Jeg synes debatten har udviklet udviklet sig til enten eller, også her i forummet, enten er du med, eller imod.
Selvom der ikke er så meget som skille , vi er alle enige om at terror er uacceptabelt, vi er enige om IS er uacceptabelt, vi er også enige om at et land har en øvre grænse for hvor mange indvandre/flygtninge det kan modtage.
Det som skiller er antallet, som spænder fra at smide dem ud der allerede er her , til at stoppe indvandring med øjeblikkelig virkning hvis der er tale om Muslimer, og derudover gøre alt hvad der er muligt for at holde dem væk ved at give dem så dårlige forhold som det kan lade sig gøre uden at bryde menneskerettighederne , inklusiv at diskriminerer dem der er her, således at det skræmme andre væk , og jeg skulle hilse at sige den strategi virker faktisk i Danmark, om det så er særligt sympatisk tjaa.
Augmenter for at gøre det er at Muslimerne er nogle ringerer og mere kriminelle mennesker med en underudviklet kultur som ikke passer ind i vores samfund , og den tro de bekender sig til er endnu være.
De højreorienterede kræver også kraftig assimilering , Som Pia K fra DF indirekte siger, jeg har intet i mod Muslimer bare de er nøjagtig som jeg.
Den venstreorienterede side mener der skal gøres hvad der er nødvendigt humanistisk i samarbejde med andre land , kort sagt vi skal tage vores part og vores ansvar.
Og kommer Muslimerne her til er de velkommende til at bevarer deres måde at leve på sålænge de overholde Dansk lov og grundlov.
Og de skal naturligvis have samme rettigheder og ydelser som alle andre i dette land.
Hver at nævne er også at krig har venstreorienterede et helt andet forhold til end højresiden.
Augmentet er at vi skal opfylde de konvektioner som vi har skrevet under på, vi skal være humanistiske , plus at teror og IS intet har med Islam at gøre eller den enkelte Muslim, der er tale kriminelle mennesker som har taget Islam som gidsel og dermed også en masse Muslimer, noget man også har set militante kristne organisationer gøre ved kristendommen.
Der sker typisk bare ikke en generalisering af alle Kristne , det ville være helt utænkeligt.
Der er desværre rige muligheder for at tolke både Koranen og Biblen , man kan næsten få hvad som helst ud af begge.
Synes Uffe Elbæk
ridser situationen fint op her, læser man også kommentarerne så står det hele endnu klarer.
Vi er havnet i sumpen, en politisk benlås , på et demokratisk nulpunkt , som Elbæk udtrykker det , jeg tror ikke vi kommer op af denne sump sålænge de højreorienterede vinde blæser så kraftigt som de gør, og intet tyder på at vinden lægger sig, snarer tværtimod.
Elbæk har også fået øje på at "venstrefløjen/den Humanistiske fløj " simpelthen har mistet lysten/pusten til at diskuterer , eller måske mere nøjagtigt de bliver tromlet ned af både de højreorienteredes retorik og den virkelighed som højresiden i høj grad har været med til at skabe.
Sålænge debatten om bl.a. indvandrer og flygtninge, men ikke kun dem, også de svage i samfundet , skal bygger på mistillid , på at nogle er mere værd end andre, og ikke mindst om det kan betale sig. Så tvivler jeg på at det bliver bedre.
De arbejdsløse er bare dovne , tager vi pengene fra dem skal de nok for arbejde , de syge er nok ikke rigtig syge , indvandrerne vil ikke vores samfund , og de er alle potentiale terrorister, sådan kører det.
Er det modsatte , humanisme, det fællesskabs orienterede, det venstreorienterede ,hvor folk mødes med tilid.
Er det kun de "rigtig meninger/politisk korrekte osv", uden at gøre regning , er det ren skær pladderhumanisme, eller er det grundlaget for at skabe en bedre og mere fredfyldt verden, og få demokratiet op at kører igen. Måske det endda er sådan langt de fleste menneske inderst inde er.
Det er her jeg tro uenigheden ligger i de politiske grundholdninger, det er to modsatte politiske grundholdninger som mødes, det er to forskellige grundholdninger til hvordan samfundet bør indrettes , det er to forskellige grundholdninger til hvilken rolle borgerne skal spille , skal du være din egen lykkes smed, eller medlem af et samfund som tager vare på hinanden uden mistillid, og uden racistiske undertoner og ondt i røven.
Havde disse humanistiske meninger langt mere fodfæste tidligere, er de blevet fortrængt af virkeligheden, hvad sker der, fjerner vi os fra en løsningen i øjeblikket , stiger had hævntørst og racisme og reaktioner på dette med en sneboldeffekts hastighed , eller er det løsningen vi er i gang med. Jeg ved det ikke.