Den skjelvende veien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Flott løpetur etter at tordenværet ga seg. Nådde akkurat opp til å se regnbuen (=Bifrost=den skjelvende veien).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Etter å ha lest noen artikler på nett bestemte jeg meg for å prøve en kraftigere forsterker på elektrostatene mine. Jeg har prøvd rør, klasse D og klasse A, så nå måtte jeg prøve en skikkelig kraftig AB forsterker. Kriteriene var at forsterkeren måtte være stabil under 2ohm, ha mange utgangstransistorer (mosfet) og levere minst 60 Volt (ekvivalent med 450W omtrent?).
    Jeg tenkte først å bygge en selv, med Holton sine 800W moduler, og kjøpte inn litt deler. Men for å ha noe å sammenligne med bestemte jeg meg for også å prøve en spesialbygd ESL forsterker; SandersSoundSystems ESL mkII.
    PM Audio tilbyr 30 dager åpent kjøp, så da føles det rimelig trygt å handle.


    For å gjøre en lang historie kort kan jeg si at oppgraderingen var så betydelig at jeg ikke har brydd meg noe mer om byggeprosjektet mitt.
    Det er virkelig enorm forskjell! Så det er ganske åpenbart at mye effekt er riktig på elektrostater. Iallfall på mine.
    Forsterkeren er oppgitt til å levere 400W i 8ohm, men tilkoblet en elektrostat leverer den 2x2000VA i følge produsenten (VA fordi strøm og spenning ikke er i fase, det står mer om dette på produsentens hjemmeside). 20 mosfet utgangstransistorer som skal kunne levere 64V RMS pr kanal og være stabil helt nede i 1/3ohm. Den blir overhode ikke varm, og i idle trekker den bare 2x18W.

    image.jpg


    Det er alltid spennende å prøve nye ting, og noen ganger blir det stående mens andre ganger er det rett ut igjen. Denne forsterkeren blir definitivt stående så lenge jeg har elektrostater!
    Jeg må gjøre noen EQ justeringer etter hvert, så det skal bli spennende å høre hvor bra dette kan bli.
    Jeg deler nå på 172Hz mellom elektrostatpanelene og basstårnene, mot tidligere 360Hz mellom ESL og transmisjonslinjebassen. Det krever litt EQ på ESL-delen også visstnok, selvom jeg synes det låter bra nå. Men først må jeg bli bedre kjent med delefilteret/equalizeren.
    Men det er jo godt å vite at man ikke er heeeeeeelt i mål enda ;)

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    I går giftet jeg meg med min samboer gjennom 14 år.
    Det føles godt og riktig, selvom jeg ikke tror det blir den helt store endringen (heldigvis, for vi har det jo veldig bra).
     
    J

    J.J

    Gjest
    Gratulerer så meget!!

    Ikke bare med giftemålet, men at det fremdeles er stas :)

    /JR
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det.
    Ja det kan du si. Jeg har ei snill og meget tolmodig jente som jeg aldri blir lei av. Og heldigvis ser det ut som hun holder ut meg også.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    535
    Antall liker
    489
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja Innersound/SSS liker kraftige forsterkere!:) Og selvsagt samme merke! Jeg har første utgaven av SSS forsterkerne, med monoblokkene og Crossover ampen, og jeg kommer aldri til å forandre dette. Det spiller så veldig bra!

    Velkommen til å stikke innom når du er i Bergen.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hei Olllie

    Skulle gjerne tatt et besøk hos deg ja, men det er ikke så ofte jeg er i Bergen. Som regel er det et par timer på Flesland. Men jeg skal ta kontakt ved neste anledning.

    Jeg kjøpte meg Behringer filteret ferdig satt opp av Roger Sanders nå nylig, og det ble bra. Så nå er jeg tilbake på transmisjonslinjebassen i Erosene. Det ble en god del mer liv i mellomtone sannsynligvis pga litt EQ.
    Trenger kanskje litt mer krutt i bunnen nå som jeg ikke har OB bassen.
    Men jeg har fortsatt en del ting jeg vil prøve før jeg slår meg til ro. OB er absolutt vanedannende og IB skal også prøves mer.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.899
    Antall liker
    107.911
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det.
    Ja det kan du si. Jeg har ei snill og meget tolmodig jente som jeg aldri blir lei av. Og heldigvis ser det ut som hun holder ut meg også.
    Gratulerer med kvantesptanget :cool: Tror det er basstårna som ligger bak utholdenheten...
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    13.723
    Takk for det.
    Ja det kan du si. Jeg har ei snill og meget tolmodig jente som jeg aldri blir lei av. Og heldigvis ser det ut som hun holder ut meg også.
    Slike jenter skal man holde MEGET godt på Heimdall :cool: Jeg har selv truffet en tilsvarende pikelill nylig, og slipper henne ikke.

    Anlegget ditt virker nå til å komme i et modus som er til å leve lenge med.
    Jeg er selv forbasket nysgjerrig på Sanders systemet, og får kanskje plass etter hvert som tiden går.
    Kanskje en annen preamp løfter godlyden ytterligere?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har fått hjem et par ICEpower ASP500 (eller noe i den duren) som jeg skal prøve i bassen.
    Ellers bør vel ny pre komme opp på ønskelista ja. Har tenkt litt på å kjøpe en av de Transcendent kitene, men skulle gjerne hatt balansert drift.
    Også må jeg få ferdig HD Super 12 (står litt fast på montering av diskant; er det noen som har gjort dette før?) og F5 (mangler kabinett).
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Litt ommøblering i går kveld, prøver igjen med litt mer luft bak lytteposisjon.
    Jeg har jobbet en del med bassen og det ser ut som jeg kan klare meg uten OBene - enn så lenge.
    Jeg ville spart masse plass om jeg heller kunne ha bassen i veggen - Infinite Baffle som de kaller det. Kun til det nederste.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Sånn som det er nå har jeg ikke plass til å ha dem i det hele tatt. De er mye høyere enn Eros'ene og måtte i tilfelle ha blitt lagt ned, men langs veggen så er det vel ikke så mye poeng i OB.
    Eller jeg kan nøye meg med tre elementer på hver side, og da finne noen andre 15".

    Men IB er absolutt en mulighet...

    image.jpg
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    På årets siste dag rotet jeg frem tråden om audiofile nyttårsforsetter 2013.

    Dette er hva jeg lovet meg selv i begynnelsen av året:

    -Bedre akustikken i rommet
    -Få ferdig F5




    Det bør være gjennomførbart på 12mnd.




    Blir det tid til overs går denne til
    -Bygge videre på rørforsterker
    -Bygge HD Super 12
    -Prøve ut miniDSP
    -Oppgradere vinylkilden




    Det får holde, skal ha tid til å høre litt musikk også.
    -Akustikken har bedret seg vha målemikrofon og møysommelig justering av høyttalere.
    -F5 er fortsatt ikke ferdig. Grunnen er at jeg mangler chassis. Det er vel en dårlig unnskyldning.

    Så 12 mnd var ikke nok gitt.

    Men rørforsterkeren ble ferdig.
    Hammer Dynamics Super 12 er nesten ferdig. Mangler bare å få på plass monteringsbraketten til tweeteren.
    miniDSP er prøvd.
    Vinylkilden er som før men jeg skal prøve en Thorens TD145 litt.
    Jeg har i tillegg "bygd" 2 ICEpower monoblokker. Fungerer utmerket.
    Og ny bassløsning er under utredning.

    Ha et godt nyttår alle sammen!!


     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Ekskursjon til Okka by i går.
    Reiste tidlig fra Setersdalen for å nå frem tidsnok.
    Med på ferden fulgte 300B blokker, en neve vinyl (for det meste "dridmæihaue"musikk) og Lasse.
    Målet var først og fremst å treffe tre hornanlegg og eierene dems. Bare for gøy.
    Takket være bestikkelser og smisk fikk jeg både spille medbrakt musikk og ta bilde av galskapen.
    Først fjøset til Vermin, så kjelleren til Sjur, og til sist Batcaven til Gut_man.
     

    Vedlegg

    S

    Sjur T

    Gjest
    Takk for hyggelig besøk. Mye kul musikk, god drikke, diskusjoner og røverhistorier:)
    en særdeles vellykket kveld! Det merkes på formen i dag, men det var verdt det.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Gutta får selv fortelle litt om hva som ble brukt av utstyr.
    Det var stort sett vinyl det gikk i, og VdH.
    Spesielt imponerende, og verd å nevne, var Sjur (egentlig Vermin) sin F5. Selvom den fikk konkurrere mot 300B.
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for en særs hyggelig ettermiddag, strålende musikktips og hyggelig lag! Og ikkr minst den flotte gaven:
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bæltrivelig var det! Takk for superorginal gave;) Ta gjerne turen innom en annen gang også. Hos meg spilte vi hovedsakelig vinyl på; diy Lenco/Kuzma 4point med VhH Grasshopper IV GLA så byttet vi drivverk og spilte på VPI TNT med Airtangent og VdH the Canary. Riaa var Aesthetix IO signature. Digital kilde: dCS Paganini og Puccini via MPD. Pre; Aesthetix Callisto. Forsterkere; Borderpatrol S10exd til satelitter og Musical Innovations 150w til basstårn. Høyttalere; Nagaoka blh med Fostex FE203 og T500 diskant og OB bassårn signert Sluket.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det var kjempegøy og veldig lærerikt!
    Veldig gøy når vinyl låter såpass bra!!
    Underholdende vertskap sørget for at vi aldri gikk tom for noe å prate om. Kommer gjerne igjen en annen gang.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    I dag har jeg tilbragt deler av kvelden i samvær med Morten sine Dallas II. Jeg har allerede bestemt meg for å prøve bakladet horn, men det er gøy å høre på forskjellige konstruksjoner.
    Jeg synes Dallasene låter meget bra!
    Takk for at jeg fikk komme:)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg var også innom PM Audio og hørte på Gradient/Coda tidligere. Den nye Coda 40.0 masserte de totalt 20 stk 12" i dipol og sørget for bra driv i bassen. Meget naturlig og overbevisende.

    image.jpg


    Også denne flotte Kronos platespilleren snurret vi på.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Fine bilder ;)

    Synd du ikke fikk hørt JohnBlue JB8 hos meg, har dem i stua med en billig integrert forsterker og de låter helt supert.

    Var voldsomt med bassere Paul hadde i stua nå, burde skyve på det der. Og den platespilleren er jo et work of art i seg selv
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    De JohnBlue greiene har jeg ikke hørt, men har merket meg at de får skryt. Tror ikke det er noe som kommer til å stå her, men det hadde vært gøy å høre.

    Bassen hos Paul ja. Tror ikke du behøver å tenke på å selge dine.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.997
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg tilbragt deler av kvelden i samvær med Morten sine Dallas II. Jeg har allerede bestemt meg for å prøve bakladet horn, men det er gøy å høre på forskjellige konstruksjoner.
    Jeg synes Dallasene låter meget bra!
    Takk for at jeg fikk komme:)
    Veldig hyggelig :) Må nok kaste ut kone og unger neste gang slik at det er mulig å ratte litt på.

    Tror du trenger stativ til det kameraet ditt btw ;)


    5/5 i utfordringen #5dager #5bilder tema #audiophile by morten.teinum, on Flickr
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Se det ja, sånn ser det ut! :D
    Gøy å spille høyt, men det låt veldig bra på lavt volum dette! Engasjerende og med godt driv.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det virkelig slik det ser ut?? Det var da en merkelig farge på Fostex elementene i Dallasene:confused:.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Han har satt på gitter foran elementene for å skjerme dem fra nysgjerrige barnefingre.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.997
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Han har satt på gitter foran elementene for å skjerme dem fra nysgjerrige barnefingre.
    Med ei på 11 mnd som krabber rundt og synes alt er spennende, måtte rørampen opp og kg820 på elementene.

    kg820.jpg
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Det er ikke lite en må igjennom når en har ferdes mange nautiske mil på havet som landkrabbe. Men i forbindelse med kryssing av ekvator ble jeg i går endelig innlemmet som ekte "Shellback" av selveste kong Neptun og Davy Jones.

    P3120245.jpg
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Morro tråd å lese dette :)
    Også morro å se at det spilles anna enn c&w i Setesdalen, noe dei fleste setesdølene jeg kjenner er ganske så tro mot :)
    Var livet til Skrue som forventet da? Er jo ei litt anna gate enn Tuomas vanlige dette......men du var kanskje klar over det?
    Likte skiva jeg, befriende med noe helt annerledes av og til. Så får jeg heller ta påskeaften på Refsnes med selveste Aasmund Aamli og få ein solid dose rølp i form av c&w i Valles fantastiske språkdrakt.

    mvh Martin
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes hele albumet er veldig bra, selvom jeg har
    mine favoritter.
    Skrues Liv er for øvrig også en stor favoritt :) Nightwish er ikke.

    Country og western er ikke min greie. Jeg er heller ikke fra Setesdalen, og føler det ikke er obligatorisk som innflytter :p
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    @ Dolbytor, er ikke setesdøl, har bare en del bekjente der oppe, og er en del på Evje, holder til Vennesla.
    @Heimdal, så liksom ikke den komme at det var Skrue du var fan av :) Regna jo med det var
    musikken til Holopainen. Men albummet er veldig bra, har hørt gjennom et par ganger bare...
    Slett ikke obligatorisk med c&w som innbygger i Setesdalen vil tro...
    For egen del er jeg ikke så nøye på sjanger, hører alt fra melankolsk visesang til death metall, men veldig ensporet på bra musikk :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn