WayAhead
Æresmedlem
Chucks away lads.... vet denne har vært postet før... likevel... Spitfire Mk 22... finnes ingen andre klipp av denne beauty enn så lenge.. Flygningenen starter ved ca 18 min.... full screen please....
Det ble nylig publisert i media om en tilsvarende nesten-ulykke med norsk Hercules, flyvingen det gjaldt var tidligere i år men ble ikke offentlig kjent før nå nylig. IMC / nattbriller lavt over havet, og terreng (Mosken, øy) som "brått" åpenbarer seg...Den opplagte parallellen er Hercules'en som fløy inn i Kebnekaise i 2009.
https://no.wikipedia.org/wiki/Flyulykken_på_Kebnekaise
Høyst relevant og kjent problemstilling, spesielt innen seilflysporten. I sitt jag på mindre luftmotstand etc så er laminær luftstrøm og minimal luftmotstand de våpnene man rår over da motor ikke benyttes (annet en til take-off eller "padleåre hjem" når seilflyet faktisk har motor).Spørsmålet er om Otto’en fortsatt er laminær etter å gått gjennom sin første haglskur. Det skal veldig lite ujevnhet til for å bryte opp laminær luftstrøm ved marsjhastighet for et fly.
Her er en video som viser en såkalt "bug wiper" i praksis, det er en vinklet brakett som av lufttrykket blir trukket ut til vingetupp, for så bli vinsjet tilbake til kroppen. På rammen ligger det en tynn og stram fiskesene oppå og under, som sklir over forkanten og skraper av.Nye seilfly i dag har innfelte "bug wipers" som rett og slett skraper av fluelik, in-flight
Den SAS maskinen ble liggende ved siden av rullebanen et par dager før de flikk flyttet den og en av de beste kommentarer i luftafarten kom i den forbindelse.Dette var vel ulykken som Kjell Bækkelund ble berømt for:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...yplassen-tegel.M86Q5oNfc?utm_source=share-btnDET SISTE FLYET HAR LETTET FRA FLYPLASSEN TEGEL
For et utrolig vakkert fly. Litt overrasket over at russerne viser frem så mye av flyet, men regner med at det er strategisk avskrekking.Anbefaler sterkt å se hele:
Kjente et ektepar som gikk med i Partnair ulykken. Bodde over meg på Ryen i Oslo....