Så en maskin jeg drømte om i mange år - så vidt meg bekjent aldri importert til Norge, og sjelden nok i Europa i det hele tatt.
Noen ble visstnok tatt inn til Tyskland i sin tid. Alle mine utgaver er enten 100V japanske eller 110V US utgaver.
VICTOR TT-101 er den originale rene spiller varianten, mens JVC QL-10 er sivilutgave med kabinett og UA-705 arm.
JVC TT-101 on thevintageknob.org
JVC TT-101 Manual - 2-Speed Direct-Drive Motor Unit - Vinyl Engine
JVC QL-10 on thevintageknob.org
JVC QL-10 Manual - Quartz-Locked Turntable - Vinyl Engine
Vis vedlegget 324969
Den ble nok levert på en del TTS-3000 ja , det er presentert en tidligere i tråden. Ellers er det en fin en her:Den PUA 1600L hører jo egentlig hjemme på min TTS-3000
Steen
Den ble nok levert på en del TTS-3000 ja , det er presentert en tidligere i tråden. Ellers er det en fin en her:Den PUA 1600L hører jo egentlig hjemme på min TTS-3000
Steen
Vis vedlegget 378880
Jeg har hatt en 12 tommer i tankene ganske lenge , og kikket på både Ortofon , Denon og Audio Technica armer - og man har jo
alltids SME 3012 og Jelco 750 L. SME armene synes jeg har priset seg litt over hva man får igjen av ytelse , men stilige det er de.
Endte til slutt med en Sony og tror ikke jeg vil angre på det. Kommer til å passe veldig bra på den spilleren .
Her er det en PUA 1600 L som deler Plinth med en arm fra Tomas Schick. Det i seg selv bør vel være et kvalitets-tegn.
Vis vedlegget 378881
Lærdommen jeg trekker fra dette, er at den må seriøst bygges om, dersom den skal låte som et vaffeljern. Dette må vel være en god egenskap (?)L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
Fisherspilleren din er faktisk japansk. Den er fra Sanyo.
Jonathan Carr fra Lyra har skrevet noen ord om disse på diyaudio:
Another underrated but fascinating turntable design IMHO is the Sanytto TP-L1
from 1978 (also TP-L3, TP-L50 and various models sold under the Fisher brand**
outside of Japan). This family of turntables had a direct-drive linear motor,
comprised of a 120-pole magnetic rim integrated into the die-cast aluminum
platter, and three plinth-mounted stator coils which were driven by a built-in
3-phase sine-wave power supply. IOW, the platter was the motor rotor, in a
similar manner as the later (and far more expen$ive) Onkyo PX-100M.
Despite the pathetically flimsy chassis construction (particularly of the post-TP-L1
variants), the sound was surprisingly smooth and clean, and some DIY audiophiles
in Japan re-plinthed these to very good effect.
Har du vurdert kortreist kleberstein?Jeg har fått et pent Technics SP10 MkII drivverk i hus, og har en Ortofon TA210 12" arm på vei.
Plinth? Vel, der holder jeg på med unnfangelsen fremdeles.
Nei. For tungt, altfor dyrt, og for vanskelig med tanke på armbord og skifte av arm. Gleden i unnfangelsen ligger i at jeg skal lage det selv.Har du vurdert kortreist kleberstein?Jeg har fått et pent Technics SP10 MkII drivverk i hus, og har en Ortofon TA210 12" arm på vei.
Byggetråd MED bilder er påkrevetJeg har fått et pent Technics SP10 MkII drivverk i hus, og har en Ortofon TA210 12" arm på vei.
Jeg har en Grace 707 arm som skal få en MM pickup. Armen er ganske lett:
Forslag til en relativt billig pick-up som vil passe? Ortofon Red? Ortofon Blue?
Det står en MC pick-up i armen nå, men jeg har for tiden ikke MC-forsterker, og min C-J har MM phono-trinn. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å spille mye vinyl, men når jeg har en platespiller er det for dumt å ikke koble den opp.
Forslag? Ikke over 2500-3000 kr.
Jeg deler den sansen. Det er vel det som innen bilrestaurering kalles "OEM+".Løsnet litt lakk på Sony skiltet når jeg pirket det løs før lakkering , så jeg fjernet likså godt all lakken. Slik blir det en custom-nerde detalj som gjør den mere min
Har sans for detaljer som kunne ha vært sånn originalt , men som utgjør den lille forskjellen.
Støtter forslaget om egen tråd, Soundscape! Som gammel Sony mann, må jeg si at det der ble bare lækkert!! PS. Hvordan fikk du fjernet lakken på Sonyskiltet? Peelet det lett av eller måtte du macroslipe?Takk for hyggelige ord folkens. Jeg har en tendens til å breie meg litt med mine prosjekter - så en egen tråd er kanskje tingen. Har forresten en egen anlegg tråd jeg ikke har brukt på veldig lenge...............