Impedansematching
Morpheus skrev:
Bart skrev:
Morpheus skrev:
Jaja, da sitter jeg med
Shure SHR-940 på topplokket. Duverden dette føles rett
. Må vel la de spilles inn før jeg sier så mye mer, men allerede nå er de en stor oppgradering slik jeg subjektivt vurderer det fra
Denon AH-D2000.
Etter prøvelytt til SRH-940 mener jeg de ikke er en oppgradering i forhold til D2000, heller et steg til siden. Lydsignatur er helt forskjellig med veldig fokus på mellomtonen. Komfort på SRH-940 er meget god og byggekvalitet middels.
Smaken er vel som baken
. Jeg bruker en
Matrix-M Stage, som er en klone til Lehman sin black cube, men blir regnet for å gi et litt mørkere lydbilde enn orginalen. Således tror jeg nok jeg sitter med en meget god match her da Shure-klokkene regnes for å låte lyst.
Det jeg kan si er at Shure 940 gir mange flere detaljer en Denon-klokkene, og dermed opplever jeg en helt annen "nerve" med Shure-klokkene. Tror nok at jeg kunne fått en bedre lydopplevelse med Denon-klokkene med bruk av andre komponenter i signalveien, men med det oppsettet jeg har pr. nå spiller Shure i en helt annen divisjon. Ser endel klager over lite bass på Shure 940, men på mitt oppsett mangler det definitivt ikke bass.
Denon AH-D2000 har en oppgitt inngangsimpedanse på 25 ohm.
Shure SRH940 har en oppgitt inngangsimpedanse på 42 ohm.
Matrix M-stage har en oppgitt utgangsimpedanse på 5 ohm, men Hi-Fi News & Record Review har i
oktober 2009 målt utgangsimpedansen på
Lehmannaudio Black Cube Linear til 5,9 ohm selv om den er
oppgitt til 5 ohm.
Ifølge "
NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.
Denon AH-D2000, AH-D5000 og AH-D7000 bør derfor (kun) brukes med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 3,125 ohm og Shure SRH940 (kun) med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 5,25 ohm.
Matrix M-stage er dermed egnet for Shure SRH940, hvis den ikke går over oppgitt utgangsimpedanse, men ikke for Denon AH-D2000.
Hvis man velger en hodetelefonforsterker med for høy utgangsimpedanse kan det gå som beskrevet her: