Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Sannsynligheten for å få en dødelig skade på kjøkkenet er høyere enn å bli utsatt for terrorangrep fra en islamist (for ikke å nevne terrorangrep fra en anti-islamist, en større sannsynlighet). Jeg går ikke rundt og er livredd kjøkkenet.
    Kunne du dokumentere dette med at det er større sansynlighet for bli utsatt for terrorangrep fra høyreekstreme enn for islamister...? Hvem deler ditt synspunkt på det..?

Mvh
    OMF
    du kan bare titte på historien. Hvem står bak terror på norsk jord? Det har vært en rekke terrorhandlinger fra de høyreekstreme og ingen fra islamistene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme#Terrorisme_i_Norge
    Enda.
    Du kommer til og svelge dine ord!

Larson "svelge sine ord"? Kommer ALDRI til å skje!! Uansett vil han unskylde det som skjer, samma pokker hva det er for noe! Det samme har vi sett tidligere fra venstresiden hva enten det var folkemord i Kambodsja eller overgrep i Albania eller i Kina. Evnen til å stikke hodet i sanden er forbløffende!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    du kan bare titte på historien. Hvem står bak terror på norsk jord? Det har vært en rekke terrorhandlinger fra de høyreekstreme og ingen fra islamistene.

Enda.
    Har det ikke vært skyting på en synagoge og i tillegg så har vi Nygaard saken.

Det hadde IKKE NOE MED ISLAM Å GJØRE!! Det var moralsk forargelse og helt forståelig og rettferdig sådan!!

Nygaard representerer kapitalkrefter som utnytter folk og jødene gjør jo det samme samtidig som Israel er "roten til alt ondt"! Nei dette hadde ikke noe med religion å gjøre! Tror du det er du.....................?? :p

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Sannsynlighetsberegninger for å dø eller bli skadet i en terroraksjon er latterlige. Poenget er at det er noen mennesker som ønsker oss vondt, ikke hvor sannsynlig det er å bli rammet. Jeg går ut i fra at også de mest dumsnille her ser forskjell på en ulykke på kjøkkenet og en glisende skjeggape som skriker Allah Akhbar mens han skjærer hodet av sønnen din eller voldtar kona di.
    Verdensrommet er full av enorme asteroider som intet annet ønsker enn å ende verden. Sannsynlighetsberegninger for hvorvidt de vil treffe er latterlige. Vi må straks innføre anti-asteroidetiltak. Koste hva det vil!
    Du tillegger asteroider intelligens med tanker om å gjøre oss vondt... Javel, da konkluderer jeg med at du i beste fall har gått tom for argumenter.
    Edit: jaggu meg, jeg, Fjernis og OMF tenkte likt her.:)
    åja... det var altså viljen til å gjøre noen vondt som var viktig, ikke at det gjør vondt, eller hvor sannsynlig det er for at de lykkes. Det er en rekke mennesker som ønsker en vondt, hvor skal man sette grensen?

Hva med Naboen som plager deg noe innmari og som du aller helst så død. Eller helst langsomt torturert, fordi hekken tar vekk ettermiddagssolen og du/han nekter å klippe den ned? Sannsynligheten for at så skjer er tilnærmet lik 0, men sannsynlighetsberegninger er latterlig, så sånt må vi se vekk fra. En mulig nabo ønsker muligens en vondt. NABO-forbud!
    NABO FORBUD ???? Nå overasket du virkelig Larson, virkelig!!;)

At det går an?? ;D

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.489
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

Enda.

Larson "svelge sine ord"? Kommer ALDRI til å skje!! Uansett vil han unskylde det som skjer, samma pokker hva det er for noe! Det samme har vi sett tidligere fra venstresiden hva enten det var folkemord i Kambodsja eller overgrep i Albania eller i Kina. Evnen til å stikke hodet i sanden er forbløffende!

Steigan / Pol Pot.... Samme ulla

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    er ikke alle som kjøper ideen om at den gjengse muslim står bak, spirre. Og du er passe naiv når du sier at det er religion alene som står bak terroren, at enhver muslim er en potensiell terrorist.

Å prøve å forstå hvorfor enkelte mennesker agerer slik de gjør er å søke viten, ikke å unnskylde. Ignoranse er jo et flott grunnlag for hat, så å prøve å forstå sine motparter er fy-fy. Spirre og co liker jo å hate. Er jo så deilig ta avgjørelser basert på føleri fremfor rasjonell viten.

C

cruiser

Gjest
    Om ikke annet så har vi vel lært at 3 selvstyrte landsdeler, 4 regjeringer og 3 språk ikke er den mest optimale styringsformer i ett land. Det er neppe tilfeldig at akkurat Belgia er blitt ett sentrum for terrorister.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.434
    Torget vurderinger
    4
    nettopp. Og hvem er det som står bak disse indirekte konsekvensene?

Hvem er det som frykter og mistenker? Hvilke politiske partier utnytter situasjonen for å innføre overvåking, begrensninger, militarisering? Hvem er det som gjør livet surt for andre ærlige mennesker som bare er litt annerledes enn en selv?
    Ahhh...selvsagt !

Det er vår egen skyld.
    Vi burde late som ingenting.
    Vi burde bare neglisjere det.
    Vi burde vende det andre kinn til.
    Løsningen du foreslår er en bedre løsning enn å fjerne demokratiet og innføre politistat med tankepoliti.

If the West uses torture, curbs fair trial rights, ignores privacy rights, and restricts free expression: only then will our values be safe.
    Ingen av de to er aktuelle løsninger, ingen av de to vil løse noe som helst.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.037
    Torget vurderinger
    1

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du tillegger asteroider intelligens med tanker om å gjøre oss vondt... Javel, da konkluderer jeg med at du i beste fall har gått tom for argumenter.
    åja... det var altså viljen til å gjøre noen vondt som var viktig, ikke at det gjør vondt, eller hvor sannsynlig det er for at de lykkes. Det er en rekke mennesker som ønsker en vondt, hvor skal man sette grensen?

Hva med Naboen som plager deg noe innmari og som du aller helst så død. Eller helst langsomt torturert, fordi hekken tar vekk ettermiddagssolen og du/han nekter å klippe den ned? Sannsynligheten for at så skjer er tilnærmet lik 0, men sannsynlighetsberegninger er latterlig, så sånt må vi se vekk fra. En mulig nabo ønsker muligens en vondt. NABO-forbud!
    NABO FORBUD ???? Nå overasket du virkelig Larson, virkelig!!;)

At det går an?? ;D
    Ja, naboforbud er latterlig. Når det kommer til mennesker som ønsker deg vondt, så er vel naboer øverst på listen. Rart at vi ikke har innført tiltak. Det er jo ifølge Terje-a ønsket som er viktig, ikke sannsynligheten for at det skjer

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og det samme sa de forut ABB. Det viste seg at PST tok feil.
    Akkurat dette gidder jeg ikke å diskutere med deg - for alle som har elementær tallforståelse skjønner dette at du er helt på jordet.

Mvh
    OMF
    elementær tallforståelse sier du. du har ikke presentert et eneste tall. Bare vist til PST (som beviselig har tatt feil tidligere) sier at de frykter islamister mest og dermed bruker sine overvåkingsressurser der.
    Jeg trenger ikke å presentere tall - du hevdet at det var større sannsynlighet for å bli rammet av høyreekstrem terror enn islamsk terror.

PST som bedriver slikt - sier at du tar feil.
    Og slikt Europa ser ut i dag - så virker PST sin vurdering mer fornuftig enn din.

Du arguemnterer med at siden noe har skjedd i fortiden, så må det skje på nytt - og det viser at du ikke behersker tall/sannsynlighet/risiko.

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Om ikke annet så har vi vel lært at 3 selvstyrte landsdeler, 4 regjeringer og 3 språk ikke er den mest optimale styringsformer i ett land. Det er neppe tilfeldig at akkurat Belgia er blitt ett sentrum for terrorister.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-migrasjonskrisen-93.html#gsy8e1yXOLi28HJ5.99

En dyp og tankevekkende annalyse som forklarer de bakenforliggende årsakene :rolleyes:
    Nei, men det kan være en forklaring på hvorfor de har fått være i fred såpass lenge.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    rart det der terje-a. Norsk lagmannsrett frikjente nettopp Mullah Krekar for trusler. Det er bare å arrestere han på nytt. Terje-a vet at Krekar med venner står bak terrorhandlingene i Brussel, Paris og andre steder.
    Nå gjør du deg til, du vet at Mullah Krekar ikke kan sendes ut av Norge fordi han risikerer dødsstraff i Irak (Kurdistan). Han er i tillegg leder for en ekstremistgruppe eller to. Og for å argumentere videre på ditt nivå: Ja, jeg vet at han med venner står bak mange terroraksjoner og flere blir det. Bare vent å se...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Akkurat dette gidder jeg ikke å diskutere med deg - for alle som har elementær tallforståelse skjønner dette at du er helt på jordet.

Mvh
    OMF
    elementær tallforståelse sier du. du har ikke presentert et eneste tall. Bare vist til PST (som beviselig har tatt feil tidligere) sier at de frykter islamister mest og dermed bruker sine overvåkingsressurser der.
    Jeg trenger ikke å presentere tall - du hevdet at det var større sannsynlighet for å bli rammet av høyreekstrem terror enn islamsk terror.

Og slikt Europa ser ut i dag - så virker PST sin vurdering mer fornuftig enn din.

Du arguemnterer med at siden noe har skjedd i fortiden, så må det skje på nytt - og det viser at du ikke behersker tall/sannsynlighet/risiko.

Mvh
    OMF
    Vi snakker altså om elementær tallforståelse, men har ingen tall å forholde oss til.

Vel, sannsynlighet er statistikk og baserer seg på hendelser i fortiden. Det er klin umulig å spå noe om fremtiden uten å bruke historien som hjelpemiddel.

PST sa det samme i 2010 og lite har forandret seg siden den gang utover f.eks ABB. En person hadde motiv, ressurser, standhaftighet og mulighet til å gjennomføre terrorhandling.

Hvilke islamister finnes i Norge som ikke er under overvåking av PST? Hvor mange potensielle gjerningsmenn er det? Ikke så fryktelig mange. Hva med høyreekstreme? Det er ganske mange flere der. Hva med motiv, ressurser og mulighet. Er mordbrannforsøk mot asylsenter terror? Det seneste var jo i november 2015.

Av islamistike tilfeller så har vi Bhattis skudd på nattestid mot synagogevegg i 2006 og attentatet mot Nygaard i 1992, utført enten av en islamistisk fundamentalist eller Irans etterretning.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Så om vi stenger døra for flere migranter nå vil vi ha et håndterbart antall potensielle problemelementer å forholde oss til? Da er det bare å låse. Puh...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Og du er passe naiv når du sier at det er religion alene som står bak terroren, at enhver muslim er en potensiell terrorist.
    Har jeg vel ikke sagt heller.

Nå tror jeg at jeg kjenner flere muslimer enn hva du gjør. Jeg har gått på skole med ganske mange av sorten. De er klart et sammensatt gruppe de som andre, men dessverre har de et handicap med at de får mye av sitt verdigrunnlag fra moskeen.

Uansett religiøs tilknyttning har de fleste nordmenn en sekluær opplæring gjennom skolen i Norge. Så ikke med folk fra Midt Østen. Der er det mildt sagt mye "hummer og kanari". Noen bedrestillte har sendt sine barn til skoler i UK eller Frankrike og disse har et syn på verden som ligner mer på vårt, men det store flertallet har dessverre kun fått sin kunnskap om verden fra religiøse skoler, og disse er forsiktig sagt ikke helt kompatible med oss vesterlendinger.

Hvis du kjære Larson bare hadde prøvd å lese det som blir skrevet i stedet for å få en ryggmargsrefles med en gang du ser HVEM som har postet ville du vel sett at jeg er noenlunde forsiktig og forsøker å være balansert når jeg skriver. Bortsett fra når du og andre frivillig "legger hodet på blokka". slå til! Da MÅ "jeg bare slå til! Står noen lagelig til for hugg osv....!;)

Men jeg ser, som jeg tidligere også har skrevet, at utviklingen ikke er god, og at fornektelsen fra venstresiden dessverre ikke bidrar med noe positivt. Det viktigste i den situasjonen vi sitter i nå er å "stikke fingeren i jorda" istedet for å unnskylde alt og drive selvpisking med å si at dette er "vår skyld" og at islamistene bare MÅ gjøre dette og at de ikke har noe valg! Vi bør begynne med å stille krav om at de som bor her tilpasser seg våre samfunn, uten å unnskylde dem! Vi må ta tilbake kontrollen over områder der innvandrere tror det er de som har kontroll og bestemmer. Paralellsamfunn er ikke bra og det leder i fortapelsen. Hvis noen ønkser i et paralellet muslimsk samfunn, så versågod, men da får de gjøre der de kom fra!

Nå gidder jeg ikke ta en lengre utredning, men konstaterer at det dessverre ser ut til å gå den veien høna sparkes. Dette vil ende på en veldig grisete måte og og jo lenger tid det går før noen tar fatt i dette som er det underliggende problemet, jo mere "mat" får de høyrekstreme facister og lignende eksistenser. Jeg vet at du mener jeg er en av dem, men "sjokk og ave" det er jeg ikke! Du vil nok bli "overasket" den dagen du treffer ( eller han treffer deg! ) en ekte facist!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    rart det der terje-a. Norsk lagmannsrett frikjente nettopp Mullah Krekar for trusler. Det er bare å arrestere han på nytt. Terje-a vet at Krekar med venner står bak terrorhandlingene i Brussel, Paris og andre steder.
    Nå gjør du deg til, du vet at Mullah Krekar ikke kan sendes ut av Norge fordi han risikerer dødsstraff i Irak (Kurdistan). Han er i tillegg leder for en ekstremistgruppe eller to. Og for å argumentere videre på ditt nivå: Ja, jeg vet at han med venner står bak mange terroraksjoner og flere blir det. Bare vent å se...
    Riktig, vi følger menneskerettighetene i Norge.

Ikke undervurder Mullah Krekar, han og hans likesinnede er skyld i det du ser av terroraksjoner i bl.a. Paris og Brussel

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-migrasjonskrisen-92.html#aczmu55MJChE4Jgp.99

Personlig lurer jeg på hvordan han planla terroraksjonen der han satt sperret inne frem til nylig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til mennesker som ønsker deg vondt, så er vel naboer øverst på listen. Rart at vi ikke har innført tiltak. Det er jo ifølge Terje-a ønsket som er viktig, ikke sannsynligheten for at det skjer

Nå vet ikke jeg hvilket forhold du har til dine naboer, men jeg er ganske sikker på at ingen av mine ønsker meg død, og jeg ønsker heller ikke noen av dem døde. Pussig??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-migrasjonskrisen-93.html#gsy8e1yXOLi28HJ5.99

En dyp og tankevekkende annalyse som forklarer de bakenforliggende årsakene :rolleyes:

Både ikke!

Det viser et veldig diversifisert land som mildt sagt ikke er veldig homogent. Omtrent slik Norge, for ikke snakke om Sverige, vil være om få år.

De skandinaviske landenes suksessfaktor har for en stor del kommet avat landene har vært meget homogene.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og du er passe naiv når du sier at det er religion alene som står bak terroren, at enhver muslim er en potensiell terrorist.

Nå tror jeg at jeg kjenner flere muslimer enn hva du gjør. Jeg har gått på skole med ganske mange av sorten. De er klart et sammensatt gruppe de som andre, men dessverre har de et handicap med at de får mye av sitt verdigrunnlag fra moskeen.

Uansett religiøs tilknyttning har de fleste nordmenn en sekluær opplæring gjennom skolen i Norge. Så ikke med folk fra Midt Østen. Der er det mildt sagt mye "hummer og kanari". Noen bedrestillte har sendt sine barn til skoler i UK eller Frankrike og disse har et syn på verden som ligner mer på vårt, men det store flertallet har dessverre kun fått sin kunnskap om verden fra religiøse skoler, og disse er forsiktig sagt ikke helt kompatible med oss vesterlendinger.

Hvis du kjære Larson bare hadde prøvd å lese det som blir skrevet i stedet for å få en ryggmargsrefles med en gang du ser HVEM som har postet ville du vel sett at jeg er noenlunde forsiktig og forsøker å være balansert når jeg skriver. Bortsett fra når du og andre frivillig "legger hodet på blokka". slå til! Da MÅ "jeg bare slå til! Står noen lagelig til for hugg osv....!;)

Men jeg ser, som jeg tidligere også har skrevet, at utviklingen ikke er god, og at fornektelsen fra venstresiden dessverre ikke bidrar med noe positivt. Det viktigste i den situasjonen vi sitter i nå er å "stikke fingeren i jorda" (1)istedet for å unnskylde alt og drive selvpisking med å si at dette er "vår skyld" og at islamistene bare MÅ gjøre dette og at de ikke har noe valg! (2)Vi bør begynne med å stille krav om at de som bor her tilpasser seg våre samfunn, uten å unnskylde dem! (3)Vi må ta tilbake kontrollen over områder der innvandrere tror det er de som har kontroll og bestemmer. Paralellsamfunn er ikke bra og det leder i fortapelsen. (4)Hvis noen ønkser i et paralellet muslimsk samfunn, så versågod, men da får de gjøre der de kom fra!

Nå gidder jeg ikke ta en lengre utredning, men konstaterer at det dessverre ser ut til å gå den veien høna sparkes. Dette vil ende på en veldig grisete måte og og jo lenger tid det går før noen tar fatt i dette som er det underliggende problemet, jo mere "mat" får de høyrekstreme facister og lignende eksistenser. (5)Jeg vet at du mener jeg er en av dem, men "sjokk og ave" det er jeg ikke! Du vil nok bli "overasket" den dagen du treffer ( eller han treffer deg! ) en ekte facist!
    (1)stråmann. Ingen sier dette.
    (2) kravene du etterspør finnes allerede i dag.
    (3) Hvilke områder i Norge er det innvandrere som kontrollerer? Sånn utenom slottet.
    (4) stråmann.
    (5) lite med fascister her inne. Kanskje noen få med fascistiske sympatier.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Når det kommer til mennesker som ønsker deg vondt, så er vel naboer øverst på listen. Rart at vi ikke har innført tiltak. Det er jo ifølge Terje-a ønsket som er viktig, ikke sannsynligheten for at det skjer

Nå vet ikke jeg hvilket forhold du har til dine naboer, men jeg er ganske sikker på at ingen av mine ønsker meg død, og jeg ønsker heller ikke noen av dem døde. Pussig??
    og du kjenner ikke til noen som er i en skikkelig nabofeide?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0

Men jeg ser, som jeg tidligere også har skrevet, at utviklingen ikke er god, og at fornektelsen fra venstresiden dessverre ikke bidrar med noe positivt. Det viktigste i den situasjonen vi sitter i nå er å "stikke fingeren i jorda" (1)istedet for å unnskylde alt og drive selvpisking med å si at dette er "vår skyld" og at islamistene bare MÅ gjøre dette og at de ikke har noe valg! (2)Vi bør begynne med å stille krav om at de som bor her tilpasser seg våre samfunn, uten å unnskylde dem! (3)Vi må ta tilbake kontrollen over områder der innvandrere tror det er de som har kontroll og bestemmer. Paralellsamfunn er ikke bra og det leder i fortapelsen. (4)Hvis noen ønkser i et paralellet muslimsk samfunn, så versågod, men da får de gjøre der de kom fra!

Nå gidder jeg ikke ta en lengre utredning, men konstaterer at det dessverre ser ut til å gå den veien høna sparkes. Dette vil ende på en veldig grisete måte og og jo lenger tid det går før noen tar fatt i dette som er det underliggende problemet, jo mere "mat" får de høyrekstreme facister og lignende eksistenser. (5)Jeg vet at du mener jeg er en av dem, men "sjokk og ave" det er jeg ikke! Du vil nok bli "overasket" den dagen du treffer ( eller han treffer deg! ) en ekte facist!
    (1)stråmann. Ingen sier dette. Å nei??
    (2) kravene du etterspør finnes allerede i dag. Å ja??
    (3) Hvilke områder i Norge er det innvandrere som kontrollerer? Sånn utenom slottet. Nå så jeg på Europa og ikke på Norge.
    (4) stråmann. ???
    (5) lite med fascister her inne. Kanskje noen få med fascistiske sympatier. Da er vi enige på det punktet, men du kunne kaskje begynne å argumentere som om de du krangler med IKKE er det da!

...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0

og du kjenner ikke til noen som er i en skikkelig nabofeide?
    .
    Nei kjenner ikke noen slike

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Larson: Et samfunn er jo først og fremst menneskene som utgjør det. Om man tilfører en befolkning en betydelig andel innflyttere som på mange måter skiller seg kraftig fra den etablerte befolkningen (ikke sekulære, kollektivistiske og patriarkalske, lavere yrkeskompetanse, lavere skattemoral, lavere tillit til og respekt for rettssystemet, osv) så endrer det samfunnet, og sett fra den etablerte befolkningens side, til det verre. Slik jeg forstår deg er ditt poeng, eller i det minste ett av dem, at det er grunner til at Jeppe drikker, men du må vel innrømme at det like fullt er et problem at han er en fyllik?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Sannsynligheten for å bli sprengt i filler av jihadister er ganske liten. Sannsynligheten for at noen nær deg sliter med angst og denne blir forsterket er ganske stor.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    larson.

hvordan kan du forsøke å diskreditere risikoanalysene til pst basert på at analysene deres forut for abb var "feil"?

en analyse er selvfølgelig aldri bedre enn datagrunnlaget har substans til å gi.

måten abb gjennomførte dette på var så vanskelig å fange opp at selv et totalitært regime med massiv overvåkning ville hatt store problemer med å forutse attentatene. det er snakk om en kar uten heftelser på vandelen, med våpentillatelse, en kar som ikke hadde drevet med unormalt ekstreme yttringer, aldri hadde vært i medias søkelys på negativ måte, drev helt alene uten å kommunisere med noen om planene sine, ikke forsøkte å rekruttere folk til sin sak, hadde et solid skalkeskjul for hvorfor han skulle ha gjødsel m.m.

det blir helt absurd å si at det er liten verdi i pst sine analyser på dette grunnlaget.

kan du forklare oss hvorfor du mener det er rasjonelt å bruke abb som et argument for å diskreditere psts risikoanalyser?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Verdensrommet er full av enorme asteroider som intet annet ønsker enn å ende verden. Sannsynlighetsberegninger for hvorvidt de vil treffe er latterlige. Vi må straks innføre anti-asteroidetiltak. Koste hva det vil!
    Slike tiltak finnes allerede. Det er ikke noe latterlig med det.

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.911
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    @Palvig og andre som har fulgt med i den Danske Imam gate, det er nu klarlagt at hele TV2 serien var dybt manipuleret, manipuleret i en grad som burde kalde på lige så mange overskrifter som da serien kørte, det er naturligvis ikke sket, det er vist kun radio24syv.dk som har nævnt dette til morgen, så vil man høre en dansk islam forsker tværer TV2's metoder ud , så skal man downloade 24syvmorgen-radio potcast'en fra i dag 21-3-2016 Fra omtalte radio24syv.dk.

Der må være en del af de højtråbende politikker og store dele af befolkning som må have røde øre nu, ikke mindst fordi man skabte et kollektivt massehysteri og et had til muslimerne som simpelthen bygger på manglerne forståelse, og en klippefast tro på at en kommerciel tv-station levere den skinbarlige sandhed. Aldrig har jeg noget så åndssvagt. Og i at de skulle kunne laver et stykke seriøst arbejde, der er om muligt endnu mere åndssvagt at tro på, de skal bare have nogle seerrer til deres forpulede reklamer. Det er det som drejer sig om, og det fik de.

Og jeg tro godt muslimer kan se langt efter undskyldning, og så havde jeg nær sagt at jeg havde ret igen, det er pinligt at vi har så uvidende politikere specielt når de ikke kan lade være med at hoppe på diverse populistiske bølger.
    Lidt patetiske ja, jeg følger lige op.

Jeg forudsagde at der er ingen reaktion ville komme efter at man nu har konstateret Moskeerne bag sløret fra tv2 var dybt manipuleret, jeg havde dog ventet en smule skriverier om det , men der kom intet!!! andet end det link jeg gav.
    Der har muligvis været lidt på tv2's egen kanal.

Befolkningen og politikernen gik alle efter udsendelse helt amok i en hysterisk masselynchning af alle Imamerne og mange almindelige Danskere tog alle muslimerne med i købet. Hjem med dem, og det kan ikke gå hurtigt nok

Det står mere tydeligt end nogensinde at ytringsfrihed religionsfrihed kun gælder for etniske Danskere , hvis Muslimerne vil accepteres så må de tage klaphatten på, en pølse i hånden og en øl i den anden.
    kort sagt , de er ok hvis de er som os, men glimmer bare at der er faktisk masser af etniske Danskere som lever lige så anderledes som de mest yderliggående Muslimer i forhold til den almindelige Dansker, det er der ingen som har noget imod, og det er er jo netop dette som er så fint ved vores samfund, at vi kan være leve tro som vi vel bare vi overholder de fælles regler.
    Overholde vi ikke dem så bliver man sat for en domstol, og ikke masselynchet af befolkningen og politikerne og pressen som man så under Imam gate.

Det her er kollektiv niveau racisme simpelthen.
    Henrik Arnstad taler om dette i par videoer her på denne side, jeg mener han har meget ret , specielt hans analyse i hvornår noget bliver betragtet som racisme hele tiden kan stige og stige til en ny norm , og netop Danmark er i førertrøjen , bl.a. DF har stille og indført at det helt i orden og helt legalt at være halvracist , og også at give udtryk for dette.
    Men det er tydeligt at de højreorienterede bryder sig ikke om eller forstår ikke denne analyse, , men han ramme efter mening plet, især da han sagde at Mikael Jalving mindede ham om jødeforfølgelserne i 1938.
    Mikael Jalving er simpelthen syg i roen , har fået en mani som ser ud til konstant at forstærkes dag for dag. Han har ikke forstået at vi tager imod flygtninge og lykkeridder.

Du prøver bare at proppe vores måde at leve og tanke på ned over hovedet på Muslimerne siger Henrik Arnstad til vores snotdumme integrationsminister Inger Støjberg men du må naturligvis leve som du vil forsætter han, hun fatter naturligvis ingenting, hvordan skulle det også kunne lade sig gøre.
    Hun støtter i øvrigt samme strategi ude i den store verden. Hvor vesten generelt også har travlt med at proppe vores levevis nedover hovedet på folk,

Frihed til tro og ytring gælder som sagt ikke for alle.

Som sagt der kommer ikke en undskyldning fordi man Hetzet Imamer og Muslimer på et forkert grundlag lavet af TV2 , man forsætte bare i samme skure som man hele tiden har gjort, man lære ingen gang noget af dette.

Kan sådan en opførsel kombineret med at Muslimerne generelt skal føle sig som uønskede og som andenrangsborger få konsekvenser.
    Som eks.v. at nogle blive radikaliseret eller kriminelle på anden måde.
    jeg finde det absolut sandsynligt hvis en Muslim kan kommer til at hade os og vores samfund.
    Og det samme ser ud til at foregår i det meste af Europa , eksempelvis i Frankrig har de langt større muligheder for Hetze Muslimerne end i Danmark, her kan vi ikke bare lukke en moske hvis det passer os uden at bryde grundloven. Det kan de i Frankrig

Måske terroristerne i Bruxelles også er skabt på denne måde, af at vore niveau for hvornår noget bliver kaldt racisme er steget og steget til en helt ny norm især når det gælder Muslimer.

Jeg er ganske enig i at dette kan blive mere mere alvorligt hvis man ikke ændre strategi, den strategi der følges af de højreorienterede i øjeblikket er en selvopfyldende profeti, der vil blive mere og mere terror , flere og flere Muslimske parallel samfund, flere og flere kriminelle "Muslimer".
    Jøderne bliver forfulgt af muslimer i store dele af verden; og heldigvis begynder de ikke at udføre terror. Hvorfor skal muslimer altid undskyldes for deres handlinger? Hvorfor kan de ikke tage et ansvar? Hvorfor er der ikke problemer med asiater i Danmark, men de giver et kæmpe økonomisk overskud. De kommer og arbejder. Åbner en gril bar osv.

Du vil gerne have en respons på Moskeerne bag sløret.
    Her er en, dog ikke fra mig.
    "Islam har ikke noget med terror at gøre. Det hører vi igen og igen Lars Løkke, David Trads, Obama og andre middelmådige personager udtale sig om.
    Imens kan vi a...ndre forholde sig til fakta. Bl.a. at tidligere imam Ahmed Akkari skrev nendenstående artikel om imamer, som søgte støtte hos terrororganisationer Hizbollah og Hamas.
    - READ MY LIPS. ISLAM HAR IKKE NOGET MED TERROR AT GØRE
    Frankrig vil lukke mellem 100-160 radikaliserede moskeer. Man har fundet lagre af våben bl.a i moskeer.
    http://www.express.co.uk/…/Three-mosques-shut-down-in-anti-…
    Sprogforsker og islam- og korankyndige Tina Magaard skrev i Jyllands Posten
    »Teksterne i islam adskiller sig klart fra de øvrige religioners tekster ved i højere grad at opfordre til vold og aggression over for anderledes troende. Der findes også direkte opfordringer til terror. Det har længe været et tabu i islam-forskningen, men det er et faktum, som man er nødt til at forholde sig til,« siger Tina Magaard.
    http://jyllands-posten.dk/…/Islam-er-den-mest-krigeriske-r…/
    Så har vi dokumentarerne fra britiske Channel 4 med skjult kamera fra 2006-2008 som afslørede imamers hadprædikener og kamp mod demokrati og rettigheder. I kølvandet herpå erklærede britiske MI5, at mere end 2000 moskéer var udklækningsanstalter for radikale muslimer.
    Dokumentar 1: Terrorism in Mosques: Undercover in British Wahabi/Salafi mosques
    https://vimeo.com/71817949
    Dokumentar 2
    http://www.dailymotion.com/…/xr1al0_undercover-mosque-the-r…
    Så kom en ny dokumentar i 2011, som afslørede læring i såkaldte madrasser (muslimske skoler). 2000 af slagsen med 100.000 bør,
    UK TV Exposure of Indoctrination of UK Muslim Children with Message of Hatred
    https://themuslimissue.wordpress.com/…/uk-tv-exposure-of-i…/
    Video
    https://m.youtube.com/watch?v=AQCsYLjJhN0
    Islam har INTET med islam at gøre!"

http://politiken.dk/indland/ECE2254...errorgrupper-om-stoette-under-muhammedkrisen/

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.911
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    "Kære venner, blodbadet i Bruxelles bekræfter for hundrede og syttende gang, at vi er i krig. Det er en krig udløst af en islamisk terrorisme, der bogstaveligt talt og i sin helhed er ordineret af Allah i Koranen, og det Muhammed gjorde i praksis. En krig udløst af en indfødt islamisk terrorisme, som opstod af interne årsager. Vi beskæftiger os med europæiske islamiske terrorister som rammer hjertet af Europa.
    Det er tid til at redde sig selv fra situationen. Lad os begynde med at indhente og udbrede nøjagtige oplysninger. Lad os begynde at stå op mod en kultur og en politisk klasse, der tilrettelægger for islamisering, for genopblussen af moskeer der hjernevask gennemføres, der gør troende til terrorister, og for den selvvalgte invasion af illegale indvandrere der i overvejende grad består af unge muslimer, og det styrker den demografiske islamisering og islamiske terrorismens infiltration af Europa.

Vores mission er at blive stærkere i os selv, til fuldt ud at være os selv hjemme med os selv. Det er vores pligt at sikre, at vores børn og børnebørn vil overtage et samfund, der bevarer deres umistelige ret til værdighed og frihed. Lad os komme i gang. Sammen vil vi gøre det."

Magdi Allam er en egyptisk-italiensk politiker, journalist og forfatter, blandt andet ved bogen “Kamikaze made in Europe” (2004), der konverterede fra islam til kristendommen i 2008.

https://document.dk/2016/03/22/vi-er-i-krig/

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.037
    Torget vurderinger
    1

Både ikke!

Det viser et veldig diversifisert land som mildt sagt ikke er veldig homogent. Omtrent slik Norge, for ikke snakke om Sverige, vil være om få år.

De skandinaviske landenes suksessfaktor har for en stor del kommet avat landene har vært meget homogene.

Helt enig, mest mulig homogent etnisk, økonomisk, kulturelt osv men selvsagt med relativt vide grenser, men å bruke det som forklaring på dagens hendelse er et halmstrå, fellesnevneren er som vanlig islam

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Nils Inge Graven postet denne på Facebook nå for noen timer siden og det må vel være dagens beste komentar.

Jeg tillater meg å reposte den her for det er kanskje godt for flere å lese den!

"Den velkjente déjà-vu følelsen gjør seg nå som vanlig bemerkbar, og da tenker jeg ikke på den uhyggelige terroren som igjen har rammet så uendelig kynisk og hensynsløst, men på den fullstendig tafatte debatten som venter oss i etterkant. Joda, vi kommer til å oppleve noen intellektuelle gullkorn og treffende refleksjoner innimellom, men jeg kjenner allerede duften av endeløs handlingslammelse, slik den alltid melder seg i kjølvannet av slike episoder.

Alle de samme gamle kjepphestene kommer frem i løpet av de neste dagene, og de vil nærmest blokkere fullstendig for en konstruktiv debatt om hva som kan gjøres annerledes fremover. Mens noen bare monomant vil diskutere "muslimer", "kultur" og "islam", vil andre være manisk opptatt av å beskytte mot reell og hypotetisk "islamofobi", og aller mest vil de diskutere hverandre, ikke terroristene og deres sympatisører eller tilretteleggere. Knapt noen kommer virkelig til å ta ansvar for at noe blir gjort.
    Selv mener jeg at langt mer fokus må rettes mot det ideologiske omlandet til terroristene. Det er der man åpner for det i stor grad selvvalgte utenforskapet. Det er der det argumenteres for et idealsamfunn slett ikke så ulikt det jihadistene står for. Man er bare litt uenige om virkemidlene for å komme dit. Det er der konspirasjonsteoriene og fordommene mot vesten florerer i et nær ufattelig omfang, og gir rik grobunn for ekstremistenes propaganda. Det er der paranoiaen har slått så til de grader rot at selv en moderat skikkelse som Bushra Ishaq skriver tekster som får det til å høres ut som om alle muslimer i Norge svever i kontinuerlig livsfare.
    Salafistene i IslamNet og Norges Unge Muslimer, eller også i en rekke norske moskeer, møter knapt ideologisk motstand, selv når de åpent samarbeider med noen av klodens verste hatpredikanter. Og nei, det holder ikke at en spak Lysbakken stilte opp mot Qureshi på radio eller at ARS skrev en brysk kronikk for flere år siden. Eieren av Kuben Yrkesarena trodde salafister var "fine folk". Han visste rett og slett ikke hva han sto ovenfor. Hvordan er det mulig at slike miljøer ikke er langt mer uglesett?
    Hvorfor reagerer vi ikke minst like sterkt på slike miljøer som vi gjør på Odins patetiske soldater, HRS, SIAN, Pegida og whatever? Hvorfor gjør vi ikke rekrutteringen deres litt, nei langt mer krevende? Bør det ikke være påregnelig med unison fordømmelse når det forfektes uhyrlige tanker som at apostater, homofile og utro kvinner skal henrettes i et "idealsamfunn"? Bør ikke religiøs herrefolksideologi møte samme tydelig avvisende respons som selv milde former for rasisme med den største selvfølge gjør?
    Vi snakker her om store, organiserte grupperinger, og de bidrar i betydelig grad til at samfunnet spaltes, for ikke å snakke om alle lidelsene de mest sårbare i disse miljøene utsettes for. Så hvor blir det av dem som hoier "Ingen fuckings salafister i våre gater"? Hvorfor er det slik at patriarker som tvangsgifter, slår, truer og/eller kjønnslemlester sine døtre tilsynelatende har mindre å frykte av kritikk og motstand enn den jevne Minerva-sympatisør?
    Det er en helt absurd situasjon vi har havnet i når imamer (og et hundretalls andre reaksjonære religiøse) kan hylle terroristiske drapsmenn utenfor den pakistanske ambassaden i Oslo, uten at det har noen som helst konsekvenser for de rause statlige utbetalingene til vedkommendes moske, og med så lite kritikk at imamen eller de fleste andre vel knapt registrerer noe som helst av den. Dette er fullstendig uholdbart.
    Vi må motarbeide slike destruktive miljøer, og vi trenger slett ikke å gi opp frihetsprinsippene våre, slik enkelte samfunnsdebattanter oppfordrer til. Det holder lenge om vi benytter oss av legitime, demokratiske virkemidler, men da får vi pokker også ta dem i bruk og ikke vente med å ta det sårt tiltrengte oppgjøret med radikale krefter til en passende anledning i en hypotetisk fremtid hvor all fremmedfrykt er utryddet. That ain't gonna happen så lenge vi i stor grad lar slike krefter ture frem, og da har vi jo i grunnen bare funnet en ufeilbarlig oppskrift på evig handlingslammelse.
    Belønningen for den ser vi hver dag i fremveksten av radikale krefter over store deler av kloden, både de religiøse og motkreftene de trigger ute på høyrefløyen. Det er på høy tid at vi slutter å finne påskudd for å skyve oppgjøret foran oss. Vi kan alle gjøre en forskjell. Vi har et felles samfunnsansvar. Den ideologiske giften må ikke få slå rot, så globale og lokale premissleverandører for dette tankegodset må endelig få passet sitt påskrevet.
    "It’s a no-brainer that once Islamist extremism is curtailed, anti-Muslim bigotry will be gradually snuffed out in synchrony." (Kunwar Khuldune Shahid)"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0

Både ikke!

Helt enig, mest mulig homogent etnisk, økonomisk, kulturelt osv men selvsagt med relativt vide grenser, men å bruke det som forklaring på dagens hendelse er et halmstrå, fellesnevneren er som vanlig islam

Ja ikke uenig, men med importen av et stort antall fremmedkulturelle ( musimske "herrefolk" ) blir det homogene samfunnet splittet og segregert. resultatet blir til slutt at "suksessfaktoren" smuldrer og vil risikerer å sitte igjen med et meget dysfunksjonellt samfunn. Og ja fellesnevneren er faktisk Islam. Vi har små steder på kysten av Finnmark der innflytting fra fremmede kulturer har ( prosentvis ) vært enorm, men det fungerer og tilflytterne blir en integret del av lokalsamfunnet. Og ( shock an ave!! ) det er ikke mange muslimer der! Men utrolig mange andre kulturer som av en eller annen pussig grunn ikke har stor problemer med å bo sammen!?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Vi snakker altså om elementær tallforståelse, men har ingen tall å forholde oss til.

Vel, sannsynlighet er statistikk og baserer seg på hendelser i fortiden. Det er klin umulig å spå noe om fremtiden uten å bruke historien som hjelpemiddel.

PST sa det samme i 2010 og lite har forandret seg siden den gang utover f.eks ABB. En person hadde motiv, ressurser, standhaftighet og mulighet til å gjennomføre terrorhandling.

Hvilke islamister finnes i Norge som ikke er under overvåking av PST? Hvor mange potensielle gjerningsmenn er det? Ikke så fryktelig mange. Hva med høyreekstreme? Det er ganske mange flere der. Hva med motiv, ressurser og mulighet. Er mordbrannforsøk mot asylsenter terror? Det seneste var jo i november 2015.

Av islamistike tilfeller så har vi Bhattis skudd på nattestid mot synagogevegg i 2006 og attentatet mot Nygaard i 1992, utført enten av en islamistisk fundamentalist eller Irans etterretning.
    Nei, sannsynlig er ikke statsistikk, og da har du i grunn bevist at du ikke skjønner dette.

Kan ikke spå om fremtiden uten å bruke historien - det er jo en helt meningsløs påstand. I din verden kan trolig ikke noe skje som ikke har skjedd før..for da har man jo ingen historie....

Det kan synes som du kritiserer PST på et noe svakt faglig grunnlag....

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.795
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    OMF

Mvh
    OMF
    På side 4 i trusselvurderingen, som du siterte fra, står også dette blant hovedpunktene:

• Trusselen fra de høyreekstreme miljøene i Norge er vurdert som økende. Antall sympatisører som ikke er en del av et organisert miljø, er også vurdert å være i vekst. Mobilisering rundt temaer knyttet til det høye antallet flyktninger og asylsøkere er årsaken til denne utviklingen. www.pst.no/media/81096/PST_Brosjyre_Trussel_NORSK.pdf

Jeg regner forøvrig med at alle har lest PSTs trusselvurdering, den offentlige versjonen. Den ligger i linken over, som pdf.

Som vi ser, er terrorisme med utspring i Midt-Østen i ferd med å oppnå presis hva den ønsker å oppnå. "To defend the village, we had to burn it down" ble et greit t-skjortemotto under Vietnamkrigen.
    Og dette klarer ISIS/Qaeda med bare noen få anslag. Jeg legger ved en liten oversikt over anslagene mot ISIS/Qaeda i Syria og Irak. Disse regner man med å måtte fortsette med i noen år.
    Under Irak-krigen ble det foreslått et annet t-skjortemotto: We won't leave before we have killed everyone who wants us to leave.

Det er tungt arbeid, det enkelte ivrer for. Ted Cruz, presidentkandidat i USA, foreslo idag at man må etablere vakthold der muslimer bor i landet, og begrense disses adgang til å bevege seg fritt.
    Tungt arbeid. Det er blitt prøvd før, slike ghettoer.
    Kan bli slitsomt og dyrt, siden Trump samtidig ønsker å deportere 11 millioner med meksikansk bakgrunn. Nå skal man vel også deportere alle med muslimsk bakgrunn - kanskje ta med noen andre man misliker i slengen, så de som er igjen er trygge?

Blir et vakkert syn, i både Europa og USA, med barrieregjerder mellom nasjoner, deportasjoner, sprenging av moskéer, ghettoer for muslimer -- og en utrolig økning i overvåkningsgraden.

Et par fiskere med stengene i futteraler utløste drapsalarm i Drammen nylig, og panikk blant enkelte i befolkningen. Politi i beredskap og frykt i lokalsamfunnet.

Det blir noen livlige år vi skal gjennom nå.

Skjermbilde 2016-03-22 kl. 22.58.35.jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, den er utvilsomt økende, men ikke størst som Larson hevdet.

Dog er den også presisert:

"En økning i antall høyreekstreme øker også sannsynligheten for voldshandlinger. Forsøk på brannstiftelser og andre former for sabotasje- aksjoner mot asylmottak er sannsynlig. Terskelen for å gjennomføre voldsaksjoner der formålet er å drepe, vurderes imidlertid fortsatt å være høy. Trusselen fra de venstreekstreme miljøene er vurdert som lavere og forventeså være stabil.

Så - dødsrisikoen er nok soleklart høyest fra islamisitske grupper slik PST vurderer det.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=68816 statistikk og sannsynlighet henger sammen.

Når det kommer til å spå fremtiden. Hva bruker du når du spår hva som skjer i morgen? din egen livserfaring? Hva består den i så tilfelle av?
    Seriøst - hva er poenget med all denne gnålingen.
    Ja, jeg vet at sannsynlighet og statistikk henger sammen, og det er bra at du også har funnet det ut! Men det er altså ikke det samme, og man må bruke huet.

Vel - i morgen skal jeg reise på påskeferie, og sitte 10 timer i bilen. Så jeg bruker veivesenet sine sider for orientere meg om føreforhold, ikke erfaring fra kjøreforholdene i Bergen siste uke som jeg har god statsistikk på, men som gir dårlig grunnlag for å vurdere sannsynligheten for dårlig vær i morgen for min del!

Over og ut for min del....

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.795
    Torget vurderinger
    2

"En økning i antall høyreekstreme øker også sannsynligheten for voldshandlinger. Forsøk på brannstiftelser og andre former for sabotasje- aksjoner mot asylmottak er sannsynlig. Terskelen for å gjennomføre voldsaksjoner der formålet er å drepe, vurderes imidlertid fortsatt å være høy. Trusselen fra de venstreekstreme miljøene er vurdert som lavere og forventeså være stabil.

Så - dødsrisikoen er nok soleklart høyest fra islamisitske grupper slik PST vurderer det.

Mvh
    OMF

Det er nok klokt å frykt folk som er villige til å, bokstavelig talt, dø for saken. Vi har sett bildet, "føringsoffiseren" med hatt, de to attentatmennene med hanske på venstre hånd, klare til å utløse bombene og dø når de gjør det.

Men hva annet bør vi vente enn at det også kommer hit, når vi deltar i bombing i Afghanistan og har styrker der i årevis, var med på aksjonen i Libya og ivrer for å delta i Syria? (Selv Trine Skei Grande mente man måtte kunne ha norske aksjoner med fly i Syria uten forutgående FN-vedtak). Skal vi forvente at befolkningene der skal bli glade og takknemlige over hva vi har gjort i landene deres? Eller er det simpelthen rasjonelt å forvente at noen vil bli radikalisert av hva de opplever?

Selv finner jeg det utrolig at det ikke er langt flere aksjoner i Europa enn dem vi har sett til nå - og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på levenet som venter oss.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Sannsynlighetsberegninger for å dø eller bli skadet i en terroraksjon er latterlige. Poenget er at det er noen mennesker som ønsker oss vondt, ikke hvor sannsynlig det er å bli rammet. Jeg går ut i fra at også de mest dumsnille her ser forskjell på en ulykke på kjøkkenet og en glisende skjeggape som skriker Allah Akhbar mens han skjærer hodet av sønnen din eller voldtar kona di.

Du må være det dummeste mennesket som har levd på norsk jord. Ære være deg og god påske!

PS: og jeg gleder meg til svaret på innlegg #1861 til Spirre. Eller ikke, for det vil noko ikke komme...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Mvh
    OMF

Det er nok klokt å frykt folk som er villige til å, bokstavelig talt, dø for saken. Vi har sett bildet, "føringsoffiseren" med hatt, de to attentatmennene med hanske på venstre hånd, klare til å utløse bombene og dø når de gjør det.

Men hva annet bør vi vente enn at det også kommer hit, når vi deltar i bombing i Afghanistan og har styrker der i årevis, var med på aksjonen i Libya og ivrer for å delta i Syria? (Selv Trine Skei Grande mente man måtte kunne ha norske aksjoner med fly i Syria uten forutgående FN-vedtak). Skal vi forvente at befolkningene der skal bli glade og takknemlige over hva vi har gjort i landene deres? Eller er det simpelthen rasjonelt å forvente at noen vil bli radikalisert av hva de opplever?

Selv finner jeg det utrolig at det ikke er langt flere aksjoner i Europa enn dem vi har sett til nå - og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på levenet som venter oss.
    De radikaliserte kommer jo fra Vest Europa og ikke fra disse landene. Vi har godtatt ekstremistiske holdninger i moskéene i ytringsfrihetens navn. Vi godtar demonstrasjoner til støtte for mord og steining. Vi godtar burka og jihab i det offentlige rom. Venstresiden forholder seg tause. Islamistene ønsker seg et diktatur basert på middelalderske lover og regler...... Men nå er det påskeferie. Larson får ta det rolig med naboen i påska, det er visst en nabofeide der i gården.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn