner ut av med iTunes, men jeg skjønner ikke hvorfor enkelte spor blir skilt ut som eget album. Klarer ikke å rette det opp. Noen som vet? I finder er de oppført riktig men ikke i biblioteket.

Slet også med å få formatert backup med samme harddisk fra WD. Men funker hvis jeg partionerer.
    Anyone?
    Jeg har også hatt samme problemet og prøvde det meste for og få det fikset, det eneste jeg har fått til og fungere er og merke sporene som blir skilt ut som del av et samlealbum. Da har de gått sammen med riktige albumet, så har jeg tatt vekk del av et samlealbum på samme sporene igjen og da har de blitt stående på rett plass. Har ingen god forklaring på dette, må være en slags bug. ???

U

utgatt60135

Gjest
    Bent skrev:
    Lyngen skrev:
    Lyngen skrev:

Anyone?
    Jeg har også hatt samme problemet og prøvde det meste for og få det fikset, det eneste jeg har fått til og fungere er og merke sporene som blir skilt ut som del av et samlealbum. Da har de gått sammen med riktige albumet, så har jeg tatt vekk del av et samlealbum på samme sporene igjen og da har de blitt stående på rett plass. Har ingen god forklaring på dette, må være en slags bug. ???
    Har prøvd med "endel av samlealbum", men det hjelper ikke. Prøver all annen info til å være lik med det nytter ikke. De blir vel skilt ut fordi de har annen komponist?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Lyngen skrev:
    Lyngen skrev:

Anyone?
    Merk alle sporene på aktuelt album, høyreklikk, get info, sjekk om det er samme albumtittel, artist (evt. album artist om det er en samler).

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Det er flere måter å rette opp dette på, dersom jeg har forstått problemstillingen din riktig.

Dersom det dreier seg om et album gitt ut av en bestemt artist, men der andre artister opptrer (gjesteopptredener osv.), så foretrekker jeg følgende metode (i Windows, bruk tilsvarende knapper/snarveier dersom du bruker OS X):

- Marker alle låtene som du vil samle under et album.
    - Påse at alle låtene har samme albumnavn.
    - Høyreklikk og velg Get Info.
    - Under Album Artist: Tast inn navnet på artisten som albumet representerer.

Fordelen med denne fremgangsmåten er at dersom du f.eks. velger å filtrere på et bestemt album av f.eks. John Williams, så vil du allikevel få opp alle låtene som hører til albumet, selv om enkelte sanger kanskje står under et annet artistnavn (et konkret eksempel er A.I., der Lara Fabian står oppført som artist på spor 5. Men albumet som helhet er gitt ut i Williams navn). iTunes vil nemlig sørge for at filteret ditt også fanger opp navn som er oppført under Album Artist.

En annen fremgangsmåte er følgende:

1. Sørg først for at alle låtene som du vil samle under et album har samme album navn.
    2. Velg en låt fra albumet.
    3. Høyreklikk og velg Get Info.
    4. Klikk på Info-fanen.
    5. Huk av ved Part of a Compilation.
    6. Gjenta steg 2-5 for alle låtene som du ønsker å samle sammen.

Denne fremgangsmåten er mest logisk i de tilfeller der du har en ren samleplate, der en bestemt artist ikke representerer hele albumet. Et typisk eksempel kan f.eks. være 30 Years' Fidelity fra KKV, der mange artister er representert på samme album.

I noen tilfeller kan begge disse fremgangsmåtene være aktuelle:

- Du kan f.eks. ha en samling der Album Artist er f.eks. "Various Artists". Dette er en ganske vanlig betegnelse på (samle)album der ulike artister er representert. Filmmusikken fra f.eks. Top Gun vil da havne under V i Artist-kolonnen.

- Dersom du velger Part of a Compilation-metoden, vil albumet istedet bli sortert etter albumnavn. I dette tilfellet vil Top Gun-albumet havne under T i Album-kolonnen.

Dersom man har et album som består av mer enn en plate (som f.eks. spesialutgaven til Tron: Legacy av Daft Punk), så foretrekker jeg følgende fremgangsmåte:

1. Velg først alle låtene fra CD 1.
    2. Høyreklikk og velg Get Info.
    3. Under Disc Number, tast inn 1 og x i det andre feltet, der x er antall plater som er knyttet til albumet
    4. Trykk OK.
    5. Gjenta steg 1-4 for alle CD'ene til albumet.
    6. Fjern "CD X" fra selve albumnavnet

Alle låtene vil nå være samlet under ett album, og du vil allikevel ha orden på hvilken CD i albumet det er snakk om, siden dette er registrert under Disc Number. Jeg foretrekker å ha Disc # kolonnen synlig i iTunes-vinduet mitt, slik at jeg umiddelbart kan se hvilken CD låten tilhører.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Følg rådet over om albumartist. Glem compilations. Da ligger filene hulter til bulter på harddisken. Ved bruk av albumartist så ligger alle filene på en CD i én folder.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det kunne ikke ramle meg inn å bruke "Keep iTunes media folder organized" :)

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Loevhagen skrev:
    Følg rådet over om albumartist. Glem compilations. Da ligger filene hulter til bulter på harddisken. Ved bruk av albumartist så ligger alle filene på en CD i én folder.
    Dersom du velger Part of a Compilation vil filene havne under Compilations-folderen. Der vil hvert album ha sin egen folder. Slik er det ihvertfall med iTunes-versjonen som jeg bruker (10.4), og jeg tror det har vært slik ihvertfall siden versjon 9.

Glemte å nevne at i mitt oppsett er Keep iTunes Media folder organized krysset av. Dersom denne er krysset av ser folderstrukturen slik ut:

Artist/Album/Track

Folderstrukturen for Compilations (album som du har markert med Part of a Compilation) ser slik ut:

Compilations/Album/Track

iTunes oppdaterer folderstrukturen dynamisk basert på endringer som du foretar i ID3-taggene (via Get Info).

Jeg synes dette er en grei måte å organisere musikken på. Jeg roter ikke rundt i katalogene når jeg spiller musikk uansett (jeg bruker programmer som indekserer låtene for meg, deriblant iTunes, og jeg behøver ikke tenke på hvor filene ligger i folderstrukturen).

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Lyngen skrev:
    Takk for info! :)
    Når du begynner å få på plass et større bibliotek, så er det også verdt å titte på noen av de tilleggsprogrammene du kan bruke, som TuneUp go Song Sergeant, for å få en best mulig organisert samling.

Alt dette sagt, så håper jeg Apple etterhvert kommer med en tilnærmet nyskrevet versjon av iTunes, da det nok kunne trenge grundige nytenking som Apple gjorde med sitt OS.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste og beste er kanskje å laste ned et program som kan forandre tags. Det er ofte på grunn av små staveforskjeller at slikt hender, har jeg merket meg. De som tagger for plateselskapene må ha noen rikholdige barskap på kontoret, for noen ganger mistenker jeg dem for å være drita fulle. Det er også et problem Spotify sliter med, de er prisgitt plateselskapenes kodinger.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Dette med gale eller feilaktige ID3-tags kan være et ganske irriterende problem, spesielt i tilknytning til albumnavn.

Jeg bruker imidlertid et program kalt dbPowerAmp Reference som jeg er svært fornøyd med (avansert, men gjennomtenkt og brukervennlig). Bortsett fra at det er det beste rippe-programmet jeg har vært borti (erstattet EAC), så lar det deg også velge mellom flere alternative navn når du ripper album.

De har en løsning kalt PerfectMeta, som henter data fra flere kilder: AMG, GD3, SonataDB, MusicBrainz og freedb. Du kan selv velge det albumnavnet som passer best for hvert album du ripper, eller du kan overstyre navngivningen under rippingen. Det fine med multiple kilder er at du kan foreta kryssjekking av navn for å finne det navnet (eller kilden) som er mest korrekt. Det er jo ikke alltid f.eks. Gracenote kommer med så gode forslag, og da er det kjekt å ha flere kilder å velge mellom (programmer som f.eks. iTunes bruker bare en kilde såvidt jeg vet).

For retting av gale eller feilaktige tagger utenfor iTunes så bruker jeg ofte et lite gratisprogram kalt Mp3tag. Programmet har naturligvis støtte for innhenting av metadata fra kilder som f.eks. Amazon, discogs, freedb og MusicBrainz.

U

utgatt60135

Gjest
    Å få lagt inn klassiske plater er til å bli sprø av. De deler seg i vilden sky og er vanskelig å slå sammen igjen. Sjelden albumbilder og hvordan skal man få sotert ulike komponister fra samme plate? Vil liksom ikke søke opp på Karajan :-\. Svært tidkrevende dette :-[.

Ikke bare bare med dataavspilling :-\.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Klassisk kan være et problem, js, men man må jo bare bestemme seg for hvordan det skal gjøres. Jeg synes ikke det er noe stort problem. Stort sett blir jo satsbetegnelser o.l. riktig. Litt manuell sjekking før man trykker på "rip" så går det greit.
    iTunes (på Mac) er jo lynrask på å finne ting, så søk er jo greit.
    BTW: Jeg bryr meg ikke om platene, men verk, så en CD som inneholder 5 forskjellige verk blir 5 "CDer".

V

vredensgnag

Gjest
    Berxter er perfeksjonist - og skriver alt inn selv, andre bruker opplysningene som kommer frem gjennom databasesøk uten å sjekke dem.

Vil anbefale at man velger alle filene (eller filene i et verk, som foreslått over), og at man åpner infovinduet på disse. Er det noe som ikke stemmer så er det bare å skrive det inn, eller justere - og så er det ordnet.

U

utgatt60135

Gjest
    otare skrev:
    BTW: Jeg bryr meg ikke om platene, men verk, så en CD som inneholder 5 forskjellige verk blir 5 "CDer".
    Ja, det må nesten bli slik. Men knoter litt for å få slått sammen spor til ett vist album. Funker ikke alltid på andre sjangre heller selv om infoen er helt lik.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Regner med at du bruker iTunes? Jeg har det samme problemet med noen få verk. Har aldri klart å finne ut av hva det er som er forskjellen og grunnen til at det blir sånn. Tror det må være en lus i iTunes.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    I alle tilfeller jeg har vært borte i der album ikke vil "henge sammen" så er det på grunn av variasjoner i tags.
    Det kan være felt iTunes ikke viser, bruk et annet program for å sjekke.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Brasse skrev:
    Likevel så bra. Rare greier.
    Hehe! Nettopp ;)

Ikke overrasket over den undersøkelsen. Men som forbruker har jeg ikke hatt noen problemer selv og 3.part Apple verksteder i Norge følger Norsk lovverk i forhold til garantier osv.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Har jo hørt det før - for en forhandler er det ikke mye penger å tjene på Appleutstyr. Avansen er lav, og Apple kan være vanskelig å forholde seg til (for forhandleren). Tidligere forsøk på å selge Appleutstyr i vanlige butikker har jo gjerne skjært seg - forhandlerne tjener for lite.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Ja, det må nesten bli slik. Men knoter litt for å få slått sammen spor til ett vist album. Funker ikke alltid på andre sjangre heller selv om infoen er helt lik.
    Har du prøvd fremgangsmetoden som jeg nevnte tidligere i tråden? Jeg har ikke opplevd at den fremgangsmåten ikke har fungert.

Vil ikke låtene slå seg sammen til ett album selv om Album Artist er identisk for alle låtene? (marker alle låtene og skriv inn eller lim inn navnet på nytt i Album Artist-feltet) Du er 100% sikker på at albumnavnet og Album Artist (dersom brukt) er identisk for alle låtene? (noen ganger kan det se ut som feltet er tomt, når det faktisk inneholder ulike verdier for flere låter)

Er du sikker på at iTunes har skrivetilgang til alle filene? Jeg har opplevd noen ganger at endringer i taggene ikke har noen effekt fordi iTunes ikke har skrivetilgang (iTunes gir ingen varsel om dette, ihvertfall i Windows).

Dersom ting fremdeles ikke fungerer, så vil jeg anbefale at du inspiserer taggene via et annet program som lar deg se feltene i 'rå' form. Foreta de ønskede endringene her og fjern tagger du vet du ikke trenger (som mal kan du f.eks. bruke noen låter som du vet at iTunes håndterer korrekt). Etterpå kan du importere filene på nytt inn i iTunes.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Hehe! Nettopp ;)

Ikke overrasket over den undersøkelsen. Men som forbruker har jeg ikke hatt noen problemer selv og 3.part Apple verksteder i Norge følger Norsk lovverk i forhold til garantier osv.
    Er veldig fornøyd med mitt Apple-utstyr, selv om jeg har hatt noen små problemer innimellom. Et mer alvorlig problem oppstod for noen år tilbake, da iPhone 3GS-mobilen min begynte å kutte samtaler. Den kuttet samtaler såpass ofte at telefonen ble mer eller mindre ubrukelig. Det viste seg å være en feil ved produktet, men Apple gjorde ingenting med problemet (de ville ikke engang anerkjenne at det var et problem). Etter å ha samlet inn nok dokumentasjon på at det faktisk var en feil ved telefonen (som først oppstod etter en offisiell firmware-oppgradering), så fikk jeg en helt ny telefon i erstatning fra Apple.

En stund vurderte jeg sterkt å hoppe over til HTCs Android-telefoner, men jeg valgte til å slutt å kjøpe iPhone 4 (når den ble tilgjengelig i Norge). Den nye 3GS'en ble gitt vekk i julegave.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Phobos
    Etter å ha levd med HTC Hero og Android et par år kan jeg si at dette OSet er en haug med dritt som ikke klarer selv de enkleste telefonoppgaver 100% pålitelig, dvs totalt ubrukelig for min del. Den må restartes jevnlig hvis ikke begynner den å tulle både med innkommende og av og til utgående samtaler (legger på før samtalen er satt opp), eller nekter å sende meldinger. Jeg virkelig savner min enkle og gamle Nokia som aldri hadde et eneste hikk uansett hvor lenge den var påslått og hvor batteriet varte en uke på 1 lading med for meg normal bruk.

De nye utgavene, spesielt Samsung Galaxy SII som alle vil ha/allerede har på jobb er fantastisk mye raskere, men jeg er spent på om Android i nyeste versjon har blitt 100% pålitelig på de 3 tingene jeg faktisk bryr meg om og hvor HTC Hero har feilet brutalt, dvs ringing, SMS og vekkeklokke.

Iphone har jo helt sikkert sine feil også, men det skal noe til for å gi en verre opplevelse enn HTC Hero. Iphone er imidlertid alt for dyr om man sammenligner med de beste alternativene med Android som gjerne ligger både en og to tusenlapper under om man treffer på et godt butikksalg (som man bare kan drite i med iphone). Jeg er derfor sterkt i tvil om hvilken telefon som skal overta for min HTC Hero. På den ene siden hater jeg HTC fordi de driter i telefonen din så fort neste modell er lansert, ergo dårlig med oppdateringer og videreutvikling, og jeg liker ikke Android fordi det har feilet meg gang på gang på generell pålitelighet på de enkleste oppgavene.

Samtidig så har jeg med iPad fått et innblikk i Apple-verdenen og denne viser seg definitivt å ha sine problemer. Nå sist trynet automatisk itunes oppdatering totalt, og et søk på internett på feilkoden ga uendelig mange treff av typen: avinstaller alt av apple-programmer og reinstaller itunes. Dette fungerte ikke for meg siden programmet heller ikke kunne avinstalleres på grunn av samme feil. Jeg har derfor nå en itunes installasjon som ikke lar seg oppgradere og ikke lar seg avinstallere. Jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg hadde slike problemer med seriøs programvare i nyere tid på Windows. Sist gang må nærmest ha vært i gode gamle Windows 98-dagene og tidligere.
    iPad var også mye mer omfattende å få opp å gå enn min Android-telefon så brukervennligheten synes jeg egentlig er en vits i initial-fasen, spesielt når dette kombineres med makkverket av et program, itunes, som det riktignok hevdes at fungerer dårlig på Windows generelt. Noe jeg synes i såfall vitner om total inkompetanse hos Apple all den tid Windows har den desidert største installasjonsbasen der ute og så godt som alle andre seriøse aktører presterer å lage programmer som fungerer godt på denne platformen.

iPaden fungerer imidlertid glimrende og har oppført seg meget pålitelig når den først var satt opp.

Jeg kan dermed velge mellom en upålitelig platform i form av Android eller en sannsynligvis mer pålitelig platform i form av iphone men som til gjengjeld kompenserer med en del grums så fort man kikker bak kulissene og som har et avhengighetsforhold til et av de dårligst fungerende programmene som er laget for Microsoft-platformen av en seriøs aktør noensinne.

Det er mulig at jeg har blitt særdeles godt vant med mine Windows 7-maskiner med håndplukket programvare og mine bunnsolide Debian GNU/Linux installasjoner, men jeg synes per nå at påliteligheten på våre mobile enheter er under det man kan forvente, spesielt om man ser på hele økosystemet under ett.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    itunes er ubrukelig i windows! Hva er nytt??

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Med 13 epleprodukter som snurrer og går nesten i daglig bruk her i huset (1 stk, iPad, 3 stk. MacBook Pro, 1 stk. alu iMac, 2 stk. MacMini, 1 stk. Apple Extreme, 2 stk. aTV, 2 stk. iPods og 1 stk. iPhone) så må jeg være særdeles heldig som de siste årene kun har hatt ett harddisk krasj og en iPhone 3G-feil som Audiophile redegjorde for. :eek: 13 må være mitt lykketall. 8) Enten det, eller så er frukt godt for meg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Phobos
    Loevhagen skrev:
    Med 13 epleprodukter som snurrer og går nesten i daglig bruk her i huset (1 stk, iPad, 3 stk. MacBook Pro, 1 stk. alu iMac, 2 stk. MacMini, 1 stk. Apple Extreme, 2 stk. aTV, 2 stk. iPods og 1 stk. iPhone) så må jeg være særdeles heldig som de siste årene kun har hatt ett harddisk krasj og en iPhone 3G-feil som Audiophile redegjorde for. :eek: 13 må være mitt lykketall. 8) Enten det, eller så er frukt godt for meg.
    Er ikke dette stort sett normen uansett løsniger da? De fleste seriøse aktører leverer jo ikke utstyr som dør som fluer (uten gode tekniske årsaker) og Apple er vel kjent for å ha relativt pålitelige produkter om man ser bort fra en og annen designfeil (varmgang, batterier, antenne) som så godt som alle produsenter med et større produktspekter opplever over tid. Apple er IMO som alle andre om man ser bort fra Apples særegne design. Maskinvare er maskinvare og software er software. Forskjellen ligger i kvaliteten, men det finnes mange aktører som leverer kvalitet for å si det slik.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    marsboer skrev:
    De nye utgavene, spesielt Samsung Galaxy SII som alle vil ha/allerede har på jobb er fantastisk mye raskere, men jeg er spent på om Android i nyeste versjon har blitt 100% pålitelig på de 3 tingene jeg faktisk bryr meg om og hvor HTC Hero har feilet brutalt, dvs ringing, SMS og vekkeklokke.
    Det er en del hallelujatester av Galaxy S2 ute på nettet. Disse er sikkert skrevet av av og for fjortiser. Her er det div ting som ingen skriver noe om:

1. S2 har seriøse problemer med lydstyrken på headsettet ved samtale. Ingen hack jeg har prøvd har klart å fikse dette. Rooting og ny ROM er trolig det eneste alternativet. (iPhone 1 hadde samme problem, men kunne fikses via software). Altså umulig å bruke med headset i bil.

2. Headsettet som følger med er kun for musikk, og jævlig dårlig til det også. Ledningene til headset, lader, og USB er så stive at de er fullstendig ubrukelige, og det i romtemperatur.

3. Voice-dialing fungerer kun hvis du er tilkoblet internett via wifi. Du kan altså ikke ringe noen i kontaktlisten din med talestyring via headset i bilen. Hvilken hjernedød ingeniør klarte og komme opp med denne løsningen? Hvis du har nettforbindelse er det fremdeles ikke videre morsomt. Du må snakke engelsk til den, og dette blir veldig festlig når du skal ringe Kåre, eller Knut, eller andre norske navn i kontaktlisten. iPhone sin løsning bare fungerer.

4. De bluetooth headsettene jeg har prøvd klarer bare delevis å kommunisere med S2. Mulig det finnes noe software som kan fikse dette.

5. S2 har amoled skjerm noe som betyr veldig mettede farger. Da er det ikke bare å bruke ikoner rett fra Android. Det ser ut som et jævla tivoli. Kan selvfølgelig fikses.

6. Android viser ikke tegnene du skriver inn når du angir passord osv på samme måte som iPone. Mulig dette kan ordnes.

De tingene du lurer på: Ringing og samtalekvalitet er lik som på iPhone, altså helt ok. SMS bruker jeg ikke så mye, men den fungerer minst like bra som på iPhone. Vekkeklokkefunksjonen er langt bedre enn på iPhone.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har hatt Apple-produkter siden 1989 og ALDRI hatt problemer

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Samme her - Apple-bruker siden 1986 og jeg har så godt som aldri hatt noe problemer, hverken med Apple eller produktene deres. De få gangene jeg har hatt noe problem med en Mac eller iPod har Apple vært veldig greie å ha med å gjøre.

Det er flere her på jobben som har byttet sine Android-telefoner med iPhone fordi Android har vært utrolig ustabilt med restart av telefonene, avbrutte samtaler o.l.Det er mulig Android har blitt bedre i det siste.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    itunes er ubrukelig i windows! Hva er nytt??
    Problemene som er blitt nevnt her er ikke unike for Windows-versjonen. Problemene har også mer å gjøre med manglende erfaring hos brukeren og ikke feil i selve programmet. Jeg har brukt iTunes i Windows i mange år, og selv om det ikke alltid har gått helt knirkefritt (siste oppdatering til 10.4 var f.eks. litt problematisk), så har det vært langt ifra ubrukelig, tvert imot.

iTunes er imidlertid blitt kritisert for sin manglende funksjonalitet i forhold til kategorisering av klassisk musikk (det ligger mange artikler og råd omkring dette på nettet), og det kan jeg være enig i. Men som sagt, dette gjelder iTunes generelt, ikke bare på Windows men også Mac.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Min erfaring er at itunes på pc er betydelig tregere i bruk ellers ok

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Phobos
    Audiophile skrev:
    Problemene som er blitt nevnt her er ikke unike for Windows-versjonen. Problemene har også mer å gjøre med manglende erfaring hos brukeren og ikke feil i selve programmet.
    Jeg skal på ingen måte skryte på meg å ha mye erfaring med slike mystiske PC-greier og magisk programvare, men jeg skjønner ikke helt hvordan automatisk oppdatering av programvaren på noe vis kan være avhengig av mitt kompetansenivå, når min input faktisk ikke er involvert utover å godta at programvaren skal oppdatere seg.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Etter å ha levd med HTC Hero og Android et par år kan jeg si at dette OSet er en haug med dritt som ikke klarer selv de enkleste telefonoppgaver 100% pålitelig, dvs totalt ubrukelig for min del. Den må restartes jevnlig hvis ikke begynner den å tulle både med innkommende og av og til utgående samtaler (legger på før samtalen er satt opp), eller nekter å sende meldinger. Jeg virkelig savner min enkle og gamle Nokia som aldri hadde et eneste hikk uansett hvor lenge den var påslått og hvor batteriet varte en uke på 1 lading med for meg normal bruk.
    Flash den med Cyanogen firmware, blir som en ny telefon.
    http://www.cyanogenmod.com/

65finger skrev:

http://www.idg.no/pcworld/article218178.ece
    Apple inntar jumboplassering på både kvalitet, pris og service, ifølge stor undersøkelse blant norske forhandlere.

Kan ikke skjønne hvorfor noen vil bruke iTunes på windows platform til annet en FW oppdatering av IOS enheter, Media Monkey er mye enkler, mer funksjonell en iTunes noengang har vært.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    stejorge skrev:
    marsboer skrev:
    Flash den med Cyanogen firmware, blir som en ny telefon.
    http://www.cyanogenmod.com/

65finger skrev:

http://www.idg.no/pcworld/article218178.ece
    Apple inntar jumboplassering på både kvalitet, pris og service, ifølge stor undersøkelse blant norske forhandlere.
    Kjenner meg ikke ijen ( kan ha hatt flaks) HP derimot, det er noe annet. Byttet maskin 3 ganger på et år

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Er mange på jobben som har Samsung Galaxy SII (jeg er vel den eneste som har iPhone). Jeg har naturligvis sjekket den ut og lest en rekke omtaler. Teknisk sett virker den bedre enn iPhone 4 [1], men det bryr jeg meg fint lite om. For meg er enkel bruk og et bra og gjennomtenkt økosystem langt viktigere. Det skader heller ikke at det er relativt stort utvalg med (bra) apps for iPhone og iPad.

[1] Videokameraet til SII var imponerende. I tester så har SII også kommet bedre ut teknisk sett, men jeg synes ofte at omtalene fokuserer altfor mye på det rent tekniske, og de glemmer ofte at en high-end smartphone er en del av et større økosystem. Her synes jeg Apple fremdeles ligger langt foran konkurrentene.

Iphone har jo helt sikkert sine feil også, men det skal noe til for å gi en verre opplevelse enn HTC Hero.
    Jeg eide flere HTC-smartphones før jeg gikk over til iPhone. Det som irriterte meg med disse (de kjørte Windows Mobile den gangen), var at ting ofte virket så lite gjennomtenkt. Selv grunnleggende ting som å ringe var unødvendig tungvint. Etter at Apple kom med iPhone så ga jeg den en sjanse og det er noe jeg ikke angrer på, selv om jeg hadde store problemer med iPhone en gang.

Iphone er imidlertid alt for dyr om man sammenligner med de beste alternativene med Android som gjerne ligger både en og to tusenlapper under om man treffer på et godt butikksalg (som man bare kan drite i med iphone).
    Jeg har imidlertid lest at Apple skal komme med en billigvariant av iPhone, slik at de kan konkurrere mot de rimeligere Android-modellene i mellomklassen. Såvidt jeg husker så er dette også bekreftet av Apple.

Jeg er derfor sterkt i tvil om hvilken telefon som skal overta for min HTC Hero. På den ene siden hater jeg HTC fordi de driter i telefonen din så fort neste modell er lansert, ergo dårlig med oppdateringer og videreutvikling, og jeg liker ikke Android fordi det har feilet meg gang på gang på generell pålitelighet på de enkleste oppgavene.
    Et av problemene med Android-plattformen, ihvertfall slik jeg ser det, er fragmentering i forhold til maskinvare og programvare. Jeg har også inntrykk av at siden Android-brukere ofte ikke er like villige til å betale for apps, så bidrar dette til lavere kvalitet på app'ene generelt sett. For (kommersielle) utviklere er det attraktivt å utvikle apps for Apples mobile produkter, fordi brukermassen er mer villig til å betale (dette kommer også klart frem dersom man sammenligner omsetningen til App Store mot konkurrentene. Her ligger Apple langt foran).

Nå sist trynet automatisk itunes oppdatering totalt, og et søk på internett på feilkoden ga uendelig mange treff av typen: avinstaller alt av apple-programmer og reinstaller itunes. Dette fungerte ikke for meg siden programmet heller ikke kunne avinstalleres på grunn av samme feil.
    Jeg hadde en lignende feil (bruker Windows 7 Pro x64): Jeg klarte ikke oppgradere til fra 10.3 til 10.4. Jeg måtte derfor avinstallere alle Apple-programmene i en bestemt rekkefølge. Da gikk det greit å installere 10.4 fra bunnen av. Hele operasjonen (fra jeg Googlet meg frem til en løsning, og inntil 10.4 var installert) tok meg ca. 15 minutter.

Hvis jeg skulle klage høylytt over iTunes på Windows så måtte det bli manglende støtte for 64 bits Windows, helt inntil Windows 7 kom (jeg kjørte Windows XP x64 i mange år. For å installere iTunes måtte jeg 'hacke' installasjonsprogrammet). For meg har Windows 7 vært en frelser, fordi nå er det mye enklere å få tak i drivere og programmer som i det minste kjører på en 64-bits plattform.

Men bortsett fra dette har iTunes fungert bra (manglende støtte for Windows XP x64 hadde mer med Apples policy å gjøre enn selve programmet), og jeg opplever ikke problemer i daglig bruk (da hadde jeg naturligvis ikke giddet å bruke iTunes).

iPad var også mye mer omfattende å få opp å gå enn min Android-telefon så brukervennligheten synes jeg egentlig er en vits i initial-fasen
    Dette er også en av tingene som Apple vil ta tak i, såvidt jeg husker. Jeg husker ikke detaljene, men det hadde noe med å forenkle aktiveringen av produktene (uten å måtte bruke en PC).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn