Hei.
@Tittentei. Du som er svakt hellende mot å være en bassaholicer... .
Jeg trenger et tips.
Har en Bryston headamp, og Denon 7100 klokker.
Som du kan tippe, så er det en smule for korrekt. Farger med en Stello dac, dog er det for stramt og "flinkt"
Kan du foreslå klokker som har enorm oppløsning, ikke for lyst, men samtidig en TUNG og stram bass. Gjerne balansert.
Arild D
Svakt hellende?
Jo, jeg synes nok bass er over gjennomsnittlig viktig.
Det du beskriver, er noe jeg har leitet etter hele tiden, men problemet er ofte at enorm oppløsning går hånd i hånd med lysere gjengivelse. En stram og basstung hodetelefon med mye detaljer er Fostex TH-900 som jeg opplevde som lys, så der må nok noe EQ til hvis du har sensitive ører.
Det tetteste jeg kom på detaljert gjengivelse med (moderat) tung bass (i ypperste kvalitet) var V200 og LCD-2r1. Pga den tonale balansen, så vil man fort oppfatte at de låter mørkt, selv om detaljene er der. Jeg vil nok ikke kalle bassen
skikkelig tung, iaff ikke uten en anelse EQ, men med kapasiteten i LCD-2 på (var det inntil hele) 16w(?), så skal det ikke være noe problem med en heving for å oppnå tyngre bass. Et tett på alternativ med en noe lysere diskant (ikke til det skrikende) skal være HE-500. Hvis man er ute etter punchy bass i tillegg, så har jeg stadig til gode å finne noe som overgår Denon AH-D7000, den er et slags gyllent kompromiss, men oppløsningen og stramheten ift. LCD-2 er ikke der. LCD-3 er for avslappet i gjengivelsen etter min mening, selv om det er mer detaljer i bassen (og resten av spektrumet). Jeg har EQ'et noen billigere lukkede klokker sånn som Beyerdynamic DT770 og Audio-Technica ATH-M50x til å bli basstunge, og det var flotte opplevelser.
Det er mulig Denon AH-D5000 er på nivå med D7000. De sier 5000 er mer basstunge, men det synes jeg ikke D2000 var, og de solgte jeg, mens jeg beholdt D7k. Hovedsaklig pga bedre diskant i D7k.
Edit:
Inntil 15W(!)
Med 1-4W optimal juce, så kan man fint EQ'e bunnen i dem til å bli skikkelig tung. Dette vil jeg prøve med mitt neste par!