Etter å ha lest noen artikler på nett bestemte jeg meg for å prøve en kraftigere forsterker på elektrostatene mine. Jeg har prøvd rør, klasse D og klasse A, så nå måtte jeg prøve en skikkelig kraftig AB forsterker. Kriteriene var at forsterkeren måtte være stabil under 2ohm, ha mange utgangstransistorer (mosfet) og levere minst 60 Volt (ekvivalent med 450W omtrent?).
Jeg tenkte først å bygge en selv, med Holton sine 800W moduler, og kjøpte inn litt deler. Men for å ha noe å sammenligne med bestemte jeg meg for også å prøve en spesialbygd ESL forsterker; SandersSoundSystems ESL mkII.
PM Audio tilbyr 30 dager åpent kjøp, så da føles det rimelig trygt å handle.
For å gjøre en lang historie kort kan jeg si at oppgraderingen var så betydelig at jeg ikke har brydd meg noe mer om byggeprosjektet mitt.
Det er virkelig enorm forskjell! Så det er ganske åpenbart at mye effekt er riktig på elektrostater. Iallfall på mine.
Forsterkeren er oppgitt til å levere 400W i 8ohm, men tilkoblet en elektrostat leverer den 2x2000VA i følge produsenten (VA fordi strøm og spenning ikke er i fase, det står mer om dette på produsentens hjemmeside). 20 mosfet utgangstransistorer som skal kunne levere 64V RMS pr kanal og være stabil helt nede i 1/3ohm. Den blir overhode ikke varm, og i idle trekker den bare 2x18W.
Det er alltid spennende å prøve nye ting, og noen ganger blir det stående mens andre ganger er det rett ut igjen. Denne forsterkeren blir definitivt stående så lenge jeg har elektrostater!
Jeg må gjøre noen EQ justeringer etter hvert, så det skal bli spennende å høre hvor bra dette kan bli.
Jeg deler nå på 172Hz mellom elektrostatpanelene og basstårnene, mot tidligere 360Hz mellom ESL og transmisjonslinjebassen. Det krever litt EQ på ESL-delen også visstnok, selvom jeg synes det låter bra nå. Men først må jeg bli bedre kjent med delefilteret/equalizeren.
Men det er jo godt å vite at man ikke er heeeeeeelt i mål enda