Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
(Gjette)konkurranse: Svar, del 1
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Alle hodetelefonmodellene er i regulært salg i det jeg skriver dette innlegget (jeg har nettopp sjekket). Jeg kjøpte hodetelefon nr. 2 og 3 tidligere i år, mens hodetelefon nr. 1 (vel) ble kjøpt i fjor. Alle hodetelefonene ble kjøpt nye.
Bildene er tatt i ettermiddag og er ikke av Loevhagen-standard. De viser 3 hodetelefoner fotografert i en blanding av dagslys og lys fra en taklampe med halogenstav som gir en blanding av indirekte lys reflektert fra hvitt tak og direkte lys gjennom frostet glass.
Hodetelefonene nummereres fra venstre mot høyre som henholdsvis 1, 2 og 3.
Jeg ber om firmanavn og full modellbetegnelse på hver hodetelefon.
1:
2:
3:
Fasit
Firmanavn og
full modellbetegnelse på hver hodetelefon.
1: Denon AH-D7000
2: Audio-Technica ATH-W3000ANV
3: Victor HP-DX1000
Svarene
Deltagelsen var (ganske) mager. Det er selvsagt mulig at den kunnskapsrike Loevhagens raske svar medførte at en del andre dessverre ikke tok sjansen. Kun clabbe fattet mot etter
min oppfordring i svar #2820 26.03.2012.
Loevhagen svarte 2 ganger:
Loevhagen skrev:
1 Denon D7000
2 Audio-Technica ATH-W3000ANV 50th Anniversary Headphones
3 JVC HP-DX700
Eller noe slikt.
Dette er en god start. Han har slurvet (litt) med modellbetegnelsen på hodetelefon nr. 1, og hodetelefon nr. 3 er gal modell (se nedenfor). Firmanavnet for hodetelefon nr. 3 er litt vanskelig, men her er dommeren mer medgjørlig (se nedenfor).
Loevhagen skrev:
Nytt og forbedret / konsentrert forsøk:
1 DENON AH-D7000 (vanskelig å skille fra D5000)
2 Audio Technica W3000ANV
3 JVC HP-DX1000
Dette er et godt svar. Tvilen ang. hodetelefon nr. 1 er (helt) unødvendig (se nedenfor). Han har nå slurvet (litt) med modellbetegnelsen på hodetelefon nr. 2. Svaret for hodetelefon nr. 3 godkjennes (, men se nedenfor).
clabbe svarte 1 gang:
clabbe skrev:
[...]
Ok, jeg biter på:
1. Denon AH-D7000
2. Audio-Technica W3000ANV
3. Sony Qualia R10
Dette er et godt forsøk. Hodetelefon nr. 1 er korrekt. Han har slurvet (litt) med modellbetegnelsen på hodetelefon nr. 2. Hodetelefon nr. 3 er helt gal (se nedenfor).
Kommentarer
Hodetelefonene og deres kabler og plugger var bevisst plassert på bildene, og teksten var også skrevet med omhu. Tilsammen gir det informasjon nok til å skille hodetelefonene fra lignende modeller.
1: Denon AH-D7000
Loevhagen skrev:
1 DENON AH-D7000 (vanskelig å skille fra D5000)
Denon AH-D7000 og AH-D5000 er rimelig like, og (hjemme)bilder kan lyve/forvirre.
Denon AH-D5000 har en 3,5 mm plugg + overgang til 6,25 mm som vist på bildet ovenfor. Denon AH-D7000 har 6,25 mm plugg.
Som dette bildet viser har Denon AH-D5000 en mattere lakk enn Denon AH-D7000, og teksten er forskjellig på klokkene. Det første er nok synlig på konkurransebildene, mens det siste vel neppe er det.
Dette er som Loevhagen skriver en jubileumsmodell som kom i salg i november 2011 i forkant av Audio-Technicas femtiårsjubileum, og er laget i 2000 eksemplarer. Den tilhører Audio-Technicas hodetelefonserie med treklokker kalt "Audio-Technica ATH-W". Noen av modellene i denne serien er regulære utgaver som nylig nevnte
Audio-Technica ATH-W1000x, mens andre er modeller med begrenset opplag, f.eks. i forbindelse med et jubileum.
Klokkene er (selvfølgelig) laget av tre. De er påført urushi-lakk. Dette er klassisk japansk håndverk som er nærmere beskrevet i bl.a. artikkelen "
A visit with Wajima urushi and maki-e artists". Tidligere nevnte
Fostex TH900 har forøvrig også urushi-lakk.
Modellbetegnelsen varierer litt mellom kilder, men Audio-Technica indikerer selv at det er "ATH-W3000ANV" i brødteksten på
produktsiden.
Andre navnekandidater:
- Audio-Technica ATH-W3000ANV Japan (jfr. klokketeksten)
- Audio-Technica ATH-W3000ANV "Japan" (jfr. klokketeksten)
- Audio-Technica ATH-W3000ANV Limited Edition
- Audio-Technica ATH-W3000ANV 50th Anniversary Headphones
- Audio-Technica ATH-W3000ANV 50th Anniversary Limited Edition Headphones
- ...
Audio-Technica ATH-W3000ANV ble lansert sammen med hodetelefonforsterkeren Audio-Technica AT-HA5000ANV som kun er laget 200 eksemplarer.
Man finner mye informasjon om og brukeromtaler av Audio-Technica ATH-W3000ANV i Head-Fi.org-tråden "
New Flagship from Audio-Technica: ATH-W3000ANV, 50th Anniversary Headphones". Tråden er forøvrig en fin ressurs for de som er interessert i Audio-Technicas dyrere hodetelefoner fordi den har en del bidragsytere med både mye generell hodetelefonerfaring og Audio-Technica-erfaring.
Jeg kjøpte min fra
PriceJapan.com sammen med
Victor HP-DX1000.