Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Men du burde vel snart ha registrert at det ikke er noen som gidder å se disse videoene som du teppebomber forumet med? De blir nesten uten unntak møtt med øredøvende stillhet. Alle andre klarer å moderere seg fra en smule til et brød og da kan man kanskje anta at det er verdt å ta en titt når noen legger ut noe.

    Dette har jo blitt forklart deg med alle størrelser av skjeer som er mulig å oppdrive men det ser ut som om det er helt umulig å ta selv det klareste hint.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Med respekt Høvdingen, dette er tøv. Videoene, når det gjelder feks flyhavarier er alltid basert på offisielle havarirapporter og det er dermed opp til en selv om man ønsker å se de eller ikke. Hvorfor skulle jeg komenterere disse? De taler for seg selv om man gidder eller har kapasitet til å se de og forstå-.

    Trump. Samtlige videoer jeg postet og poster ang Trump etc gir en bra innsikt i hva som foregikk og foregår "over there". Hvis dette er uinteressant sier det mer om forumdeltakerene her enn noe annet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.961
    Antall liker
    6.162
    Torget vurderinger
    2
    Med respekt Høvdingen, dette er tøv. Videoene, når det gjelder feks flyhavarier er alltid basert på offisielle havarirapporter og det er dermed opp til en selv om man ønsker å se de eller ikke. Hvorfor skulle jeg komenterere disse? De taler for seg selv om man gidder eller har kapasitet til å se de og forstå-.

    Trump. Samtlige videoer jeg postet og poster ang Trump etc gir en bra innsikt i hva som foregikk og foregår "over there". Hvis dette er uinteressant sier det mer om forumdeltakerene her enn noe annet.
    Jeg tror vi blander kortene litt nå, og det er min feil ettersom jeg svarte i denne tråden. Noen ganger er dine videoer helt ok, men de trådene som utelukkende inneholder YouTube videoer som kun du poster - det har ingenting på HFS å gjøre, og det har vel brukerinteressen rundt trådene også vist nokså tydelig.

    Jeg tror forøvrig denne debatten bør skje i egen tråd, men det kom som et tilsvar på din kommentar om "Moderator-Tore".

    La oss la flyene sveve fritt i denne tråden, og ønsker du å diskutere dette nærmere, så kan vi heller gjøre det under "Kommentarer og Hjelp til forumet", og da kan også andre brukere få komme med sin mening om saken.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mulig men det med brukerinteresser rundt videoene har jeg i liten grad mulighet til å monitorere. Men som nevnt så leser jeg manglende interesse fra medlemmer, som av en eller annen grunn da likevel er innom feks flytråden, på en annen måte enn deg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Godt skrevet. Hardt budskap. 737 Max var ikke flight-ready og ledelsen visste det.

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    Godt skrevet. Hardt budskap. 737 Max var ikke flight-ready og ledelsen visste det.

    Forferdelig. Som nevnt tidligere, single point of failure skal ALDRI kunne overstyre pilotens input til flight controls, det står på side 1 i læreboka om hvordan bygge et fly. Det skal ALLTID være en follow-up. Jeg opplever hele historien som et fullstendig hjerneslipp, fra konstruktør, via kvalitetssikring opp til ledelse. Det er 100% sikkert at noen i organisasjonen har sagt fra med all mulig tydelighet at sånn bygger vi ikke fly, punktum. Dermed har noen med høyt nok lønnsnivå og lavt nok kunnskapsnivå bevisst overstyrt grunnleggende sikkerhetsregler, og sluppet dette makkverket ut på markedet.
    Og det endte katastrofalt, hvilket i seg selv ikke er spesielt merkelig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.170
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Forferdelig. Som nevnt tidligere, single point of failure skal ALDRI kunne overstyre pilotens input til flight controls, det står på side 1 i læreboka om hvordan bygge et fly. Det skal ALLTID være en follow-up. Jeg opplever hele historien som et fullstendig hjerneslipp, fra konstruktør, via kvalitetssikring opp til ledelse. Det er 100% sikkert at noen i organisasjonen har sagt fra med all mulig tydelighet at sånn bygger vi ikke fly, punktum. Dermed har noen med høyt nok lønnsnivå og lavt nok kunnskapsnivå bevisst overstyrt grunnleggende sikkerhetsregler, og sluppet dette makkverket ut på markedet.
    Og det endte katastrofalt, hvilket i seg selv ikke er spesielt merkelig.
    Skal kjøpe boken. En interessant fortelling om hvordan et "sosialdemokratisk" selskap endret kultur fra å være "almost comically honest" til å bli et røverreir etter fusjonen med McDonnell Douglas.

    Boeing’s Boy Scout era ended abruptly and conclusively in 1997, when it “merged with” (but was in fact definitively conquered by) the insolvent defense contractor McDonnell Douglas. Since then, it has been run the way every other titular “old economy” company in America is run, as a vehicle for legalized looting.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Dessverre er det ikke kun i Boeing det sitter folk med for lav kunnskap som bestemmer slikt. Og (dessverre det også!) slipper de ofte unna sitt personlige ansvar ved at de kaster en annen stakkar under bussen!

    Det sitter dessverre alt for mange ( i mangel av et bedre ord ) psykopater som toppledere rundt omkring. Noen husker den oljeriggen fra BP som havarerte utenfor USA? Han stakkars direktøren som måtte informere toppsjefen om at det hadde vært en ulykke ble umiddelbart sagt opp fra sin stiling. Toppsjefen tålte ikke "negative" nyheter, og da var det nærmest rutine i selskapet å gjøre seg utilgjengelig slik at man slapp å være den som måtte fortelle sjefen hva som hadde skjedd. Og dette inkluderte opplysninger av typen: "Hei sjef, den løsningen vi har vedtatt viser seg å ikke fungere da den kan føre til.......!" Oppsigelsen er i følge interne rykter effektuert før budbringeren rakk å fortsette med: "Men vi har funnet en ny og bedre løsning!"

    Samtidig har vi det at i slike utviklingsprosjekter blir det ofte kastet inn så mye penger at "økonomer" får fnatt hvis man må skrape noe som man har brukt tid og masse penger på og som viser seg å være suboptimalt. Da begynner man å "flikke på" det hele slik at det "virker på en måte" og så går man videre med en suboptimal løsning.

    Har gjennom et langt yrkesliv sett flere eksempler på at slikt gjøres. Har ikke tall på hvor mange "prosjektledere" jag har snakket med og som avfeier innsigelser med "dette ligger ikke innefor vårt mandat" og ikke minst denne fantastiske : "Nå har vi en klar følelse av at man lenger opp i organisasjonen ønsker en slik løsning så da er det vår jobb i utvalget å finne ut hvorfor dette er den beste løsningen!"

    Og la oss avslutte med "sjakk matt" svaret: "Dette mulige sikkerhetshullet er ikke vårt ansvar, det ligger hos andre, og vi får da gå ut fra de gjør jobben sin!"
    "Men du prosjekt typen, har du fortalt disse andre at de har et potensiellt problem?"
    "Nei det ligger da virkelig ikke i vår gruppes mandat!!!"

    Er det rart at fly detter ned av og til?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Money talks.... først, mellomst, og sist.... da blir det slik.... mer blåruss, flere MBA osv...

    Et annet interessant tegn i tiden, er når man kritiserer en løsning nord og ned, som ble valgt for kanskje ti år siden, med grunnlag i det man visste da, og kritikken utelukkende baseres på det man vet i dag.....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    Money talks.... først, mellomst, og sist.... da blir det slik.... mer blåruss, flere MBA osv...

    Et annet interessant tegn i tiden, er når man kritiserer en løsning nord og ned, som ble valgt for kanskje ti år siden, med grunnlag i det man visste da, og kritikken utelukkende baseres på det man vet i dag.....
    Poenget her er at dette er selvsagt for flybransjen, og Boeing var selvsagt klar over problemet. I så stor grad, faktisk, at de gjorde noe så hårreisende som å feie det mer eller mindre under teppet, og påsto i fullt alvor at det teknisk sett fungerte eksakt likt som forgjengeren. Feil på feil på feil, og løsninger som altså ble valgt for ti år siden, men som aldri i livet ville blitt valgt for 20 eller 50 år siden. Det er utilgivelig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En av Boeings testpiloter kan bli dømt til 200 år i fengsel ifm Max 8 skandalen. Ja denne videoen er vel en mnd gammel.
    Forklarer nokså detaljer hva som har skjedd. I en annen video ser det ut til at det erbestikkelser inne i bildet.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget her er at dette er selvsagt for flybransjen, og Boeing var selvsagt klar over problemet. I så stor grad, faktisk, at de gjorde noe så hårreisende som å feie det mer eller mindre under teppet, og påsto i fullt alvor at det teknisk sett fungerte eksakt likt som forgjengeren. Feil på feil på feil, og løsninger som altså ble valgt for ti år siden, men som aldri i livet ville blitt valgt for 20 eller 50 år siden. Det er utilgivelig.
    Enig. Jeg rakk å fly Max8 et par ganger OSL-CPH med Norwegian før de ble satt på bakken. Kommer aldri til å tilgi Boeing for den risikoen de utsatte passasjerer og mannskap for, langt mindre for alle som døde. Utilgivelig er ordet.

    Spørsmålet om hvorfor ikke flere er fengslet er også betimelig.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.926
    Antall liker
    1.200
    En pilot her på forumet sa vel for en tid tilbake at det var et herlig fly å fly, Max 8.
    Jeg har også vært ombord der og merket ikke noe spesielt, heldigvis. Men det var Oslo- Molde men kunne ikke lande og da noen runder i lufta og så til Oslo igjen, og så til Molde men kunne ikke lande da heller men i Ålesund etter ei god stund. Var muligens i livsfare men ante ingen ting om det da.
    Merkelig å se at Boing kommer seg bra unna disse katastrofene. God flyfabrikk og mange ordrer fremover i konkurranse med Airbus
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    14.311
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Var nog mig som sa det och det menar jag fortfarande. MAX är och var en fantastisk maskin att flyga. Det försvarar självklart inte vad Boeing gjorde. Det är väldigt bra att detta får konsekvenser där det hör hemma så tillit kan byggas upp igen hos både operatörer och passagerare.

    Att du inte kom ned i Molde, men i Ålesund har nog inte innebärit livsfara, men som det gärna är 9 gånger av 10 i Molde, en kombination av väder, vind och bromseffekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnene leker ikke denne gangen heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.812
    Antall liker
    39.971
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, men 64 finske F-35 mellom oss og den andre naboen er også noe.
    one hundred (100) AGM-154C-1 Joint Stand Off Weapon (JSOW-C1) Tactical Missiles; two hundred (200) Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range (JASSM-ER) AGM-158B-2 Missiles;

    De er ikke så fryktelig opptatt av politisk korrekthet heller.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.785
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For en kommende Dronning vi har :) , hopper i fallskjerm og passer på å fly F-16 før de forsvinner.
    -bcqMCr77gI0YUNW9EAT2wX87qcAR8-0gWmtsucVFlRw.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.753
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har gjenutgivelsen fra 2004 på engelsk. Forleste meg på den norske oversettelsen i ungdommen. Den er såpass dårlig at jeg anbefaler dere å få tak i 2004-utgaven. Den har også med deler som ble utelatt fra originalen, blant annet historien om da han ble skutt ned selv, samt diverse tirader om amerikansk teppebombing og triggerhappy jagerpiloter og GIs.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    Vakker flyvemaskin med kraftfulle jetmotorer avfotografert med mobilt telefonapparat.
    Den skinnende fuglen, hadde på en idyllisk maikveld avlagt aerodromen utenfor rosenes by en kort visitt, før den freste tilbake opp i stratosfæren med et brøl av en drage verdig.

    AE20M59JT2MO.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn