Nok et solskinnsdag med undertegnede klistret foran skjermen. Nerderefleksen overstyrer all sunn fornuft, og lydrotet fortsetter sin skeive gang. Vel i dag greide jeg i alle fall å lage et oppsett på GS'en som bare låt halvjævlig. Den største missen sist var nok at jeg overså behovet for å klarere tidligere oppsett fra boksen før jeg gikk i gang med nye målinger. Det ble altså et sett med målinger og deretter delefrekvenser og PEQ'er oppå det som allerede var der. Klart det ble horribelt. Det tok lang tid før jeg så den mens jeg holdt på i dag.
Så nå fikk jeg i alle fall til noe. Hoppet (som Robert gjorde) over all automatikken hvor programmet setter opp masse forslags PEQ'er og gikk rett fra måling til oppsett. Da han var her tok han bare måling rett foran høyttaleren og gikk etterpå inn på impulsrespons-grafen og "skar" vekk resultatet før førsterefleksjonene. Jeg tok måling i dag fra lytteposisjon som er drøye tre meter unna. Det tok ca 10 ms før signalet kommer fram og jeg fjernet det som var før dette. Aner ikke om det er riktig. Så satte jeg forskjellige gatinger avhengig av hva jeg målte. For tweeter tok jeg med ca 10 ms, for mellomtone 20 ms og for woofer hele 110 ms. Dette fordi måleresultatet ikke blir riktig for lavfrekvente signaler hvis man kutter for tidlig.
Alle målingene ble gjort fra bare en kanal, og programmet kopierer dette over til den andre. Nå har jeg en xlr splittkontakt slik at jeg kan måle begge, men jeg vet ikke helt når man bør gjøre det i denne sammenheng.
Jeg valgte deling på 200 og 2800 hz. Litt forskjellige kurver med brattere på woofer og tweeter og slakkere på Accuton-mellomtonen. Dette fordi jeg leste at XTZ har gjort det samme på sine passive delefiltre. De har derimot delt på 250 og 2500. Så var dette med delay. Aner ikke hvordan jeg skal gå fram her, så jeg lot programmet finne et forslag. Litt merkelig fordi det satte 0.0104 ms på tweeter og hele 7.7188 på woofer. Kommer dette av de forskjellige vinduene jeg valgte på måleresultatet? Jeg lot det nå i alle fall stå.
Jeg var ganske sparsommelig med PEQ's (synes jeg). Robert sa det blir best hvis man gjør minst mulig. Men det ble nødvendig å endre på gain. -3 db på mellomtone og hele -10 db på tweeter. Dette kan jeg kanskje forbedre ved å sette forskjellig gain (analogt) ut fra GS til de forskjellige kanalene før jeg tar målinger. Prøver det neste gang.
Så endelig et resultat og jeg var spent som en åtteåring på juleaften. Men nok en gang et slag i trynet. Ikke bra. Men heller ikke så grusomt som sist så det går framover. Det var temmelig pistrete og småsyntetisk. Jeg gikk så inn og la til en preset. Disse kan man legge inn i fire av på boksen. Det er filtre som man setter på inputsignalet og som derfor er med og endrer det endelige resultatet. Jeg lagde en 1. ordens low pass shelving på 6 db som jeg la på 150 hz. det blir altså en boost i bassen, og det hjalp på lyden men bra ble det ikke. Godt jeg kan gå tilbake til danskens oppsett nå som kvelden nærmer seg.
Har vel lært noe i dag også.
Okei, siste dag i ferien min nå, så resten av kvelden blir det whisky og musikk. Sitter forresten å tygger litt på om den DP 6.4P'en som Zomby_Woof har lagt ut kunne være noe å kjøre på wooferne her