Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    for å komme med et banalt eksempel, så kan du prøve å overbevise meg om at slaveri er bra. det vil være helt umulig, siden mitt moralske standpunkt gjør at jeg ikke engang er villig til å lytte til argumenter pro slaveri.
    Da har jeg en utfordring til deg:

Presenter 5 genuine og gode argumenter FOR slaveri.

Ingen forkledde motargumenter!

I USA har de en slik tradisjon innen undervisningen. Du får presentert en posisjon og får til oppgave å argumenter for den, helt uavhengig av hva du selv mener. Debate Club etc.

Jeg ønsker meg dette i Norge.

Å argumentere etter aller beste evne for det motsatte av det du mener er å anbefale. Aller hjerteligst.

he he he he :)

spennende utfordring. jeg liker dette, og skal ta utfordringen, men det klarer jeg ikke på strak arm, fordi jeg nettopp har et moralsk standpunkt til dette, og derfor aldri har internalisert argumenter for, selv om jeg kan ha sett dem. pga det moralske standpunktet, så eksisterer det rett og slett ikke interne avveininger for eller mot. det er et informasjonsvakuum der det lyser et neonskilt med "slaveri galt" og vakuumet har ikke rom for noe annet.

det viser hvor kraftig et moralsk bias er, selv om dette er banalt. når motstanderne våre har dette moralske biaset på å hjelpe migranter og skyldfølelse, så begynner man å forstå hvorfor disse debattene bare går i ring.

ps: kan ikke love at jeg kan levere noe overbevisende, og jeg frykter at det vil bli ekstremt politisk ukorrekt. dette må ulme i bakhodet og undersøkes, men jeg kommer tilbake til det.

:)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Kan Eu og Schengen snart gå til helvete.

Onsdag advarte Donald Tusk om det var alarmerende mange migranter i Libya. Presidenten for Det europeiske råd sa i en tale til Europaparlamentet at de derfor måtte være forberedt på å vise solidaritet med Italia og Malta
    Europa forventer storinnrykk av migranter fra Libya - Aftenposten

Land blir kritisert for å sikre sine egne grenser, på tide at galehuset fjernes for godt.

Tusk mente i sin tale at de handlet altfor sent for å løse situasjonen på Balkan, noe som førte til stengingen av flere Schengen-grenser. For å unngå at det nå skal gjenta seg, ba han om solidaritet med Italia og Malta. Han sa Europa for lenge har vært splittet mellom dem som ønsker sikkerhet og dem som ønsker åpenhet
    Jeg trodde faktisk at landenes sikkerhet var det viktigste, men der tok jeg nok feil, åpenhet er det viktigste, skal ta meg en tur til Brussel og gå inn i EU bygget og få se på åpenheten de har der. Kanskje jeg får sette meg i kantinen til disse eu folkene, delta på møter og få en god slum med penger som de betaler fra deres egne lommer, de er jo for åpenhet og deling av sine verdier.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    EU-byråkratiet er i ferd med å demontere seg selv. Trist, egentlig.

Merkel kommer til å gå til grunne på sitt eget hykleri; velkomstkultur og åpne grenser om nå bare andre stenger sine. La andre få skitt på nevene, så kan hun selv sole seg i glansen av sin egen storsinnethet,

C

cruiser

Gjest
    Jeg regner med du ikke ser problemet med å forsvare rettighetene på vegne av noen som helst vil bli kvitt de?

Eller med teskje: I den ytterste konsekvens - hvor de universale rettighetene ble forsvart til det siste ved at Norge tok i mot alle som trengte hjelp/beskyttelse så ville disse universale rettighetene som du holder så høyt være borte.
    Gitt at det kommer 300 millioner eller så som mener akkurat det samme til Europa omtrent på likt så er jo selvsagt det et poeng.. men ikke spesielt sansynlig

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Jeg regner med du ikke ser problemet med å forsvare rettighetene på vegne av noen som helst vil bli kvitt de?

Eller med teskje: I den ytterste konsekvens - hvor de universale rettighetene ble forsvart til det siste ved at Norge tok i mot alle som trengte hjelp/beskyttelse så ville disse universale rettighetene som du holder så høyt være borte.
    Gitt at det kommer 300 millioner eller så som mener akkurat det samme til Europa omtrent på likt så er jo selvsagt det et poeng.. men ikke spesielt sansynlig
    Så du mener at 300 millioner mennesker til europa ikke er et problem?

C

cruiser

Gjest

Så du mener at 300 millioner mennesker til europa ikke er et problem?
    Det har jeg ikke sagt, men hvis det er snakk om at "de" skal bruke sine demokratiske virkemidler for å snu opp ned på frie demokratier så er det i praksis det som må til

C

cruiser

Gjest
    Det er mange gode grunner til å føre en restriktiv innvandringspolitikk, religion og kultur er ikke slike etter mitt syn.

C

cruiser

Gjest
    Det er mange gode grunner til å føre en restriktiv innvandringspolitikk, religion og kultur er ikke slike etter mitt syn.
    hva mener du er gode grunner til restriktiv innvandringspolitikk?
    Ideelt sett bør flyktninger flykte kortest mulig, dvs fullfinansiere flyktningeleirene så nært som mulig krigs/krise områder.. som innebærer mer enn et telt og en sekk med ris. Det er kvoteflyktninger man burde prioritere som flyktninger over lengre avstander, personer som ikke er mulig å hjelpe i nærområdene, begrensinger her er gjerne kapasitetshensyn, hvor mange kan man gi et verdig og langsiktig tilbud

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.638
    Så universale prinsipper er ikke så universale alikevel?

D

Desillusjonert

Gjest
    For meg virker du totalt blåst på hva som har skjedd i midtøsten før vesten overhodet gjorde noe som helst...!
    Hadde vært fint om du kunne argumentere for ditt syn uten å måtte ty til personkarakteristikker..
    Det er sånn desillusjonert argumenterer. personkarakteristikker i hytt og pine. Det er hans stil. Total mangel på respekt overfor meningsmotstandere. Så gjør deg selv en tjeneste. ignorer fyren.
    Å svare på argumenter er ikke din sterkeste side? Jeg har mange spørsmål spesifikt til deg, uten den minste form for syrligheter (stakkars deg som ikke takler det), men istedet bryr du deg mere om hva jeg svarer andre. Total mangel på respekt overfor meningsmotstandere. Så joda, gjør deg selv en tjeneste og ignorer, det er det letteste. For deg.

D

Desillusjonert

Gjest
    Siden det ikke er gode nok grunner, kan du nevne demokratiske land der muslimsk bakgrunn og kultur går bra sammen med det samme landets innbyggere? Der det vi tenker på som universale rettigheter eksisterer?

C

cruiser

Gjest
    Siden det ikke er gode nok grunner, kan du nevne demokratiske land der muslimsk bakgrunn og kultur går bra sammen med det samme landets innbyggere? Der det vi tenker på som universale rettigheter eksisterer?
    Du kommer uansett til å være uenig med meg men det mest opplagte eksempelet er vårt eget land, Norge.

D

Desillusjonert

Gjest
    hva mener du er gode grunner til restriktiv innvandringspolitikk?
    Ideelt sett bør flyktninger flykte kortest mulig, dvs fullfinansiere flyktningeleirene så nært som mulig krigs/krise områder.. som innebærer mer enn et telt og en sekk med ris. Det er kvoteflyktninger man burde prioritere som flyktninger over lengre avstander, personer som ikke er mulig å hjelpe i nærområdene, begrensinger her er gjerne kapasitetshensyn, hvor mange kan man gi et verdig og langsiktig tilbud
    Så her er du på linje med de fleste av oss.
    Uenigheten ligger altså på hvor mange vi kan ta inn i de respektive land?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    D

Desillusjonert

Gjest
    Du kommer uansett til å være uenig med meg men det mest opplagte eksempelet er vårt eget land, Norge.
    Regnet faktisk ikke med den, men er faktisk enig. Og da kan man spørre seg, hvorfor er det slik at de fleste norske muslimene går litt imot det som skjer ellers i verden?
    http://www.skup.no/metoderapporter/2006/2006-22 Muslimske meninger.pdf

Hvordan kom disse inn til Norge?
    Hva tror du det som skjer ellers i verden vil ha å si for disse holdningene?
    Hva tror du vil skje med disse holdningene, med hensyn på den måten vi tar imot folk på nå?

At Norge skal være det landet der muslimer kommer best overens med landets innbyggere, det er litt merkelig. Spesielt når vi har tilfeller som Krekar, vi har fremmedkrigere som kommer hjem, vi har flere bokstavtro organisasjoner (med mange 1000 medlemmer tilsammen) og med den skepsisen som eksisterer i Norge i dag.

Som jeg har nevnt før og dette skremmer meg:
    "Man er først muslim, dernest statsborger i landet. Det er betegnende at 75 prosent av den pakistanske befolkningen ser seg selv først som muslim, dernest som pakistaner. I India er det annerledes. Her ser kun ti prosent av hinduene seg først og fremst som hinduer, og dernest som indere."
    Er islam en trussel? - Bergens Tidende

Alt blir forsterket for de som reiser vekk.

PS: et land blandt mange, prosent andelen for å lykkes med dette eksprimentet er ikke stor. Jeg ville ikke veddet på at dette skal gå bra gitt...

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det hele drejer sig vil om du tror at Muslimer kan følge og respekterer vores love, det mener jeg absolut flertallet af Muslimer vil og gør, Specielt hvis vi også udviser tolerance og forståelse for dette mindretals helt speciale situation.
    Det kunne være tørklædet, det kunne være omskæring af drengebørn, det kunne være at der er altid er alternativ til svinekød, det kunne være at Muslimske piger ikke skal tvinges til at bade sammen med drenge.

Mange af disse ting er i øvrigt fælles for vores andre religiøse mindretal eksempelvis Jøderne, som vi jo ingen problemer har med at respekterer.

Jeg er desværre sikker på at dette Politikere tøver med indgreb mod omskæring af drenge - Nationalt | www.b.dk ville øjeblikkeligt bliver forbudt hvis det kun gældt Muslimer , men nu gælder det også Jøder , og derfor tøver man. Det er racismen i en nøddeskal.

Sist redigert:
    D

Desillusjonert

Gjest
    Det hele drejer sig vil om du tror at Muslimer kan følge og respekterer vores love, det mener jeg absolut flertallet af Muslimer vil og gør, Specielt hvis vi også udviser tolerance og forståelse for dette mindretals helt speciale situation.
    Det kunne være tørklædet, det kunne være omskæring af drengebørn, det kunne være at der er altid er alternativ til svinekød, det kunne være at Muslimske piger ikke skal tvinges til at bade sammen med drenge.

Mange af disse ting er i øvrigt fælles for vores andre religiøse mindretal eksempelvis Jøderne, som vi jo ingen problemer har med at respekterer.

Jeg desværre sikker på at dette Politikere tøver med indgreb mod omskæring af drenge - Nationalt | www.b.dk ville øjeblikkeligt bliver forbudt hvis det kun gældt Muslimer , men nu gælder det også Jøder , og derfor tøver man.
    Hvor mange jøder har kjørt fly inn i skyskrapere og drept i hopetall på konserter?

Omskjæring av jenter (også kallt kjønnslemlestelse) ER forbudt!
    Omskjæring av gutter skal foregå hos en godkjent lege.

Hvem tøver sa du?

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

Jeg er desværre sikker på at dette Politikere tøver med indgreb mod omskæring af drenge - Nationalt | www.b.dk ville øjeblikkeligt bliver forbudt hvis det kun gældt Muslimer , men nu gælder det også Jøder , og derfor tøver man.
    Hvor mange jøder har kjørt fly inn i skyskrapere og drept i hopetall på konserter?

Hvem tøver sa du?
    Ja som du selv kan se er omskæring af religiøse årsager ikke forbudt i Danmark. Men bliver det måske, men som sagt havde det kun vedrørt Muslimer så er jeg næsten 110% sikker på at man havde gjort det ulovligt øjeblikkeligt , men nu vedrører det også Jøderne , og derfor tøver man , det er som sagt racisme i en nøddeskal.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Uten sammenligning forøvrig så har vel israelerne tatt en god del liv på bakgrunn av hva som er hellig land og hvems det er ifølge toraen, men det hører hjemme i en annen tråd

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lysbaken er en tankeløs klovn.

De alle fleste innvandrere klarer fint å integrere seg i det norske samfunn over tid, hvor enn de kommer fra i verden.

Unntaket er alle dem som er infisert av Islam, der er det helt tilfeldig om de kan integreres eller ikke. Oddsene er dårlige.

Den eneste måten vi kan sikre god integrering på er å slutte å ta i mot flere muslimer.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.696
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje, kanskje ikke. Har de ikke hatt språkopplæring, utdannelse og slike tiltak i Sverige f.eks.? For å bli integrert så må de som skal integreres ville det selv også.

Uansett kommer det til å koste jævla mye penger. Tipper de ser for seg å finansiere det med økte skatter.

C

cruiser

Gjest
    Kanskje, kanskje ikke. Har de ikke hatt språkopplæring, utdannelse og slike tiltak i Sverige f.eks.? For å bli integrert så må de som skal integreres ville det selv også.

Uansett kommer det til å koste jævla mye penger. Tipper de ser for seg å finansiere det med økte skatter.
    Sverige har i mye mindre grad lykkes enn Norge, de har gjort mange store feil, også hvis man tar bort store antall for fort. F.eks å plassere ekstremt mange i disse gamle industribydelene som utelukkende er kommunale boliger.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Lysbaken er en tankeløs klovn.

De alle fleste innvandrere klarer fint å integrere seg i det norske samfunn over tid, hvor enn de kommer fra i verden.

Unntaket er alle dem som er infisert av Islam, der er det helt tilfeldig om de kan integreres eller ikke. Oddsene er dårlige.

Den eneste måten vi kan sikre god integrering på er å slutte å ta i mot flere muslimer.
    Svarer alle sammen her, det var jo flere reaksjoner på denne.

Jo Lysbakken har HELT RETT!

Hvis vil følger Lysbakken blir det ingen "parallellsamfunn" i Norge, men VI vil bli en del integrert /assimilert del av DERES muslimske samfunn og Norge vil ende opp som et rent muslimsk og de facto dysfunksjonelt samfunn i løpet av max. en generasjon!

D

Desillusjonert

Gjest

Jeg er desværre sikker på at dette Politikere tøver med indgreb mod omskæring af drenge - Nationalt | www.b.dk ville øjeblikkeligt bliver forbudt hvis det kun gældt Muslimer , men nu gælder det også Jøder , og derfor tøver man.

Hvem tøver sa du?
    Ja som du selv kan se er omskæring af religiøse årsager ikke forbudt i Danmark. Men bliver det måske, men som sagt havde det kun vedrørt Muslimer så er jeg næsten 110% sikker på at man havde gjort det ulovligt øjeblikkeligt , men nu vedrører det også Jøderne , og derfor tøver man , det er som sagt racisme i en nøddeskal.
    Tullprat! Omskjæring av gutter er ikke ulovlig og vil nok aldri bli det. Selv om det ikke har noen legevitenskaplig fordel og er totalt unødvendig, så skaper det heller ingen traumer for de det gjelder. Om muslimer vil gjøre dette, værsågod! Det skader ingen! På jenter derimot...

Kan du forklare meg hvorfor det er rasisme når dette gjelder bare gutter og har ingenting med muslimer å gjøre overhodet?
    Men for de som ikke har gangsyn (heller tunnelsyn) og ser rasisme overalt, så sier dette mere om de enn om de som omskjærer.

S

Slubbert

Gjest
    Omskjæring av barn er en forferdelig skikk som burde forbys øyeblikkelig. I tillegg til at det er religiøs brennmerking av barn og derfor i strid med elementær religionsfrihet, så er det også mange medisinske og psykologiske grunner til at det er en uting.

45 tissemænd skåret i stykker: Nu vil de have et forbud – Ekstra Bladet
    Male Circumcision Leads To A Bad Sex Life | Malawi Voice
    ‘A foreskin is not just a redundant bit of skin. It’s part of a sexual organ’ – Guys Like U
    Dagens praksis må endres - Bergens Tidende
    #061 - Male Circumcision | Secular Sexuality
    In defence of genital autonomy for children -- Earp -- Journal of Medical Ethics
    https://www.facebook.com/omskjaering/?fref=ts

At det ikke skader noen er vås.

D

Desillusjonert

Gjest
    Omskjæring av barn er en forferdelig skikk som burde forbys øyeblikkelig. I tillegg til at det er religiøs brennmerking av barn og derfor i strid med elementær religionsfrihet, så er det også mange medisinske og psykologiske grunner til at det er en uting.

At det er en uting er vi enige om, at det er totalt unødvendig er vi også enige om, at slikt religiøst tullball burde vært avskaffet er vi også enige om, men hvorvidt de som dette skjer med får traumer...ta det opp med noen som bryr seg.

Poenget var at dette ikke handler om rasisme, som vår danske venn hele tiden påpeker.

C

cruiser

Gjest

At det er en uting er vi enige om, at det er totalt unødvendig er vi også enige om, at slikt religiøst tullball burde vært avskaffet er vi også enige om, men hvorvidt de som dette skjer med får traumer...ta det opp med noen som bryr seg.

Poenget var at dette ikke handler om rasisme, som vår danske venn hele tiden påpeker.
    Jeg heller ikke enig i at det er rasisme, men jeg tror ikke det hadde vært like stuerent om det ikke var en gammel kristen(katolsk og jødedommen) greie

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har ignorert vår danske venn for lenge siden, men omskjæring av guttebarn er også kjønnslemlestelse. Det er et irreversibelt inngrep hvor man skjærer i et helt friskt og velfungerende organ, og det er massevis undersøkelser som viser at det bl.a. går utover sexlivet, samt at det kan gi psykologiske traumer og/eller skadevirkninger for de som ikke identifiserer seg med brennmerkingen de er påført.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ignorert vår danske venn for lenge siden, men omskjæring av guttebarn er også kjønnslemlestelse. Det er et irreversibelt inngrep hvor man skjærer i et helt friskt og velfungerende organ, og det er massevis undersøkelser som viser at det bl.a. går utover sexlivet, samt at det kan gi psykologiske traumer og/eller skadevirkninger for de som ikke identifiserer seg med brennmerkingen de er påført.
    Jeg synes det er smått utrolig at dette ble en del av det offentlige helsevesen i 2015. Et svært godt innlegg i debatten i Tidsskriftet for Legeforeningen der en veterinær påpeker det absurde i at denne "behandlingen" ikke er tillatt på dyr - dvs dyr har bedre rettigheter enn barn..

Dyrevelferdsloven bør utvides til også å omfatte barn - Tidsskrift for Den norske legeforening

C

cruiser

Gjest
    Det hadde nok ikke blitt endel av helsevesenet hvis man ikke hadde utført disse inngrepene hjemme på kjøkkenbenken

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.761
    Torget vurderinger
    23
    Lysbakken skulle vært omskjært.... jevnt ved skjortesnippen. A political Vermin (sorry Vermin :eek:)

D

Desillusjonert

Gjest
    Artig tweet:
    Heia Norge, heia Hadia!

"Det er sjarmerande ironisk at ei dotter av pakistanske innvandrar er meir norsk enn vårt eige kongehus, og at dei mest patriotiske Hadia-kritikarane hyler om ho ikkje er norsk nok, på bokmål!"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn