Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Changstar-gutta er blitt Super Best Audio Friends. Så koselig, så. :) Anbefalingslista er den samme, og sikkert nyttig for mange: Super Best Audio Friends Leaderboard | Super Best Audio Friends
    Se de har listet Stax SR-009 under planar headphones, stemmer dette da, er elektrostatisk det samme som planar? vel prinsippet er vel muligens likt, ser også at planar blir kalt orthodynamisk, det er vel mere rett, ok vet dette er flisespikkeri, men sånn lell da..! ;)
    Ja, elektrostater er planar'er, og ortodynamiske er planar magnetiske...
    Forskjellen mellom planar magnetiske enheter og elektrostater er hvordan magnetiseringen foregår, hvis jeg har forstått rett. Førstnevnte fungerer med kraftige magneter, mens sistnevnte bruker strøm til å danne magnetfeltet. (Beklager hvis du visste dette.)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Changstar-gutta er blitt Super Best Audio Friends. Så koselig, så. :) Anbefalingslista er den samme, og sikkert nyttig for mange: Super Best Audio Friends Leaderboard | Super Best Audio Friends
    Se de har listet Stax SR-009 under planar headphones, stemmer dette da, er elektrostatisk det samme som planar? vel prinsippet er vel muligens likt, ser også at planar blir kalt orthodynamisk, det er vel mere rett, ok vet dette er flisespikkeri, men sånn lell da..! ;)
    Ja, elektrostater er planar'er, og ortodynamiske er planar magnetiske...
    Forskjellen mellom planar magnetiske enheter og elektrostater er hvordan magnetiseringen foregår, hvis jeg har forstått rett. Førstnevnte fungerer med kraftige magneter, mens sistnevnte bruker strøm til å danne magnetfeltet. (Beklager hvis du visste dette.)
    Takker for input, ikke noe å beklage LarsHP, jeg visste dette, men mulig jeg vrir ordet planar inn imot orthodynamisk, men som jeg nevnte er dette litt flisespikkeri fra min side, skal heller sette på noe musikk..! ;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Changstar-gutta er blitt Super Best Audio Friends. Så koselig, så. :) Anbefalingslista er den samme, og sikkert nyttig for mange: Super Best Audio Friends Leaderboard | Super Best Audio Friends
    Se de har listet Stax SR-009 under planar headphones, stemmer dette da, er elektrostatisk det samme som planar? vel prinsippet er vel muligens likt, ser også at planar blir kalt orthodynamisk, det er vel mere rett, ok vet dette er flisespikkeri, men sånn lell da..! ;)
    Det er jo ikke det samme. Planar-magnetiske/orthoer har metallledere på membranet for å skape ladning til magnetfeltet som sammen med fastmonterte magneter driver membranet, på elektrostater er det selve membranet som er ladet, ikke metall-tracinga, og det er ingen magneter bare elektriske magnetfelt som LarsHP skriver. Det er ulike teknologier selv om det ligner. Planarene ligner også dynamiske, de bruker begge magneter i motsetning til elektrostater, som trenger egne forsterkere fordi spenningene som kreves for å sette opp magnetfeltet uten magneter er mye høyere. Jeg lar andre utbrodere da det er skrevet metervis før:

    Headphones tech: Dynamic vs planar magnetic vs electrostatic
    Dynamic vs Orthodynamic vs Electrostatic – Which is which? | Headfonics
    How Planar Magnetic Headphones Work | InnerFidelity
    Electrostatic Headphones: How They Work, and Why They Sound Better
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sennheiser HD800S!
    "Sennheiser let me borrow a pre-production HD800S for a couple of nights in my hotel room (along with a black Sennheiser HDVD800 DAC/amp), and the sense of fullness was improved, and the treble is at least as detailed as the HD800, but with undoubtedly more refinement and smoothness. In my opinion, this is a clear improvement.
    Axel Grell confirmed that the tuning has been changed (versus the HD 800). When I asked Axel Grell to describe the changes, he said: "The HD800S is an improved version of the HD800. It has an acoustical absorber like the IE 800, and as a result the frequency response that is more extended, but smoother--fewer peaks. Also, the low-bass is also more extended--not necessarily more bass, but deeper extension."

     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Den der er meget interessant for meg. Den originale ser bedre ut synes jeg, uten at det er viktig.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Spennende med HD800S. Kanskje den vil falle bedre i smak enn HD800 (hos meg).

    Og så vil jeg kort si at det jeg mente mht. elektrostatiske: De er også planar'er i den forstand at det som gir lyd fra seg også en en tynn membran, som er helt flat = plan, samt at den likeledes påvirkes over hele flaten.

    Dynamiske enheter er punktkilder, mens planar magnetiske og elektrostatiske er linjekilder (flatekilder). Det er en grunnleggende forskjell i akustisk funksjon.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke primært tiltenkt den oppgaven, men da flere vintage forsterkere har temmelig dugende htlf-utganger, hadde jeg en anelse om at så også kunne være tilfelle med denne:

    1.jpg

    Luxman L-30

    Joda, så definitivt go´lyd å spore her:).
    Har foreløpig ikke funnet noe info/data (ved lett googling) om krets-konstruksjonen eller impedansen til htlf-utgangen, men flott lydgjengivelse er det ihvertfall med Edition 8.
    Må få koblet opp og testet med HD650 også etterhvert, for å se hvordan den responderer mot de.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    HD800S
    900x900px-LL-d4298e69_image.jpeg


    HD800
    900x900px-LL-848c21de_DSCF9138_1.jpeg


    Merk den lille ringen i senter av driveren på HD800S.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Bare å begynne å spare penger til HD800S. Når kommer de på markedet?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Produksjon pågår så jeg vil tippe at det kan være mulig å få seg et par før vi tipper over i 2016. Prisen er forventet å ligge et par hundre dollar over HD800 så snakker vel sikkert rundt 15000kr skal jeg gjette.

    For de som ønsker det lille ekstra, HD800G ;)

    28-10-2015 07-18-50.jpg
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    ...
    Må få koblet opp og testet med HD650 også etterhvert, for å se hvordan den responderer mot de.
    Bør gå veldig bra. Med sin forholdsvis høye impedans er HD650 er lite kritisk til utgangsimpedans på forsterker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, men de krever litt krefter i form av spenning for å slippe seg helt løs. Finner ut av det ved å prøve, men ble litt opptatt med annet da disse kom i hus i ettermiddag;):

    1.jpg
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer, det er alltid morro med nytt leketøy. Er det pm 1 eller 2?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har du fått noe inntrykk av de, eller er det for tidlig? Sjøl har jeg hørt PM 2 på en meget kort lytte seanse på OHC for noen uker siden.
    De satt godt på hodet og var ikke "Audeze tunge".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Mnja, mnjo - for tidlig til å konludere er det, men et kort førsteinntrykk har jeg dannet meg etter å ha spilt på de i ca 1 time i går kveld.

    Selvfølgelig vil det være et forbehold om at de kan endre seg noe/gå seg til etter x-antall timers "innspilling". Hvor mye dette vill kunne påvirke har jeg ingen formening om.

    Komfort derimot kan jeg konkludere med allerede nå, og den er utmerket. Putene (skinn) og hodebåndet er myke og behaglige. Klokkebevegligheten er meget god, så de slutter godt rundt ørene. De klart mest komfortable jeg har i porteføljen. Hva jeg synes om komfort`n til Audezè har jeg tidligere skrevet om. Både størrelse og vekt ekskluderte de som potensielt alternativ for min del etter jeg prøvde de rett etter Audio Norge fikk inn LCD-2 første gang. Ikke er jeg like imponert over den tonale balansen i de heller. Men - det er jo iht mine preferanser.

    Det korte lytteinntrykket: Jo, de er slik jeg i grove trekk husket de fra tidligere lytteseanser, og umiddelbart falt for. Jeg tok noen "syretester" på utvalgte musikkspor jeg kjenner godt og forsøkte å analysere inntrykket i grov inndeling av bass/mellomtone/diskant. Her måtte jeg hele tiden holde fokus på dette, for jeg ble hele tiden dratt inn i å lytte til det helhetlige lydbildet. Og dèt er et godt tegn, slik jeg er vant med fra SR-007. Mao - PM-1 presenterer på god vei et "sømløst" lydbilde det det ikke er noe som stikker ut, eller tar fokus.

    Tonalt ligger de på sommersiden av (min definisjon av) nøytralt, og jeg vil tippe at noen vil finne de for lite pågående. Men, de er engasjerende og kan tidvis frembringe antydning til forsiktig tå-vifting. Soundstage er slik jeg foretrekker. Ikke for stort (Telenor Arena) - ikke for trangt (Intim jazzclub).

    For å gå dypere og mer detaljert inn i det må det mer lyttetid til.

    PM-2 har jeg ikke lyttet til i mer enn 2 min, så jeg har ingen grunnlag for å uttale meg om forskjellene. Det finnes vel en del meninger på ulike forum om det, men jeg registrerer at en del er basert på sammenlikning med 1 gen. puter på PM-1, og ikke de som leveres i dag. Det er noen små forskjeller i konstruksjon og materialvalg mellom de, selvom driveren er den samme. På OHC ble det da jeg hentet mine i går hevdet at det er en del forskjeller mellom de PM-1 og PM-2 de har i demo. Hva - og evt hvor stor forskjell aner jeg ikke.

    Men - om pris er en avgjørende faktor, så vil nok PM-2 gi mer lydkvalitet pr. krone. Det er ikke til å stikke under en stol at man betaler en del for (unødvendig) overdådig emballering og innpakning av PM-1. Minner mye om slik eksklusive ur leveres. Lekker eske, eksklusiv trekasse innv. trukket m/Alcantara, kabel i fløyelspose, eksta velourputer osv i tillegg til den reisevesken som PM-2 leveres i, er nødvendigvis noe man betaler ekstra for, uten at det har noen innvirkning på lyden.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Supra-Nitro-008_2_Black_Plugs_With_Mic-1200.jpg


    Kjøpte meg et par Supra Nitro In-Ear på 20% kampanjen CDON hadde her om dagen. Fyttikatta for noen basstroll! Litt for tilbakelent mellomtone til min smak men jammen kan disse små trolla spille bass. Liker man EDM og ekstra ompf i bunnen er disse en sikker vinner. Håper mellomtone kommer litt mer etterhvert, evt mulig noen av de andre proppene kan hjelpe på. Også overraskende bra støyisolering og svært god komfor.

    En lur sak de har gjort på fjernkontrollen er å implementere en liten bryter som lar deg switche mellom ios eller android, genialt. Ofte må må kjøpe enten eller.

    Er du ute etter ufarget og nøytral lyd er disse derimot uaktuelle. Har aldri hørt om merket før men ble positivt overrasket :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.247
    Torget vurderinger
    12
    Da er SE Master 1 hentet hos Soundgarden. Ventetiden er allerede en saga blott.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da er SE Master 1 hentet hos Soundgarden. Ventetiden er allerede en saga blott.
    Gratulerer med vel overstått ventetid. Da er det vår tur til å vente - på dine inntrykk etterhvert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Selvom HD650 (late) er en fordømt bra htlf (det vil jeg stå ved til Dovre faller), så spørs det nok om de allikevel nå er i ferd med å ryke ut av porteføljen. Etter å ha brukt ytterligere noen timer i går med PM-1 og HD650 klarer jeg ikke helt å lengre se for meg settinger der HD650 vil bli tildelt nevneverdig hodetid.

    1.jpg


    Mulig jeg vil angre på et evt. salg, men generelt er jeg ikke er helt tilhenger av å bare "ha" - det må også tidvis brukes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har prøvd Prima Luna til hodetelefoner?
    Nope. Men, lyttet til og "testet" Prima Luna som ordinær forsterker for noe år tilbake, og det var ingen höydare akkurat - synes jeg da.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    ^ Mnja, mnjo - for tidlig til å konludere er det, men et kort førsteinntrykk har jeg dannet meg etter å ha spilt på de i ca 1 time i går kveld.

    Selvfølgelig vil det være et forbehold om at de kan endre seg noe/gå seg til etter x-antall timers "innspilling". Hvor mye dette vill kunne påvirke har jeg ingen formening om.

    Komfort derimot kan jeg konkludere med allerede nå, og den er utmerket. Putene (skinn) og hodebåndet er myke og behaglige. Klokkebevegligheten er meget god, så de slutter godt rundt ørene. De klart mest komfortable jeg har i porteføljen. Hva jeg synes om komfort`n til Audezè har jeg tidligere skrevet om. Både størrelse og vekt ekskluderte de som potensielt alternativ for min del etter jeg prøvde de rett etter Audio Norge fikk inn LCD-2 første gang. Ikke er jeg like imponert over den tonale balansen i de heller. Men - det er jo iht mine preferanser.

    Det korte lytteinntrykket: Jo, de er slik jeg i grove trekk husket de fra tidligere lytteseanser, og umiddelbart falt for. Jeg tok noen "syretester" på utvalgte musikkspor jeg kjenner godt og forsøkte å analysere inntrykket i grov inndeling av bass/mellomtone/diskant. Her måtte jeg hele tiden holde fokus på dette, for jeg ble hele tiden dratt inn i å lytte til det helhetlige lydbildet. Og dèt er et godt tegn, slik jeg er vant med fra SR-007. Mao - PM-1 presenterer på god vei et "sømløst" lydbilde det det ikke er noe som stikker ut, eller tar fokus.

    Tonalt ligger de på sommersiden av (min definisjon av) nøytralt, og jeg vil tippe at noen vil finne de for lite pågående. Men, de er engasjerende og kan tidvis frembringe antydning til forsiktig tå-vifting. Soundstage er slik jeg foretrekker. Ikke for stort (Telenor Arena) - ikke for trangt (Intim jazzclub).

    For å gå dypere og mer detaljert inn i det må det mer lyttetid til.

    PM-2 har jeg ikke lyttet til i mer enn 2 min, så jeg har ingen grunnlag for å uttale meg om forskjellene. Det finnes vel en del meninger på ulike forum om det, men jeg registrerer at en del er basert på sammenlikning med 1 gen. puter på PM-1, og ikke de som leveres i dag. Det er noen små forskjeller i konstruksjon og materialvalg mellom de, selvom driveren er den samme. På OHC ble det da jeg hentet mine i går hevdet at det er en del forskjeller mellom de PM-1 og PM-2 de har i demo. Hva - og evt hvor stor forskjell aner jeg ikke.

    Men - om pris er en avgjørende faktor, så vil nok PM-2 gi mer lydkvalitet pr. krone. Det er ikke til å stikke under en stol at man betaler en del for (unødvendig) overdådig emballering og innpakning av PM-1. Minner mye om slik eksklusive ur leveres. Lekker eske, eksklusiv trekasse innv. trukket m/Alcantara, kabel i fløyelspose, eksta velourputer osv i tillegg til den reisevesken som PM-2 leveres i, er nødvendigvis noe man betaler ekstra for, uten at det har noen innvirkning på lyden.
    Takk for meget utfyllende info:).
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    10
    Selvom HD650 (late) er en fordømt bra htlf (det vil jeg stå ved til Dovre faller), så spørs det nok om de allikevel nå er i ferd med å ryke ut av porteføljen. Etter å ha brukt ytterligere noen timer i går med PM-1 og HD650 klarer jeg ikke helt å lengre se for meg settinger der HD650 vil bli tildelt nevneverdig hodetid.

    Vis vedlegget 345990

    Mulig jeg vil angre på et evt. salg, men generelt er jeg ikke er helt tilhenger av å bare "ha" - det må også tidvis brukes.
    Jeg skulle gjerne likt å vite når seneste versjon (late) av HD650 kom på markedet, hvis noen kan gi info om dette. Er det kanskje snakk om et årstall eller fra et serienummer? Mine HD650 er rundt to år.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.823
    Antall liker
    18.209
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nei, noe konkret serienr. mht skifte kom aldri Sennheiser ut med. Ingen andre opplysninger om at de hadde endret heller, for den saks skyld. Men det var ca 2007, og det er lett å identifisere om man har den gamle eller nye versjonen.

    1.jpg


    Bildet her viser mine, som er av "late" versjon. Dempematerialet er som du ser hvitt/sølv grå. På den tidlige versjonen var dette sort/mørkt grått. Visstnok silke.
    Da mener jeg ikke det hvite som ligger i "indre" ringen, men utenfor. Se forøvrig mer info i den egne tråden om HD580, HD600 og HD650 her på HFS. Der er det noe mer presisert på de første sidene.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    1.156
    Torget vurderinger
    10
    ^ Nei, noe konkret serienr. mht skifte kom aldri Sennheiser ut med. Ingen andre opplysninger om at de hadde endret heller, for den saks skyld. Men det var ca 2007, og det er lett å identifisere om man har den gamle eller nye versjonen.

    Vis vedlegget 346027

    Bildet her viser mine, som er av "late" versjon. Dempematerialet er som du ser hvitt/sølv grå. På den tidlige versjonen var dette sort/mørkt grått. Visstnok silke.
    Da mener jeg ikke det hvite som ligger i "indre" ringen, men utenfor. Se forøvrig mer info i den egne tråden om HD580, HD600 og HD650 her på HFS. Der er det noe mer presisert på de første sidene.
    Takker. Da er mine siste versjon, og det er kanskje bra, selv om jeg mener å ha lest et sted her inne at noen foretrekker de forrige.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Jeg skjønner ikke helt prissettingen i annonsene på torget her på HFS. Noen begynner lavt og skrur prisene opp etter hvert og andre justerer ned etter hvert som de blir liggende, noe jeg finner mer normalt i grunn. Er det noen form for bud her som jeg ikke ser ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn