Lyngen skrev:
Alltid noe nytt jeg finner ut av med iTunes, men jeg skjønner ikke hvorfor enkelte spor blir skilt ut som eget album. Klarer ikke å rette det opp. Noen som vet? I finder er de oppført riktig men ikke i biblioteket.
Det er flere måter å rette opp dette på, dersom jeg har forstått problemstillingen din riktig.
Dersom det dreier seg om et album gitt ut av
en bestemt artist, men der andre artister opptrer (gjesteopptredener osv.), så foretrekker jeg følgende metode (i Windows, bruk tilsvarende knapper/snarveier dersom du bruker OS X):
- Marker alle låtene som du vil samle under et album.
- Påse at alle låtene har samme albumnavn.
- Høyreklikk og velg
Get Info.
- Under
Album Artist: Tast inn navnet på artisten som albumet representerer.
Fordelen med denne fremgangsmåten er at dersom du f.eks. velger å filtrere på et bestemt album av f.eks.
John Williams, så vil du allikevel få opp alle låtene som hører til albumet, selv om enkelte sanger kanskje står under et annet artistnavn (et konkret eksempel er
A.I., der Lara Fabian står oppført som artist på spor 5. Men albumet som helhet er gitt ut i Williams navn). iTunes vil nemlig sørge for at filteret ditt også fanger opp navn som er oppført under
Album Artist.
En annen fremgangsmåte er følgende:
1. Sørg først for at alle låtene som du vil samle under et album har samme
album navn.
2. Velg en låt fra albumet.
3. Høyreklikk og velg
Get Info.
4. Klikk på
Info-fanen.
5. Huk av ved
Part of a Compilation.
6. Gjenta steg 2-5 for alle låtene som du ønsker å samle sammen.
Denne fremgangsmåten er mest logisk i de tilfeller der du har en ren samleplate, der en bestemt artist ikke representerer hele albumet. Et typisk eksempel kan f.eks. være
30 Years' Fidelity fra KKV, der mange artister er representert på samme album.
I noen tilfeller kan begge disse fremgangsmåtene være aktuelle:
- Du kan f.eks. ha en samling der
Album Artist er f.eks. "Various Artists". Dette er en ganske vanlig betegnelse på (samle)album der ulike artister er representert. Filmmusikken fra f.eks.
Top Gun vil da havne under
V i
Artist-kolonnen.
- Dersom du velger
Part of a Compilation-metoden, vil albumet istedet bli sortert etter albumnavn. I dette tilfellet vil
Top Gun-albumet havne under
T i Album-kolonnen.
Dersom man har et album som består av mer enn en plate (som f.eks. spesialutgaven til
Tron: Legacy av Daft Punk), så foretrekker jeg følgende fremgangsmåte:
1. Velg først alle låtene fra CD 1.
2. Høyreklikk og velg
Get Info.
3. Under Disc Number, tast inn 1 og
x i det andre feltet, der
x er antall plater som er knyttet til albumet
4. Trykk
OK.
5. Gjenta steg 1-4 for alle CD'ene til albumet.
6. Fjern "CD X" fra selve albumnavnet
Alle låtene vil nå være samlet under ett album, og du vil allikevel ha orden på hvilken CD i albumet det er snakk om, siden dette er registrert under
Disc Number. Jeg foretrekker å ha
Disc # kolonnen synlig i iTunes-vinduet mitt, slik at jeg umiddelbart kan se hvilken CD låten tilhører.