Joppe
Hi-Fi freak
Da har jeg en utfordring til deg:for å komme med et banalt eksempel, så kan du prøve å overbevise meg om at slaveri er bra. det vil være helt umulig, siden mitt moralske standpunkt gjør at jeg ikke engang er villig til å lytte til argumenter pro slaveri.
Presenter 5 genuine og gode argumenter FOR slaveri.
Ingen forkledde motargumenter!
I USA har de en slik tradisjon innen undervisningen. Du får presentert en posisjon og får til oppgave å argumenter for den, helt uavhengig av hva du selv mener. Debate Club etc.
Jeg ønsker meg dette i Norge.
Å argumentere etter aller beste evne for det motsatte av det du mener er å anbefale. Aller hjerteligst.
he he he he
spennende utfordring. jeg liker dette, og skal ta utfordringen, men det klarer jeg ikke på strak arm, fordi jeg nettopp har et moralsk standpunkt til dette, og derfor aldri har internalisert argumenter for, selv om jeg kan ha sett dem. pga det moralske standpunktet, så eksisterer det rett og slett ikke interne avveininger for eller mot. det er et informasjonsvakuum der det lyser et neonskilt med "slaveri galt" og vakuumet har ikke rom for noe annet.
det viser hvor kraftig et moralsk bias er, selv om dette er banalt. når motstanderne våre har dette moralske biaset på å hjelpe migranter og skyldfølelse, så begynner man å forstå hvorfor disse debattene bare går i ring.
ps: kan ikke love at jeg kan levere noe overbevisende, og jeg frykter at det vil bli ekstremt politisk ukorrekt. dette må ulme i bakhodet og undersøkes, men jeg kommer tilbake til det.