Den siste kabeltråden

Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller

  • Ja

    Stemmer: 47 31.1%
  • Nei

    Stemmer: 104 68.9%

  • Totalt antall stemmer
    151
  • Avstemningen er stengt .
Status
Stengt for ytterligere svar.

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Det var den indre diskusjonen da. Den opplevelsen du hadde hos kompisene. Følte du at denne forbedringen ville betydd noe for deg? Det er det du skal stemme.
Hadde jeg vært i hans sko hadde jeg helt klart vært på jakt etter en annen kabel som fikk frem noe i nærheten av det den andre gjorde (tror den kabelen vi satte på kostet 17/18000kr) så her var det ikke all verdens dyr kabel.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Gitt at kablene og tilkoblede apparater og høyttalere opererer innefor en gitt ramme med normale spesifikasjoner, er jeg er så overbevist om at det IKKE er forskjeller, at jeg finner det nesten surrealistisk at man diskuterer AT det er det.

Det hadde vært moro å blitt invitert på en test engang der jeg kunne sett med egne øyne at noen klarer å høre forskjell på kabler.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hadde jeg vært i hans sko hadde jeg helt klart vært på jakt etter en annen kabel som fikk frem noe i nærheten av det den andre gjorde (tror den kabelen vi satte på kostet 17/18000kr) så her er det ikke all verdens dyr kabel.
Usikker på hvor du vil? Du klarte ikke svare ja eller nei, jeg prøvde bare å hjelpe deg til å ta en avgjørelse. Utover det ønsker ikke jeg diskutere dette her. Men du kan kanskje tenke litt på hvorfor hans utstyr var så følsomt og ikke ditt og hvilket av oppsettene du totalt sett du synes låt best. Og nei, er ikke interessert i svaret, bare sett et kryss....eller la være. :)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
1
Jeg stemte NEI, men angrer meg. Skulle vært et mellom-alternativ. Kabler bør tas på alvor, men ikke for alvorlig.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Jeg stemte ja. Det er ikke vanskelig å høre forskjell på en elkjøp kabel og en hifi kabel. Men veldig mye annet betyr mer for resultatet. Det som betyr mest er akustikken!
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Isteden for "signifikante lydforskjeller" hadde det vært smoothere med "betydningsfulle lydforskjeller"... 🤠
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Isteden for "signifikante lydforskjeller" hadde det vært smoothere med "betydningsfulle lydforskjeller"... 🤠
Hvis vi ikke kan enes om signifikante lydforskjeller, så vil aldri dette bli den siste kabeltråden. (Noe jeg tror denne tråden aldri heller vil bli...)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.764
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei. Unntak for tonearmskabler til MM-pickuper selvfølgelig. Ulik kapasitans påvirker frekvensgangen der. Linje og høyttaler? Njet og atter nein.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Om jeg svarer ja eller nei her-Først må signifikant defineres...betyr ordet at noe er betydelig eller betydningsfullt? Jeg opplever ikke at kabler gir betydelige lydmessige forskjeller, som bytte av høyttalere eller elektronikk , men når det kommer til betydningsfulle forskjeller...ja, jeg hører forskjeller på kabler, så alt som kan gi en bedre lyd er betydningsfullt for meg, er jo musikkeelsker og håpløs audiofil!
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.350
Antall liker
1.285
Sted
Stavanger
Siden vi er gjeng som er over gjennomsnittet opptatt av lyd og kabler er et gjengangstema blant oss. Kunne det vært mulig for oss å samarbeide om å skape noen harde data på hvor viktig denne komponenten er for et lykket resultat? Vi vet jo at man er delt på validiteten av feks blindtest og at man har varierende grad av teknisk forståelse. Men tenkte at med litt godvilje fra deltagerne kunne vi kanskje funnet en form for statistisk sannsynlighet for at kabler er essensielt for det endelige resultatet.

Nå vet jeg at det er mange forbehold og aproposer. Pris, hvilke type kabler man snakker om, i det heletatt en mengde nyanser vi kan småkjekle om. Men la oss gjøre det enkelt og som sagt legge godviljen til og begynne med et enkelt "for og i mot". Jeg vet at ordlyden på spørsmålet kan diskuteres og at begge sider sikkert har forbehold og føler at de ikke kan svare så binært, men jeg prøver likevel under den forutsetning at alle som har vært på HFS en liten stund skjønner hva jeg er ute etter.🤞

Igjen, det er nesten umulig å formulere et spørsmål som ikke åpner for forbehold. Ta den nyanserte debatten med deg selv og prøv å ta et valg.

mvh
Tosken den naive optimist
burde tatt med kvalitet og holdbarhet
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Kvalitet og holdbarhet er vi alle enige om.
Jeg har hatt min andel av billigkabler i bruk opp gjennom årene, og der er det mye rart. Som regel da i termineringene.
Jeg regner med at trådstarter er ute etter om "standard" kabler til maks noen hundrelapper skiller seg fra de eksotiske greiene som koster noen tusenlapper og oppover.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg regner med at trådstarter er ute etter om "standard" kabler til maks noen hundrelapper skiller seg fra de eksotiske greiene som koster noen tusenlapper og oppover.
Det jeg lurer mest på er hvorfor ikke flere bare krysser av og blir ferdig med dette. Er det virkelig ikke flere enn ca 100 forskjellige som er innom hfs i helgen? Bare bruke noen minutter med seg selv om man er usikker og ta et valg. Trenger ikke kommentere eller bruke tid på å rettferdiggjøre sitt ståsted, helt anonymt og uten klander. Alle forstår jo egentlig hva jeg spør etter, linjen i sanden er tydelig og har vært det siden HFS åpnet for diskusjon.

Jeg vet jo at det påstås at det nå er en taus majoritet her inne som overdøves av en liten gjeng teknokrater. La oss nå se om det faktisk er tilfellet. (y)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Kanskje en indikasjon på at de fleste ikke kunne bry seg mindre?
De som tar seg bryet om å stemme bryr seg ikke mindre. Mulig de bryr seg om påstander de ikke kjenner seg igjen i, og stemmer i henhold til det.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Kvalitet og holdbarhet er vi alle enige om.
Jeg har hatt min andel av billigkabler i bruk opp gjennom årene, og der er det mye rart. Som regel da i termineringene.
Jeg regner med at trådstarter er ute etter om "standard" kabler til maks noen hundrelapper skiller seg fra de eksotiske greiene som koster noen tusenlapper og oppover.
Jepp. Jeg vil påstår at jeg hørte en ikke så veldig vesentlig endring da jeg skiftet ut mine 20 år gamle kobberkabler som jeg i sin tid fikk av Lyric med på kjøpet med mine ProAc studio 1. Da hadde de begynt å bære preg av litt oksydering så det var på tide. De nye er trolig å sammenligne med et antall gode ledninger limt på en hageslange med pent stoff rundt, og med gode termineringen. Kona synes de ser kule ut.
 
M

musicus

Gjest
Det jeg lurer mest på er hvorfor ikke flere bare krysser av og blir ferdig med dette. Er det virkelig ikke flere enn ca 100 forskjellige som er innom hfs i helgen? Bare bruke noen minutter med seg selv om man er usikker og ta et valg. Trenger ikke kommentere eller bruke tid på å rettferdiggjøre sitt ståsted, helt anonymt og uten klander. Alle forstår jo egentlig hva jeg spør etter, linjen i sanden er tydelig og har vært det siden HFS åpnet for diskusjon.

Jeg vet jo at det påstås at det nå er en taus majoritet her inne som overdøves av en liten gjeng teknokrater. La oss nå se om det faktisk er tilfellet. (y)
Ja også har du de som sier en ting face to face og en annen bak tastaturet, også kalt rævdiltere og fårene bak bjellene, sjelden man skuffer fienden i sine påstander....

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Trakasseringen av de som vektlegger lydige kabelforskjeller er det mest usympatiske ved hele Hifisentralen.
Jeg er sterkt i mot trakassering. Dessverre er det blitt sånn på sentralen at å utfordre argumentasjon skal sidestilles med trakassering. Det synes jeg er synd og det har en tendens til å hemme den konstruktive diskusjonen. Dersom noen skal diskutere om forskjellen på to kabler er reell eller ikke kommer man ikke utenom at den som har bladd opp 300k for en kabel kan føle seg uthengt, selv om det ikke skjer direkte eller bevisst.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg er sterkt i mot trakassering. Dessverre er det blitt sånn på sentralen at å utfordre argumentasjon skal sidestilles med trakassering. Det synes jeg er synd og det har en tendens til å hemme den konstruktive diskusjonen. Dersom noen skal diskutere om forskjellen på to kabler er reell eller ikke kommer man ikke utenom at den som har bladd opp 300k for en kabel kan føle seg uthengt, selv om det ikke skjer direkte eller bevisst.
Men hvordan tenker du vi kan hjelpe gruppen som føler seg trakassert?

Jeg har en tanke, men er veldig nysgjerrig på din, da jeg til tross for å se på deg som en fanebærer for en rasjonell tilnærming, ikke ser at dine ytringer burde oppfattes som trakassering.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Med kalkulert risiko for å bli et hode kortere legger jeg qkken på hoggestabben:
Jeg hører ( litt ) forskjell på kabler noen ganger. Ikke det jeg vil kalle særlig signifikant, men likevel. Etter en del prøving gjennom mange år har jeg slått meg til ro med NLE-kabler. De er ikke alltid best, for det finner jeg situasjonsavhengig. Jeg liker de, mens f.eks. Rudi som lånte et sett NLE signalkabler av meg for å prøve ikke likte de i det hele tatt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Men hvordan tenker du vi kan hjelpe gruppen som føler seg trakassert?

Jeg har en tanke, men er veldig nysgjerrig på din, da jeg til tross for å se på deg som en fanebærer for en rasjonell tilnærming, ikke ser at dine ytringer burde oppfattes som trakassering.
Det er et vanskelig spørsmål. For eksempel har jeg for egen del brukt blindtesting som et veldig nyttig verktøy, men å foreslå det samme for noen andre er som å tuppe folk i leggen. Jeg har vel forstått at jeg som selger av det rasjonelle budskapet bare kan nå frem til dem som ønsker det rasjonelle budskapet. Da er jeg veldig nysgjerrig på hva din tanke er.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Med risiko for å bli et hode kortere legger jeg qkken på hoggestabben:
Jeg hører ( litt ) forskjell på kabler noen ganger. Ikke det jeg vil kalle særlig signifikant, men likevel. Etter en del prøving gjennom mange år har jeg slått meg til ro med NLE-kabler. De er ikke alltid best, for det finner jeg situasjonsavhengig. Jeg liker de, mens f.eks. Rudi som lånte et sett NLE signalkabler av meg for å prøve ikke likte de i det hele tatt.
De som mener de opplever signifikante forskjeller har ofte en spesifikk kabel fra en gitt produsent som de ønsker å eie.

For å bruke meg selv som eksempel på motsatsen. Om det står Kimber, Monster eller Klotz på kabelen kvitter i grunn for meg bare den oppfyller de praktiske kravene jeg har. Feks jeg liker at lederne er litt overdimensjonerte, det koster ikke så mye ekstra og gir meg ro.

For meg er det ingenting å hente av forbedringer på kabler, så jeg bruker helst ressursene på annet som jeg har funnet gir dramatiske endringer, men som også krever en innsats i form av å tilegne seg kunnskap og erfaring. Den dagen jeg føler at alt er så bra jeg kan få det til, med mine begrensede evner, kan det hende jeg smykker anlegget mitt med merkekabler fra McIntosh av ren forfengelighet.

Ps! Har fortsatt et biwiringsettet fra WW av typen Gold Eclipse. Mener de på 90-talet var priset til 42k par-meteren. Det har ikke stått på viljen til å teste serru.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Men tenkte at med litt godvilje fra deltagerne kunne vi kanskje funnet en form for statistisk sannsynlighet for at kabler er essensielt for det endelige resultatet.
" Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller "

Slaget står mellom godvilje og følelser..... :unsure:


Målinger, teoretiske beregninger og blindtest er signifikant nok, men ingen tør legge hodet på blokka og utfordre/forvare sine "gullørekabler"
sammen med oss som hører både de ubetydelige forskjellene, de betydelige forskjellene og heller ikke har noen respekt for pris.

Selv de som hevder å ikke høre forskjeller kan ikke unngå å oppleve det motsatte i en lytte-test selv uten særlig trening
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er et vanskelig spørsmål. For eksempel har jeg for egen del brukt blindtesting som et veldig nyttig verktøy, men å foreslå det samme for noen andre er som å tuppe folk i leggen. Jeg har vel forstått at jeg som selger av det rasjonelle budskapet bare kan nå frem til dem som ønsker det rasjonelle budskapet. Da er jeg veldig nysgjerrig på hva din tanke er.
Etter nærmere ettertanke føler jeg nok at jeg blir svar skyldig og at min tanke ikke var så gjennomtenkt. Må tenke litt til. Men jeg tror at vi alle spør for lite og mener for mye. Istedenfor å forsøke korrigere kan man kanskje forsøke å få folk til å korrigere seg selv gjennom å stille dem spørsmål. Som sagt, må tenke litt til, da dey ikke nødvendigvis fungerer så godt på et åpent forum, men er mer effektivt i en til en situasjoner.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
" Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller "

Slaget står mellom godvilje og følelser..... :unsure:


Målinger, teoretiske beregninger og blindtest er signifikant nok, men ingen tør legge hodet på blokka og utfordre/forvare sine "gullørekabler"
sammen med oss som hører både de ubetydelige forskjellene, de betydelige forskjellene og heller ikke har noen respekt for pris.

Selv de som hevder å ikke høre forskjeller kan ikke unngå å oppleve det motsatte i en lytte-test selv uten særlig trening
Dette er påstander jeg ikke har noe svar på, uten å starte en debatt. Regner med at du har avgitt stemme og jeg nøyer meg med det foreløpig.

Vil bare si, at selv om vi nok kretser rundt samme sol tror jeg ikke vi er på samme planet, for den verdenen du stadig beskriver kjenner jeg ikke igjen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Med kalkulert risiko for å bli et hode kortere legger jeg qkken på hoggestabben:
Jeg hører ( litt ) forskjell på kabler noen ganger. Ikke det jeg vil kalle særlig signifikant, men likevel. Etter en del prøving gjennom mange år har jeg slått meg til ro med NLE-kabler. De er ikke alltid best, for det finner jeg situasjonsavhengig. Jeg liker de, mens f.eks. Rudi som lånte et sett NLE signalkabler av meg for å prøve ikke likte de i det hele tatt.
I likhet med alle andre opplevelsesanekdoter om hifikabler forutsetter du egentlig følgende:

1: Når vi opplever forskjeller er det selvsagt at disse kan tilskrives objektive endringer i lyden.

2: Kabler kan i hovedsak rangeres på en kvalitativ skala der noen låter bedre enn andre.

Men jeg tror ikke det egentlig er din hensikt, har jeg rett i det?
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn