Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var for lat til å poste den. Et schnellbomber prosjekt fra Arado som ble prioritert bort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.405
    Sted
    Trondheim
    Allerede 2 sider og ingen har nevnt dette - det tøffeste av de tøffe: Messerschmidt ME-262 "Schwalbe":

    Joda. Hadde tenkt å poste verdens første operative jetjager tidligere i dag. Men var ikke egentlig britene først ute:confused:. Vakker kreasjon fra tysk hold, uansett.


    mvh
    Ja, GLoster Meteor var vel først:

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    9.730
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at puls 200 er normalen på mannskapet ved slik flyving.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Handley Page Victor. Britenes svar på B-52?

    Handley Page Victor. Takes off..jpg


    mvh
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.876
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tyskerne jobbet med mye rart:
    Ja, det er imponerende hvor langt forut for sin tid noen av prosjektene var.

    Her er utkast til VTOL-flyet Focke-Achgelis Fa 26, en slags forgjenger til Harrier og amerikanernes Osprey. De allierte bombet prosjektet sønder og sammen, så det kom aldri på vingene.



    (herfra)


    Denne ser ut som noe Anakin Skywalker kunne ha mekket i hop: :)

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
    Parkert på flyplassen her



    Men det råeste flyet tror jeg må være Sukhoi SU 35


    Jetfire fra Transformers :D
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.876
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Osprey - det er vel en de mest unike maskinene som er i drift. En flyvende buss med linjer som får A-10 til å se ut som en supermodell i sammenligning, men dæven så kult det er likevel.


    Spørsmål til dere flykyndige: Hva er det som gjør at det kommer lys fra rotortuppene ved ca. 0:59 i videoen. Er det noen slags form for elektrisk utladning?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Vis vedlegget 355933

    Tjenestegjorde i Bodø for en på midten av 90'tallet og tok et Hercules fra Gardemoen opp til Bodø etter perm.
    Det var en minneverdig tur! Satt i lastenett med propper og hørselvern.
    Var også ute på et taktisk oppdrag med et av forsvarets standard hellikoptere. Vi ble tatt med på en tur som var tatt rett ut av en actionfilm! Aldri har jeg vært mer glad for å sette beina på bakken igjen som da.
    Vært 3 turer i Herken... Banak - Oslo. Alle tre har vi sittet i de H#¤%"& hengekøye. Skulle vært spandert kiropraktor og spa behandling etter så lange turer hehe.

    Imponerende kort strekke Herken trenger for og ta av og lande selv med last.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.876
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Lockheed A-12, den mindre kjente forgjengeren til berømte SR-71:




    A-12 var kortere enn SR-71 og var en en-seter.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    [lancaster] må være foto av modell.
    Niks, den der flyr. Tilhører Battle of Britain Memorial Flight og er visstnok sertifisert som "airworthy" frem til 2065. Det finnes en flyvedyktig Lancaster til i Canada, og de to opptrådte sammen på flyshow i UK i fjor sommer. En tredje er under restaurering til flyvedyktig standard i UK. Å restaurere en Lancaster med fire Merlin-motorer er enda en kandidat til galeste hobbyprosjekt.

    2014, ikke 1944:

    DunsfoldLancasters3883 (Small).JPG

    https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster_PA474
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noe jeg alltid har lurt på. Vet at førstnevnte ble kalt "Widowmaker", men ikke de helt store ulykkene m. flytypen i Norge.
    F-104 var svært ulykkesutsatt i enkelte flyvåpen. Tyskerne mistet 30% mens Canada hadde tap på 46%. Spania, derimot, hadde ingen tap...

    Noen av ulykkene skyldtes akkurat det samme som alle andre fly, mens mange skyldtes kombinasjonen av ekstrem design med en del uheldige designvalg. Motoren var bl.a. en ny design, med sine svakheter. Kombinerer man en motor som kunne feile under takeoff med et nedovergående utskytingssete, så sier det seg selv at en vil kunne få tap.

    Johan-Kr
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Et som kansje er vært og nevne :)

    F-15 i forskellige versjoner :)
    F15.jpg
    Nå er det oppgradert med stealth.
    F-15 Silent Eagle. Med intærne våpen som F-22 og F-35.

    Kan man si de gamle versjonene av F-15 er et ikon ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
    Parkert på flyplassen her

    Steike, som den lekker fuel.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
    Parkert på flyplassen her
    Steike, som den lekker fuel.
    Første gang det landet her var pga problem med et eller annet oljerelatert så er sikkert det som lekker.
    Annet bilde fra samme besøk.



    Dette er forøvrig litt kult, amerikanerne døpte flyet Bodøekspressen etterhvert og satte navnet på haleroret.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.162
    Antall liker
    9.488

    Jeg regner med at flyvertinnene har det travelt på denne ruten. De serverer antageligvis kun espresso.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.725
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Husker en Catalina som hjalp til med brannslokking i skogsområdene der jeg er oppvokst. Det herjet mang en skogbrann i Valdres på 70 og 80 tallet. Fant ingen rød Catalina som fløy over hustakene våre, men denne er i allefall ganske lik. Fet motorlyd, og gøy å se når den slapp store vannmengder over områdene der det brant.

    Husker også godt Catalinaen som slukket en brann i Kvinesdal, måtte vel være på slutten av syttitallet. Et tog på sørlandsbanen hadde forårsaket en krattbrann som hadde utartet seg. Så kom Catalinaen og pøste på vann. Måtte ut i Fedafjorden for å fylle og føy derfor under høyspenten som går over fjorden. Jeg og et par kamerater klatra opp på en ås like ved, og kunne stå svært nær og se på slukkingen som flyet utførte. Pilotene fløy ekstremt lavt, og vi stod og så NED på flyet når det fløy inn i den trange dalen for å slippe vannet. Imponerende!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.606
    Antall liker
    35.536
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Steike, som den lekker fuel.
    Første gang det landet her var pga problem med et eller annet oljerelatert så er sikkert det som lekker.
    Annet bilde fra samme besøk.

    Nei, det er nok jet fuel. SR-71 sirkulerte drivstoff under "huden" for å kjøle den og unngå at luftfriksjonen fikk ting til å smelte i full hastighet. Men platene var også konstruert med litt klaring for at de skulle ha plass til å utvide seg når de ble varme, så flyet var alt annet enn tett når det sto på bakken. Spesielt ikke i kjølig vær. Det trutnet først i overlydshastighet.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.876
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En kollega av meg har en far som var SR-71-pilot, og i følge ham, trutnet tankene aldri helt men lakk littegrann i overlydshastighet også.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.725
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Et par bilder av TU-95 Bear tåler vi vel også. Dette er arbeidshesten til russerne når det gjelder bombefly. I det siste har flyene lagt ut på lange turer nedover norskekysten. Det blir nå brukt til å bombe i Syria. Rekkevidde er 15000 km. Et imponerende fly på mange måter, og det raskeste propelldrevne flyet i verden ( da som passasjerutgaven TU-114). Flyet har fire Kuznetsov turbopropmotorer som hver driver to svære kontraroterende propeller:



    569033.jpg

    Tu-95 tatt fra F-16.jpg

    eastern-aviation-tu95-engines.jpg


    https://www.youtube.com/watch?v=aZG-HLU48LU
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Nei, det er nok jet fuel. SR-71 sirkulerte drivstoff under "huden" for å kjøle den og unngå at luftfriksjonen fikk ting til å smelte i full hastighet. Men platene var også konstruert med litt klaring for at de skulle ha plass til å utvide seg når de ble varme, så flyet var alt annet enn tett når det sto på bakken. Spesielt ikke i kjølig vær. Det trutnet først i overlydshastighet.
    Vet at flyet generelt er konstruert for å utvide seg ifb varme men så for meg at feks tankene var fleksible og tette. Sånn ville jeg lagd det :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Ikke meningen å bombe tråden med bilder fra lokalavisa men det er endel å ta av, her er en F16 oppe og sjekker ut en Bear i 2009.

     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Et tomt sydenfly måtte brenne av fuel i ettermiddag, er man middels barnslig må det knises av rutevalget

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.056
    Torget vurderinger
    23
    Et tomt sydenfly måtte brenne av fuel i ettermiddag, er man middels barnslig må det knises av rutevalget
    Vel, den piloten hadde definitivt baller..:cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Og her flyr mine gamle venner...:

    Vis vedlegget 355990
    Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Både F-5 og Bobla hadde vel større vingeareal enn F-104. ;)
    Definitivt. Vingene på F-104 var egentlig bare to Gilette barberblader.

    Gillette-Razor-Blades1.jpg

    Gilette har senere latt seg inspirere av denne noe uortodokse bruken av barberblader, og kaller nå sine modeller for "Mach 3", som i 3 x lydens hastighet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn