Den siste kabeltråden

Føler du kabler gir signifikante lydforskjeller

  • Ja

    Stemmer: 47 31.1%
  • Nei

    Stemmer: 104 68.9%

  • Totalt antall stemmer
    151
  • Avstemningen er stengt .
Status
Stengt for ytterligere svar.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Vil bare si, at selv om vi nok kretser rundt samme sol tror jeg ikke vi er på samme planet, for den verdenen du stadig beskriver kjenner jeg ikke igjen.
Det er lett å være "uenige" når man fyrer løs på tastaturet og hvilken planet som er "riktig" blir rimelig subjektivt.
Den verden jeg beskriver samsvarer med påstanden til Youtuberen i vedlagte video.
Det kan være din verden ikke er så oppløst og presis i lydbildet at du er helt uenig, men det bekreftes også av
mange andre i kommentarfeltene.
Det kan være løsningen ligger i kabler, hvis det kan måles, men det kan verifiseres med hørselen til flere - også Audiofile

 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
I likhet med alle andre opplevelsesanekdoter om hifikabler forutsetter du egentlig følgende:

1: Når vi opplever forskjeller er det selvsagt at disse kan tilskrives objektive endringer i lyden.

2: Kabler kan i hovedsak rangeres på en kvalitativ skala der noen låter bedre enn andre.

Men jeg tror ikke det egentlig er din hensikt, har jeg rett i det?
Hoggestabben var ment som et spark til de som idioterklærer alle som måtte ha en positiv mening om emnet.

1: Jeg vil helst tro jeg hører objektive endringer, men er ikke veldig bastant her. Som sagt; noen ganger hører jeg ( litt ) forskjell.
Men det er uansett i småtingsavdelingen og ikke noe jeg anser som viktig i sammensettingen av et anlegg.

2: Det er selvsagt kvalitetsforskjeller på kabler, og noen kan bidra til litt bedre lyd enn andre i noen konfigurasjoner.
Men noen 'best kabel' i alle situasjoner tror jeg ikke finnes. At jeg endte opp med NLE er fordi jeg synes de funker jevnt greit.

Så du forsto meg nok rett.

Edit: Jeg ser at mine lett unnvikende svar ikke bidrar til ( ønsket? ) temperaturøkning i tråden.
 
Sist redigert:

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Hvis vi ikke kan enes om signifikante lydforskjeller, så vil aldri dette bli den siste kabeltråden. (Noe jeg tror denne tråden aldri heller vil bli...)
Hehe, det har du nok rett i....Forskjeller på kabler er godt dokumentert både teknisk målemessig og menneskelig persepsjon (som er ulik fra person til person)...hovedproblemet for en del kranglefanter er pris vs kostnyttelse som er en annen diskusjon.....bare reagerte på ordlyden i og med signifikante primært benyttes i sammenheng innen faget statistikk. Syns "betydningsfulle lydforskjeller" gir bedre mening. :cool:
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er lett å være "uenige" når man fyrer løs på tastaturet og hvilken planet som er "riktig" blir rimelig subjektivt.
Den verden jeg beskriver samsvarer med påstanden til Youtuberen i vedlagte video.
Det kan være din verden ikke er så oppløst og presis i lydbildet at du er helt uenig, men det bekreftes også av
mange andre i kommentarfeltene.
Det kan være løsningen ligger i kabler, hvis det kan måles, men det kan verifiseres med hørselen til flere - også Audiofile
- Har ikke skrevet noe om riktig planet, begge lever vi og trives, så da befinner vi vel begge oss på riktig planet, bare ikke den samme.
- Din Youtuber begynner ikke så bra, uttaler seg om en gruppe han ikke er en del av og generaliserer. Stoler heller ikke på mennesker med hellende munnviker. Det var jo en av faktorene man brukte når man eldet John List. Swipe left!
- At min verden mangler oppløsning og presisjon later ikke til å ha noen negativ effekt på min opplevelse av musikk.
- Jeg begynner i andre enden som regel og identifiserer et problem, dernest velger jeg løsning.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Problemet er stort sett at erfaringene trumfer læring, så lenge man har en slags erfaring så ser de fleste ingen grunn til å lære seg noe nytt eller å gå noe mer i dybden på det. Vranglære er også blitt en akseptert læreform. Å observere og dra kjappe og ikke minst feil konklusjoner uten en eneste tanke eller grunnlag for å stille diagnose er også blitt veldig vanlig.
Det gjelder ikke bare på kabler, men samfunnet ellers også så det er bare blitt et generelt samfunnsproblem.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Hoggestabben var ment som et spark til de som idioterklærer alle som måtte ha en positiv mening om emnet.

1: Jeg vil helst tro jeg hører objektive endringer, men er ikke veldig bastant her. Som sagt; noen ganger hører jeg ( litt ) forskjell.
Men det er uansett i småtingsavdelingen og ikke noe jeg anser som viktig i sammensettingen av et anlegg.
Jeg tror vekten av alle overbeviste kan veie tungt. For min egen del fikk det meg til å ønske at jeg kunne høre forskjeller på mye rart. Det var da jeg begynte å blindteste at det hele raste litt sammen for min del, men så viste det seg at ingen andre rundt meg hørte det spor bedre, så da var det ikke så ille å være meg allikevel.

Dette ønsket jeg hadde om å høre forskjell på kabler og mye annet ble for meg en mye sterkere motivasjon for å tro på at jeg hørte forskjeller enn jeg selv var klar over. En tid var jeg en del av den tunge vekten av overbeviste som skulle overbevise andre.

2: Det er selvsagt kvalitetsforskjeller på kabler, og noen kan bidra til litt bedre lyd enn andre i noen konfigurasjoner.
Men noen 'best kabel' i alle situasjoner tror jeg ikke finnes. At jeg endte opp med NLE er fordi jeg synes de funker jevnt greit.

Så du forsto meg nok rett.

Edit: Jeg ser at mine lett unnvikende svar ikke bidrar til ( ønsket? ) temperaturøkning i tråden.
Hva om jeg hevder at det ikke selvsagt er kvalitetsforskjell på kabler så lenge man er på for eksempel 2,5kvmm til høyttalere? For du innser vel at dette plutselig er blitt en påstand?

Temperatur tror jeg vi fint kan klare oss uten. Jeg liker @MakkinTosken sin ide om å komme til bunns i emnet, og det får man ikke til før man kommer opp av skyttergravene og tar en øl sammen.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
En øl sammen kan vi ta, både i og utenfor skyttergravene, ikke noe problem. Jeg føler ikke at vi har gravd oss ned.
Jo, jeg vil hevde at det er konstruksjonsmessige kvalitetsforskjeller også innenfor 2x2,5 mm2 høyttalerkabler.
Sammenlign f.eks. en rimelig 2x2,5 Supra fra 1975 med en svindyr teflonisolert sølvkabel e.l.
Men da blir jo spørsmålet om og i tilfelle hvilken forskjell man kan høre på de to.
Ikke til forkleinelse for Supra, jeg brukte mye av det tidligere og har vel ennå mange meter liggende på loftet.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er vel ingen grunn til å tro at det blir store omveltninger i tallene og at vi kan konkludere med at det er ca dobbelt så mange her inne som ikke har fokus på kabler som signifikant bidragsyter til lydbildet, enn de som har. Likevel er det jo ikke en ubetydelig gjeng som fortsatt fastholder at kabler er viktig. Dermed antar jeg at det fortsatt vil dukke opp tråder hvor temaet diskuteres.

Det er verdt å notere seg at ingen her av denne minoriteten har fremlagt definitive bevis for uttalt effekt eller gitt plausible korrelasjoner mellom oppgitte opplevelser og faktiske spesifikasjoner med kjent effekt på signalet, så da kan vi konkludere med at vi snakker om tro og at alle kabeldebatter fremover burde foretas i O/T med mindre det dreier seg om rent praktiske ting.
 
P

parafinoksen

Gjest
Fra 2005:

 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
En øl sammen kan vi ta, både i og utenfor skyttergravene, ikke noe problem. Jeg føler ikke at vi har gravd oss ned.
Jo, jeg vil hevde at det er konstruksjonsmessige kvalitetsforskjeller også innenfor 2x2,5 mm2 høyttalerkabler.
Sammenlign f.eks. en rimelig 2x2,5 Supra fra 1975 med en svindyr teflonisolert sølvkabel e.l.
Men da blir jo spørsmålet om og i tilfelle hvilken forskjell man kan høre på de to.
Ikke til forkleinelse for Supra, jeg brukte mye av det tidligere og har vel ennå mange meter liggende på loftet.
Jeg forstår at de to gir deg ulik følelse når du ser og tar på dem. Den ene er utvilsomt dyrere å produsere enn den andre. Allikevel er det ikke det samme som at den ene faktisk har bedre kvaliteter som overføringsmedium til strømmen fra forsterker til høyttaler.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn