Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg får sitere din venn Tjomlid:
    "Man kan skape mange artige statistikker ved å velge og vrake i dataene først etter at man har bestemt seg for man hva vil vise. Jeg kan for eksempel bevise at innvandrere aldri voldtar ved å plukke ut data fra fylkene Oppland (7 saker, 7 norske), Sogn og Fjordane (4 saker, 4 norske), Nordland (16 saker, 16 norske), Finnmark (15 saker, 15 norske) og Møre og Romsdal (14 saker, 14 norske).
    Wow. 100% av voldtekter i 2015 ble begått av etnisk norske!"

For de som har helt elementær kunnskap om tall så er slike svar og dette tullet med portforbud i Oslo som å rope ut "jeg kan ikke regne", omtrent som alle de på LinkedIn som svarer feil på "99% will answer this "
    Og hvis du har interesse av å lære deg å regne, vil jeg vel ikke anbefale Tjomlid....

mvh
    OMF
    du spurte om eksempler og du fikk eksempler. Til og med en uvitende, matematisk analfabet som Tjomlid var i stand til å finne de.
    Vel...selv om klovnen Tjomlid bruker absolutt alle triks han kan:
    *Inkluderere alle som ikke er norske (Det trekker jo ned snittet at amerikanere, svensker og polakker er med)
    *Sår tvil om danseren fra TV 2 -som er med i statistikken som norsk
    *Bruker for høye prosentsatser på hvor stor del av befolkningen innvandrere utgjør (bruker 2016 tallene for kriminalitet i 2015)
    *Utelukker de som ikke har lovlig opphold (reduserer andelen fra 50% til 35%)

Også korrigerer han gruppen innvandrere for alder, lønn og sosialstatus - altså han reduserer tallene med 45%- Da kommer han ned på 27%

Også greier han på en eller annen merkelig grunn å komme enda lengre ned...uten at jeg skjønner hva han gjør
    HRS fremstiller som at «18,2% begår 50% av voldtektene» (i Oslo), blitt til at «18,2% begår ca 27% av voldtektene». Det er fortsatt en overrepresentasjon, men et betydelig annet bilde enn den sleivete og tendensiøse bruk av data HRS presterer. Og det er Oslo isolert, noe som vi har sett gjør at man kommer skeivt ut fra start. Ser vi på landet som helhet, reduseres kanskje «15,6% begår ca 25% av voldtektene» til «15,6% begår ca 21% av voldtektene».

Så ender han likevel på:
    Ser vi på landet som helhet, reduseres kanskje «15,6% begår ca 25% av voldtektene» til «15,6% begår ca 21% av voldtektene».

Som er overrepresentasjon og det er jo Tjomlid sine tall.

Mvh
    OMF

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor stoppe med innvandrere, det fødes etnisk norske barn inn i risikogrupper hver dag?
    Likevel så går etniske nordmenn i snitt med overskudd på 5,9 millioner mens innvandrere fra den ikke vestlige verden går med snitt underskudd på 4,3 millioner.
    Du ser forskjellen?

Nå har jeg sett i de siste årene at venstresiden gir blanke i norske befolkningen, noe du beviser litt mer med denne posten.
    kollektivistene på venstresiden får vi aldri overbevist om noe som helst. de er altfor kognitivt begrenset av sitt eget ideologiske utgangspunkt til å akseptere rasjonelle argumenter hvis argumentene går imot det kollektivistiske fundamentet.

det blir som å ta på seg briller med gule glass og forsøke å se rundt seg uten å få gulskjær på alt man hviler øynene på.

min erfaring er at individualister stort sett har blitt det ut av rasjonelle hensyn, mens kollektivister ofte er blitt det ut av følelsesmessige grunner. siden kulturen i norge er kollektivistisk, så får de forsterket tilliten til at kollektivisme er riktig kontinuerlig. de har også media på sin side, for ikke å snakke om alle de utilitaristiske hensynene som gjøres i norge på bekostning av enkeltindividet.

nå vil muligens en kollektivist påstå at jeg ikke kan stå for restriktiv innvandringspolitikk hvis jeg er liberalist, og det er faktisk helt sant. ideologisk mener jeg at fri innvandring og frihandel er riktig, selvsagt under forutsetning av streng grensekontroll og tilsyn av hvem som kommer for å beskytte borgerne og rikets sikkerhet, men samtidig så går det ikke ann å innføre liberalistiske prinsipper på ett område i samfunnet, og utelate alle andre områder. da får man en total disallokering av ressurser og mennesker.

ta boligmarkedet for eksempel. i norge er det relativt liberalt, med skattefritak på fortjeneste ved salg av egen bolig, skattefri utleiemulighet, gitt visse betingelser m.v. dette har skapt store feilallokeringer i økonomien, fordi eiendom blir et mer attraktivt aktiva å plassere seg i ift. alle andre investeringsobjekter. alt annet får mindre, eiendom får mer.

når det gjelder innvandring, så skrev jeg for noen dager siden at fri innvandring og velferdsstat er to prinsipper som er gjensidig utelukkende, og siden jeg bor i en velferdsstat, som jeg i det store og det hele er veldig fornøyd med (selv om den er tuftet på kollektivisme), så er jeg nødt til å være pragmatisk og ta rasjonelle valg ut fra hvordan virkeligheten ser ut, og ikke hvordan de ideologiske brillene mine belyser en enkeltsak. det resulterer i at jeg mener vi må føre en veldig restriktiv innvandringspolitikk hvis vi vil beskytte det gode livet vi har mulighet til å leve her. hadde vi hatt en nattvekterstat, så hadde jeg vært for fri innvandring, for da ville den eneste måten å overleve på her være å bidra.

det er her venstresiden feiler. de er kun pragmatiske og rasjonelle når det er innenfor det ideologiske rammeverket deres. de slutter å vurdere så fort noe er utenfor, og man får banale eksempler, hersketeknikker i fleng, plukke ting ut av kontekst, angripe en bisetning i et rasjonelt resonnement, komme opp med stråmenn osv.

et prakteksempel er hvordan venstresiden elsker å incentivere folk ved å skattlegge uønsket atferd. her forstår de at økning i skatt gir redusert konsum. samtidig vil de ikke innse at fri innvandring med ekstremt lukerative velferdsordninger fører til et forfall, fordi det kommer mange som ikke har noe ønske om å bidra, men kun klore til seg så mye som mulig. de vil heller ikke erkjenne at antall trygdede går opp som en funksjon av trygdesatsene, altså at det ligger en elastisitet der.

pga dette er diskusjon med kollektivister bortkastet, og det er derfor kollektivister med mye makt medfører tragedie og lidelse. i norge har vi foreløpig vært ekstremt heldige, men vi ser hva som skjer i kollektivistiske sverige om dagen. det ser ikke kollektivistene, de har på seg de gule brillene.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Har lite med kollektivister å gjøre, selv om den regressive venstresiden er synlig nok.

Tillegg: Om en tror at de småfascistiske anti-innvandringsbevegelsene er anti-kollektivistiskt, så har en lite forstått.

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Har lite med kollektivister å gjøre, selv om den regressive venstresiden er synlig nok.

Tillegg: Om en tror at de småfascistiske anti-innvandringsbevegelsene er anti-kollektivistiskt, så har en lite forstått.
    det tror jeg ikke, høyre er også kollektivister. hitler var nasjonalsosialist og alt det der. regressiv venstre er nok et bedre begrep, så tar til meg at jeg var bred der.

C

cruiser

Gjest
    Er det noen her som er for fri innvandring? Noen som snakket om stråmann?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    siden du sier stråmann - så mener du åpenart ikke dette selv..?

Hvorfor ikke...?
    Hvorfor er du i mot fri innvandring...?

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Er du egentlig interessert i svaret ettersom vi er så kognitivt begrenset?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan ikke huske å ha hevdet noe slikt, eller er vi tilbake på diskusjone om om fagutdannelser?

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Hvilke argumenter ville du vise til for å gå mot fri innvandring?

I en perfekt verden så er fri innvandring kjempeflott og jeg er i prinsippet for, den verden vi lever i er desverre ikke slik. Skjev fordeling av ressurser, undertrykte befolkninger etc med ditto store migreringsutfordringer gjør dette urealistisk. Nå kommer dere selvsagt til å bruke disse argumentene til deres fordel ved å hevde at asylinstituttet misbrukes av migranter idag, men dette er problemer som kan løses.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke argumenter ville du vise til for å gå mot fri innvandring?

I en perfekt verden så er fri innvandring kjempeflott og jeg er i prinsippet for, den verden vi lever i er desverre ikke slik. Skjev fordeling av ressurser, undertrykte befolkninger etc med ditto store migreringsutfordringer gjør dette urealistisk. Nå kommer dere selvsagt til å bruke disse argumentene til deres fordel ved å hevde at asylinstituttet misbrukes av migranter idag, men dette er problemer som kan løses.
    Neida. Men mener du at kulturelle særegenheter er uvesentlig for at en samfunn skal kunne funke greit?
    Merkel, denne velkomstdama, har jo snakket om at de må integreres. Integrerering er her noe annet enn lovlydighet, vil jeg anta. Hva mener du om slikt snakk?

C

cruiser

Gjest
    Jeg mener selvsagt at mennesker må integreres i samfunnet dem kommer til, men jeg mener mange i denne tråden definerer integrering for tett opp til assimilering.

Vår kultur har vært og er i stadig endring så hva du legger i kulturelle særegenheter er litt diffust for meg?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror du Merkel mener?

Er kjønnsmessig skille i hilsen, bilder på veggen, kritikk av religiøse fordommer, religiøse aktiviteter, anerkjennelse av de universelle rettigheter og likestilling etc. kulturelle særegenheter?

Du er på feil sted. Spørsmålet er ikke om de kulturelle særegenheter som sådan. Problemet angår om det er kulturelle særegenheter som ikke anerkjenner det universelle. Spørsmålet er ikke om norskhet, men om denne annerledeshet anerkjenner de universelle verdier som norskheten tar som selvfølgelig.

Kulturen er i endring? So what! Du forstår ikke problemstillingen når du sier slikt.

Du tror kanskje det har noe med brunost å gjøre?

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest

Er kjønnsmessig skille i hilsen, bilder på veggen, kritikk av religiøse fordommer, religiøse aktiviteter, anerkjennelse av de universelle rettigheter og likestilling etc. kulturelle særegenheter?

Du er på feil sted. Spørsmålet er ikke om de kulturelle særegenheter som sådan. Problemet angår om det er kulturelle særegenheter som ikke anerkjenner det universelle. Spørsmålet er ikke om norskhet, men om denne annerledeshet anerkjenner de universelle verdier som norskheten tar som selvfølgelig.

Kulturen er i endring? So what! Du forstår ikke problemstillingen når du sier slikt.

De universelle rettighetene var vel det første som gikk overbord i denne tråden i frykt for press på velferdsgoder. Noen av oss mener at det viktigste tidspunktet å stå opp for universelle rettigheter er når de blir truet. Ytringsfrihet og religionsfrihet er to gode stikkord her.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

De universelle rettighetene var vel det første som gikk overbord i denne tråden i frykt for press på velferdsgoder. Noen av oss mener at det viktigste tidspunktet å stå opp for universelle rettigheter er når de blir truet. Ytringsfrihet og religionsfrihet er to gode stikkord her.
    Vi har da ikke noen plikt til å ta verdens elendighet på våre skuldre. Du må gjerne begrunne noe annet.

Intet i denne debatten angår innskrenking av ytringsfrihet eller religionsfrihet. Hvor får det det fra?

C

cruiser

Gjest
    Jeg mener vesten har en kollektiv moralsk plikt til å ta noe av byrden på våre skuldre. For øvrig så tror jeg også det er en klok forsvarsstrategi å ha en ventil til denne trykkkokeren i midtøsten. Som jeg har sagt tidligere, blir det ille nok vil man aldri klare å hermetisk lukke oss ute fra problemene.

Når det gjelder siste avsnitt.. har du lest hele tråden?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Ytringsfrihet og religionsfrihet er to gode stikkord her.
    Likevel så støtter du opp om en politisk ideologi som skjuler seg bak religion som er akkurat det motsatte av disse tingene.

De universelle rettighetene var vel det første som gikk overbord i denne tråden i frykt for press på velferdsgoder. Noen av oss mener at det viktigste tidspunktet å stå opp for universelle rettigheter er når de blir truet
    Vi kan ikke hjelpe alle, vi skal hjelpe men ikke på bekostning av vår egen befolkning.

Det hjelper heller ikke å ta mange til Europa når ingenting blir gjort for å løse årsaken, det er religion og befolkningsvekst som er grunnen til nesten alt av problemene, det eneste vi oppnår er at de samme problemene vil før eller siden skje her også uten at noe er løst i de landene som har problemene i dag.

Det vi gjør nå er akkurat det samme som å lempe vann ut av en båt som lekker men gjør ingen ting med årsaken til hvorfor vannet kommer inn i båten.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Likevel så støtter du opp om en politisk ideologi som skjuler seg bak religion som er akkurat det motsatte av disse tingene.
    I virkelighetens verden er det å være for religionsfrihet (også for muslimer) ikke det samme som å støtte opp om politisk islam.

Men det kommer jo du aldri til å skjønne, i ditt hode er jo absolutt alt svart eller hvitt. (No pun intended)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    I virkelighetens verden er det å være for religionsfrihet (også for muslimer) ikke det samme som å støtte opp om politisk islam.

Men det kommer jo du aldri til å skjønne, i ditt hode er jo absolutt alt svart eller hvitt. (No pun intended)
    Nå er det jo dere som ikke skjønner hva Islam står for, argumentet deres er at vi klarte det med kristendommen så da klarer vi det med islam også, men jeg hører ikke hvordan, hvordan skal vi klare det ikke islamske land har klart på 1300 år, se til Saudi Arabia, er det slikt du vil ha det her også?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    åh, så det er bare snakk om mengder?

når mener du den den moralske plikten til å hjelpe flere opphører?

vil ikke en liberal innvandringspolitikk incentivere at flere kommer? og hvis den gjør det, så blir det jo flere migranter og krisen vokser. har man plikt til å hjelpe disse?

her snakker annie lööf, leder for centerpartiet, om at sverige fint kan klare 30 millioner innvandrere. dette vil jeg kalle fri innvandring. vil du?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg mener vesten har en kollektiv moralsk plikt til å ta noe av byrden på våre skuldre. For øvrig så tror jeg også det er en klok forsvarsstrategi å ha en ventil til denne trykkkokeren i midtøsten. Som jeg har sagt tidligere, blir det ille nok vil man aldri klare å hermetisk lukke oss ute fra problemene.

Når det gjelder siste avsnitt.. har du lest hele tråden?
    Vi har tatt vår byrde, vi har tatt i mot flyktninger i nesten 40 år og gitt bistand enda lenger, det er nok nå.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Germany's Worst Case Scenario: 6.4 Million Migrants

SAT calculated five scenarios for German paper Die Welt of how they expect to see the migrant crisis develop in 2016. The best case scenario would see Germany take in 1.8 million migrants by the end of the current year and at worst they could see upwards of 6.4 million new arrivals. The CEO of SAT, Thomas Arzt, told the German paper: “There is no switch that lets one merely turn off the flow of refugees.”

The think tank believes that the governments negotiating with Turkey do not understand the scale and depth of the problem. The current negotiations, they claim, only look at a narrow part of the overall picture. The closure of migrant routes only causes new ones to form, in much the same way that water flows when it meets an obstacle. Other external factors may also cause migration from other parts of the world.
    Jeg undrer på om Merkel skjønner omfanget og rekkevidden av det hun har satt i gang.
    Men jeg tipper noen andre i Tyskland skjønner det......

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    åh, så det er bare snakk om mengder?

når mener du den den moralske plikten til å hjelpe flere opphører?

vil ikke en liberal innvandringspolitikk incentivere at flere kommer? og hvis den gjør det, så blir det jo flere migranter og krisen vokser. har man plikt til å hjelpe disse?

her snakker annie lööf, leder for centerpartiet, om at sverige fint kan klare 30 millioner innvandrere. dette vil jeg kalle fri innvandring. vil du?

Hun må jo være spik, spenna sprø. Hvis hun mener det alvorlig så vil Sverige sannsynligvis bli et lovløst land i noen år for deretter å innføre sharialover for å få orden på kaoset. Jeg tror det haster med en mur mellom Norge og Sverige. Norsk sementindustri og aluminiumsverk vil gå lyse tider i møte. Arbeidsplasser blir det også. Kan ikke se noen ulempe med dette.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hun må jo være spik, spenna sprø. Hvis hun mener det alvorlig så vil Sverige sannsynligvis bli et lovløst land i noen år for deretter å innføre sharialover for å få orden på kaoset. Jeg tror det haster med en mur mellom Norge og Sverige. Norsk sementindustri og aluminiumsverk vil gå lyse tider i møte. Arbeidsplasser blir det også. Kan ikke se noen ulempe med dette.
    he he he he, ja, vi trenger en trump ved roret om vi skal få til the great wall of scandinavia. :)

annie lööf er en innflytelsesrik person og det var ingen i etablissementet i sverige, foruten sverigedemokratene, som reagerte negativt på de yttringene hun kom med her. dette er jo signalpolitikk. når innflytelsesrike politiske ledere sier ting som dette, så er det klart det får konsekvenser for tilstrømmingen. hun lister opp noen kriterier om jobb fra første dagen, at alle skal prate svensk og slike ting, men dette er jo bare ønsketenkning når man er utpopulert med cirka 3 i eget land. det er klart at en såpass kraftig import av fremmedkultur vil endre samfunnet totalt.

for mange fremstår hun som et utrolig godt og moralsk menneske, men i realiteten er hun bare uansvarlig for å score politiske poeng.

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Germany's Worst Case Scenario: 6.4 Million Migrants

SAT calculated five scenarios for German paper Die Welt of how they expect to see the migrant crisis develop in 2016. The best case scenario would see Germany take in 1.8 million migrants by the end of the current year and at worst they could see upwards of 6.4 million new arrivals. The CEO of SAT, Thomas Arzt, told the German paper: “There is no switch that lets one merely turn off the flow of refugees.”

The think tank believes that the governments negotiating with Turkey do not understand the scale and depth of the problem. The current negotiations, they claim, only look at a narrow part of the overall picture. The closure of migrant routes only causes new ones to form, in much the same way that water flows when it meets an obstacle. Other external factors may also cause migration from other parts of the world.
    Jeg undrer på om Merkel skjønner omfanget og rekkevidden av det hun har satt i gang.
    Men jeg tipper noen andre i Tyskland skjønner det......
    merkel.jpg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Disse velintegrerte immigrantene i Tyskland har funnet løsningen: "Fjern alle Tyskerne. Ingen vil savne dem".

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "The great wall of Scandinavia" ikke noe dumt uttrykk det nei. Fortsetter Sverige i samme spor så kommer det vel flere hundretusen svensker til Norge og de melder seg sikkert frivillig til dugnadsjobbing med sementblandere, hakke og spade. Mye jobbing fra Svinesund og nordover men det går.;)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    lol @ svensker på dugnad med spader & blandemaskiner for å bygge the wall ;D

Dette har de som er for innvandringen noe av skylden for, alt er rasistisk hvis man kritiserer slike holdninger fra innvandrere.

Uten at jeg engang rakk å svare lente han seg over meg, tok meg på puppene og presset ansiktet sitt mot mitt. Jeg dyttet han vekk og ga beskjed om at det kunne han bare glemme, og da kom kommentaren: «Herregud, er du rasist?»
    Nei, jeg er ikke rasist selv om jeg ber deg slutte å ta på puppene mine* - Aftenposten
    høres ut som en trivelig busstur.

å dra rasismekortet har vært hurtigtog til knebling av diskusjon. når man møter for gode argumenter, så drar man rasismekortet for å appellere til følelsene, og den som blir anklaget for å være det er nødt til å bryte resonnementet og svare på tiltalen, og så har hele fokuset for diskusjonen skiftet til budbringer og ikke budskap. latterlig.

som alt annet som blir overbrukt, så mister det effekten. når noen bruker dette ordet, bør man bare overse det som umodent pjatt. litt som å banne hele tiden fordi man mangler vokabulær. de som bruker rasismekortet mangler argumenter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.647
    ^.........litt som å kalle motparten "sosialist/venstreside" når man merker at man er på glattisen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.647
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn