er du født i Norge er du norsk. Til nøds 1 generasjon.
Har du 3 norske besteforeldre og 1 innvandret så er du (og din ene forelder) også innvandrer(e). Synes du det er riktig?
Beklager å si det men jeg finner en smule mangel på logisk sammenheng i det du sier her!!
For å vise deg hva du sier skal jeg bruke litt "brun" FrP språkbruk for å illustrere:
I den første setningen sier du at hvis en hund er født i en stall så er den en hest.
I den neste setningen sier du at hvis to Grand Danois ( 2 besteforeldre ) får et avkom ( 1 forelder som da er Grand Danois ) som så parres med avkomet til ( 2 andre besteforeldre ) som er 1 Grand Danois og 1 Chiuaua så blir dette avkommet ( Forelder nummer 2) en Chiuaua. Når så disse i foreldregenerasjonen ( 1 Grand Danois og 1 Chiuaua ) parres blir avkommet en Chiuaua!??
Rent genetisk vil jo denne være være 3/4 Grand Danois og 1/4 Chiuaua. Og at hunden født i en stall på noen som helst måte kan sies å være genetisk hest er en ganske spenstig påstand som ligger helt på høyde med mye av det våset som serveres i Sarons Dal!
Nå forstår jeg jo selvsagt at din påstand er farvet av ditt politiske grunnsyn og at det du nok mener er at en muslimsk innvandrer med språklige og andre sosiale handicap i forhold til det å kunne fungere optimalt i vårt samfunn grunnet oppvekst i en innvandrerfamilie der mor nokså sikkert ikke behersker norsk og far mest sansynlig sliter ræva av seg for å få endene til å møtes samtidig som han heller ikke har 100% kontroll på språk og alle sosiale normer og koder som behøves for å fungere 100%i vårt samfunn, jo denne personen som vokser opp i et sikt miljø er "norsk" slik du ser det.
Samtidig argumenterer du for at kong Harald er "innvandrer" og også Sonja kanskje da hun er gift med en innvandrer? ( Jeg går ikke til Håkon og Mette M. da de ikke bor i slottet )
Sonja sin familie er vel ( dette vet jeg ikke 100% ) "norsk" i noen generasjoner, men hun har "forrådt"(?) sitt opphav med å gifte seg med en "innvandrer"? Så husokkupant hun også!?
Harald sin far var Olav sønn av en dansk prins ( Carl ) og en engelsk prinsesse ( Maud ) Olav var til og med født i utlandet før de kom til Norge. Så her kom det en "fiks ferdig" innvandrerfamilie!
Harald sin mor var svensk prinsesse. Her har vi altså et "typisk" henteekteskap!! Ja slikt som mange norske gubber driver med når de henter kona fra Russland, Thailand, Vietnam eller Philipinene. ( Dette er for øvrig FY og SKAM i følge OTTAR ol. ) Når "norske" ( eller mener du egentlig pakistanske?? ) gubber gjør det samme og henter jenter og gutter "hjemmefra" til sine sønner og døttre er det visst "kultur og OK? Men i alle fall når det gjelder Olav og Märtha er det klart forkastelig ( I tråd med norsk/pakistansk tradisjon var de nå i alle fall søskenbarn, mulig du synes det er formildende? )
Men jeg mister "grepet" her omkring. Du mener at Ali som er født i Norge er "norsk" ( hunden født i en stall ) Men samtidig mener du at Harald er innvandrer?? Harald er jo i likhet med Ali "født i stallen" ( Norge ). Men han er altså likevel ikke norsk?? Kan det ha noe å gjøre med at Olavs foreldre lærte seg norsk ( Haakon dog med tydelig dansk accent ), at Olavs far tok et norsk navn og samtidig endret sin sønns navn til et tradisjonellt norsk navn? At Olavs mor insisterte på at familien skulle tilpasse seg norsk kultur og "jaget" sin sønn ut på ski fordi dette var en vesentlig del av norsk dagligliv ( kultur )? Eller er det fordi Haralds far Olav var godt integrert i det norsk samfunnet og fant seg en kone fra nabolandet som vi også har sterke kulturelle bånd til slik at denne familen må sies å være en av de beste suksess historiene vi kan vise til når det gjelder integrering?
Beklager Larson men jeg klarer ikke å følge din tankegang her, om ikke annet er du i beste fall utrolig inkonsekvent og viser en så sammenhengende mangel på, nettopp sammengeng, i argumentasjonen at jeg bare må melde pass!
Hva jeg mener? Jo det har lite å gjøre med familiebakgrunn og fødested. Du er norsk når du er en deltakende del av det samfunnet du bor i, på dette samfunnets premisser! Jeg kjenner Iranere som er født og oppvokst i Iran som jeg ser på som norske og MYE MER norske enn visse pakistanere som kommer fra familier som nå har bodd i Norge i 3 generasjoner, men som fortsatt tvinger sine døttre til å gå med hodeplagg de ikke ønsker å bruke og som tvinger sine barn til å gifte seg med søskenbarn fra landsbygda i Pakistan! Jeg vet om, omgås ikke slike, folk tilhørende kristne menigheter som har et livssyn som er så fjernt fra "mainstream" at jeg ikke klarer å se dem som landsmenn selv om slekta har bodd her siden før Svartedauen! MEN jeg tolererer dem da de er så få og i praksis ikke har noen som helst mulighet til å dreie samfunnet i retning av sitt forkvaklede livssyn. De er ikke glade for at min datter går i bikini på badestranden men de angriper henne ikke, gir henne juling eller voldtar henne fordi hun opptrer på en måte som de mener er "umoralsk"! Deromrking går grensen for hvem jeg ser på som "landsmann" eller ikke!
Edit:
Aslam Asan er et forbilledlig eksempel på en "nordmann" som ikke er født her.