Levealderjusteringen påvirker strengt tatt ikke når man kan gå av, men bare hvor mye penger man får. Det er vel fortsatt slik at man kan gå av med AFP ved 62, men pensjonsutbetalingen blir redusert med en brøk som avhenger av forholdet mellom alder og forventet levetid. Først etter 70 gir den full pott. Så kan man se på egne forventninger til levestandard, bedriftsspesifikke pensjonsavtaler og egne sparepenger, og bestemme hva man vil gjøre.
Levestandard forstås ofte som noe som er proporsjonalt med omsetning. Stor omsetning = høy levestandard. Har man et stort og forgjeldet hus fullt av koner og barn man forsørger og som skal kjøres i dyr bil til hytter og båter med store eiekostnader så kan man ha høy inntekt som i sin helhet går til å opprettholde denne levestandarden. Å gå over på pensjonsinntekt som i tillegg er levealdersjustert er da neppe mulig uten en større finansformue å tære på eller en vanvittig pensjonsordning.
Men man kan jo også ha et godt liv med mye av det som vanligvis forstås som høy levestandard (spiser og drikke det man vil, reiser dit man vil, kjøper lekene man vil ha) om man kutter den faste kostnadsbasen. Et bekjent par i 50-årene kjøpte en felles passe stor/liten leilighet i vinter og solgte nettopp hver sin lille leilighet. Resultatet er at de nå er gjeldfrie og med litt penger i banken. Uten renter og avdrag sitter de hver måned igjen med ca 20,000 mer enn før av helt ordinære lønninger. Det gjør selvsagt også noe med inntektsbehovet og gir mulighet for å jobbe i redusert stilling eller å pensjonere seg tidligere. Jeg lurer på å gjøre noe av det samme: Om jeg kvitter meg med hytte og bil og andelen i en rufsete gammel seilbåt og blir boende i den utmerkede lille leiligheten (det siste har jeg uansett tenkt til) vil jeg ha ca 3000 i måneden i faste kostnader (fellesutgift, strøm, bredbånd, forsikring) og kun meg selv å holde liv i. Av dette vil 1500 dekkes av leieinntekt på garasjeplassen som uten egen bil kan leies ut. Da trenger man verken ha stor inntekt eller formue for å gjøre i stor grad som man vil.
Men det er klart: Det er vanskeligere å kvitte seg med koner og barn, og for mange er det sikkert stor glede i å eie og bruke en stor villa eller en alltid oppdatert og regattarigget 44-foter. Da er verre.