Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg klarer ikke å takle Tidal pga diverse saker folk har sagt. Som feks at egentlig har Tidal bare "boosta" musikken litt.
    Derfor man opplever Tidal som mer dynamisk.
    Jeg (m/flere) opplever Tidal som udynamisk med mudderlyd i forhold til Redbook, men det er stor forskjell på sporene selv om Roon sier 44.1/16 FLAC om det meste.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ja, men iforhold til Spotify så framstår Tidal ganske dynamisk. Mer trøkk!
     
    S

    svk

    Gjest
    Jeg klarer ikke å takle Tidal pga diverse saker folk har sagt. Som feks at egentlig har Tidal bare "boosta" musikken litt.
    Derfor man opplever Tidal som mer dynamisk.
    Jeg (m/flere) opplever Tidal som udynamisk med mudderlyd i forhold til Redbook, men det er stor forskjell på sporene selv om Roon sier 44.1/16 FLAC om det meste.
    Synes tidal er ok. Men sliter veldig med tekniske problemer.
    Offline innhold lar seg ikke spille av, lyden forsvinner, feil på innholdet...
    Hva bruker de som ikke er fornøyd med tidal? Qubus eller deezer? Cd?
    Hires flac? Sitter selv å lurer på hva jeg skal gå for
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    (Nå er jo dette litt off topic, men jeg følger bare på...:)
    ----
    Når man leser mange innlegg her virker det som mange har problemer med tidal og spotify, teknisk og mhp lydkvalitet. Det er jo merkelig, at det ikke funker bedre. Jeg har ikke abonnert på disse streaming tjenester på en stund. Men hadde spotify og så wimp tilsammen ca 3 år. Hadde ingen slags problemer annet enn at wimp musikk utvalg var alt for dårlig. De soste par år har jeg klart meg helt uten, fordi det ble for dyrt. Skal jeg først ha denne tjenesten skal jeg streame online når jeg vil, også via mobilnett i bil osv. Men for å bruke det slik at det blir full nytte av det for meg, da blir det rett og slett for dyrt totalt sett, når nødvendig mobildata bruk regnes med. Jeg kuttet derfor og bruker nå kun eget medbrakt arkiv ca 20.000 sanger/track. Enten 320kbps/ AAC, eller ALAC på nettbrett (512GB). Har da også kjøpt en del hi-res 24/96-24/352,8kHz. Mhp streaming fra nett blir det da bare nettradio, når jeg er på wifi. Uten internett så tyr jeg til DAB adapter og hodetelefon. Det blir et kompromiss mhp lydkvalitet selvfølgelig, men kan nyte musikk via DAB også, merkelig nok. Men den dagen mobildata er nesten gratis, under 100kr/mnd for 10GB, først da blir det mer streaming hos meg.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Har ikke kjøpt musikk på veldig lenge. Vurderer å kjøpe flac el lignendes. Så lagrer jeg backup på mobil/ minnekort + i onedrive.
    Så er jeg sikker på at det ikke forsvinner på sikt, noe deler av cd samlinga mi har gjort.
    Tidal fungerer ikke hos meg,.spotify virker bra. Bruker spotify nå. Men da til bil og bakgrunnsmusikk via woburn'n
    Så får jeg heller kjøpe det som skal brukes til lytting.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    (Nå er jo dette litt off topic, men jeg følger bare på...:)
    ----
    Når man leser mange innlegg her virker det som mange har problemer med tidal og spotify, teknisk og mhp lydkvalitet. Det er jo merkelig, at det ikke funker bedre. Jeg har ikke abonnert på disse streaming tjenester på en stund. Men hadde spotify og så wimp tilsammen ca 3 år. Hadde ingen slags problemer annet enn at wimp musikk utvalg var alt for dårlig. De soste par år har jeg klart meg helt uten, fordi det ble for dyrt. Skal jeg først ha denne tjenesten skal jeg streame online når jeg vil, også via mobilnett i bil osv. Men for å bruke det slik at det blir full nytte av det for meg, da blir det rett og slett for dyrt totalt sett, når nødvendig mobildata bruk regnes med. Jeg kuttet derfor og bruker nå kun eget medbrakt arkiv ca 20.000 sanger/track. Enten 320kbps/ AAC, eller ALAC på nettbrett (512GB). Har da også kjøpt en del hi-res 24/96-24/352,8kHz. Mhp streaming fra nett blir det da bare nettradio, når jeg er på wifi. Uten internett så tyr jeg til DAB adapter og hodetelefon. Det blir et kompromiss mhp lydkvalitet selvfølgelig, men kan nyte musikk via DAB også, merkelig nok. Men den dagen mobildata er nesten gratis, under 100kr/mnd for 10GB, først da blir det mer streaming hos meg.
    Kunne ikke vært mer enig!

    Har ikke fullt så mange låter som deg, ca 3500, på et 128GB minnekort.
    Byttet nettopp mobil fra Sony til Moto Z Play og det var jo helt uproblematisk så lenge kortet defineres som ekstern lagring.

    Musikkavspiller er litt "bob-bob" på Moto; de bruker Google PlayMusikk som standard. Sony sin egen (walkman) er veldig bra.
    Så jeg var ganske kjapp til å finne alternativ og har testet litt mellom Poweramp og Neutron, begge betalte versjoner. Sistnevnte er veldig avansert.
    I det store og hele bruker jeg nå Poweramp.

    Og på ørene er det et par Denon GC20. Litt basstunge så her må equalizer i Poweramp til pers.
    Har testet et par Sony MDR1000 og det er en litt annen verden - mulig det blir et par slike i sommergave til meg selv.
     
    Sist redigert:

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    På android bruker jeg onkyo hf player på hi-res, og Rocket Player på alt annet. Synes rocket player har veldig fin funksjonalitet, design, med visning album, EQ osv.

    Som du sikkert vet, no problem med 200GB micro SD. Har du mobil som sies ikke støtte det, så gjør den det likevel bare du har minnekort formatert i FAT32
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På android bruker jeg onkyo hf player på hi-res, og Rocket Player på alt annet. Synes rocket player har veldig fin funksjonalitet, design, med visning album, EQ osv.

    Som du sikkert vet, no problem med 200GB micro SD. Har du mobil som sies ikke støtte det, så gjør den det likevel bare du har minnekort formatert i FAT32
    Ja, vet. Og Moto'n tar uten problemer opp til 256GB microSD, men i teorien opp til 2TB minnekort, faktisk.

    Takk for tips om avspillere.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Som en stasjonær løsning bruker jeg Lenovo Yoga Tab 2 nettbrett, med 512GB SD kort (som "ryggsekk" på bakpanelet. Adapter fra microSD/SD)
     
    S

    svk

    Gjest
    Finnes det noen som ligner på itunes, bare med cd-kvalitet? Lenge siden jeg har brukt itunes! Er itunes fortsatt aac256?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen som ligner på itunes, bare med cd-kvalitet? Lenge siden jeg har brukt itunes! Er itunes fortsatt aac256?
    Apple music er vel samme som du laster fra iTunes mhp oppløsning, 256aac. For min del vil det være godt nok, da jeg oftest vil streame med bluetooth fra iPhone og da kan det uansett ikke overføres mer enn ca 250kbps. Det jeg har lastet fra iTunes 256aac synes jeg låter bra, kan ikke skille det fra CD eller det jeg selv har rippet til Apple Lossless (alac).
     
    S

    svk

    Gjest
    Hvor bra er egentlig 256 aac i disse hires tider? Finnes det noen fornuftige tester ute på nett?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hvor bra er egentlig 256 aac i disse hires tider? Finnes det noen fornuftige tester ute på nett?
    Ingen som hører forskjell, hvis de har vanlige menneskeører. Det sies Steve Jobs utlovte ganske stor slump dollar til den som klarte skille vanlig CD fra iTunes lydfil i 256 AAC. Og ingen har bestått ved blindtest, dvs ingen har dokumentert de hører forskjell.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    36
    Finnes det noen som ligner på itunes, bare med cd-kvalitet? Lenge siden jeg har brukt itunes! Er itunes fortsatt aac256?
    Denne tror jeg er bra. Anbefalt av CNET. hdtracks.com.
    Har registrert meg der, men ennå ikke kjøpt noe.
    Kan du laste ned mer enn 1 gang?
    170kr for et album. Det er det som er fint med itunes, enn kan laste ned i evigheten. Kjøpt er kjøpt
    På HDtracks var det slik at man kan laste ned flere ganger i et par måneder. Etter det er du prisgitt din egen backup.

    Jeg har ikke kjøpt noe der siden i fjor en gang, så det kan godt være dette er endret nå.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen som ligner på itunes, bare med cd-kvalitet? Lenge siden jeg har brukt itunes! Er itunes fortsatt aac256?
    Denne tror jeg er bra. Anbefalt av CNET. hdtracks.com.
    Har registrert meg der, men ennå ikke kjøpt noe.
    Kan du laste ned mer enn 1 gang?
    170kr for et album. Det er det som er fint med itunes, enn kan laste ned i evigheten. Kjøpt er kjøpt
    Slik er nok også HDtracks. Det er i alle fall slik på Qobuz og KKV, så da regner jeg med at det er industristandard.
     
    S

    svk

    Gjest
    Da er det jo bare å kjøre på

    Edit:
    FEIL

    11. I lost my music! Can I re-download it?
    Unfortunately HDtracks' policy does not allow for multiple downloads of the same order after 90 days. This is why we ask that our customers back up their files.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    (Nå er jo dette litt off topic, men jeg følger bare på...:)
    ----
    Når man leser mange innlegg her virker det som mange har problemer med tidal og spotify, teknisk og mhp lydkvalitet. Det er jo merkelig, at det ikke funker bedre. Jeg har ikke abonnert på disse streaming tjenester på en stund. Men hadde spotify og så wimp tilsammen ca 3 år. Hadde ingen slags problemer annet enn at wimp musikk utvalg var alt for dårlig. De soste par år har jeg klart meg helt uten, fordi det ble for dyrt. Skal jeg først ha denne tjenesten skal jeg streame online når jeg vil, også via mobilnett i bil osv. Men for å bruke det slik at det blir full nytte av det for meg, da blir det rett og slett for dyrt totalt sett, når nødvendig mobildata bruk regnes med. Jeg kuttet derfor og bruker nå kun eget medbrakt arkiv ca 20.000 sanger/track. Enten 320kbps/ AAC, eller ALAC på nettbrett (512GB). Har da også kjøpt en del hi-res 24/96-24/352,8kHz. Mhp streaming fra nett blir det da bare nettradio, når jeg er på wifi. Uten internett så tyr jeg til DAB adapter og hodetelefon. Det blir et kompromiss mhp lydkvalitet selvfølgelig, men kan nyte musikk via DAB også, merkelig nok. Men den dagen mobildata er nesten gratis, under 100kr/mnd for 10GB, først da blir det mer streaming hos meg.
    Telia tilbyr ubegrenset musikkstrømming - hegnar.no
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting er gratis, og her har man allerede betalt for databruk i abonnement. Min 6GB, kr 399 pr mnd. Så dette vil koste meg 300kr mer pr mnd enn dagens mobilbudsjett jeg har. Dvs det vil koste meg ca kr 3600 mer pr år enn det jeg har idag. 3600kr pr pluss da ca 1200kr for spotify premium, dvs merkostnad 4800 kr/år. Eller da totalkostnad ca kr 6000 pr år. Mitt mobilbudsjett er maks kr 1200 pr år, kr 100/mnd. Måtte nylig redusere fra 200kr/mnd til maks 100/mnd, slik er det å være fattig!

    PS: min mobilregning idag, inkl 1GB data er på kr 75-90 pr mnd. Uten kostnad har jeg også 3 SIM-kort på abonnementet. Vil nødig miste den fordelen med 3 simkort!
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    Da blir det for dyrt, om det bare gjelder dyrere abn.
    For min del så virker offline veldig bra
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det for dyrt, om det bare gjelder dyrere abn.
    For min del så virker offline veldig bra
    Jeg brukte offline noe på wimp/spotify. Men opplevde problem med det pga man må ha ledig plass, og det blir jo da begrenset hva man har offline, kan jo ikke søke opp helt fritt som er en del av poenget med nettstreaming. Et ennå større problem for meg er at jeg bruker 3 ulike enheter på mobil streaming. Bruker jo spotify gratisversjon litt, men den har jo klare begrensninger. Men det funker i alle fall, uavhengig om jeg bruker spotify på min iPhone eller en android, så er jeg uansett pålogget og alt jeg har lagret er der. Dvs spiller ingen rolle vilke enhet jeg bruker og det er viktig, med offline blir jo det problem.
     
    Sist redigert:

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Tilbake til hodetelefoner? Nok av tråder om streaming, ripping, kvalitet m.m. :)
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til hodetelefoner? Nok av tråder om streaming, ripping, kvalitet m.m. :)
    Ja, skulle gjerne si meg enig, men da burde du ikke selv bidra slik du gjør i innlegg foran (innlegg 11076).
    Det er vel slik at mange oppfatter "den store hodetelefontråden" å kunne omfatte omtrent "hva som helst" mhp hodetelefoner og alt annet i lydkjeden...
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake til hodetelefoner? Nok av tråder om streaming, ripping, kvalitet m.m. :)
    Ja, skulle gjerne si meg enig, men da burde du ikke selv bidra slik du gjør i innlegg foran (innlegg 11076).
    Det er vel slik at mange oppfatter "den store hodetelefontråden" å kunne omfatte omtrent "hva som helst" mhp hodetelefoner og alt annet i lydkjeden...
    åssen abn.du har på data/tlf har jo ingen ting med hodetelefoner å gjøre.vist du går til data,så får du hjelp..
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til hodetelefoner? Nok av tråder om streaming, ripping, kvalitet m.m. :)
    Ja, skulle gjerne si meg enig, men da burde du ikke selv bidra slik du gjør i innlegg foran (innlegg 11076).
    Det er vel slik at mange oppfatter "den store hodetelefontråden" å kunne omfatte omtrent "hva som helst" mhp hodetelefoner og alt annet i lydkjeden...
    åssen abn.du har på data/tlf har jo ingen ting med hodetelefoner å gjøre.vist du går til data,så får du hjelp..
    Hvorfor retter du denne til meg? Jeg har jo selv påpekt før jeg er off topic når jeg svarer på alt dette som ikke har med hodetelefoner og gjøre. Det var jo også vinklingen min i akkurat dette forrige innlegg. Så finn noen andre å skyte på!!!

    Og du har vel knapt vært inne på denne tråden før, så før du kommer med noe som helst må du lese HELE tråden fra begynnelsen for å se helheten. Men jeg er enig det er litt håpløst med en så diffus tråd som denne er i praksis...det skal du ha!
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til hodetelefoner? Nok av tråder om streaming, ripping, kvalitet m.m. :)
    Ja, skulle gjerne si meg enig, men da burde du ikke selv bidra slik du gjør i innlegg foran (innlegg 11076).
    Det er vel slik at mange oppfatter "den store hodetelefontråden" å kunne omfatte omtrent "hva som helst" mhp hodetelefoner og alt annet i lydkjeden...
    åssen abn.du har på data/tlf har jo ingen ting med hodetelefoner å gjøre.vist du går til data,så får du hjelp..
    Hvorfor retter du denne til meg? Jeg har jo selv påpekt før jeg er off topic når jeg svarer på alt dette som ikke har med hodetelefoner og gjøre. Det var jo også vinklingen min i akkurat dette forrige innlegg. Så finn noen andre å skyte på!!!

    Og du har vel knapt vært inne på denne tråden før, så før du kommer med noe som helst må du lese HELE tråden fra begynnelsen for å se helheten. Men jeg er enig det er litt håpløst med en så diffus tråd som denne er i praksis...det skal du ha!
    Enig med Mystic. Den store hodetelefontråden er blitt en ¨røkla¨ tråd for alt snakk om hodetelefoner og annet rundt emnet. Om noen ikke liker det så kan de jo holde seg langt unna.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.229
    Antall liker
    19.748
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte meg sony mdr-1000x i dag, blir jeg bannlyst fra tråden hvis jeg innrømmer at jeg synes de låter bra?
     
    S

    svk

    Gjest
    Tilbakemelding på at enkelheten/trådløst låter bra er jo en fin ting! Heller godt mottatt enn bannlyst! Har du testet med LDAC?
    Ser for meg at spotify på ps4 eller atv og bt audio er en ok og enkel løsning!
    Når jeg endelig har tid til å høre musikk, så er det kabelrot og flate batterier
     
    Sist redigert av en moderator:

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.229
    Antall liker
    19.748
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Tilbakemelding på at enkelheten/trådløst låter bra er jo en fin ting! Heller godt mottatt enn bannlyst! Har du testet med LDAC?
    Ser for meg at spotify på ps4 eller atv og bt audio er en ok og enkel løsning!
    Når jeg endelig har tid til å høre musikk, så er det kabelrot og flate batterier
    Jeg har ikke LDAC system, men det låter bra likevel...
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    I går fikk jeg tilbragt litt tid med Sennheiser HE1:
    https://en-us.sennheiser.com/sennheiser-he-1

    Selv om jeg kanskje burde sagt det så kan jeg ikke si at det var en nirvana opplevelse. Jeg fikk ikke nok lyttetid til å at jeg kan komme med sånne utttalelser. Vi var så mange som ville prøve at vi kun fikk 3 minutter hver. Selvfølgelig var dem virkelig bra; god detaljoppløsning, bass som både var nøytral og med punch, ingen tegn til resonans innenfor det hørbare området, ingen "slitsomme" frekvensområder eller frekvensområder som var fremhevet sånn som jeg opplevde det, imponerende stereo/romfølelse. Men skulle gjerne brukt mere tid, satt meg ned, hatt roen og lyttet til musikk jeg kjenner. Først da ville jeg hatt grunnlag for å gi en mer grundig beskrivelse av hvordan hodetelefonene yter og hva jeg opplevde.

    DSC00349a.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Kjøpte meg sony mdr-1000x i dag, blir jeg bannlyst fra tråden hvis jeg innrømmer at jeg synes de låter bra?
    Nei absolutt ikke. De er blandt de beste trådløse med støydemping, IMO.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.229
    Antall liker
    19.748
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvor mye HE1 hadde kostet, bare hodetelefonene, uten all den kule "ekstra delen"?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    HE1 er elektrostatiske/elektrostater så "noe" må du ha i tillegg til hodetelefonen. Er helt sikkert ikke kompatibel med drivere fra Stax el. lign.
     
    Sist redigert:

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Å se for seg en pris for HE1 alene vil kun være hypotetisk. Det skyldes blant annet at drivertrinnet, forøvrig ren klasse A, er i selve hodetelefonene. "Forsterkerenheten" er en DAC og forforsterker. Jeg tviler på at det vil la seg gjøre å bruke en annen forsterker sammen med hodetelefonene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn