Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hadde vært kjekt med noe SSD informasjon til Mac, ja. Satt meg ned for å finne en SSD til en MacBook (late 2008) og etter å ha trålt ørten tråder på nettet om Trimstøtte (eller rettere sagt manglende støtte, men kan få det til via litt hacking i OSX, osv), Sandforce, ditt og datt så ble det information overload og hjernen imploderte. Orket ikke å begynne en gang til.

- Hvilken SSD putter man i en Mac med Lion OSX?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Da er delene bestilt til min lille Mac Mini: SSD for OSet, 1GB intern disk nr 2, 8GB RAM og verktøy fra ifixit. Regner med at dette skal bli en maskin som vil fungere bra som mediesenter i kinoen og film og musikkserver for Plex og Apple TV.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Du har sikkert husket på dette, men om du ikke har servermodellen, så må du ha harddisk-kitet fra ifixit i tilleg for å installere 2 disker minien :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, er moderator blitt Fanboy siden tråden er pinnet ;D

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Du har sikkert husket på dette, men om du ikke har servermodellen, så må du ha harddisk-kitet fra ifixit i tilleg for å installere 2 disker minien :)
    Det har jeg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    jøss, ikkje rart apple går i strupen på samsung.
    nye samsung 7-serie

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.135
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert feil at den er pinnet. Angående patenter og slikt. Er ikke alt omtrent likt da?
    Blir som om alle bilprodusenter skal saksøke hverandre fordi de bruker 4 hjul.

Er jo i bunn og grunn vennetråd for hifi merker. Så hele tråden i seg selv er jo sånn sett på kanten her. Apple er jo ikke akkurat et hifi merke sist jeg sjekket.
    EDIT: Siste kommentaren her var myntet på "pinningen" av tråden.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Nu vel, Apple tar seg av den digitale biten av mitt hifioppsett, så jeg vet ikke om jeg støtter deg i den. Mac Mini har vært min cdspiller osv siden 2006.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Alle søksmålene er bare et resultat av en mer enn sykelig patentordning.

Det vi til syvenden og sist sannsynligvis tvinge seg frem en endring her; slik det nå er kan en få inntrykk av at det brukes mer ressurser i rettsalene og på patentoppkjøp enn kreativ utvikling.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Det er god tradisjon fra mange bransjer i å saksøke produsenter som lager produkter som er for like dine egne. Det er ganske vanlig i bilbransjen. Både BMW og Mercedez (og sikkert mange andre) har stoppet andre produsenter fordi de har lagd modeller som har elementer som er for like en BMW/Mercedes. Det dreier seg da om ting som grill, baklys, lykter osv som er så loike at man kan ta feil av hvilket blimerke det er når man bare ser det utsnittet av bilen. Det er lett å se i disse bildene at man i mange bildeutsnitt kan ta feil av denne og en Mac. Tastaturet, trackpad, utskjæringen der man løfter skjermen er ren kopi. Det finnes mange måter å utforme disse på - man behøver ikke lage en ren kopi.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.135
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og der konka iphonen...
    Plutselig - uten varsel.
    Kan ringe men ingen hører meg og jeg hører ingenting. Kan sende meldinger.
    Hjelper ikke med handsfree eller høyttaler heller. Driver og gjennopretter via itunes nå.

Kjipt da eg skal på sykehuset i morgen tidlig for operasjon og er alene. Litt avhengig av telefon.
    Kan ikke ta sim kortet over i en annen gammel heller da det er microsim på disse.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Adapter bør du kunne få i nærmeste telesjappe. Håper det ordner seg.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.944
    har en iphone 4 som har begynt å lade ut etter noen timer. Datafolket på jobben tømte den for software og la inn basicprogrammene på nytt. Da ble den bedre noen dager og så begynte faenskapet igjen.

Har ikke lagt in nye apper og skrur av alle apps etter bruk.

Noen som har vært borti dette?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    BigSwifty skrev:
    har en iphone 4 som har begynt å lade ut etter noen timer. Datafolket på jobben tømte den for software og la inn basicprogrammene på nytt. Da ble den bedre noen dager og så begynte faenskapet igjen.

Har ikke lagt in nye apper og skrur av alle apps etter bruk.

Noen som har vært borti dette?
    Sjekk først at du ikke har en hel haug med apper som kjører i bakgrunnen. Jeg hadde samme problemet med en 3GS. Ladet opp til 100% og batteriet var tomt igjen etter 3-4 timer. Trodde derfor at batteriet var ferdig. Glemte tilfeldigvis å ta med telefonen en helg jeg var på hytta, og den var da plugget inn i MAC'en (og ble ladet) hele helgen. Etter dette fungerte alt som normalt igjen. Vet ikke om dette er tilfeldigheter eller om det kan ha noe med kalibreringen av lading og batteri. Telefonen fungerer 100% den dag i dag.

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Skal igang med å rippe CD-samlingen (AIFF) til en ekstern HD som skal kobles opp mot en Mac Mini i anlegget.
    Rippingen skal jeg gjøre fra en MacBook Pro koblet til denne eksterne HD'en.

Men jeg møtte på følgende problem;

Anyone?

iSaint

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil gjette på at den eksterne disken er formattert til NTFS, et diskformat Macen ikke kan skrive til.

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    otare skrev:
    Jeg vil gjette på at den eksterne disken er formattert til NTFS, et diskformat Macen ikke kan skrive til.
    Mulig det - har du råd om hvordan jeg kan bekrefte det, og evt løser det?

iSaint

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Klikk på disken i Finder og trykk så på Cmd-I. Da vil du se hvilket format disken har. Det er ganske vanlig at eksterne USB-disker er forhåndsformattert i NTFS.

Det er flere løsninger. Du kan installere noe på Macen som gjør at den kan skrive til NTFS-formatterte disker. Det har jeg aldri gjort, så hva som fungerer best her aner jeg ikke.

Ellers kan du reformattere disken. Hvis disken bare skal brukes på en Mac og ikke på en Windows-maskin kan du formattere den til HFS+. Hvis du skal bruke den på en Windows-maskin også er det greiest å formatere den til FAT-32 (da kan den leses og skrives uten videre både i Windows og MacOS). FAT-32 er er mer usikkert format enn NTFS, og har noen begrensninger (som f.eks. filstørrelser - du kan ikke ha filer større enn 4 GB på en FAT-disk).

Åpne DiskVerktøy (Du finner den i Verktøy-mappen som du kan åpne med Cmd-Shift-U), velg den disken du vil formattere og formater til ønsket format.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du kan også ta med deg MBP og disken hit om du er i farta, jeg har gjort dette flere ggr før :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt Paragon NTFS For Mac siden jeg fikk min Mac, da det er et blandet miljø i husstanden. Den har fungert upåklagelig og kan absolutt anbefales hvis en har bruk for å koble den eksterne HDD opp mot både OSX og Win maskiner.
    http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Skal du kun bruke den mot OSX så er det bare å formatere til HFS+

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bruker airserver på Mac Mini koblet til anlegget for å streame fra f.eks Spotify på iphone/ipad. De siste dagene har ikke dette fungert, på Spotify stopper låta ca 5 sek etter jeg forsøker å koble til og ingenting skjer. Med iPod spiller låta, men ingen lyd kommer. Til en B&W Zeppelin Air med innebygget Airplay fungerer det problemfritt. Lyd fra en MBP fungerer fint via Airfoil til minien. Bilder og video fra iPhone også.

Noen med et tips til hva problemet kan være? Rett og slett ustabil airserver? Fungerer dårlig når jeg prøver å sende til MBP'en også.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    JD skrev:
    Bruker airserver på Mac Mini koblet til anlegget for å streame fra f.eks Spotify på iphone/ipad. De siste dagene har ikke dette fungert, på Spotify stopper låta ca 5 sek etter jeg forsøker å koble til og ingenting skjer. Med iPod spiller låta, men ingen lyd kommer. Til en B&W Zeppelin Air med innebygget Airplay fungerer det problemfritt. Lyd fra en MBP fungerer fint via Airfoil til minien. Bilder og video fra iPhone også.

Noen med et tips til hva problemet kan være? Rett og slett ustabil airserver? Fungerer dårlig når jeg prøver å sende til MBP'en også.
    En liten rettelse, nå fungerer det til MBP, men ikke til mini. Kjører forøvrig Lion på MBP, og Snow Leopard på minien. Irriterende..

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Takk for gode og utfyllende svar. Jeg blir å reformattere disken til HFS+. Disken skal kun brukes opp mot Mac og ikke på Windows-maskiner.

iSaint

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    JD skrev:

har skjedd en gang her også. Reinstall og reboot.
    Evt pass på at du ikke har Bitperfect eller andre programmer som har eksklusiv tilgang til lydenheter kjørende.

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    iSaint skrev:
    Takk for gode og utfyllende svar. Jeg blir å reformattere disken til HFS+. Disken skal kun brukes opp mot Mac og ikke på Windows-maskiner.

iSaint
    Nå funker alt som det skal :)

iSaint

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    JD skrev:

har skjedd en gang her også. Reinstall og reboot.
    Evt pass på at du ikke har Bitperfect eller andre programmer som har eksklusiv tilgang til lydenheter kjørende.
    Skulle ikke mer til nei.. Takker!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns WiFi-nettet mitt hadde blitt så treigt. Var bortskjemt med øyeblikkelig respons ved surfing, og nå lugget det - tenkte Get hadde kluss med linjene, men det vedvarte.

Hadde vært slapp, og ikke endret passord på over et år ... og noen hadde tydeligvis funnet ut av det, og brukte mitt nett. Nå har jeg lynnett igjen. Verdt å passe på.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja det kan lønne seg å ta en titt iblant. Jeg logger også mine AirPorts til en loghost så det er lett å ha oversikt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    vredensgnag skrev:
    pahf skrev:
    Plutselig mistet touchpadden på min mbp kontrollen, virker som om den fungerer bare på kantene. Noen som vet hva dette kan være?
    Ja.

Gå inn i systemvalg - styreflate - og sjekk hva den er satt opp til, lyder som om den endret.
    Nei ingen endringer der som jeg ser. Virker som om det er midten av styreflaten som er koblet ut. Men kan se ut som om den kommer seg litt etter litt...

Det er mulig å bruke vanlig usb mus på mbp eller?
    Seff kan du det. En laptop som ikke kan bruke vanlig USB-mus vil ikke jeg ha. Samme hvor god en pad er så fungerer den ikke perfekt til fotoredigering, for eksempel.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skriv "e" i søkefeltet. Velg "Movies" i menyen til venstre når søk er foretatt. Velg å vise "All Movies".

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    NetFlix er jo et greit alternativ, og vel det nærmeste man kommer Spotify for film og serier

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn