Godt spørsmål vedrørende EF-6, ardilla. Jeg er usikker. Grunnen er at jeg har et inntrykk av at nyere orthodynamiske hodetelefoner som slippes på markedet blir mindre kritiske til type forsterkerkraft, samtidig som markedet for kraftigere hodetelefonforsterkere er økende. Det kan bety at sistnevnte er ute av fase med utviklingen av hodetelefonene.
Tidligere i år hadde jeg et monstrum av en ren klasse A hodetelefonforsterker her hjemme, og testet den på både HE-500 og HE-6. Jeg har ikke hørt HE-500 spilt bedre noen gang enn på den hodetelefonforsterkeren, inkludert tre ulike integrerte forsterkerløsninger via HE-adapteret. Kan dette skyldes HE-adapteret? Tviler på det, men kan selvsagt ikke være sikker. Kan det skyldes at de ble drevet av klasse A? Kanskje. Kan det skyldes at lydsignaturen, uavhengig av kraften til forsterkerne, passet HE-500 svært godt? Mulig.
Det jeg imidlertid har indikasjoner på etter egne langtidseksperimenter nå er at følgende hodetelefoner skalerer svært godt til nesten ingenting når man øker effekten:
- HE-6 (skalerer svært bra)
- HE-500 (skalerer noe)
- LCD-2 (skalerer insignifikant)
Dette betyr at Audeze er en svært taknemlig hodetelefon og får ikke frem så mye frustrasjon hos brukere som leter etter den perfekte hodetelefonforsterker. LCD-2 nøyer seg med "nesten alt".
HE-6 er som den fineste dama i klassen som mange higrer etter, og som er uoppnåelig å få med ut på en vellyket date. HE-6 kan veksle fra fantastisk, til kjedelig, og hva utfallet blir på en date med en forsterker er nesten litt lotto. HE-6 krever at det er en viss effekt bak, men er kresen på lydsignaturen også. Det er nesten slik at man må spørre seg selv om man i det hele tatt gidder å be HE-6 ut på en forsterkerdate. Med EF-6 (klasse A fra HiFiMAN), så virker det ut som bordet er dekket med ren, slett hvit duk og sjansen for en vellyket date er tilstede. Jeg vet ikke, men etter litt mer vurdering, så skal jeg muligens be "den fineste dama" ut på enda en date...
Når det gjelder HE-500, så er denne mer som den dama resten av oss egentlig setter pris på og som er oppnåelig og leverer glede ikke bare til fest, men også i hverdagen. HE-500 er slik sett, etter, LCD-2 den hodetelefonen som er lettest å få til. En date med disse to krever ikke at musikmenyen består av de mest utsøkte og rene rettene, slik HE-6 gjør. Man kan fordøye og glede seg over et langt større utvalg på menyen med HE-500 og LCD-2.
HE-500 har imidlertid en "fordel"l LCD-2 ikke har; den vil endre karakter når den dates med kraftige (hodetelefon)forsterkere. For enkelte vil dette være en fordel, mens andre vil anse dette som en ulempe. Det betyr ikke at HE-500 må ha et atomkraftverk. Nope.
Når det gjelder lydsignaturen mellom HE-500 og LCD-2 så er det behøring omtalt i sist refererte test. Og til den har jeg egentlig to mindre kommentarer (som belyst der testen er lagt ut).
Av konkrete erfaringer med HE-500 på ulike forsterkere, kan dette være en passende oppsummering (sakset fra annet forum der erfaringene initielt er postet). Vurderingene er med V200 som benchmark:
I have mixed experiences with the HE Adapter on two different stereo amplifiers and heaphones HE-300, HE-500. HE-6 and LCD-2. The amplifiers are Abrahamsen V2.0 (70W @ 8ohm and 140W @ 4ohm, high current) and Primare I32 (120W @ 8ohm and 230W @ 4 ohm. UFDP proprietary design)
Tested just for for fun:
HE-300 on Primare I32 - Way too much hiss, both during playback and between songs. Doesn't work at all. Definitely not recommended
HE-300 on Abrahamsen - Some hiss. No need to use this combination. Tested it just out of curiosity.
Tested due to genuine interests:
HE-500 on Primare I32 - Very, very, very subtle hiss. HE-500 scales with this stereo amp
HE-500 on Abrahamsen - Tested and result is no hiss. Synergy is nice and is recommended for slow paced music.
HE-6 on Primare I32 - No hiss. Total silence. HE-6 scales very well with stereo amp
HE-6 on Abrahamsen - No hiss. Total silence. HE-6 scales OK with stereo amp
LCD-2 on Primare I32 - Subtle hiss. Not recommended
LCD-2 on Abrahamsen - No point
Conclusion:
The HE-6 on Primare I32 is a keeper. Oh, yes.
The HE-500 on Primare I32; a bit unsure here. The very, very, very sibtle hiss bothers me a bit between songs. During playback it sounds quite nice actually
LCD-2 on Primare; no point. I´ll stick to the headamp I have for the Audezes (Violectric V200), if the Abrahamsen does not convince / surprise me on the LCD-2s
For higher sensitive headphones, a less powerfull ampliferer than the Primare I32 should be used. Will test LCD-2 and HE-500 on the Abrahamsen.
Og i det siste prøvde jeg Yamaha RX-2067, fordi mange snakker om at HE-6 er kun en sak om nok krefter. Vel, i mine ører så stemmer ikke det. Etablerte sannheter innen stereo gjelder fortsatt med HE-6 (aka stereo gjengis gjennomgående best med et stereoprodukt - ikke en receiver).