komme seg ut av dårlige bransjer de var overeksponert mot
Du skjønner at dette i praksis betyr å selge unna lån (til da spottpriser i markedet) og følelig de facto ta tapene? Hvem skal plutselig betale masse for disse lånene slik at banker slipper å ta tap? Staten kjøpte ikke et eneste råttent lån.
Selvsagt kom ordningen beleilig - det var jo nettopp derfor den kom. Sjeldan man bruker ekstraordinære tiltak når alt er business as usual.
Ja, jeg skjønner hva du sier.
Den pensjonerte fagmannen fortalte at banker utnyttet situasjonen, og jeg velger å stole på at fagmannen vet hva han snakker om. Finansverdenen er full av "loopholes" og finansakrobater som vet å utnytte dem.
Og du har helt rett. Staten kjøpte ikke et eneste råttent [subprime-] lån, da norske banker heldigvis ikke var eksponert mot dem.
Som nevnt husker jeg ikke detaljene rundt hvordan finansakrobatene utnyttet gullkortet. Stikkordene jeg husker er DnB - shipping - overeksponert - bytte inn obligasjoner - gullkortet fra staten - slippe å ta tap som ville kommet.
Jeg har for lengst forstått at du ikke tror meg, så jeg foreslår at du leter opp noen eksperter og spør dem om hvordan det gikk for seg. Jeg har i alle fall ikke mer å si om saken.