Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.704
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare tull å bruke penger på slikt når det eksisterer såpass mange bra gratisalternativ.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.704
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Det er jo bare tull å bruke penger på slikt når det eksisterer såpass mange bra gratisalternativ.
    Sjekker ut for min bror også. Han betaler gjerne litt for å spare tid. For meg er behovet mindre og kan la det gå sport i det for å få det til. :)

Så kommer til å sjekke gratisalternativene ja. Så takk skal du ha!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva bruker dere for å konvertere .avi til et format som kan legges til i iTunes-biblioteket?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Handbrake. Kjapt og smertefritt. Det finnes sikkert bedre løsninger, men siden jeg ikke har hatt noen problemer med Handbrake til dette kan du prøve det. Det koster ingen ting.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.916
    Man skrev:
    Det er jo greit om du har mer tid enn penger, men for folk med grei økonomi men lite med tid så har jeg ingen problemer med å skjønne at mange gjerne betaler en knapp timeslønn for å slippe å måtte kaste bort langt flere timer på å knote seg gjennom en rekke gratisalternativer for å finne ut hvilket som passer best for ens behov og bruk.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Det er et gyldig argument du her kommer med, men det jeg egentlig mente var at at betalversjonene er i bunn og grunn gratisalternativene pakket inn med et litt annerledes (og ofte dårlig) GUI. Det er de samme gratisverktøyene som ligger i bunn. Grunnen til at det fins ørten forskjellige programmer av denne typen er at det ikke er særlig stor jobb med å utvikle et slikt program. Mest handler det om å sende riktige parametre til et underliggende program. (Tenk på måten Sox er integrert med Squeezebox Server f.eks)
    Dessuten tar det jo tid å teste ut betalingsversjonene også.

Vil tro Handbrake sammen med AnyDvd(ikke gratis dog)/DVD43/libdvdcss.dll gjør susen. I det siste tilfellet er det bare snakk om å kopiere en ekstra fil til den katalogen som Handbrake er installert.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Otare; takker, skal prøve. Handbrake er installert fra før her, så det er bare å kjøre. Har en særlig interesse for krigsdokumentarer men tiden strekker sjelden til for å se. Har faktisk en samling avi-filmer fra WW1 og WW2 på rundt 1TB, så det er noen timer.

Imidlertid kjører jeg ferge daglig, og der har jeg tre kvarter å se film fra iPhone (til bilens innebygde skjerm). Dermed må jeg ha mine avi-filmer inn i iTunes, så jeg kan ta med noen i slengen. Har også haiet til meg en kopi av iSkysoft Media Converter som jeg også skal prøve. Skal bli moro å prøve forskjellige.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.382
    Torget vurderinger
    4
    Ipod/Iphone har som kjent ikke den beste lydkvaliteten, denne er en kjekk sak for den som ønsker bedre lydkvalitet.
    Det er en batteridrevet hodetelefonforsterker med dac, speselt laget for Ipod/Iphone. Den tar signalet digitalt ut fra Ipod/Iphone og benytter den innebygde dacen, kan og sende det digitale signalet videre via S/PDIF Digital Out. Ikke helt gratis, rundt 5K.

http://www.fostexinternational.com/docs/products/HP-P1.shtml

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Hvis man er prisbevisst: http://www.specsavers.no/

Frem til det så ser jeg frem til en skjermdump av din "Om denne maskinen". :) Som sagt, så er ikke optikk-diskusjon så interessant som fakta...
    Tjo-hoi!

Vedlegg

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Gode saker Vidar. Vet du noe om tilsvarende er mulig på en 2010 MacBook (den hvite)?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men det skulle vel kunne la seg google? Den er jo nyere enn min iallefall. Jeg må bare si at jeg (med Lion) merket stor økning i respons/kvikkhet ved "vanlig" bruk ved å oppgradere fra 4GB til 8GB RAM.

Synes på meg som om Lion suger suppe fra maskinen ift Snow Leopard (iallefall min MB); da jeg oppgraderte til Lion syntes jeg først maskinen ble noe sløvere, mens nå med 8GB er den kvikkere enn noen gang. Veldig god RAM-oppgradering til 300 spenn imo! Dette er i daglig bruk som ved "vanlig" sideskift, side frem-tilbake, litt multitask, expose etc etc. Har ikke kjørt noen geekbenchliknende ting ennå.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Noen som vet hvilken RAM jeg skal kjøpe til en 13 MBP kjøpt sent august 2011?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Kjære, det var da så lite :) Fra 4GB til 8GB på en Lion-maskin du tenker?
    oppgraderer de to MBPene fra 4-8. begge Lion. Oppgraderer den ene med SSD også.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Av alle oppgraderinger jeg har gjort med maskiner når det kommer til ytelse er det SSD som virkelig river skinnet av pølsa.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt med å finne en passende SSD på rundt (minst) 250GB til en anstendig pris, så tips mottas med takk!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Sliter litt med å finne en passende SSD på rundt (minst) 250GB til en anstendig pris, så tips mottas med takk!
    vil helst ha over 300GB. Tips er fint

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.060
    Sted
    Sunnmøre
    Eg gjorde ei nyttig (trur eg) oppdaging. Etter at eg oppgraderte ein mid-2009 13" MBP frå 2 til 8GB, har eg jamleg køyrt "top" for å inspisera kor mykje minne som er "i bruk", og eg kjem sjeldan over 5GB.

Altså er det lite behov for virtuelt minne (swap), og top rapporterer 0 "pageouts". Kva OSX gjer med det minnet som ikkje er i bruk, veit eg lite om, men sikkert noko fornuftig. Eg har ikkje opplevd "sirup" på jobbmaskina (iMac med 4GB og 10.6), sjølv om eg nok bruker meir RAM der. Eg har teke det som ein indikasjon på at 4GB er akkurat nok til at swappinga ikkje vert plagsam, og at den dramatiske effekten ein får frå 2 til 8GB ikkje vil vera like dramatisk om ein går frå 4 til 8GB, men sikkert hyggeleg.

Hadde lenge planar om SSD òg, men det har eg late liggja litt rett og slett fordi det ikkje verkar som om HD er noko problem lenger.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    Prisene er på vei ned men enig at de er enda litt høye om en trenger 250GB. Jeg bruker Intel sin 2-gen som jeg er meget fornøyd med. Dog bare 80GB men jeg lagrer jo alt på server så det spiller ingen rolle. Om jeg skal ut på tur lagrer jeg litt på en USB disk, funker det med. :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    vagstol skrev:
    Eg gjorde ei nyttig (trur eg) oppdaging. Etter at eg oppgraderte ein mid-2009 13" MBP frå 2 til 8GB, har eg jamleg køyrt "top" for å inspisera kor mykje minne som er "i bruk", og eg kjem sjeldan over 5GB.

Altså er det lite behov for virtuelt minne (swap), og top rapporterer 0 "pageouts". Kva OSX gjer med det minnet som ikkje er i bruk, veit eg lite om, men sikkert noko fornuftig. Eg har ikkje opplevd "sirup" på jobbmaskina (iMac med 4GB og 10.6), sjølv om eg nok bruker meir RAM der. Eg har teke det som ein indikasjon på at 4GB er akkurat nok til at swappinga ikkje vert plagsam, og at den dramatiske effekten ein får frå 2 til 8GB ikkje vil vera like dramatisk om ein går frå 4 til 8GB, men sikkert hyggeleg.

Hadde lenge planar om SSD òg, men det har eg late liggja litt rett og slett fordi det ikkje verkar som om HD er noko problem lenger.
    Maskinen din bruker neppe 5GB reellt. Mesteparten er sannsynligvis bare disk cache, dvs minne som benyttes for cache for skrevne data. Dette er minne som er der for å speede opp diskaksess men som ikke markeres som brukt (unntatt de små mengdene data som enda ikke er fysisk skrevet til disk) og er derfor umiddelbart tilgjengelig for øvrig aktivitet ved behov.
    Jeg bruker alle 8 gigabytene med RAM på min filserver, nettopp fordi diskene benyttes aktivt med store datamengder. Maskinen vil imidlertid ikke ty til swap likevel siden over 7GB av dette er bare "kjekt å ha disk cache" og er i praksis tilgjengelig for all annen aktivitet ved behov.

SSD er ikke noe man kjøper for å speede opp swap. Hvis man regelmessig må swap'e til disk, har man for lite RAM, så enkelt er det.
    SSD skal først og fremst gjøre leseaktivitet fra disk mye raskere. Dette gjelder typisk oppstart av OS og programvare.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.060
    Sted
    Sunnmøre
    marsboer skrev:
    Maskinen din bruker neppe 5GB reellt. Mesteparten er sannsynligvis bare disk cache, dvs minne som benyttes for cache for skrevne data.
    Eg kjende til at Linux gjer det slik, men (feil)tenkte kanskje at BSD ikkje rapporterte på same måten sidan eg faktisk fekk opp ganske mykje fritt minne (og det såg ut som om alt mogleg allokerte haugevis av minne).

No fann eg denne, frå "Max OS X for Unix geeks" (O'Reilly): http://docstore.mik.ua/orelly/unix3/mac/ch08_01.htm

The physical memory utilization. Memory that is wired cannot be swapped to disk. active memory is memory that's currently being used, inactive memory is memory that Mac OS X is keeping "on deck" for processes that need it, and free memory is memory that's not being used at all.
    Dette var jo ikkje akkurat klårgjerande, men iallfall er ikkje "inactive" berre cache på filsystemnivå, det er òg mmap-a filer som ikkje er i bruk, altså "cache på prosessnivå" og RAM prosessane har bede om, men ikkje verkar ha særleg bruk for.

marsboer skrev:
    SSD er ikke noe man kjøper for å speede opp swap. Hvis man regelmessig må swap'e til disk, har man for lite RAM, så enkelt er det. SSD skal først og fremst gjøre leseaktivitet fra disk mye raskere. Dette gjelder typisk oppstart av OS og programvare.
    For all del. Tanken på SSD kom fyrst og fremst fordi OSX vart sirup då eg gjekk frå 10.6 til 10.7 (med 2GB). Med "nok" RAM (8GB) er behovet for å gjera disken usannsynleg rask mindre (fordi opne program uansett har mellomlagra det meste av det dei treng i RAM). Eg ser ikkje bort frå at SSD ville gjort maskina enno raskare, men behovet forsvann då eg oppgraderte fordi maskina er rask nok (særleg om eg let programma liggja opne i staden for å lukka dei).

Edit: Google "bsd inactive memory" for fleire, og stundom litt divergerande forklaringar på kva "inactive" memory eigentleg er, td. her

Edit 2: På sett og vis minner moderne minnestyring om finansøkonomien: Det utruleg mykje minne tilgjengeleg, og prosessar kan få tilsegn om (allokera) kva det skal vera. Det er fyrst når dei har bruk for minnet at det vert kritisk. Dette er ei openberr avsporing.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat operert Minien min og har nå en 120GB Intel SSD og 1TB HD internt. Oppgraderte umiddelbart fra 2 til 8 GB og forskjellen var formidabel. Jeg kan ikke forstå at Apple selger maskiner med 2 GB da det i mine øyne ikke er brukbart sammen med Leon. Imidlertid var SSD oppgraderingen også svært nyttig. Ekstremt responsivt system. Ser derfor etter det samme på MBP, men synes også at en stor SSD (ca 300GB) blir alt for dyr. Mener jeg har sett noen hybrid-disker med vanlig HD og liten SSD. Noen som har erfaring med dette?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hei.

Er plaget av at Mac/nettverk gjentatte ganger har mistet kontakten med min Time Capsule. Fra airportverktøyet får jeg så beskjed om at nettverket ikke kan finne enheten. Hvis jeg resetter Time Capsulen får jeg tilbake kontakten, og kan fortsette sikkerhetslagringen. Som det er nå opplever jeg det hele svært upålitelig. Er det noen her som har opplevd det samme, og kan stille en enkel og forståelig diagnose, samt fortelle meg hva jeg ev. må gjøre?

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ja, har oppdatert til siste versjon. Alt ser helt greit ut til kommunikasjonen opphører. Selve enheten fortsetter å lyse grønt, men den er altså sporløst forsvunnet fra airportverktøyet.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Er det bare det at AirPort-verktøy på en Mac ikke finner den akkurat der-og-da, eller slutter lokalnettverket å fungere?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Må passe meg så jeg ikke svarer på/uttaler meg om noe jeg ikke selv forstår. Både min MacBook Pro og konas MacBook Air mister uten forvarsel forbindelsen med Time Capsule, mens Airport Expressen fortsatt er synlig og oppegående. Kan derfor ikke forstå at lokalnettverket er ute av drift, men et eller annet kommunikasjonsproblem er det i hvert fall.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge lokalnettverket fungerer, og problemet kun er at AirPort-verktøy ikke sporer opp alle AirPort-enhetene hver gang så er det (tror jeg) ganske vanlig. Skjer rett som det er her også. Og på jobben. Og hos mine foreldre med likedan system, og hos broderen med ditto. Bryr meg imidlertid ikke om det, sålenge alle fungerer.

Vet ikke hvorfor det er slik, men anser det som mer et teoretisk problem som ikke har noen konsekvens (for meg iallefall), og ser jo at dersom jeg fyrer opp AirPort-verktøy en gang til (evt restarter maskinen) så pleier det til slutt å finne alle enhetene. Så lenge lokalnettverket fungerer så er det jo i drift, og da er vel glippen hos den søkende part (maskinene)? Evt sensitiviteten på AirPort-verktøy?

Men godt spørsmål, og det hadde vært greit å høre en forklaring på hva dette egentlig er fornoe fra people-in-the-know.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takk skal du ha, Vidar. En slags beroligende å høre at mitt problem ikke er unikt. På den annen side liker jeg ikke at slikt utstyr viser seg å være lunefullt.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ikke forbause meg om det kommer en oppgradering som fikser det etterhvert. Lenge siden AirPort-verktøy har fått en retouch nå vel?

N

nb

Gjest
    Da blir det en eplesak under juletreet i heimen her også. Kjøpte en MacBook Air med SSD til samboeren i julegave. Så ut til å være midt i blinken for bruksområdet - liten, lett, bra batterilevetid og kurante verktøy for organisering og simpel redigering av video og bilder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva er dette for prinsippstridigheter nb? :)

Grattis uansett, blir nok moro å leke seg med Lion. Så kanskje får du Jobs-biografien under treet du da. Den var iallefall fornøyelig (lastet den ned som lydbok jeg).

De redigeringsmulighetene for foto og video er slett ikke så basic som brukergrensesnittet kan tyde på, de er bare enkel å bruke. Og det fins mer avanserte programmer fra den kanten om man ønsker. Selv har jeg Aperture og Final Cut også (begge Mac programvare og nærmest som stor-utgaver av iPhoto og iMovie å regne) men synes det er like greit å bruke iPhoto og iMovie "til daglig".

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Personlig så forbanner jeg Apple-produktene minst like mye som jeg lovpriser de. "Alle" snakker om hvor brukervennlige disse produktene er, men min erfaring er at dét først er etter at du har lært deg å bruke dem, og læringsprosessen kan være vrien. En god porsjon bannskap har forekommet på veien mot å nå noen av Apple sine kunnskapsmål.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det løsnet for meg etter kort tid med Mac (etter tosifret antall år med Windows) da jeg skjønte at man ikke måtte tenke så vanskelig. Windows har i årevis fremmedgjort fra å tenke straight og logisk, og komplisert ting unødvendig imo. Ingen stil. Det er jo hele poenget; man skal tenke omtrent så komplisert som man ville ha gjort med en brødrister.

Mus, klikke, grafisk brukergrensesnitt, rullegardiner, skrivebord etc etc…. dette er alle ting som debuterte på hhv Apple 2 og MacIntosh. Det forteller litt om hvordan de legger opp produktene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også hatt problemer med Eple produktene, dog langt mindre enn med Windows rakkelet.

Det siste jeg plages med er ett utvidet nettverk her hjemme hos meg. To nettverk med samme WPA nøkkel slik at maskiner og gadgets som flyttes imellom disse nettverkene skal logge seg automatisk på det det med best signalstyrke ettersom hvor jeg befinner meg i huset. Alle maskiner telefoner klarer dette unntatt min Macbook med Lion installert (ingen problemer med Snow Leopard), den vil absolutt ikke gi slipp på the master router ;D selv om signalstyrken på den andre ruteren har klart bedre signal.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn