Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stilig sak, omtrent som en førkrigs Supermarine.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.753
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, endelig noe som når ME 163-glideren i kul-faktor.


    Å du hellige jul. De har boltet motoren til batteripakken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er noen design cues for nerder i den der. Legg merke til de fire grå stripene bakover skroget.

    1637495201555.png

    Rolls'en er visstnok ikke bare for show, men egentlig et testbed for motor til Widerøes nye kortbanemaskiner fra 2026. Ser ut til å funke.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Supermarine S.5 ja. Hadde vel hastighetsrekorden for fly i en periode på 30-tallet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strengt tatt er bildet en S.6B med Rolls-Royce R V-12 motor. De horisontale stripene er radiatorer. S.4 og S.5 hadde Napier Lion W-12 og manglet radiatorstripene. De ble først nødvendige med Rolls-motor og 2000+ hk. S.6 var en "flyvende radiator". Selv flottørene ble brukt som kjølere.

    1637504345915.png

    Bortsett fra at de har bygget et stilig fly sender R-R et antall andre meldinger her. Supermarine S.6/Rolls-Royce R var den direkte stamfaren for både Supermarine Spitfire og Rolls-Royce Merlin. Dette bør nok forstås som en tydelig markering av revir mht snarlig elektrifisering av flyindustrien og hvem som har tenkt å levere motorene til det.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.934
    Antall liker
    7.640
    Sted
    Holmestrand
    Triste nyheter:
    Fly fra flyskolen på Torp krasjet i dag med 2 studenter og instruktør ombord.

    Tror det må ha vært en Diamond Aircraft DA52?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt mer info fra lokal avis:


    Flyet med 3 personer ombord var fra en pilotskole i Sandefjord: Pilot Flight Academy bekrefter at et av deres fly har gått ned i Larvik.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    På en ellers trist dag for flyentusiaster legger jeg ut disse videoene med fantastisk lyd. Spill av lyden på stereoen. !!




     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Tror det må ha vært en Diamond Aircraft DA52?
    En DA-42NG, dette var et av de aller nyeste flyene i parken til Pilot.no
    Håper Havaritilsynet finner hendelsesrekkefølgen til det som ble utfallet slik at de pårørende kan få en form for avslutning :cry:
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.934
    Antall liker
    7.640
    Sted
    Holmestrand
    En DA-42NG, dette var et av de aller nyeste flyene i parken til Pilot.no
    Et veldig
    Håper Havaritilsynet finner hendelsesrekkefølgen til det som ble utfallet slik at de pårørende kan få en form for avslutning :cry:
    Du har rett. Skrivefeil fra min side.
    Dette skal være svært sikre fly, men det er jo liten trøst akkurat nå.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Dette skal være svært sikre fly, men det er jo liten trøst akkurat nå.
    Definitivt :cry: Selv sikre fly kan dog bite - jeg flyr selv et par fly som er kjent som "veldig snille" men jeg har det alltid i bakhodet at gjør jeg feil så biter selv de. Så marginer, marginer, marginer...

    PIC ombord meldte intensjon om "Manouvering" i området over Helgeroa, 5000ft & below. Det er visst ingen indikasjon om at PIC har meldt mayday eller annet som tilsa at de hadde problemer noe som tyder på at det kom overraskende på dem.

    Utdrag fra FR24 viser at de trolig har drevet med spinntrening (inngang til spinn og uttak etter en full rotasjon i flere omganger)
    4000ft forsvinner fort om man utilsiktet havner i en skikkelig utviklet spinn eller får en kontrarotering/stall i uttaket.
    (Jeg kjenner flere innen Pilot.no men ingen data her er hentet derfra, kun det jeg har funnet tilgjengelig på nett)


    Screen Shot 2021-11-24 at 20.09.36.png
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Det er fordelen med en Pa28 Cherokee. Kommer den i spinn er det bare å slippe alt og etter en rotasjon er den ferdig med spinnet.
    Genialt!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ser at i US o FA er det mange som sliter med de mindre 2 motors maskinene. Mange uhell.

    Det skjedde et slikt uhell over Drammen i 1969. Piloten skulle såvidt jeg husker ta en runde over drammen og så langt jeg har forstått ble hastigheten for lav og maskinen gikk i spinn og "pancaked" på Holmen. Jeg var ikke vitne til dette men har blitt det fortalt av en privatflyger som så det hele.

    Mener det var under Drammensdagene i 1969 og at det var Bent Sølves orkester som omkom.

    Et filmklipp fra krasjstedet.

     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Statistikken viser da at fly med to motorer har dobbelt så mange motorstopp som fly med en motor. Og når man vet at fly har to motorer, ikke for at det er coolt, men fordi de faktisk har behov for to motorer er ikke dette så underlig. Det krever faktisk mere trening å beherske motorstopp i en tomotors maskin enn i en enmotors maskin.

    Det mest geniale for "småflypiloter" som ønsker seg to motorer er et fly innenfor Cessnas 337 familie.

    Den maskinen du viser video av er den der Bernt Sølves orkester omkom. Den ble vel tilskrevet en kobinasjon av dårlig vær, liten erfaring med flytypen og lavt treningsnivå i instrumentflyging hvis jeg husker rett.
    Utløsende faktor var at venste motor stoppet som følge av at tanken ble "flydd tom" og at piloten ikke stilte om drivstoffvelger slik at også denne motoren kunne få drivstof fra høyre side. Piloten hadde liten erfaring på flytypen og hans instrumetbevis hadde gått ut på dato. Mao, lavt erfaringsnivå og et fly med CG ( Center of Gravity ) på eller bak den bakre begrensingen. Når han da steiler ut flyet mens han forsøker å vinne høyde går det galt. Å hente inn et spinn i et tomotors fly med kun en motor i gang er ikke veldig enkelt og når det er lenge siden sist man trente på det er dessverre resultatet gitt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.934
    Antall liker
    7.640
    Sted
    Holmestrand
    Statistikken viser da at fly med to motorer har dobbelt så mange motorstopp som fly med en motor. Og når man vet at fly har to motorer, ikke for at det er coolt, men fordi de faktisk har behov for to motorer er ikke dette så underlig. Det krever faktisk mere trening å beherske motorstopp i en tomotors maskin enn i en enmotors maskin.

    Det mest geniale for "småflypiloter" som ønsker seg to motorer er et fly innenfor Cessnas 337 familie.

    Den maskinen du viser video av er den der Bernt Sølves orkester omkom. Den ble vel tilskrevet en kobinasjon av dårlig vær, liten erfaring med flytypen og lavt treningsnivå i instrumentflyging hvis jeg husker rett.
    Utløsende faktor var at venste motor stoppet som følge av at tanken ble "flydd tom" og at piloten ikke stilte om drivstoffvelger slik at også denne motoren kunne få drivstof fra høyre side. Piloten hadde liten erfaring på flytypen og hans instrumetbevis hadde gått ut på dato. Mao, lavt erfaringsnivå og et fly med CG ( Center of Gravity ) på eller bak den bakre begrensingen. Når han da steiler ut flyet mens han forsøker å vinne høyde går det galt. Å hente inn et spinn i et tomotors fly med kun en motor i gang er ikke veldig enkelt og når det er lenge siden sist man trente på det er dessverre resultatet gitt.
    Min kunnskap om flyvning er kun av teoretisk art, der i blant mye YT.
    (Har en kort, men ikke særlig vellykket karriere som RC-pilot)
    Men skjønner har oppfattet at det er mange ting man skal passe på, hvis man skal kunne oppfylle kravet om å avslutte med en vellykket landing.
    " "If you can walk away from a landing, it's a good landing. If youcan use the airplane the next day, it's an outstanding landing." - Chuck Yeager. "
    Men det er vel det som gjør det hele så fascinerende?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Definitivt :cry: Selv sikre fly kan dog bite - jeg flyr selv et par fly som er kjent som "veldig snille" men jeg har det alltid i bakhodet at gjør jeg feil så biter selv de. Så marginer, marginer, marginer...

    PIC ombord meldte intensjon om "Manouvering" i området over Helgeroa, 5000ft & below. Det er visst ingen indikasjon om at PIC har meldt mayday eller annet som tilsa at de hadde problemer noe som tyder på at det kom overraskende på dem.

    Utdrag fra FR24 viser at de trolig har drevet med spinntrening (inngang til spinn og uttak etter en full rotasjon i flere omganger)
    4000ft forsvinner fort om man utilsiktet havner i en skikkelig utviklet spinn eller får en kontrarotering/stall i uttaket.
    (Jeg kjenner flere innen Pilot.no men ingen data her er hentet derfra, kun det jeg har funnet tilgjengelig på nett)
    Jeg har faktisk sett en flystyrt live en gang. Satt i stolheisen i Verbier i Sveits og så kom et lite privatfly inn over fjellmassivet lengre opp. Det begynte å rulle (om det heter det) i horisontalplanet og tenkte først det var noen som skulle ha en liten show-off over skianlegget. Rimelig kjapt gikk det inn i et nært perfekt vertikalt stup mens det snurret rundt og dundret i bakken under 100 meter til siden for der jeg satt i heisen. Forklaringen som ble gitt i lokale nyheter senere på dagen var at flyet hadde berørt bærewiren til en gondolbane med vingen som man vel må anta blir kuttet tvers av, fullstendig mistet kontrollen og styrtet.

    Hadde man kommet 5 minutter etterpå ville det vært helt umulig å se at det faktisk var et fly som hadde styrtet. Det var knust til pinneved.

    Det hele var, rimelig nok, smått surrealistisk og det tok noen sekunder før det gikk opp for meg hva jeg faktisk hadde sett.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht vrakrester.

    Det som styrtet nå ved Helgeroa: Restene av hele flyvraket ble fraktet bort i 7 plastsekker vha helikopter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nok en 2 motors som gikk i bakken i US o FA for et par år siden. Har ikke sett hele. Alt virker rart men et overvåkingskamera filmer selve styrten da det går bakken rett ved en vei. Mye info i teksten under videoen.

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Hadde man kommet 5 minutter etterpå ville det vært helt umulig å se at det faktisk var et fly som hadde styrtet. Det var knust til pinneved.
    Det hele var, rimelig nok, smått surrealistisk og det tok noen sekunder før det gikk opp for meg hva jeg faktisk hadde sett.
    Bank i bordet, aldri opplevd å være vitne eller involvert i alvorlig/fatale ulykker så jeg kan bare tenke meg hvor guffent akkurat det kan være...
    Det et fly inneholder mest av er faktisk luft og jo mer moderne de er jo tynnere er skallene, som også ofte består av plast (epoxy) og glass/karbonvev. I en brann forsvinner det meste av dette opp "i intet" og svært lite utover metallkomponenter/stag/motorer og instrumentering består i en viss grad. Alu brenner jo også om det blir varmt nok, dog usikker på hvor mye alu som er brukt i DA42 sine dieselmotorer.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.300
    Antall liker
    12.603
    Sted
    Hus
    Definitivt :cry: Selv sikre fly kan dog bite - jeg flyr selv et par fly som er kjent som "veldig snille" men jeg har det alltid i bakhodet at gjør jeg feil så biter selv de. Så marginer, marginer, marginer...

    PIC ombord meldte intensjon om "Manouvering" i området over Helgeroa, 5000ft & below. Det er visst ingen indikasjon om at PIC har meldt mayday eller annet som tilsa at de hadde problemer noe som tyder på at det kom overraskende på dem.

    Utdrag fra FR24 viser at de trolig har drevet med spinntrening (inngang til spinn og uttak etter en full rotasjon i flere omganger)
    4000ft forsvinner fort om man utilsiktet havner i en skikkelig utviklet spinn eller får en kontrarotering/stall i uttaket.
    (Jeg kjenner flere innen Pilot.no men ingen data her er hentet derfra, kun det jeg har funnet tilgjengelig på nett)


    Vis vedlegget 766609
    Sønnen til en kompis av meg skulle fly det samme flyet dagen etter. Setter ting litt i perspektiv :unsure: :cry:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Definitivt, sånne ulykker er en sober reminder indeed :(
    Dog har en ulykke sjeldent et opphav i en isolert faktor alene, det er ofte en lang rekke faktorer og kombinasjoner som sammen brøyter veien fram til krasjpunktet. Så om alt hadde vært normalt/ok for denne flighten så er det ingenting pr dd som tilsier at muligheten ville vært større for en fatal ulykke ved de neste flightene.

    Så det hele koker ned til hva jeg skrev lenger opp, marginer marginer marginer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.753
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flytskjemaet til helvete.

    Leser nå om igjen Damn Good Show. Sideglidning i en HP Hampden blir ikke anbefalt. Det fører til stabilized yaw og Jesus Christ on crutches. Dere er advart.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har lagt merke til at sjåførene av og til gjør feil mht sjekklistene, passasjerfly.... de leser rett fra sjekklisten men setter ting feil eller overser ting.: Flap 40, (var satt til 5) hei hvor det går (landing) Fra faktisk investigation.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    14.311
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har lagt merke til at sjåførene av og til gjør feil mht sjekklistene, passasjerfly.... de leser rett fra sjekklisten men setter ting feil eller overser ting.: Flap 40, (var satt til 5) hei hvor det går (landing) Fra faktisk investigation.
    Med överhängande risk om att ångra mig något förfärligt, men hæ?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lande 100mph for raskt. Hvorfor det opereres med mph ved en del ulykker har jeg ingen anelse om.

    feil flap settinger både ved take off og landinger er en «gjenganger». Prosedyrene gjennomgås og bekreftes men flaps står likevel i feil pos.

    Forsøkt å lande 737n 161 km/t for raskt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn