Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    BTW: Hva er utgangsimpedansen på disse WA-sakene? Noen som har en pålitelig infokilde?
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    BTW: Hva er utgangsimpedansen på disse WA-sakene? Noen som har en pålitelig infokilde?
    Det beste jeg har funnet er Ken Rockwells (Ja - Mr Nikon!) målinger.. Men du kan jo maile Jack hos Woo og spørre.

    Med WA22 opplever jeg at forksjellen mellom Hi og Lo er svært liten på orthoene, mens det gjør stor forskjell på vanlige dynamiske, i hvertfall HD650 og HD800. Men det er faktisk ikke gitt at man foretrekker Hi på høy osv - men det forandrer lyden ganske betraktelig. På orthoer er det altså minimalt, noe min erfaring med WA2 også indikerer.

    Woo Audio WA6-SE Review
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Jeg syntes rør er forførende i effektrinnet til hodetelefoner. Merkelig nok har jeg ikke samme oppfatning når det kommer til ordinær lytting der er d helst rør i preamp biten. Violectric/Musical Fidelity og det lille jeg har hørt av transistor og hodetelefoner har ikke helt overbevist til nå.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Det beste jeg har funnet er Ken Rockwells (Ja - Mr Nikon!) målinger.. Men du kan jo maile Jack hos Woo og spørre.

    Med WA22 opplever jeg at forksjellen mellom Hi og Lo er svært liten på orthoene, mens det gjør stor forskjell på vanlige dynamiske, i hvertfall HD650 og HD800. Men det er faktisk ikke gitt at man foretrekker Hi på høy osv - men det forandrer lyden ganske betraktelig. På orthoer er det altså minimalt, noe min erfaring med WA2 også indikerer.

    Woo Audio WA6-SE Review

    Jeg digger KenRockwell, no bullshit..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jupp - Hodetelefoner og rør er fabelaktig.

    Mht høyttalere - Kanskje du bare ikke har hørt rette kombinasjoner? Hva er dine viktigste effekt-rør/høyttaler-refereanser?


    Jeg syntes rør er forførende i effektrinnet til hodetelefoner. Merkelig nok har jeg ikke samme oppfatning når det kommer til ordinær lytting der er d helst rør i preamp biten. ...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Det beste røroppsettet jeg har hørt er hjemme i stuen her med Cary SLP05 og 805 AE blokkene fra samme produsent. Det låter jo veldig bra på mine Bird men bassen ble for ullen og utklingingen i diskanten er ikke helt tilstede. Jeg kunne tenkt meg å Devialeten sin dynamikk og trykk og Cary sin magiske mellomtone.

    Jupp - Hodetelefoner og rør er fabelaktig.

    Mht høyttalere - Kanskje du bare ikke har hørt rette kombinasjoner? Hva er dine viktigste effekt-rør/høyttaler-refereanser?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte Devialet på noen svære PMC-er, syntes det låt altfor hardt.... I mitt hode er Devialet og Cary totale motpoler - Cary går vel for å være ganske rørete, selv til rør å være (jeg digger Cary, misforstå meg ikke)

    Hvilke høyttalere spiller du på? Det er vel der det gjerne stopper seg, hvis de er for tunge å drive.. VTL MB450 monoblokker på 500 rørwatt er uansett det beste jeg har hørt (på Nordic Tone)

    Det beste røroppsettet jeg har hørt er hjemme i stuen her med Cary SLP05 og 805 AE blokkene fra samme produsent. Det låter jo veldig bra på mine Bird men bassen ble for ullen og utklingingen i diskanten er ikke helt tilstede. Jeg kunne tenkt meg å Devialeten sin dynamikk og trykk og Cary sin magiske mellomtone.
     

    Alex_de_Large

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Hei godtfolk!

    Trenger noen tips angående kabling av hodetelefon oppsettet mitt. Oppgraderte i forrige uke fra Hegel HD2 til Hegel HD10. Denne brukes mellom pc og Violectric HPA V200. Har i dag USB til dac og RCA til forsterkeren. Så spørsmålene mine blir som følgende:

    - Hva er best kobling mellom pc og HD10

    - Er balansert mellom HD10 og HPA V200 et must

    Pcen jeg bruker er denne: Komplett.no - ASUS X77JA 17.3" WXGA HD+ LED

    Håper på mange gode innspill!
    [h=1][/h]
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker Mac -> TOS-link -> Hegel HD10 -> RCA -> V200. Bruker Coax fra Squezebox Touch i tillegg inn i HD10.

    Bruker også Rega DAC til V200, og da gjerlder kun RAC.

    Om man skal benytte XLR eller RCA mellom HD10 og V200? Jeg har brukt dette ganske lenge, og siden utgangsnivåene på HD10 er like - så er det ikke rare forskjellen å spore (om noen i det hele tatt).
     

    Alex_de_Large

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Bruker du da en Toslink til Mini-toslink? Har en ok TOS-link kabel fra før,vil denne i pc gjøre jobben?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en slik kabel fra Clas Ohlson til 99 kroner, da jeg helst unngår overganger i plast, som blir slarkete over tid.

    8871531937822.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    På rørjakt - og Decaware Taboo dukker opp på radarskjermen:

    Den kan også fås i eksotisk trevirke med annen utforming. Hm. Caribbean Rosewood (LCD-2) eller Zebrano (LCD-3). Hm. :)

    tabooear.jpg
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Den er en høyttalerforsterker med mulighet for en direktekoplet 1/4" hodetelefonplugg (ekstrautstyr) Den drives best med en Decaware CSP2 forforsterker/hodetelefonforsterker foran - det er visst endel ekstra å hente der. Woo WA2 er også brukt med suksess av ClaytonSF på hf.

    Tanken til Decaware er at hvis man har CDP2+ som forforsterker og hodetelefonforsterker til vanlige hodetelefoner og Taboo til høyttalere og orthoer, så er man skikkelig bra dekket :) Du er ikke den første som har snust på denne greia...

    På rørjakt - og Decaware Taboo dukker opp på radarskjermen:

    Den kan også fås i eksotisk trevirke med annen utforming. Hm. Caribbean Rosewood (LCD-2) eller Zebrano (LCD-3). Hm. :)
    350x263px-LL-016e97e8_IMG_0585.jpeg

    Decware Appreciation Thread (MT review up on first page 2-10-12)
     
    Sist redigert:

    Alex_de_Large

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en slik kabel fra Clas Ohlson til 99 kroner, da jeg helst unngår overganger i plast, som blir slarkete over tid.

    Vis vedlegget 135957
    Så faktisk på denne kabelen før i dag, men er alltid litt skeptisk når jeg er på Clas Ohlson. Men så lenge du går god for den er det gull!

    Ellers var den Decaware Taboo ampen litt sånn styggpen, men alltid spennende med rør da.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hørte Devialet på noen svære PMC-er, syntes det låt altfor hardt.... I mitt hode er Devialet og Cary totale motpoler - Cary går vel for å være ganske rørete, selv til rør å være (jeg digger Cary, misforstå meg ikke)

    Hvilke høyttalere spiller du på? Det er vel der det gjerne stopper seg, hvis de er for tunge å drive.. VTL MB450 monoblokker på 500 rørwatt er uansett det beste jeg har hørt (på Nordic Tone)

    VTL hadde vært morro å hørt, både de og EAR er rørutstyr som jeg tror ville passet meg bra. Høytalerene mine er Marten Bird og er rimelig lettdreven og passer meget godt med både rør og transistor.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Fikk en tjuvlytt til disse i går:


    sony+mdr-z1000.jpg


    Lyd og Bilde skreiv dette - og jeg er enig:
    Z1000 tåler 3.000 mW effekt, og lyden er ytterst balansert, basert på en kort prøvelytt. De lukkede Z1000 som vil koste cirka 500 Euro, briljerer med et vell av detaljer, og et svært åpent og gjennomsiktig lydbilde.

    Støydempingen er svært god, men ikke noe aktiv shit. Virker svært solide, disse tror jerg tåler å slenges i veggen med full kraft. Anbefaler alle som skal svi avtusenlappene sine (laveste pris 3640) til bærbart utstyr å sjekke ut disse.

    Sony MDR-Z1000 - Hodetelefon - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    DAK-tilkobling

    Hei godtfolk!

    Trenger noen tips angående kabling av hodetelefon oppsettet mitt. Oppgraderte i forrige uke fra Hegel HD2 til Hegel HD10. Denne brukes mellom pc og Violectric HPA V200. Har i dag USB til dac og RCA til forsterkeren. Så spørsmålene mine blir som følgende:

    - Hva er best kobling mellom pc og HD10

    - Er balansert mellom HD10 og HPA V200 et must

    Pcen jeg bruker er denne: Komplett.no - ASUS X77JA 17.3" WXGA HD+ LED

    Håper på mange gode innspill!
    Bruker du da en Toslink til Mini-toslink? Har en ok TOS-link kabel fra før,vil denne i pc gjøre jobben?
    Jeg bruker en slik kabel fra Clas Ohlson til 99 kroner, da jeg helst unngår overganger i plast, som blir slarkete over tid.

    Vis vedlegget 135957
    Noen punkter:
    • PC -> Mini-Toslink -> Toslink -> Hegel HD10 fungerer kun hvis din PC har optisk utgang. Noen bærbare PCer har det i samme hull som 3,5 mm analog (hodetelefon)utgang, andre ikke.
      • Min Asus N53SV-SX433V har dette, men det fremgikk ikke av spesifikasjonene jeg fant på forhånd og det var vanskelig å undersøke siden denne PCen ble laget/lages i mange varianter. Jeg tok det som en fin bonus at min har, men det fant jeg altså først ut etter at jeg hadde kjøpt den
      • Du må altså sjekke om din PC faktisk har dette
        • Dette kan gjerne medføre mer enn bare å koble til mini-Toslink i 3,5 mm-hullet. Du må kanskje velge rett driver/utgang i Windows' kontrollpanel og deretter avspille et lydopptak (f.eks. YouTube) før du får rødt lys i andre enden av Toslinkkabelen
        • Noen ganger står det noe á a "S/PDIF" ved siden av 3,5 mm-hullet
      • Alle(?) Apple Macintosh har dette
        • Jeg vet ellers ganske lite om Apple Macintosh
    • Ovennevnte Mini-Toslink <-> Toslink fra Clas Ohlson har fungert fint hos meg.
      • Jeg bruker dog normalt asynkron USB fra PC til DAK (se lenke i min profil/signatur hvis dette er av interesse). Det er praktisk, enkelt og ser ut til å fungere bra
      • Andre Toslinkkabler fra Clas Ohlson har også fungert fint hos meg
    • Hvis du er skeptisk til Clas Ohlson, men ønsker solide og rimelige digitalkabler, er kabler laget for de profesjonelle en god kandidat. De er typisk laget for å være robuste og fungere under forhold som er langt mer krevende enn normale norske boliger
      • Hosa S/PDIF-kabler har så langt fungert fint hos meg. De fremstår som solide og er dessuten rimelig myke og sitter (meget) godt
    • USB-inngangen på Hegel HD10 er muligens ikke dens sterkeste kort. Den skal være bedre på de nyere modellene Hegel HD2, Hegel HD20 og Hegel HD11.
      • En del benytter faktisk Hegel HD2 som USB -> S/PDIF-konverter for å mate Hegel HD10
      • Musical Fidelity V-Link er en relativt rimelig (men (ganske) stor) asynkron USB -> S/PDIF-konverter som benytter standarddrivere (i motsetning til f.eks. M2Tech hiFace)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    CDW, du får herved Egentrådforhodetelefoneræresprisen for grundighet! :)

    Utifra tonefallet bedømmer jeg at han synes de er bra, men ikke fabelaktige.


    Fostex TH900 vises i opptil 1080p i tidsperiodene:
    • 0.04-0.25
    • 2.04-4.09
    • 4.14-4.17
    • På hodet: 3.30-3-56
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har da undersøkt litt til omkring ulike potensielle rørbaserte hodetelefonforsterker. Decaware Taboo utgår, da det rådes at man bør kjøre den i to-spann med CSP2 - og der jeg er nå så blir det for omstendelig.

    WA22 leser jeg er svært god, og har en ganske markert fremtoning av mellomtonen / vokal. Det hadde vært flott hadde jeg hatt HD800 / T1, e.l. Med LCD-x og HE-500 så er ikke det den egenskap jeg trenger å fremheve så mye mer, så da lar jeg også W22 ligge p.t.

    WA6SE derimot virker som et godt alternativ i påvente (juni / august) av Schiits balanserte og transistorbaserte hodetelefonforsterker - eller eventuelt Violectrics nye flaggskip i løpet av året.

    Om WA6SE er bedre i mine ører enn V200 / G100 er umulig å lese seg til, og jeg finner lite sammenligningsgrunnlag opp mot andre transistorbaserte hodetelefonforsterkere jeg kjenner. Mao. så må man ta en sjanse - og det har jeg gjort før. Så hvorfor ikke en gang til...

    WA6SE skal vistnok være ganske "nøytral" med en liten forsterking av mellomtonen, og det er nettopp det jeg er ute etter til LCD-3. Jeg elsker LCD-2s mellomtone, og LCD-3 presenterer en litt mer distansert vokal enn LCD-2, men alt annet er hakket over LCD-2 på LCD-3. Finner jeg den rette (perfekte?) forsterkeren til "own liking" for LCD-3 så er jeg enda en mm nærmere mitt lydnirvana.



     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH900

    CDW, du får herved Egentrådforhodetelefoneræresprisen for grundighet! :)
    Får jeg da en sløyfe, stjerne eller noe slikt?

    Utifra tonefallet bedømmer jeg at han synes de er bra, men ikke fabelaktige.
    Jeg har faktisk ikke hørt stemmen hans, kun beskuet ham, eller rettere sagt Fostex TH900. ;) Forøvrig gikk devouringone3 langt grundigere til verks enn tonefallbedømning og benyttet Google Transcribe og Translate.

    MuppetFace m.fl. i tråden "Fostex TH900 Impressions & Discussion Thread" ser ut til å være meget godt fornøyd. Jeg har inntrykk av at det er litt som Loevhagen har vært inne på. Den har kanskje ingen wowfaktor som umiddelbart slår en ved en rask testlytt enn si på en (støyfull) messe, canjam el.l., men som bedre viser seg og kommer til sin rett ved lengre tids lytting under gode hjemmeformål. Dette er jo egentlig også ganske logisk. På dette nivået snakker vi jo om de finere nyanser. Det kan ta tid og ro å annamme dem
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ... og en liten ting om LCD-3: Jeg har benyttet Spotify, og benytter Spotify, ganske mye for å utforske musikk. Fantastisk mulighet med Spotify.

    Svært mange ganger så glemmer jeg at jeg bruker Spotify og ikke lossless fra mediaserveren. Nyter masse (ny) musikk. Men, men LCD-3 så er forskjellen her større enn hva jeg har trodd, så den er tydeligvis ganske transparent og mediaserveren er atter startet...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ulempen er fordelen...

    ... og en liten ting om LCD-3: Jeg har benyttet Spotify, og benytter Spotify, ganske mye for å utforske musikk. Fantastisk mulighet med Spotify.

    Svært mange ganger så glemmer jeg at jeg bruker Spotify og ikke lossless fra mediaserveren. Nyter masse (ny) musikk. Men, men LCD-3 så er forskjellen her større enn hva jeg har trodd, så den er tydeligvis ganske transparent og mediaserveren er atter startet...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har mailet litt med Ray og gjort en forespørsel, ser ikke noe galt i å legge den ut her.

    Hello Ray.

    The B52 have been working very good regards to to the On/Off switch so far :)


    I only have a Question for you, have you tried the HiFiman HE-6 at the B52 and will it drive the headphones ?


    Best Regards Johnny


    B-52 is designed to drive the dynamic headphones.It can drive the HE-6 to an ok level of sound but those phones require very high current beside high voltage swing.
    There is no amp in the world that is designed for those phones BUT the DarkStar. Other use speaker's amp to drive them as that would be the only way before DarkStar was available.
    Glad you got the B-52 going, truly, it is the best dynamic amp I have built to go in balanced mode with any dynamic headphones.
    Cheers.
    Ray Samuels
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    @loevhagen

    Du har ikke vurdert en Liquid Fire da ?


    1000x500px-LL-d825e5b5_DSC_0274.jpeg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    13
    @ardilla

    Det ene røret på min B52 lyser kraftigere opp under påslag enn de andre før det trekker tilbake til normal belysning (det er snakk om kanskje ett sekund), bør jeg være bekymret ?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    LF er under vurdering, men avventer litt for å se "the hype" holder seg. Enkelte på head-fi.org som selger sine...

    BTW: Hjemmesiden til Cavali - "
    Folks, Liquid Fire orders are now closed because it appears that all amps from this production run are spoken for. However, if you are interested in a Liquid Fire, there may be several extra units from this run that we can make available in a few weeks."
     
    Sist redigert:

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvor kan jeg få kjøpt sieveking headphone stand til en rimelig pris?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn