Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hd700 er fantastiske! Men min erfaring er ar de trenger en skikkelig forsterker for å glitre! Jeg har E17 alpen og er enig i at det rocker skikkelig. Men prøv en skikkelig forsterker med litt mer power. Herregud som de spiller! HD800 er hakket vassere men jeg kunne levd lenge på 700 alene. Kvaliteten er sykt bra! Det er ikke hodetelefoner som tar kvelden med mindre du går inn for det. Helt greit med en fiio men du skulle hørt hva dem er i stand til med nok kraft. Det er ekte HIGHend på billigsalg..
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    HD700 er særdeles gode både hva komfor og lydkvalitet angår. Enig med deg Erlendb at jeg kunne klart meg uten HD800 så lenge jeg hadde HD700 (selv om storebror er et par knepp vassere). Har brukt HD700 sammen med Auralic Taurus og det låter selvfølgelig ypperlig men at en liten Fiio sak til under to lapper kom såpass nært kombinert med HD700 imponerte meg. Det er vel omtrentlig en ekstra null i prisforskjell på disse.. Disclaimer: sier ikke at Fiio E12 er like bra som Auralic Taurus :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Taurus sammen med dacen jeg har er ett winning team! Jeg tok en kjapp lyttetest med E17 og HD700. Ja det låter bra nok, men når ikke Taurus til knærne. Kjører hegelHD25 med Nordost white xlr og optisk fra Mac minien. Enig i at Fiio er ett godt kjøp og kvaliteten er super. Men herregud da mann! Taurus roer den litt masete diskanten og gjør HD700 perfekt for min del. Forskjellen er jo gigantisk..At jeg har en brukbar DAC i mellom har jo en del og si. Jeg fant en mini jack/phono i skuffen og kjørte fra HD25 i FIIO. Bedre, men fortsatt kan det jo nesten ikke sammenlignes. Lyttetrøttheten jeg fikk med HD700 i begynnelsen kom fortere enn forventet..Vet ikke helt hva eller hvordan du kan sammenligne en gang,
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Jeg bruker per nu Benchmark DAC1 av gammel type med HD700 og er fornøyd nok med det.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    FiiO har mange fine hodetelefonforsterkere. Jeg har også hatt E12 og var veldig fornøyd med den til Sennheiser 598. I dag bruker jeg den nye E11 Kilimanjaro 2 til AKG K551 og dette er også en god match etter min smak.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Ellers må jeg si at HD-650 spiller forrykende på balansert utgang fra Bryston HPA-1. Har aldri hørt Sennheiser spille så flott. Borte er ulyden som jeg ofte fornemmer fra samtlige Sennheiser jeg har hørt også (treble sintetico).
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ellers må jeg si at HD-650 spiller forrykende på balansert utgang fra Bryston HPA-1. Har aldri hørt Sennheiser spille så flott. Borte er ulyden som jeg ofte fornemmer fra samtlige Sennheiser jeg har hørt også (treble sintetico).
    Takker for meldingen. Lurte litt på om jeg skulle purre deg på en eller annen morsom måte ... :cool:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Ellers må jeg si at HD-650 spiller forrykende på balansert utgang fra Bryston HPA-1. Har aldri hørt Sennheiser spille så flott. Borte er ulyden som jeg ofte fornemmer fra samtlige Sennheiser jeg har hørt også (treble sintetico).
    Takker for meldingen. Lurte litt på om jeg skulle purre deg på en eller annen morsom måte ... :cool:
    Som du ser smiler til og med hodetelefonstativet med alle 3 radene tenner .....
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Taurus sammen med dacen jeg har er ett winning team! Jeg tok en kjapp lyttetest med E17 og HD700. Ja det låter bra nok, men når ikke Taurus til knærne. Kjører hegelHD25 med Nordost white xlr og optisk fra Mac minien. Enig i at Fiio er ett godt kjøp og kvaliteten er super. Men herregud da mann! Taurus roer den litt masete diskanten og gjør HD700 perfekt for min del. Forskjellen er jo gigantisk..At jeg har en brukbar DAC i mellom har jo en del og si. Jeg fant en mini jack/phono i skuffen og kjørte fra HD25 i FIIO. Bedre, men fortsatt kan det jo nesten ikke sammenlignes. Lyttetrøttheten jeg fikk med HD700 i begynnelsen kom fortere enn forventet..Vet ikke helt hva eller hvordan du kan sammenligne en gang,
    Som jeg hintet til i posten før så er Taurus og Fiio to helt forskjellige dyr men at en liten stusselig mobilforsterker klarer å dra så mye morro ut av HD700 er imponerende. Taurusen gjør dette og mye mer. Har ikke hørt E17 men E12 har vel ca 4x effekten dog minus DAC så det blir kanskje litt epler og bananer :)

    @Trondmeg
    Digger hodetelefonstativet ditt! Ble litt inspirert å tok en kikk på ebay, jeg ønsker meg en slik å hvile klokkene på 8)

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skjønner at vi hører på forskjellig musikk :). Men kult var det læll
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Tror HD800 matcher både stil og navn til en T800 hodeskalle :) John Hammond som jeg har på øre nå er jeg ikke like sikker på om er enig..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Da ble det HD-700 og Kef M500 på meg. Har ikke prøvd noen av de enda. Jeg må få tak i balansert kabel til HD-700 for å få maks ut av de med min forsterker. Den greide å fjerne en av mine Sennheiser-innsigelser på HD-650 så får vi se hvordan det går denne gangen. Kef M500 fordi jeg må ha noe som spiller godt når jeg er på farten. Da ser listen slik ut:

    Denon AHD-5000
    Sennheiser HD-650
    Sennheiser HD-51
    AKG K420
    AKG trådløs, husker ikke typen
    Sennheiser HD-700
    Sennheiser Momentum wireless
    Definitive Technology Symphony 1
    KEF M500
    Ultimate Ears (Logitech) UE-900 (for tide rotet vekk, kanskje borte for godt?)

    Har jeg glemt noen nå?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Så balansert har noe å si (hvertfall på dyrere forsterkere som er konstruert for det)..Gratulerer så mye!!
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Takk for det. Det er nok den balanserte forsterkeren jeg foretrekker. Men du verden så lite vitenskapelig argumentasjonen og testmetodene er. Det er foreløbig mye magefølelsen kan man si. For å være entydig bør en del kriterier som volum etc være på plass. Uansett vil forventningsbias slå inn i praksis.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    As good as the HE1K may seem to be, it’s not on the same level as the Stax SR-009. :cool: Godt å lese. Var litt nerves! Stax 009 er ikke vippet av pinnen enda!
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    As good as the HE1K may seem to be, it’s not on the same level as the Stax SR-009. :cool: Godt å lese. Var litt nerves! Stax 009 er ikke vippet av pinnen enda!
    Sitatet du sakset gjelder transparens. Det er et av flere områder, han sammenlikner.
    SR-009 er hans vurdering best på de fleste områder, men hva angår bassen går det den andre veien:

    "The bass area is where the HE1K kicks the 009s in the rear end. The HE1K has more bass presents, bass extension and quantity overall compared to the 009."

    Noe annet er, at han ikke mener at HE1000 er en oppgradering av HE-6. Det er to forskjellige beist:

    "The HE1K is not a replacement for the HE-6. It’s a different headphone all together. Instead of replacing the HE-6 with the HE1K, it may be better to keep both and let them compliment each other. When I want to rock out and hear all the aggression I can, I’ll listen to the HE-6. When I want to listen to Classical music or some smooth Jazz, the HE1K will do the trick. "

    "Impact, attack, punch and leading edge. Child Please. There is nothing like the impact, punch and the amazing leading edges you get with the HE-6. The way the cymbals crash, the way the piano attacks, and the way the bass drum kicks. Easy win for the HE-6"
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hmpf...
    Kanskje det er på tide å prøve Hifiman HE-6. Har faktisk vurdert å selge mine LCD-3F, allerede :p
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skumleste testen på jobb. Hva som overrasket meg litt er at etter all hypen og glorien HE1000 har fått så er de ikke bedre. Altså de fleste hodetelefonene i testen tar HE1000 på noen områder. Jeg forventet egentlig litt mer..Ett nytt best som tok Sr-009 ned fra trona .Fikk litt mindre lyst på dem nå. Og mer lysten på HE-6 ja..Spennende! Venter på reviews av Pioneer master 1..Spendt på hva Tyll vil skrive om dem..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    17.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Man må jo også ta i betraktning av at en slik test/sammenlikning egentlig ikke gir uttrykk for annet et testerens høyst subjektive oppfatning. Det er langt fra sikkert at den er sammenfallende med ditt (eller andres).
    Ikke kjenner vi testerens preferanser mht lydkarakteristikk, hvilke musikk (genre) han foretrekker, hvilket volum han lytter på og ei heller hodestr/fasong (mht komfort).

    Så - ja, jo - noe informativt får man jo ut av det, men å trekke slutninger/konklusjoner blir (i hvertfall for meg) helt feil.

    Et eksempel er den tidligere nevnte sammenlikningen av basskarakteristikken mellom SR-009 og HE1K. Testeren gir uttrykk for at han mener bassen i HE1K er bedre enn SR-009. En annen person ville kunne være av en helt annen oppfatning osv, osv.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    ^ Man må jo også ta i betraktning av at en slik test/sammenlikning egentlig ikke gir uttrykk for annet et testerens høyst subjektive oppfatning. Det er langt fra sikkert at den er sammenfallende med ditt (eller andres).
    Ikke kjenner vi testerens preferanser mht lydkarakteristikk, hvilke musikk (genre) han foretrekker, hvilket volum han lytter på og ei heller hodestr/fasong (mht komfort).

    Så - ja, jo - noe informativt får man jo ut av det, men å trekke slutninger/konklusjoner blir (i hvertfall for meg) helt feil.

    Et eksempel er den tidligere nevnte sammenlikningen av basskarakteristikken mellom SR-009 og HE1K. Testeren gir uttrykk for at han mener bassen i HE1K er bedre enn SR-009. En annen person ville kunne være av en helt annen oppfatning osv, osv.
    Det er opplagt, at dette er en persons opplevelse, ikke målinger. På den andre siden virker hans inntrykk å være ganske så tydlig:
    "The bass area is where the HE1K kicks the 009s in the rear end. The HE1K has more bass presents, bass extension and quantity overall compared to the 009."

    Dette høres ikke ut som bitte-små forskjeller, men ganske så tydelige forskjeller. SR-009 har etter hva jeg har fått med meg litt for lite bass i forhold til resten av spektret - både ifht. målinger og subjektivt (etter Head-Fi's eier "Jude" sin mening) , så dette høres etter min mening ganske sannsynlig ut. HE1000 har en kjempestor membran til glede for dypbassen.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    ^ Man må jo også ta i betraktning av at en slik test/sammenlikning egentlig ikke gir uttrykk for annet et testerens høyst subjektive oppfatning. Det er langt fra sikkert at den er sammenfallende med ditt (eller andres).
    Ikke kjenner vi testerens preferanser mht lydkarakteristikk, hvilke musikk (genre) han foretrekker, hvilket volum han lytter på og ei heller hodestr/fasong (mht komfort).

    Så - ja, jo - noe informativt får man jo ut av det, men å trekke slutninger/konklusjoner blir (i hvertfall for meg) helt feil.

    Et eksempel er den tidligere nevnte sammenlikningen av basskarakteristikken mellom SR-009 og HE1K. Testeren gir uttrykk for at han mener bassen i HE1K er bedre enn SR-009. En annen person ville kunne være av en helt annen oppfatning osv, osv.
    Det er opplagt, at dette er en persons opplevelse, ikke målinger. På den andre siden virker hans inntrykk å være ganske så tydlig:
    "The bass area is where the HE1K kicks the 009s in the rear end. The HE1K has more bass presents, bass extension and quantity overall compared to the 009."

    Dette høres ikke ut som bitte-små forskjeller, men ganske så tydelige forskjeller. SR-009 har etter hva jeg har fått med meg litt for lite bass i forhold til resten av spektret - både ifht. målinger og subjektivt (etter Head-Fi's eier "Jude" sin mening) , så dette høres etter min mening ganske sannsynlig ut. HE1000 har en kjempestor membran til glede for dypbassen.
    Og så er 009 bedre på alt annet. Jude har sagt at noen vil finne sr-009 litt lys samtdig som han kaller dem verdens beste hodetelefoner uansett pris. Og på intervju har ikke det forandret seg. Tyll nevner ikke dette med bassen, trass sin noenlunde mørke preferanse. Ikke vits å nevne at de leder an på wall of fame med samme headliner. Hva Tyll skriver:

    Bass Texture - Other than being a little less hefty than I'd like (just a little), the extension was very, very good, and the texture was simply breathtaking. Felt like I heard the spit on the lips of the tuba player. Spectacularly clear.
    Bass Slam - Holy moly! These hit amazingly hard. Yes, the lowest two octaves are a bit shelved down, but my goodness they rock!

    Da jeg ikke har hodetelefoner som kan kalles bass heavy har jeg ikke noe å sammenligne med, men 009 knuser det andre jeg har i bunn. At min preferanse er oppløste hodetelefoner noen kan kalle anemiske er det jo liten tvil om. Elsker for eksempel HD800/700 osv..
    Hva han skriver om de andre hodetelefonene jeg har hørt, virker på meg som om han vet hva han snakker om. Og tok derfor testen temmelig seriøst.
    Spennende å lese hva fulle tester fra tyll og Steve kommer frem til. Ikke minst Tyll sine målinger.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Preferanse er helt sikkert viktig, når man velger blant det beste, som finnes. Jeg er en av de som synes HD800 høres tynne ut (og for så vidt også HE-6 uten filt på innergrillen), så vi har helt sikkert ulik smak.

    For meg er oppløsning den nest-viktigste parameter etter tonal balanse. Det er på denne parameter (balanse mellom bass, mellomtone og diskant) jeg mener det er lite å velge imellom, selv når det kommer til (fullstørrelse) hodetelefoner i den kostbare ende - dessverre. Enten er de noe for lyse eller noe for mørke eller så har de hængekøyekurve. Tonal balanse og høy troverdighet (high fidelity) henger nøye sammen, spør du meg. Den beste kombinasjon av oppløsning og tonal balanse jeg har hørt er - ikke overraskende - den modifiserte HE-6. Andre foretrekker / vektlegger andre parametre.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.028
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg får ut av prepromans omtale er at HE1000 er en utmerket hodetelfon i den absolutte verdenstoppen, men ingen opplagt 009-killer. Ang. bassen på 009 (og andre) vil sikkert variere litt med forsterkeren, men det virker jo som bassen alltid har vært elektrostatenes svakhet - relativt sett.
    Det er jo uansett fantastisk at vi får mer å velge mellom i toppskiktet også :rolleyes:

    Det er ellers interessant å se at HE-6 henger med. Den er en skikkelig gromhodefon :)

    Så også at det komer en ny HE400 snart - HE400S

    T.H.E Show Newport 2015 Showstopper: HiFiMAN HE-400S Low-Cost Planar Magnetic Headphone | InnerFidelity
    https://www.youtube.com/watch?v=ME5N99I77Vs
    HiFiMAN debut $299 HE-400S planar magnetics at T.H.E. Show Newport 2015 | DAR
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt ardilla! Finfint å ha mer der opp i toppen. Jeg tror forventningene mine var vel høye..Men dette er jo kun en test av mange som kommer fremover.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.028
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt ardilla! Finfint å ha mer der opp i toppen. Jeg tror forventningene mine var vel høye..Men dette er jo kun en test av mange som kommer fremover.
    Jeg opplevde vel at HE1000 sitter akkurat der jeg forventet at den skulle - oppløsning i nærheten av topp-elektrostater men med ortho-bass. Virker som den er godt tunet mtp brightness. Den blir nok en het sak i lang tid.


    Har du forresten en BHSE på vei, erlendb?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Den skattesmellen ble min bane for øyeblikket gitt. Skal bruke litt feriepenger på noe strømfilter og kabling, muligens den pioneer-ampen. Bare fordi den var så billig og funksjonell. Jeg hadde bestemt meg og var klar, men det ville ikke bli forsvarlig akkurat nå. Tro meg, den kommer. Men det vil ta lenger tid enn beregnet. Det er jo en del cash vi snakker om.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Nei, men jeg har vurdert den for å si det sånn...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som om man får mye for pengene der ja!. Den har jo så og si alt..eneste som uroer meg er effekten. Lurer på om jeg skal ta med meg ett par T1 og se hva som skjer. De har den på Soundgarden! SE Master - 1 fra pioneer koster jo voksne 20k og det skal bli gøy å lese reviews. For pokker heller, AIR studios har jo hatt det meste som kan krype å gå av artister. Ikke at det betyr så mye at AIR har sertifisert dem sånn sett. Men om du ser hva dem har liggende av utstyr så godtar de ikke noe kompromiss Det der er helt sikkert noe skikkelige greier. Og ved alt så er hellig så lekre dem ser ut: Pioneer SE-MASTER1 High-End hodetelefon
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn