Aurora
Æresmedlem
Det er vel en trend i tiden fra reklame- og markedsføringsguruene, at logoer og slikt skal være mest mulig intetsigende i forhold til markedet som skal betjenes...
Det finnes ikke PC høytaler som kommer i nærheten av å kunne levere lyden av disse maskinene! Et hjemmestereoanlegg som har slike ambisjoner blir hysterisk kostbart.Burde vel egentlig vært postet under motorlyder men....
GENEVA (Reuters) - The World Trade Organization (WTO) formally authorized the United States on Monday to impose tariffs on up to $7.5 billion of imports of EU goods after an arbitrator’s decision over subsidies to planemaker Airbus (AIR.PA).
The WTO has found that both Airbus and its U.S. rival Boeing (BA.N) received billions of dollars of illegal subsidies in a pair of cases that have run for 15 years. An adjudication in the Boeing case is expected early in 2020.
Du må nesten fortelle litt om både maskin og hvor dette foregår.Pilot from hell....
Hva flyr han?Min svigerfar som flyr : https://vimeo.com/288124025
Seilfly - PZL SZD59 AcroHva flyr han?
MINUS 5g...! Ouch. Får du ikke hjerneblødning da, er du rimelig godt skrudd sammen.Seilfly - PZL SZD59 AcroHva flyr han?
Heftig kjerre som gjerne tar inntil +7G /-5
Jeg flyr den selv og har en NM-tittel i seilflyakro med samme maskin.
Her er en annen video, av undertegnede, fra i sommer - flyr eget fly (LS6a) og må gjøre en ikke planlagt landing på Rauland
Det meste jeg har hatt av negativ selv er -4G (når jeg flyr utvendig loop) og det er heftig nok for meg, og ja - man skal være litt var mtp potensialet for blødninger, for kroppen vår er IKKE laget for slike belastninger. Men det er sjelden vi utsetter oss for mye negativ G. Positiv G er mye morsommere / snillere for kroppenMINUS 5g...! Ouch. Får du ikke hjerneblødning da, er du rimelig godt skrudd sammen.
Har du den pipelyden på øret hele tiden? Antar at den korrelerer med rate of climb / decend?
^ Underlig at de ikke nevner det viktigste punktet. Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
Software implementeringen virker heller ikke å være spesielt gjennomtenkt med repeterende pådrag til alt er utenfor kontroll.Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
Selvsagt, men tenkte mest på motorplasseringene og hvorfor det ble slik det ble. At flyet ikke kan fly er jo så sin sak.^ Underlig at de ikke nevner det viktigste punktet. Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
Som tidligere nevnt et par-tre ganger i tråden: Situasjonen er at én enkelt AOA-sensor (Angle Of Attack - angrepsvinkel, en slags liten vinge utenpå flykroppen) ga input til MCAS, uten at dette ble kontrollert mot noe annet. Ettersom input fra AOA-sensor trimmer hele haleflaten, mens pilotens stikkebevegelser kun styrer en mindre del av haleflaten, har altså MCAS større påvirkning enn pilot, en fullstendig urimelig tanke, gitt at en eventuell feil på AOA-sensor alene kan sende flyet rett i bakken. AOA-sensorfeil kan oppstå, og jeg er som nevnt ute av stand til å begripe at både Boeing og FAA har sagt "go" til en slik løsning, da det bryter med absolutt alt man har lært.
Logikken der er grei nok; så lenge AOA viser at flyet er på vei inn i en stall-situasjon, skal systemet trimme nose down. Det springende punkt er fortsatt at en sånn manøver må aldri, aldri skje, med mindre mer enn én input viser at dette er en reell situasjon. Systemet er 100% sikker på at flyet er i en situasjon det må ut av, men problemet er at systemet har feil informasjon, som ikke er verifisert også fra en annen kilde.Software implementeringen virker heller ikke å være spesielt gjennomtenkt med repeterende pådrag til alt er utenfor kontroll.Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
Det er jo en pen stillegående flymaskin. Ikke akkurat noen rakett. Men som du sier så var det visse ting med konstruksjonen som var "mindre heldig"! Og det å benytte den på korte baner var vel heller ikke noe sjakktrekk.Det var en av mine favoritter som passasjer. Husker godt en lav innflyvning til Oslo langs fjorden en sen sommerkveld med Sabena fra Brüssel. Men sikkerhetsstatistikken var ikke helt god. 14 hull losses og 297 omkomne på 387 eksemplarer er litt i overkant. Etter at en krasjet på Stord foretrakk jeg å fly noe annet. https://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Airways_Flight_670
Største problemet med Typhoon og ikke minst Tempest var torquepåvirkning av maskinen ved avgang. På grunn av enormt dreimoment i motoren dras flyet til siden så man må bokstavlig talt "stå på" motsatt siderorspedal. Men i avgangsfasen når hastigheten er lav har ikke sideroret veldig stor virkning så flyet ble ubenhørlig dratt til siden.Fløy også med den der noen ganger. Særdeles behagelig.
Kom nå på på historien Pierre Clostermann fortalte fra Typhoon-skolen om at enhver landing som ikke medførte umiddelbare reparasjoner var en god landing.