Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.259
    Antall liker
    827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    124
    Spec på BAL er oppgitt til; 4500 mW @ 120 ohm, ikke tilfeldig ettersom AKG K1000 er referansen

    K 1000 - Specifications (Discontinued)

    Du svarer ditt eget spørsmål angående effekt ved SE, målet er å drive lav impedanse, antar at He-5le var referansen.

    litt mumbo jumbo men Følsomhet angir hvor lettdrevne klokkene er ; impedansen hvor lettstyrte ( definerer egentlig forsterkerens arbeidsområde...krav?)

    Man må bare prøve seg frem hvilken "mode" er optimal for hver enkel ' klokke.



    Kan NEVATON eller noen andre med teknisk peiling forklare meg hvorfor Auralic Taurus har en såpass markant power output differanse mellom SE og BAL på lav impedanse? Indikerer dette at det kan lønne seg å kjøre SE med lavimpedante, men lite følsomme hodetelefoner, for eksempel?



    Skjønner ikke at dere tør prøve så mye?
    Vi er hårete, svette og macho karer. Ingenting kan sette frykt i våre sinn. Du begynner selv å bli hårete nå, merker du ikke at testostoronnivået går opp og at du blir aktet med betydelig respekt fra dine omgivelser?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er uansett litt pussig at den gir så lav effekt på balansert ved lav impedans.

    Det å konstruere balanserte forsterker er annerledes enn ubalanserte, og forsterkere som skal gjøere begge deler innebærer noen omformere den ene eller andre veien ett eller flere steder i kretsen. Mange forsterkere gjør alt om til ubalansert med det samme, og gjør signalet balansert igjen ved utgangen.


    Spec på BAL er oppgitt til; 4500 mW @ 120 ohm, ikke tilfeldig ettersom AKG K1000 er referansen

    K 1000 - Specifications (Discontinued)

    Du svarer ditt eget spørsmål angående effekt ved SE, målet er å drive lav impedanse, antar at He-5le var referansen.

    litt mumbo jumbo men Følsomhet angir hvor lettdrevne klokkene er ; impedansen hvor lettstyrte ( definerer egentlig forsterkerens arbeidsområde...krav?)

    Man må bare prøve seg frem hvilken "mode" er optimal for hver enkel ' klokke.



    Kan NEVATON eller noen andre med teknisk peiling forklare meg hvorfor Auralic Taurus har en såpass markant power output differanse mellom SE og BAL på lav impedanse? Indikerer dette at det kan lønne seg å kjøre SE med lavimpedante, men lite følsomme hodetelefoner, for eksempel?



    Skjønner ikke at dere tør prøve så mye?
    Vi er hårete, svette og macho karer. Ingenting kan sette frykt i våre sinn. Du begynner selv å bli hårete nå, merker du ikke at testostoronnivået går opp og at du blir aktet med betydelig respekt fra dine omgivelser?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk skal du ha, nevatonmannen.

    Skal ikke prøve å dra deg ut på lydbeskrivelser og sånt her, men har du testet Sennheiser HD 650 med balansert kabel på Taurus, og hvis du har gjort det, er det noe du vil anbefale? Det ser jo ut til at de kan ha glede av det, når man ser på impedansekurven til HD 650 og har i minnet at Taurus leverer mer krefter på disse motstandene med balansert kabelåså.

    graphCompare.png


    164712d1352402766-den-store-hodetelefontra-den-auralic-taurus.jpg
    '
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det fremgår ikke om det kun handler om ulik effekt ved inngangsalternativ. Det er ikke sikkert du får mer effekt av å bytte hodetelefonkabel, muligens er det kun om du har balansert kilde eller ikke som gjelder.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det fremgår ikke om det kun handler om ulik effekt ved inngangsalternativ. Det er ikke sikkert du får mer effekt av å bytte hodetelefonkabel, muligens er det kun om du har balansert kilde eller ikke som gjelder.
    Godt observert. Kjører balansert inn, men ut blir det verre på annet enn Audeze, siden man ikke har kabler.

    NEVATON?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    NewsFlash! Jeg, har også et spm.

    Hvorfor må jeg gi mer på volumhjulet når jeg spiller DSD filer på Psii??
    På Flac er hjulet på kl9 på DSD er det over midnatt..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Send en mail til Auralic da vettu. Kan ikke forvente at en importør skal ha full oversikt over den indre anatomien i alle produkter ;)

    Det fremgår ikke om det kun handler om ulik effekt ved inngangsalternativ. Det er ikke sikkert du får mer effekt av å bytte hodetelefonkabel, muligens er det kun om du har balansert kilde eller ikke som gjelder.
    Godt observert. Kjører balansert inn, men ut blir det verre på annet enn Audeze, siden man ikke har kabler.

    NEVATON?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ved nærmere undersøkelser så er det faktisk gitt i manualen. I STD mode så leverer den som angitt i den blå grafen, mens i balanced mode så gir den som angitt i den røde. For å bruke hodetelefonutgangen med TRS, så må man sette den i STD mode. Man må mao kable om hodetelefonene for å dra fullt utbytte.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nope - man må pass på å kjøre i STD mode med LCD-2, LCD-3 og Hifiman. Ser ut til at kurvene krysser hverandre ca ved 70 ohm (det er jo et estimat, men dog) - så alle orthoer og lavimpedante vil drives med mer watt single ended :)

    Pussig, egentlig.

    Ved nærmere undersøkelser så er det faktisk gitt i manualen. I STD mode så leverer den som angitt i den blå grafen, mens i balanced mode så gir den som angitt i den røde. For å bruke hodetelefonutgangen med TRS, så må man sette den i STD mode. Man må mao kable om hodetelefonene for å dra fullt utbytte.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jo, med HD 650 så virker det slik. Les igjen, så ser du at jeg snakker om HD 650 og ikke generelt.

    Ja, det var nettopp derfor jeg gjorde regresjon på dette i Excel også (for å se hva slags modus som "lønnet seg" med forskjellige hodetelefoner).
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstod det, da jeg snakket med Auralic, var den balanserte utgangen i hovedsak optimalisert mot K1000. Det ser man også ved sammenlikning av peak effekt ved bal. drift opp mot K1000's impoedanse. Hvorfor de har valgt å gjøre det slik vet jeg ikke, men det er da uansett mer enn nok effekt i den ampen til å drive det meste. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Å optimalisere en forsterker opp mot en hodetelefon som gitt ut av produksjon for over 6 år siden siden virker ikke akkurat fremtidsrettet....

    Slik jeg forstod det, da jeg snakket med Auralic, var den balanserte utgangen i hovedsak optimalisert mot K1000. Det ser man også ved sammenlikning av peak effekt ved bal. drift opp mot K1000's impoedanse. Hvorfor de har valgt å gjøre det slik vet jeg ikke, men det er da uansett mer enn nok effekt i den ampen til å drive det meste. :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg helt enig i. Jeg vet ikke hvorfor, men det var det de skrøt av ved korrespondanse per mail. Det gjør de vel forsåvidt i annen markedsføring oxo. Jeg brukte uansett bare ubalansert ut, så for min del spilte det pent liten rolle.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er faktisk litt irriterende å høre fiolinisten puste.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Slik jeg forstod det, da jeg snakket med Auralic, var den balanserte utgangen i hovedsak optimalisert mot K1000. Det ser man også ved sammenlikning av peak effekt ved bal. drift opp mot K1000's impoedanse. Hvorfor de har valgt å gjøre det slik vet jeg ikke, men det er da uansett mer enn nok effekt i den ampen til å drive det meste. :)
    Krefter skorter det ikke på! - kjører balansert fra Myteken (gain pad shorted -6db) og volumet ligger imellom klokken 9 og 12 litt avhengig av nivået på innspillingene. Lyden begynner for alvor å komme seg opp på ett nivå jeg liker og det spiller mindre skarpt med en mer naturlig klang enn direkte utifra Myteken. Stemmer syntes jeg distanserer seg lengre ut fra skallen noe jeg setter pris på. Bedre dynamisk kontrast og mindre slitsomt å høre på når jeg ønsker å dra på litt med volumet. 50 timer til nå før jeg gjør en mer seriøs vurdering. Nå er det hyttekos....:)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    På Flac er hjulet på kl9 på DSD er det over midnatt..
    Er du over på DSD bølgen ? Hvilken dac ...
    Det, er det som er greiene..Audi+ spiller filene, men dac klarer ikke å henge med i svingene..Har ikke turt å spørre om det:) Sikker på at det er gunnen til at jeg må vri på hjulet..

    Spiller DSD, uten DSD dac..

    Tuddelidu...helt usynlig innlegg:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Dumt spørsmål men det er DSD filer du forer den med (evnt.ISO SACD) ? om det er det og du for avspilt den med en ikke DSD kompatibel dac må det skje en konvertering til PCM i A+ så det neppe native avspilling som skjer da.

    > forresten den har jeg ikke sett ^^
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Dumt spørsmål men det er DSD filer du forer den med (evnt.ISO SACD) ? om det er det og du for avspilt den med en ikke DSD kompatibel dac må det skje en konvertering til PCM i A+ så det neppe native avspilling som skjer da.

    > forresten den har jeg ikke sett ^^
    Vi skal ikke gå så grundig inn på min forvirring her på en deilig Fredda, men slik ser det ut:
    Skjermbilde 2012-11-09 kl. 22.50.17.jpg


    Som jeg skrev, det er bedre, stillere lyd, men jeg må gi bånn gass på Psii..
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    @Titten - Har Taurusen spilt seg varm hos deg ??
    Ja, den er transistorsjef med orthoene og HD 650 [de eneste jeg har prøvd den med foreløpig]. Beste transistorampen jeg har prøvd, men har ikke prøvd så veldig mange. Har kjøpt fabrikkabel til HD650/HD600 og 4-pin Neutrikplugg, så skal modde sjæl. Kom på under 200 kr fra ebay. Tror transistoreventyret slutter her.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Dumt spørsmål men det er DSD filer du forer den med (evnt.ISO SACD) ? om det er det og du for avspilt den med en ikke DSD kompatibel dac må det skje en konvertering til PCM i A+ så det neppe native avspilling som skjer da.

    > forresten den har jeg ikke sett ^^
    Vi skal ikke gå så grundig inn på min forvirring her på en deilig Fredda, men slik ser det ut:
    Vis vedlegget 164968

    Som jeg skrev, det er bedre, stillere lyd, men jeg må gi bånn gass på Psii..
    Konverteringen fra DSD til PCM skjer i avspillerprogrammet ned til 24/88,2khz såvidt jeg leser, greit å vite..

    Edit - men det betyr at du har enda mer å gå på før du for the full `DSD effekt` ... hehe.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Hvis du gidder, hadde jeg satt (stor) pris på om du kunne forklare hva det betyr...

    Dsd-->ned til PCM, om jeg forstår det riktig?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tenker du på denne, johnny? Legg merke til den nette av/på-knappen.

    DSC_7991.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    DSD is the abbreviation for Direct Stream Digital, this is the data format used for Super Audio CDs(SACDs). DSD is a stream of 1-bit audio data at 2.822MS/s, with one stream for each channel.
    Pulse-code modulation (PCM) is a method used to digitally represent sampled analog signals. It is the standard form for digital audio.

    Klippa og limt ^^

    I hovedsak to forskjellige innpakkinger for å gjengi ett signal..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Tenker du på denne, johnny? Legg merke til den nette av/på-knappen.

    Vis vedlegget 165064
    Dette gjenspeiler forbannelsen; en blir likssom aldri helt fornøyd - det er en evig jakt som aldri helt kan stilnes - og slike bilder gjør det jo aldri lettere å bare være fornøyd med det en har..
    Det må jo finnes noe bedre knapp enn det der, eller ?

    Edit; jeg elsker utseende på produktene til Mr.Samuels, det hele har noe vilt og hemnigsløst over seg.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har slått meg litt til ro med mitt head-fi oppsett ( Beyerdyn. T1, AKG K701, Sennheiser HD555 og LehmannAudio BCL ), men verden går som kjent videre... og av og til, napper trangen til å prøve noe nytt i meg også. Desverre. Hva er ansett som state-of-the-art innen head-fi forsterkere ( transistor, skal ikke ha rør! ) og innen hodetelefoner? Jeg ser at Audenze er veldig i vinden - hvem forhandler disse?
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Jeg har slått meg litt til ro med mitt head-fi oppsett ( Beyerdyn. T1, AKG K701, Sennheiser HD555 og LehmannAudio BCL ), men verden går som kjent videre... og av og til, napper trangen til å prøve noe nytt i meg også. Desverre. Hva er ansett som state-of-the-art innen head-fi forsterkere ( transistor, skal ikke ha rør! ) og innen hodetelefoner? Jeg ser at Audenze er veldig i vinden - hvem forhandler disse?
    Audio Norge har dem
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ser det, men takk for svar likevel. Får ikke opp info...det står bare "informasjon kommer" eller noe i den dur. Noen som veit priser, leveringstider og sånt?


    Jeg har jo allerede sagt at jeg liker både Beyerdynamic T1 og AKG K-701 svært godt. De er forskjellige, men hver til sitt bruk..hvor står Audenz'e i forhold?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn