Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Problemet til senterpartiet er rovdyrpolitikken.
    Det er jeg 100% enig i. Hvis de forstår det og styrer skuta litt over til den siden som aksepterer og forstår at vi må greie å ta vare på ulv, gaupe, bjørn o.l. på lik linje som vi forlanger at andre land skal ta vare på tiger, nesehorn o.l. så vil Senterpartiet gjøre et kjempevalg.
    Ikke helt overbevist.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Setter foten ned……….blir omtrent som å skrike om jordskjelv når musa tramper.

Muslimske særkrav er selvsagt fullstendig oversett med denne dommen når man tillater svømmetrening med burkini :rolleyes:

Svømmetrening.jpg

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg får mer og mer sansen for Senterpartiet og Ola Borten Moe spesielt.

Sp vil fjerne trosstøtten til utenlandske borgere
    Så du mener vi skal fortsette med trosstøtten til innenlandske borgere? :cool:
    Nei for meg burde alle gudedyrkere selv finansiere sin hobby, men dette er en god plass å starte. Ingen grunn til å sløse bort unødvendige penger på å donere til at uvedkommende skal få spre galskapen sin.

Mye bedre å kutte her enn ikke å kutte i det hele tatt. Steg for steg. Må begynne en plass, og dette er en fin plass å begynne.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.307
    Sted
    Liten by
    Det har vist seg, gang på gang, at hverken vi i Norge eller andre steder, har systemene som skal til for at de som kommer hit blir ivaretatt på en god måte. Spesielt barn og unge. Dette er mennesker som er traumatisert av krig og den ferden de har vært gjennom.

Da skremmes jeg av slike artikler som dette:
    https://www.nrk.no/urix/_-400.000-barn-er-hjernevasket-av-is-i-mosul-1.13333143
    Han har snakket med Redd Barna som sier han må være anonym for egen sikkerhet. Han forteller også at IS har drevet sine egne mediesenter inne i byen som barna kunne se IS-propaganda. Det tappet dem følelsesmessig.
    – Barna så drap og halshugginger i det IS kaller sine nyhetssendinger, sier han.

Synes jeg synd på disse? JA!
    Bør vi hjelpe? Selvsagt.
    Disse barna kan komme i klasse med hvem som helst av mine og dine barn. Er det er ekspriment jeg liker? NEI!

Så hvordan i hule heite kan man få til dette på en fornuftig måte, som tar hensyn til alle?

Panama Red

Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    6.316
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    [h=1]36 prosent synes det har blitt vanskeligere å være muslim i Norge de siste ti åra[/h]http://filternyheter.no/muslim-diskriminering/

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.855
    Torget vurderinger
    1
    Fælt å bo i Nord Norge:

Sola dukker ikke opp, vi har ikke sett sola på flere måneder, forteller ekteparet Ibrahim fortvilt. De kom som flyktninger - og ble fløyet inn fra Libanon, men de ante ikke hvor i Norge de skulle bosettes. Det var på grunn av de syv barna de valgte å komme. For å gi dem en utdanning.

– Barna har det ikke bra her. De vil tilbake til teltet i Libanon, hvor de kan leke ute i sola hele dagen med slektninger og venner. Her er det kaldt og mørkt, avslutter en trist familiefar Mohammed Id Ibrahim."

https://www.nrk.no/norge/langt-flere-migranter-og-flyktninger-vil-forlate-europa-1.13361920

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Fælt å bo i Nord Norge:

Sola dukker ikke opp, vi har ikke sett sola på flere måneder, forteller ekteparet Ibrahim fortvilt. De kom som flyktninger - og ble fløyet inn fra Libanon, men de ante ikke hvor i Norge de skulle bosettes. Det var på grunn av de syv barna de valgte å komme. For å gi dem en utdanning.

– Barna har det ikke bra her. De vil tilbake til teltet i Libanon, hvor de kan leke ute i sola hele dagen med slektninger og venner. Her er det kaldt og mørkt, avslutter en trist familiefar Mohammed Id Ibrahim."

https://www.nrk.no/norge/langt-flere-migranter-og-flyktninger-vil-forlate-europa-1.13361920
    Kanskje flyktninger ikke har noen drøm om å komme til Norge. Kanskje de hadde foretrukket å leve i fred med familie, slekt og venner i sine tradisjonelle omgivelser. Kanskje livet de har kjent er lagt i grus. Kanskje de dro for å redde livet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fælt å bo i Nord Norge:

Kanskje flyktninger ikke har noen drøm om å komme til Norge. Kanskje de hadde foretrukket å leve i fred med familie, slekt og venner i sine tradisjonelle omgivelser. Kanskje livet de har kjent er lagt i grus. Kanskje de dro for å redde livet.
    Det forekommer sikkert, men i denne konkrete saken vil de reise tilbake til Libanon der barna kan leke ute hele dagen, og den er vel heller et eksempel på at flyktninger ikke drar til Norge for å berge livet. Men det er klart at de færreste søringer drømmer om å komme til Finmark i mørketida.

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    For å hjelpe de der de er, må flyktningeleirer avlastes. Du tror vel ikke at folk for mulighetenes skyld drar til flyktningeleirer for å bo i telt på ubestemt tid?

D

Danke

Gjest
    Fælt å bo i Nord Norge:

Det er de rike som rømmer til Norge da. Vil ikke gå av bussen på et landsens sted i Sverige osv, fordi det er langt til lege og butikk. Ta bussen eller kjøp sykkel da vel...

De innbiller seg at alt er så bra i Norge, men de skjønner ikke at vi har et kaldt land med mye storm og uvær og knapt sol på sommeren. Send de tilbake fort som f.. Gi de gjerne flybillet tilbake til syria og 5-10000 lommepenger pr familie..

Men jeg synes det er dumt at de som vil jobbe ikke får A-tillatelse, i Sverige kan alle migranter jobbe fra dag 1... Arbeidstillatelse eksisterer ikke, bare jobb og betal skatt..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Valget i Nederland nærmer seg og Geert Wilders er ser ut til å bli valgets vinner.

https://www.nrk.no/urix/geert-wilders-vil-forby

Den nederlandske politikeren Geert Wilders vil forby Koranen og stenge moskeene. Partiet hans ligger an til å bli Nederlands største parti i det kommende valget.

– Islams ideologi er trolig farligere enn nasjonalsosialisme, sier den høyreorienterte partilederen Geert Wilders i sitt første store TV-intervju foran valget 15. mars.
    Spenningene bygger seg opp til valget, og Wilders sammenligner Koranen med Hitlers «Mein Kampf», noe som har satt sinnene i kok hos mange.
    Trump-effekten

Wilders mener Europa er på vei inn i det han kaller en «patriotisk vår», der populistiske partier som hans eget, vil seire både i Nederland og Frankrike som en følge av både Brexit og valget av Donald Trump til USAs nye president.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Kongsberg
    Du har tydligvis vært alt for lenge i Sverige....

Har hun innvadert Polen?

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.307
    Sted
    Liten by
    Mistet balansen – og faller dypt | Nordnorsk Debatt

Skoleeksempel på et oppgulp fra nok en venstrevridd journalist. Spent på hva som skal til før sparepæra begynner å bruke strøm...
    Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter på hva som er feil i denne venstrevridde smørja?
    Slik at jeg kan diskutere det med kompiser, for jeg klarte nemlig ikke å finne så mange feil jeg? Men jeg er ikke den smarteste heller!
    Så, siden dette er et skoleeksempel, så må det ta deg ytterst kort tid å skrive noen gode argumenter jeg kan bruke?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Skoleeksempel på et oppgulp fra nok en venstrevridd journalist. Spent på hva som skal til før sparepæra begynner å bruke strøm...
    Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter på hva som er feil i denne venstrevridde smørja?
    Slik at jeg kan diskutere det med kompiser, for jeg klarte nemlig ikke å finne så mange feil jeg? Men jeg er ikke den smarteste heller!
    Så, siden dette er et skoleeksempel, så må det ta deg ytterst kort tid å skrive noen gode argumenter jeg kan bruke?
    Når det gjelder at etninsk norske blir minoritet
    Så har jo Toje nylig kommet med innsigelser til Brochman II som burder være relevante.
    Man prater vel om ca 14% i dag....har du sett statistikk på hvrodan dette tallet er i gruppen 0-15 år?
    Ellers har Storhaug & co truffet betydelig bedre på innvandringsprognoser enn SSB har, og SSB sine prognoser ligger inne med avtakende innvandring uten noen som helst forklarling til hvorfor det skal skje.

"PST sitt hammerslag"...rapporten første side (har ikke lest mer)er jo krystallklar på at Islamske terrorister er største fare....men at den også er økende blant disse høyre tullingene. (Edit: har lest litt mer, og teksten er enda tydelige når man leser alt)

Når det gjelder historikken det henvises til - så er den jo litt selektiv. Vi lever i dag - og da er det jo litt søkt å trekke frem terrorstatistikk fra 2006-2010, 2013 og 2014- Hvorfor ikke tall fra 2015 og 2016 - som trolig er langt mer relevant for vår sikkerhet i dag, ennn Rote Arme aksjoner for 30 år siden. Eller hvor relevant er det egentlig å trekke frem verdenskrigene når man snakker om "hva har skjedd med vår fredelig Europa". Det begynner å bli langt mellom mennesker som husker krigen.

Også virker det på meg som om han er uenig i at islam ikke har hatt samme moderisering og humanisering som vestlige verden...vel - hva tenker du om det..?

Til slutt så er jo dette et sidespor...for meg er ikke økt innvandring noe tema mtp ansvarsområdet til PST. Jeg synes vel det er langt mer relevant å se på ting som yrkesdeltakelse og samfunnsøkonomisk kostnad, kriminalstatstikk og eventuell overrepresentasjon der, læringsmiljø i skolene og barnehager og ikke minst så synes jeg faktisk det er relevant å spørre hvorfor vi skal "dele" landet våre med resten av verden. Dette lar seg ikke reversere...hva med å være litt "føre var" som man oppfordrer til på så mange andre områder.

Mvh
    OMF

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Du har tydligvis vært alt for lenge i Sverige....

Har hun innvadert Polen?
    Hun er ikke like populær som Hitler var, Vi skal også huske at Hitler varmet opp med nesten ti år som statsleder før han fyrte opp gasskamrene....

Hege Storhaug driver med eventyr, akkurat som Hitlers Mein Kampf.. Det er ikke fnugg av saklige kilder i noen av bøkene dems.

Alle påstandene til Hitler vet man ikke hvor han tok fra, men historikere mener Henry Ford, samt Russiske antijødisk propaganda nådde frem. Man kan bare gjette hvor Ztorhaug har fått sine eventyr fra......

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Som OMF også er inne på: Hvorfor vil ikke "føre var"-entusiastene bruke prinsippet sitt når det gjelder bevaring av samfunnet? "Vi vet ikke nok" til å tillate diverse naturinngrep, fiske på nye arter, oljeboring osv, men vet vi virkelig nok om hvordan vi skal bevare (eller oppnå) velferdsstaten, moderate klasseforskjeller, liberal lovgiving, begrenset kjønnsbasert undertrykkelse uten doble standarder, satire uten dødsrisiko, et håndterbart kriminalitetsnivå osv med dagens innvandringsregime til å tillate det? Bør vi ikke stenge grensene til vi vet at og hvordan vi skal få dette til? Å kreve "fullt trykk på integrering" løser like lite som det sikrer bærekraft å si at alt skal gjøres på en bærekraftig måte.

slendrian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Regner med du har fått svar på min påstand i påfølgende innlegg, men jeg kan følge litt opp.

Klasseforskjeller er nevnt, i likhet med kjønnsbasert undertrykkelse, mislykket integrering og generell undertrykkelse. Det er kritikkverdig at den norske stat sammen med arabisk oljeelite har bygd opp muslimske nettverk i Europa, som er med på å bidra til nettopp disse tingene. Mao så oppnår ikke flyktninger med muslimsk bakgrunn den integreringen som de skulle, for de blir fanget opp i nevnte nettverk.

Venstrevridd for at skribenten bruker gamle statistikker og irrelevant informasjon for å underbygge sine poeng.

Når jeg kjører rundt på fylkesveier i elendig stand, plages med gammelt materiell i samferdsel, opplever kutt i statlige overføringer nord for Nordlandsporten osv, da er det kritikkverdig at store deler av vårt budsjett feilprioriteres så til de grader.

Jeg drar opp en gammel nyhetssak, men den er like relevant i dag. Feie for egen dør er det noe som heter..
    - Støre har benyttet privat legevakt, privat aldershjem og private skoler for barna - hegnar.no

C

cruiser

Gjest

Når det gjelder at etninsk norske blir minoritet
    Så har jo Toje nylig kommet med innsigelser til Brochman II som burder være relevante.
    Man prater vel om ca 14% i dag....har du sett statistikk på hvrodan dette tallet er i gruppen 0-15 år?
    Ellers har Storhaug & co truffet betydelig bedre på innvandringsprognoser enn SSB har, og SSB sine prognoser ligger inne med avtakende innvandring uten noen som helst forklarling til hvorfor det skal skje.

"PST sitt hammerslag"...rapporten første side (har ikke lest mer)er jo krystallklar på at Islamske terrorister er største fare....men at den også er økende blant disse høyre tullingene. (Edit: har lest litt mer, og teksten er enda tydelige når man leser alt)

Når det gjelder historikken det henvises til - så er den jo litt selektiv. Vi lever i dag - og da er det jo litt søkt å trekke frem terrorstatistikk fra 2006-2010, 2013 og 2014- Hvorfor ikke tall fra 2015 og 2016 - som trolig er langt mer relevant for vår sikkerhet i dag, ennn Rote Arme aksjoner for 30 år siden. Eller hvor relevant er det egentlig å trekke frem verdenskrigene når man snakker om "hva har skjedd med vår fredelig Europa". Det begynner å bli langt mellom mennesker som husker krigen.

Også virker det på meg som om han er uenig i at islam ikke har hatt samme moderisering og humanisering som vestlige verden...vel - hva tenker du om det..?

Til slutt så er jo dette et sidespor...for meg er ikke økt innvandring noe tema mtp ansvarsområdet til PST. Jeg synes vel det er langt mer relevant å se på ting som yrkesdeltakelse og samfunnsøkonomisk kostnad, kriminalstatstikk og eventuell overrepresentasjon der, læringsmiljø i skolene og barnehager og ikke minst så synes jeg faktisk det er relevant å spørre hvorfor vi skal "dele" landet våre med resten av verden. Dette lar seg ikke reversere...hva med å være litt "føre var" som man oppfordrer til på så mange andre områder.

Mvh
    OMF
    Artikkelen er skrevet februar 2016 så da blir det vanskelig å bruke tall for 2016, tipper også at man ikke hadde ferdigtygde tall for 2015 heller så tidlig i 2016, så til forfatterens forsvar så har han nok brukt siste tilgjengelige tall.

slendrian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Er vi ikke ferdig med den spanske inkvisisjon og 2. verdenskrig?

Du kan ikke bagatellisere/unnskylde det som skjer i Europa om dagen ved å skrive om kristne korsfarere og middelaldersk tortur.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn