Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    ... og den konflikten vil bare bli sterkere og sterkere, dersom man ikke lytter.

Problemet er ikke at debatten hardner til, spørsmålet er hva som gjør at den hardner til.

Moderering og stenging av kommentarfelt, slik mange har valgte å gjøre, er bare behandling av symptomer, ikke de underliggende drivkreftene.
    Litt morsomt at du hele tiden advarer mot konflikten samtidig som du i denne saken(og endel andre) plasserer deg godt til høyre for f.eks Frp.

Hvorfor er det morsomt?

Tror du at det å befinne seg til høyre for de etablerte partiene i en sak automatisk fører til at man er med på å skape en konflikt? Grensen for økende eller avtagende konflikt går ved de etablerte partiene?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Synes Goldman Sachs går igjen og igjen, våre politikere må jo være kjøpt og betalt av disse.

[h=2]United Nations (UN) representative and former Goldman Sachs banker Peter Sutherland has declared that European countries must open their borders to all, including economic migrants. Mr. Sutherland said that refusal to accept everyone who wants to live in Europe is an affront to the European values of dignity and equality of man. Economic migrants, he claimed, are “survival fighters” and the future of Europe[/h]

Migration Chief: Europe Must Open Its Borders To All, Including Economic Migrants

Så lurer enkelte på hvorfor det hardner til, slike mennesker skulle vært satt inn for foræderi og ikke hatt en toppstilling i FN.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ... og den konflikten vil bare bli sterkere og sterkere, dersom man ikke lytter.

Problemet er ikke at debatten hardner til, spørsmålet er hva som gjør at den hardner til.

Moderering og stenging av kommentarfelt, slik mange har valgte å gjøre, er bare behandling av symptomer, ikke de underliggende drivkreftene.
    Litt morsomt at du hele tiden advarer mot konflikten samtidig som du i denne saken(og endel andre) plasserer deg godt til høyre for f.eks Frp.
    Hvorfor er det morsomt?

Tror du at det å befinne seg til høyre for de etablerte partiene i en sak automatisk fører til at man er med på å skape en konflikt? Grensen for økende eller avtagende konflikt går ved de etablerte partiene?
    Han er nok bare lei av å lese repitisjonene fra meg og prøver kanskje å skape stemning for noe annet, men han får ikke fisk i dag heller.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Nå skal det ties, det er veldig viktig at media ikke formidler dette.

Det beste ville vært om media skjønte at de har inngått et slags tvangsekteskap med terroristene, sier Mykletun og legger til at det er på tide med en skilsmisse.Han mener fortsatt at de samfunnsstrukturelle elementer skal debatteres, som for eksempel politiets responstid på Utøya, men er sterkt kritisk til all oppmerksomheten vi gir selve gjerningspersonen, hans motiver, agenda og detaljerte beskrivelser av selve gjennomføringen av angrepet
    .

http://www.hifisentralen.no/forumet...peiske-flyktning-og-migrasjonskrisen-199.html

C

cruiser.tmp

Gjest

Hvorfor er det morsomt?

En konflikt oppstår/opprettholdes gjerne i ytterpunktene..

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Hvorfor er det morsomt?

Hvilke ytterpunkter sikter du til?

Vanskelig å se at de som deltar i denne tråden bidrar til økte konflikter, hvis de ikke deltar i tvilsomme aktiviteter ellers.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Hvorfor er det morsomt?

Hvor kommer denne ideen fra? Konflikter er da typisk fundert i helt reelle motsetningsforhold mellom meg og deg eller oss og dem. Som om konfliktene ville fordunste om man fjernet verdens marginale ytterpunkter. Folk flest har veldig ulike posisjoner og interesser. Derfor finnes konflikter. Jo mer samrøre folk med ulike posisjoner og interesser har, desto større er nødvendigvis grunnlaget for konflikt.

Atomkrig nå!

C

cruiser.tmp

Gjest
    Hvorfor er det morsomt?

Hvor kommer denne ideen fra? Konflikter er da typisk fundert i helt reelle motsetningsforhold mellom meg og deg eller oss og dem. Som om konfliktene ville fordunste om man fjernet verdens marginale ytterpunkter. Folk flest har veldig ulike posisjoner og interesser. Derfor finnes konflikter. Jo mer samrøre folk med ulike posisjoner og interesser har, desto større er nødvendigvis grunnlaget for konflikt.

Atomkrig nå!
    Nettopp og jo større motsetningsforholdene er...

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har manet til åpen debatt, assimilering, sameksistens og tiltak i nærområdene. Er overbevist om at dette er den fredelige løsningen. En stopp i den ikke-vestlige innvandringen er et middel for håndtere integrasjon og assimilering av de som allerede er her på beste måte, samtidig som man holder velferdsstaten flytende - for ved å på den måten unngå vekst i ytterpunktene og dermed styrket konflikt. En økt assimilering vil også skape et mer samlet folk, og dermed færre fragmenter som lar seg radikalisere. Dette vil skape stabilitet.

En økt innvandring vil på sikt underminere velferdsstaten og integreringen, og derfor skape store sosioøkonomiske og kulturelle forskjeller, som i sin tur leder til et mer splittet land med mer radikalisering, konflikt og nød.

Hvis man definerer noen som et ekstremt ytterpunkt, bare fordi man ligger utenfor de politisk etablerte partiene i et land i visse saker, så har man misforstått hva det vil si å være ekstrem, for det er de ekstreme ytterpunktene vi snakker om her.

Det er derfor slike kommentarer bare er bortkastet tid å besvare, cruiser. Jeg er lei av å skrive lange avhandlinger til de korte og ofte substansløse hofteskuddene dine ("han kan se hva andre tenker på en youtubevideo", o.l. [nei, jeg glemmer ikke det, lol]).

De ser kun ut til å være myntet på å sette mottakeren i et negativt lys, og det er derfor jeg har sagt at jeg ikke finner diskusjon med deg givende.

Hvis dette er feil, hva er så motivasjonen din bak å komme med utspillet? På hvilken måte skal det bidra positivt til debatten?

C

cruiser.tmp

Gjest
    Du behøver ikke diskutere med meg heller :) men jeg forbeholder meg retten til å kommentere postene dine på et offentlig forum.
    Jeg har forøvrig ikke brukt ordet ekstrem.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.538
    Har manet til åpen debatt, assimilering, sameksistens og tiltak i nærområdene. Er overbevist om at dette er den fredelige løsningen. En stopp i den ikke-vestlige innvandringen er et middel for håndtere integrasjon og assimilering av de som allerede er her på beste måte, samtidig som man holder velferdsstaten flytende - for ved å på den måten unngå vekst i ytterpunktene og dermed styrket konflikt. En økt assimilering vil også skape et mer samlet folk, og dermed færre fragmenter som lar seg radikalisere. Dette vil skape stabilitet.

En økt innvandring vil på sikt underminere velferdsstaten og integreringen, og derfor skape store sosioøkonomiske og kulturelle forskjeller, som i sin tur leder til et mer splittet land med mer radikalisering, konflikt og nød.

Hvis man definerer noen som et ekstremt ytterpunkt, bare fordi man ligger utenfor de politisk etablerte partiene i et land i visse saker, så har man misforstått hva det vil si å være ekstrem, for det er de ekstreme ytterpunktene vi snakker om her.

Det er derfor slike kommentarer bare er bortkastet tid å besvare, cruiser. Jeg er lei av å skrive lange avhandlinger til de korte og ofte substansløse hofteskuddene dine ("han kan se hva andre tenker på en youtubevideo", o.l. [nei, jeg glemmer ikke det, lol]).

De ser kun ut til å være myntet på å sette mottakeren i et negativt lys, og det er derfor jeg har sagt at jeg ikke finner diskusjon med deg givende.

Hvis dette er feil, hva er så motivasjonen din bak å komme med utspillet? På hvilken måte skal det bidra positivt til debatten?
    Det er nå relativt ekstremt å ønske assimilering.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel relativt moderat fremfor å ønske velkommen en utvikling som vil forandre Norge/Europa for all fremtid

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ^Omtrent som å være litt gravid?
    Hvis du trekker denne konklusjonen så bør du lese deg opp på assimilering. Det er ingen automatikk i at assimilering skjer under tvang, tvert imot så kan mye gjøres helt frivillig ved å kommunisere viktigheten av å ta til seg en del verdier, om man ønsker å lykkes her.

Disse kursene vestlige land fører om hvordan menn og kvinner forholder seg til hverandre her, det er et eksempel på et integrerende assimileringstiltak. Her forsøker man å få fremmedkulturelle til å forkaste egne normer og verdier til fordel for våre.

Assimilering handler ikke nødvendigvis om et strikt regime, der makten dikterer hva som gjelder, og hvor man belønnes dersom man går med topplue og har appelsin og kvikk-lunsj i sekken. Hvis du tror det er det jeg legger i begrepet, så har du negative konnotasjoner til begrepet som du bør rydde opp i.

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    D

Desillusjonert

Gjest
    Det finnes vel grader av assimilering?
    Dette forstår ikke enkelte her inne. Både de lengst ute til høyre og de lengst ute til venstre (det er en del av de her inne). Der finnes ikke graderinger, det er bare enten eller. Og det er ofte de samme som klager på at debattmiljøet hardner til og som bidrar aller minst til en noenlunde grei samtale her inne. Snodige greier...

C

cruiser.tmp

Gjest
    Vi lyktes jo bra med samene :D neida, på endel områder(arbeid utdanning etc) kan sikkert assimilering være ok, på andre områder som f.eks kultur tror jeg vi vil få det motsatte av ønsket effekt.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    I fare for å kaste stein i glasshus! ;D

Hahahaha, ja. Jeg tror det er fordi de mot ytterpunktene er veldig idéologisk orientert, og dermed kognitivt forsøker å være innbyrdes konsistent med ideologien.

Hvis man mener at alle kulturer er likeverdige, så vil all form for assimilering være galt, siden en intendert og styrt assimilering er en anerkjennelse av at minioritetskulturen har mindre verdige trekk enn den rådende.

Behovet for å være konsistent er sterkt, alle har følt på det. Skriver man noe og ser at en har noe som er inkonsistent, så må man rydde opp, eller man kan fordekke effekter som virker mot det man vil kommunisere osv. lol.

Å overbevise voksne mennesker går nesten ikke, tror jeg. Jeg tror ikke voksne mennesker endrer seg før interessene deres endrer seg. De endrer seg kanskje ikke da engang, fordi de vil være konsistente med fortiden, hehehe.

Europa går nok ned i brann mens vi skriker om toleranse for full hals, hahaha. ;D

God helg!

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Noe den råtne media ikke skriver om, noe å ta til seg, selv blir jeg bare oppgitt over de innvandrer vennlige:

Whole areas of France are under the con­trol of gangs and radi­cal imams. The govern­ment deli­cately calls them “sen­si­tive urban zones.” Elsewhere they are bluntly cal­led “no go zones.” There are more than 570 of them

Twenty-thou­sand people are listed in the government’s “S-files,” an alert sys­tem meant to iden­tify indi­vi­duals lin­ked to radi­cal Islam

France’s intel­li­gence chief said recently that more attacks are to come and that many poten­tial kil­lers wan­der freely, unde­tected.

Doing more will lead to worse before mat­ters get bet­ter. Regai­ning con­trol of many areas would entail mobi­li­zing the army, and left­ists and anar­chists would cer­tainly add dis­or­der to dis­or­der.

They relied more and more on the Mus­lim vote to win elections. The most impor­tant left-wing think tank in France, Terra Nova, which is con­side­red close to the Socia­list Party, pub­lis­hed seve­ral reports expla­i­ning that the only way for the left to win elections is to attract the votes of Mus­lim immi­grants and to add more Mus­lims to the France’s popu­la­tion.
    https://www.document.no/2016/07/23/frankrike-tredje-jihad-angrepet/

La oss ta inn stemmekveg, og typisk venstresiden og ikke skjønne konsekvensene av hva de holder på med, det viktigste er at de får makt, litt likt Stalin, Mao og Hitler.

Makt makt makt, fornuft hva er det?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det finnes vel grader av assimilering?
    Dette forstår ikke enkelte her inne. Både de lengst ute til høyre og de lengst ute til venstre (det er en del av de her inne). Der finnes ikke graderinger, det er bare enten eller. Og det er ofte de samme som klager på at debattmiljøet hardner til og som bidrar aller minst til en noenlunde grei samtale her inne. Snodige greier...
    Så hvem mener du er ytterst til høyre?

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    Jeg synes debatten har udviklet udviklet sig til enten eller, også her i forummet, enten er du med, eller imod.

Selvom der ikke er så meget som skille , vi er alle enige om at terror er uacceptabelt, vi er enige om IS er uacceptabelt, vi er også enige om at et land har en øvre grænse for hvor mange indvandre/flygtninge det kan modtage.

Det som skiller er antallet, som spænder fra at smide dem ud der allerede er her , til at stoppe indvandring med øjeblikkelig virkning hvis der er tale om Muslimer, og derudover gøre alt hvad der er muligt for at holde dem væk ved at give dem så dårlige forhold som det kan lade sig gøre uden at bryde menneskerettighederne , inklusiv at diskriminerer dem der er her, således at det skræmme andre væk , og jeg skulle hilse at sige den strategi virker faktisk i Danmark, om det så er særligt sympatisk tjaa.

Augmenter for at gøre det er at Muslimerne er nogle ringerer og mere kriminelle mennesker med en underudviklet kultur som ikke passer ind i vores samfund , og den tro de bekender sig til er endnu være.
    De højreorienterede kræver også kraftig assimilering , Som Pia K fra DF indirekte siger, jeg har intet i mod Muslimer bare de er nøjagtig som jeg.

Den venstreorienterede side mener der skal gøres hvad der er nødvendigt humanistisk i samarbejde med andre land , kort sagt vi skal tage vores part og vores ansvar.
    Og kommer Muslimerne her til er de velkommende til at bevarer deres måde at leve på sålænge de overholde Dansk lov og grundlov.
    Og de skal naturligvis have samme rettigheder og ydelser som alle andre i dette land.
    Hver at nævne er også at krig har venstreorienterede et helt andet forhold til end højresiden.

Augmentet er at vi skal opfylde de konvektioner som vi har skrevet under på, vi skal være humanistiske , plus at teror og IS intet har med Islam at gøre eller den enkelte Muslim, der er tale kriminelle mennesker som har taget Islam som gidsel og dermed også en masse Muslimer, noget man også har set militante kristne organisationer gøre ved kristendommen.
    Der sker typisk bare ikke en generalisering af alle Kristne , det ville være helt utænkeligt.

Der er desværre rige muligheder for at tolke både Koranen og Biblen , man kan næsten få hvad som helst ud af begge.

Synes Uffe Elbæk ridser situationen fint op her, læser man også kommentarerne så står det hele endnu klarer.

Vi er havnet i sumpen, en politisk benlås , på et demokratisk nulpunkt , som Elbæk udtrykker det , jeg tror ikke vi kommer op af denne sump sålænge de højreorienterede vinde blæser så kraftigt som de gør, og intet tyder på at vinden lægger sig, snarer tværtimod.

Elbæk har også fået øje på at "venstrefløjen/den Humanistiske fløj " simpelthen har mistet lysten/pusten til at diskuterer , eller måske mere nøjagtigt de bliver tromlet ned af både de højreorienteredes retorik og den virkelighed som højresiden i høj grad har været med til at skabe.

Sålænge debatten om bl.a. indvandrer og flygtninge, men ikke kun dem, også de svage i samfundet , skal bygger på mistillid , på at nogle er mere værd end andre, og ikke mindst om det kan betale sig. Så tvivler jeg på at det bliver bedre.
    De arbejdsløse er bare dovne , tager vi pengene fra dem skal de nok for arbejde , de syge er nok ikke rigtig syge , indvandrerne vil ikke vores samfund , og de er alle potentiale terrorister, sådan kører det.

Er det modsatte , humanisme, det fællesskabs orienterede, det venstreorienterede ,hvor folk mødes med tilid.
    Er det kun de "rigtig meninger/politisk korrekte osv", uden at gøre regning , er det ren skær pladderhumanisme, eller er det grundlaget for at skabe en bedre og mere fredfyldt verden, og få demokratiet op at kører igen. Måske det endda er sådan langt de fleste menneske inderst inde er.

Det er her jeg tro uenigheden ligger i de politiske grundholdninger, det er to modsatte politiske grundholdninger som mødes, det er to forskellige grundholdninger til hvordan samfundet bør indrettes , det er to forskellige grundholdninger til hvilken rolle borgerne skal spille , skal du være din egen lykkes smed, eller medlem af et samfund som tager vare på hinanden uden mistillid, og uden racistiske undertoner og ondt i røven.

Havde disse humanistiske meninger langt mere fodfæste tidligere, er de blevet fortrængt af virkeligheden, hvad sker der, fjerner vi os fra en løsningen i øjeblikket , stiger had hævntørst og racisme og reaktioner på dette med en sneboldeffekts hastighed , eller er det løsningen vi er i gang med. Jeg ved det ikke.

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hva faen er dette for ekstremistisk fremmedsfiendlighet?

Vi lever i lille Norge, men lille Norge er svanger med hele kloden. I Norge er muslimene likeverdige medborgere, har samme rettigheter som andre, men også samme ansvar for å bevare de sekulære grunnverdiene samfunnet vårt er bygget på og som muslimene blant annet nyter godt av.

HAN ER FOR ASSIMILERING?!!! OG ANSVARLIGGJØRING?!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Kongsberg
    Er det nå egentlig det?

Personlig syntes jeg det demokratiske vestlige samfunnet vi lever i, er det beste samfunnet som har eksistert i hele menneskehetens historie.

Jeg syntes vi skal gjøre alt vi kan for å beholde de frihetene som dette innebærer, slik som likestilling mellom kjønnene, ytringsfrihet, seksuell
    frihet osv. osv. Den eneste måten å beholde status quo på, er om de nyankomne assimileres inn i samfunnet. That they "Do as the romans".

Eksperimentet kalt integrering (derav multikultur), der alle skulle leve sammen i fordragelighet - med hver sin kultur - har fullstendig havarert.
    (Som påpekt av mange, bl.a. Angela Merkel - før hun ble fullstendig gal (ambisjoner om toppstilling i FN?)). Der mange muslimer nekter plent å
    ta vår kultur til seg, men derimot arbeider aktivt for at vi skal assimileres inn i deres kultur. Snikislamisering, der vi hele tiden må tilpasse oss
    deres mindreverdige kultur. Og vi har bare sett begynnelsen!

Å spille på lag med islamistene, slik venstresiden i europa holder på med - DET er ekstremt det! Jeg håper virkelig dette skyldes uvitenhet og
    dumskap. Om ikke, snakker vi om regelrett forræderi! Mot våre nasjoner, mot europa under ett, mot våre (overlegne) vestlige verdier og mot
    hele vår (overlegne) vestlige kultur.

mvh
    Gunnar Brekke

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Kortvarig. Du prøver å presse en firkantet kloss gjennom et rundt hull med slegge. Jo mer slike idéer får dominere utviklingen, desto mindre blir hullet du forsøker å presse klossen gjennom.

Problemene har kommet pga disse idéene. Evidens ser du i segregeringen over hele Europa. Høyre-populismens fremvekst er et resultat av at eliten har presset multikulturalismen fremover til stadig nye høyder. I fjor toppet det seg fullstendig med Merkel sitt velkomstrop og deretter krakeleringen av mottaksapparatet. På nyttårsaften fikk et lite utvalg av befolkningen i Tyskland et kort og uhyggelig møte med hva fremtiden kan bringe. Det sprenges bomber, det skytes på utesteder og biler kjøres gjennom folkemasser.

På tide å tenke nytt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Å forsøke å skape toleranse for selvmordbombing, terrorisme, homohets, religiøs fanatisme, kvinnundertrykking, tvangsgifte etc (bare for å ta noe i tilfeldig rekkefølge) er et fåfengt prosjekt, hvis formål i tillegg er vanskelig å se...

G

Gjestemedlem

Gjest
    De synes for noen litt underlig at unge muslimer som ikke er hverken pietistiske, fromme eller lydige, som ikke går i moskeen og kanskje drikker og har venner, at disse ut av det blå skal bli radikalisert og ende opp som jihadister og terrorister. Noen tror sågar at siden de er "dårlige muslimer" så kan jo dette umulig ha noe med Islam å gjøre.

Her er en grei, enkel og informativ video som forklarer hvordan dette henger sammen, og hvorfor fenomenet er kommet for å bli.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Man forsøker å dissasosiere disse trekkene fra muslimene, fremfor å ta et oppgjør med Islam som er selve grunnlaget for hendelsene.

At alle muslimer ikke er selvmordsbombere vet alle, men flere og flere vet også at det er Islam som skaper selvmordsbombere.

Å ubetinget tolerere Islam er da det samme som å bane vei for utviklingen.

C

cruiser.tmp

Gjest
    Er det det man gjør? Eller sier man at disse terroristene også har andre fellestrekk utover Allah?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En skulle nesten tro mannen leser OT på Sentralen…

Også Jonas G. Støre viser til muslimenes selvstendige ansvar nå - DN på lørdagen -, muslimer har en «jobb å gjøre i kampen om teologien og praksisen som skal få dominere islam og vinne muslimske hjerter». Og terroren har noe med Islam å gjøre. Vi må kunne forvente «at muslimer i Europa tar debatten om om egen religion og forholdet til egen både voldelig ekstremisme og respekten for individuelle friheter, ikke minst kvinners rettigheter». «Vi må bekjempe den (dvs. en voldelig ekstremisme som springer ut av Islam). Muslimer i våre land må ta aktivt del, ja de bør lede an.» (Han har sannsynligvis ikke rett i at det bare er marginaliserte og utsatte individer som tyr til terror, men det er en annen sak.) Helt tydelig at det har skjedd en endring i debatten … til det bedre, vil jeg hevde.

I Tyskland begynner de nå også - spesielt etter Erdogans kupp i kuppet - å undres over om det er helt greit at masse «islamundervisningen» styres fra Tyrkia. Og det er liten grunn til ikke å tro at med Erdogans nye Tyrkia har vi å gjøre med nok en offisielt anerkjent radikalisering (dvs. konservativt rettet) av Islam.

«"Es sind Fehler in der Integrationspolitik gemacht worden, indem man die Dinge lange unbeachtet laufen ließ", sagt Friedmann Eißler, wissenschaftlicher Referent der Evangelischen Zentralstelle für Weltanschauungsfragen. "Vermutlich spielt aber auch politische Rücksichtnahme eine Rolle, leider.

Eißler kritisiert vor allem die "systematische Kontra-Integration" durch den Religionsverein Ditib. Dass türkische Staats-Imame vor deutschen Muslimen predigen, sei ein bekannter Missstand, gegen den nichts unternommen werde. "Ditib galt über Jahre als Vertreter eines moderaten Islams. Das hat sich nun dramatisch verändert." Die Abhängigkeit eines deutschen Religionsvereins von der türkischen Politik trete nun viel klarer hervor als bisher.»

(…Türkisch-Islamischen Union (Ditib), in der 900 Moscheevereine zusammengeschlossen sind. Ditib ist eigentlich ein deutscher islamischer Verein – der aber dem Religionsministerium in der Türkei unterstellt ist.)

(Recep Tayyip Erdogan: Die Brutalität der AKP-Anhänger in Deutschland - DIE WELT)

«Auch Grünen-Parteichef Cem Özdemir kritisierte den Moscheedachverband scharf. Die Ditib sei "direkt Ankara unterstellt" und werde zentralistisch geleitet, sagte er im Deutschlandfunk. "Und am Ende dieser Kette steht Staatspräsident Erdogan." Ähnlich äußerte er sich in der "Bild am Sonntag". Der Verband müsse sich loslösen vom Einfluss aus der Türkei. "Wenn wir unsere Schulen für muslimischen Religionsunterricht über Ditib öffnen, lassen wir zu, dass Erdogans Ideologie im Unterricht in unserem Land verbreitet wird", warnte Özdemir. "Das finde ich unerträglich."»

Türkei: Volker Beck empört sich über Freitagspredigt in Ditib-Moscheen - DIE WELT

Skal kontraintegreringen motarbeides så rekker det ikke å forbli hyperlegalist, og hevde at så lenge de ikke gjør noe straffbart, så er alt vel. En stat kan aldri være indifferent til hvilke borgere det har. I den forbindelse gir da også den listen av punkter som Shahram Shaygani god mening.

«La meg nevne noen få av disse des-integrerende holdninger og praksiser: Bruk av barnehijab, bruk av niqab/burka, Bruk av hijab på arbeidsplassen, burkini (og hindringer for muslimske jenters idrettsdeltagelse), arrangerte ekteskap/tvangsekteskap, overdreven fokus på islam-/koranundervisning helt fra barnealder, omskjæring og overdreven frykt for/kontroll av seksualitet (spesielt kvinner), lav deltagelse i yrkeslivet blant kvinner i visse innvandrergrupper som kombinert med kontantstøtte ofte resulterer i at barn møter til første skoledag med manglende norskkunnskaper.»

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Er det det man gjør? Eller sier man at disse terroristene også har andre fellestrekk utover Allah?

Hvilke fellestrekk utover Islam har de? Finnes det noe statistikk som kan underbygge at det finnes andre fellestrekk? Hvis man tar antall angrep kombinert med spredning både geografisk, kulturelt og tidsmessig så skal det svært mye til å finne en annen fellesnevner enn Islam.

C

cruiser.tmp

Gjest
    Nå snakker vi om europa og migrasjonskrisen vi har her samt terrorangrep på europeisk jord (hvertfall gjør jeg det). Det er nok ikke høyt nok antall angrep for å lage noe statistikk men man ser klare fellestrekk blant gjerningsmennene, blant annet bosted, arbeidsforhold, sosial status, helse osv

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Nå snakker vi om europa og migrasjonskrisen vi har her samt terrorangrep på europeisk jord (hvertfall gjør jeg det). Det er nok ikke høyt nok antall angrep for å lage noe statistikk men man ser klare fellestrekk blant gjerningsmennene, blant annet bosted, arbeidsforhold, sosial status, helse osv
    En til:

21 år gammel syrisk asylsøker bak machete-angrep
    21 år gammel syrisk asylsøker bak machete-angrep | ABC Nyheter

Litt rart at du ikke nevner religion. fordi det er den største fellesnevneren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn