Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    12
    PM meg hvis en av de 2 nevnte er interessante brukt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Blir ikke det litt varmt på varmt? :D
    I hvert fall i HD650 sitt tilfelle
    V200 er ingen varm forsterker. Den har en smule mørk diskant, men ellers ganske så nøytral. Funker bra med alt - også HD650.
    Støttes - og anbefales, også til HD650.
    5K er ingen "røverpris", men en grei pris på et brukt eksemplar. Ikke for ofte de dukker opp på brukten, og det er kanskje en årsak til det. Min kommer i hvert fall IKKE til å dukke opp på brukten:)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.749
    Antall liker
    11.362
    Torget vurderinger
    2
    .Har idag focal elear,px og beyerdynamic xelento.Var ute etter noen hodetelefoner med bra bass og "fun" faktor.Kommer kanskje til å selge elearene.Bra lyd i dei,men savner litt bass og litt inneklemt lyd.
    Hæ? Er det en eldre Elear? De koster jo 11.000,- og sies og ha utmerket bass og "fun" faktor. Har lyst på dem selv for å finne et par med bedre bass enn HiFiMANN. Dt1770 pro er jo en rimelige i forhold. Ikke hørt akkurat den modellen fra Beyer.
    Mørk ja, inneklemt, ikke på vilkår!
    Elear er helt strålende hodetelefoner, du skal slite for å finne noen lukkede som kan matche det de gjør. Oppleves de inneklemte, ville jeg nok sett litt på kilde og forsterker i stedet. Sannheten er jo at de er mer dynamiske og ekspressive enn majoriteten av hodetelefonene der ute, gitt at de drives med god kilde/forsterker.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg legger inne noen ord her også etter å ha fått hørt litt på dem. De har en åpen konstruksjon forøvrig.

    Mener de absolutt ikke er inneklemt eller har mangler bassen. Mangler ikke "fin factor" heller imo. Det jeg var mest nysgjerrig på var om de låt mørktklingene eller ikke. For meg virket de som omtrentlig nøytral opp til og med midtre diskant omtrent. Men at de låt litt avrundet oppover og manglet litt "luft" øverst, men samtidig synes jeg man skal være litt varsom med nøytralitesbegrepet fordi luftig diskant ikke nødvendigvis er så naturlig. Tror allikevel det manglet litt øverst som gjør at de opplevels en smule mørke, men generelt vil jeg si at de er ganske så nøytrale.
    Kan gjerne være enig i de betraktningene, i grunn. Spesielt om du lytter til klassisk musikk, vil klangbalansen absolutt kunne karakteriseres som "nøytral", ettersom klassisk i virkeligheten låter mye "mørkere" enn de fleste av oss er tilvent fra hifi-ustyret vårt.
    At de mangler "luft" øverst kan nok diskuteres, det er ikke mange hodetelefoner som oppløser og gir såpass mye atmosfære som disse, men det med å ordlegge seg for å beskrive lydgjengivelse er ikke det enkleste. Mangler "piff", kanskje? :) De er mørkere stemt enn majoriteten av hodetelefoner der ute, men jeg er (som man også kan se på min blogg), litt vinglete i mitt syn på hvor mørkt de egentlig låter. Veldig avhengig av tilkoplet utstyr og innspilling, hvilket i praksis betyr at de er gode på å vise det de får servert, i stedet for å lage for mye "egen tolkning" eller pålegge sin egen farge.

    Strålende hodetelefoner, i hvert fall.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Blir ikke det litt varmt på varmt? :D
    I hvert fall i HD650 sitt tilfelle
    V200 er ingen varm forsterker. Den har en smule mørk diskant, men ellers ganske så nøytral. Funker bra med alt - også HD650.
    Støttes - og anbefales, også til HD650.
    5K er ingen "røverpris", men en grei pris på et brukt eksemplar. Ikke for ofte de dukker opp på brukten, og det er kanskje en årsak til det. Min kommer i hvert fall IKKE til å dukke opp på brukten:)
    Hm... Hadde den som ligger på brukten hatt kvittering & emballasje så hadde jeg kjøpt den! :D

    Noen som har prøvd Trafomatic Head one?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mht kvittering, så skal du ikke se bort fra at kopi av den kan ligge i Duet Audio´s systemer. Hør med Erik på Duet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.749
    Antall liker
    11.362
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke det litt varmt på varmt? :D
    I hvert fall i HD650 sitt tilfelle
    V200 er ingen varm forsterker. Den har en smule mørk diskant, men ellers ganske så nøytral. Funker bra med alt - også HD650.
    Støttes - og anbefales, også til HD650.
    5K er ingen "røverpris", men en grei pris på et brukt eksemplar. Ikke for ofte de dukker opp på brukten, og det er kanskje en årsak til det. Min kommer i hvert fall IKKE til å dukke opp på brukten:)
    Hm... Hadde den som ligger på brukten hatt kvittering & emballasje så hadde jeg kjøpt den! :D

    Noen som har prøvd Trafomatic Head one?
    Jeg prøver Trafomatic Head One hver dag. Det skal sies at jeg ikke har prøvd den med akkurat HD650, men med en rekke andre hodetelefoner, aller mest med Beyerdynamic T1, 770DT Pro 250 Ohm, og Focal Elear.
    En flott hodetelefonforsterker som også kan brukes som en fornuftig forforsterker. Den er god nok til drive det aller meste av hodetelefoner uten å gjøre seg bort, og den foteller deg tydelig når du har gode kilder, da spiller den med høy klasse. Jeg skal ikke påstå at den er udelt bedre på alt sammenlignet med andre hodetelefonforsterkere i klassen, men den spiller med mye atmosfære og liv, og jeg er svært glad i den.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Etter å ha hørt en god del hodetelefoner i det siste så er det en ting jeg synes å ha lagt merke til. Er det egentlig ikke så veldig store forskjeller på hodetelefonforsterkere? Er de litt i samme bås som Dac´er? Helt klart forskjeller, men ikke all verdens mye? Er hodetelefonforsterkere til 20k verd pengene mot rimeligere? Gitt at man ikke er ute etter det aller ypperste og den siste lille. Ikke fått noen wow opplevelser må jeg si.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hørt en god del hodetelefoner i det siste så er det en ting jeg synes å ha lagt merke til. Er det egentlig ikke så veldig store forskjeller på hodetelefonforsterkere? Er de litt i samme bås som Dac´er? Helt klart forskjeller, men ikke all verdens mye? Er hodetelefonforsterkere til 20k verd pengene mot rimeligere? Gitt at man ikke er ute etter det aller ypperste og den siste lille. Ikke fått noen wow opplevelser må jeg si.
    De fleste gode forsterkere er veldig like. Men alle forsterkere jeg har prøvd har en eller annen form for signatur. Det er matching med hodetelefoner jeg mener alt dreier seg om. Noen forsterkere låter bedre med noen hodetelefoner og kanskje mindre bra med andre. Ja, når man kommer opp mot high end blir det litt som dacer. Men som sagt har alle amper en signatur og det er definitivt forskjeller. Ardilla har skrevet en flott artikkel der han prøvde en haug med forsterkere sammen med HD800. Den ligger på headphoneer.com
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det egentlig ikke så veldig store forskjeller på hodetelefonforsterkere?
    Jo, men (som for vanlige forforsterkere) noen er mer like enn andre. Alle har, som @Erlendb nevner, i større eller mindre grad en egen signatur. Samtidig, som han også nevner er matching - både elektrisk og tonalt - viktig for en vellykket og vel-lydende kombinasjon.
     
    Ble medlem
    25.09.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Noen andre her som har testet sonaworks True-fi på pc og mobil (android app beta test versjon)? Eg er verken audiofil eller ekspert,men synest musikken/lyden låt meget bra med true-fi på :) Har testet på samsung s7 med dragonfly black,og shure se215.På pcen har eg testet sovidt med elear og dt1770 pro med chord mojo.På mobilen kan den brukes med spotify.Første inntrykk lover meget bra.Synes lyden låter mer ekte og åpent.Når ein slår av true-fi,så låter rett og slett lyden/hodetelefonene mer lukket og mindre detaljerte.Som om man legger eit teppe over musikken (å beskrive lyd er ikkje min sterkeste side. hehe :p ).Det einaste problemet med mobil appen,er at appen stopper ofte opp ved spotify bruk,og ein må starte på nytt.Men er jo beta versjonen.
     

    Enlightened

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2015
    Innlegg
    50
    Antall liker
    1
    Hei!
    Ser meg om etter nye «high end» hodetelefoner, og har i den forbindelse sett på B&W p9(da jeg hører de skal ha enormt med «lytteglede» i lydsignaturen).
    Fra før har jeg beyerdynamic dt770 pro 80, B&w p7 wireless og B&o H9.

    Er det noen som har erfaring med B&w P9 og har lyst å dele sin erfaring med den? Har også bestilt meg en Beyerdynamic dt1770 som jeg også er spent på.

    Takker på forhånd for svar :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    12
    Du har ikke anledning til å høre på de selv? Du vet øregangdesign, preferanser, persepsjon....
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Ser meg om etter nye «high end» hodetelefoner, og har i den forbindelse sett på B&W p9(da jeg hører de skal ha enormt med «lytteglede» i lydsignaturen).
    Fra før har jeg beyerdynamic dt770 pro 80, B&w p7 wireless og B&o H9.

    Er det noen som har erfaring med B&w P9 og har lyst å dele sin erfaring med den? Har også bestilt meg en Beyerdynamic dt1770 som jeg også er spent på.

    Takker på forhånd for svar :)
    P9 er skikkelig engasjerende! Jeg likte dem veldig godt. Nøytrale er de slett ikke med en bass som er alt for tung. Når det er sagt gjør det ingenting i noen situasjoner som på bussen/toget osv. De spiller elektronisk musikk akkurat så tungt og flott jeg vil ha det. Kvalitetsfølelsen er enorm og prisen er bra.
     

    Enlightened

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2015
    Innlegg
    50
    Antall liker
    1
    Hei!
    Ser meg om etter nye «high end» hodetelefoner, og har i den forbindelse sett på B&W p9(da jeg hører de skal ha enormt med «lytteglede» i lydsignaturen).
    Fra før har jeg beyerdynamic dt770 pro 80, B&w p7 wireless og B&o H9.

    Er det noen som har erfaring med B&w P9 og har lyst å dele sin erfaring med den? Har også bestilt meg en Beyerdynamic dt1770 som jeg også er spent på.

    Takker på forhånd for svar :)
    P9 er skikkelig engasjerende! Jeg likte dem veldig godt. Nøytrale er de slett ikke med en bass som er alt for tung. Når det er sagt gjør det ingenting i noen situasjoner som på bussen/toget osv. De spiller elektronisk musikk akkurat så tungt og flott jeg vil ha det. Kvalitetsfølelsen er enorm og prisen er bra.
    Høres jo lovende ut det! Siden du sier den har mye bass, det er vel ikke slik at bassen overdøver resten av registeret? Ønsker i hovedsak å bruke P9 på mange forskjellige musikk sjangere, men vil du si den ikke håndterer annet en elektronisk musikk like bra? :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Beyerdynamics T70p er meget gode og er så lettdrevne at de kan brukes til alt. Tror det er vankelig å finne noe bedre lyd/pris til mobil/ipod/ipad. Engasjerende, åpen og dynamisk samtidig som lyttetretthet aldri oppstår.
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Pute-pleie!

    Er det noen her, som har peiling på hva jeg kan smøre på et par puter av ekte skinn? Jeg har vasket de forsiktig med mild såpe pga. after shave (eller noe slikt) fra tidligere eier, og mens lukten stort sett er borte, er putene også blitt litt grå i fargen og matte i glansen. Altså:

    Hva kan jeg smøre på lammeskinnet for å få det pent igjen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det finnes et utall ulike produkter for skinnpleie på markedet som vil gjøre nytten.
    OBS! Det beste middel for å rengjøre skinnet (i tillegg til enkelte spesialpreparater) er å bruke 5% Eddik. Denne tynnet man ut 1:10 med vann. Så bruker du et skinn-pleiemiddel etterpå.
    I møbelbutikker pleier de å ha et relevant utvalg av slike produkter.

    Faktisk (for skinnets del) er dette noe man bør gjøre såpass ofte som hver 3 måned.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    ^ Det finnes et utall ulike produkter for skinnpleie på markedet som vil gjøre nytten.
    OBS! Det beste middel for å rengjøre skinnet (i tillegg til enkelte spesialpreparater) er å bruke 5% Eddik. Denne tynnet man ut 1:10 med vann. Så bruker du et skinn-pleiemiddel etterpå.
    I møbelbutikker pleier de å ha et relevant utvalg av slike produkter.

    Faktisk (for skinnets del) er dette noe man bør gjøre såpass ofte som hver 3 måned.
    Takker for innspill.

    Skal prøve med skinnpleie til møbler.

    Når det er eteriske oljer, som gir lukt, da er eddik neppe særlig effektivt. Å bruke eddik til vanlig rens derimot, det vil jeg prøve ut.

    Jeg har tidligere forsøkt meg med skinnpleie til hansker, men det var en dårlig løsning. Da ble putene klistrete og matte. Tror det var en del bivoks i, som bidro til det - men den var sikkert bra til å holde fingrene tørre og varme.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått lytta litt på kombinasjonen Beyerdynamic DT 1770 Pro
    image.jpeg
    og Marantz HD Dac 1
    image.jpg
    og førsteinntrykket er veldig bra.

    Beyerdynamicene spiller med overraskende følelse av rom til å være lukkede klokker. Og toppen er akkarat passe crisp og " elektrisk" mellomtonen har fin kropp på tonen, og bassen er i mine ører akkurat passe, ikke noe problem med for mye bass pr nå, og den blør ikke opp i mellomtonen.

    Destiny :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Har bare fått lytta på noen få plater Lyngen, men inntrykket så langt er at jeg er fornøyd ja .
    De har vel spillt ca 30 t pr nå, vet ikke om disse trenger 200 t med innspilling ?

    Destiny :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Litt mer kropp på tonen og litt mer bass en T70p?

    Personlig bryr jeg ikke noe om innspilling. Tror det ofte ikke er noe reelt.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg opplever DT 1770 Pro som at de har litt mer kropp på tonen, at de oppleves dypere og med mer spark i bassen. Føler også at diskanten er litt mer crisp " elektrostatisk"
    Men nå er det en stund siden jeg hørte T70p , og da hadde jeg Violectric forsterkeren.
    Innspilling ? Lar de uansett rusle å gå sine 200 timer + :)

    Destiny :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Ser meg om etter nye «high end» hodetelefoner, og har i den forbindelse sett på B&W p9(da jeg hører de skal ha enormt med «lytteglede» i lydsignaturen).
    Fra før har jeg beyerdynamic dt770 pro 80, B&w p7 wireless og B&o H9.

    Er det noen som har erfaring med B&w P9 og har lyst å dele sin erfaring med den? Har også bestilt meg en Beyerdynamic dt1770 som jeg også er spent på.

    Takker på forhånd for svar :)
    P9 er skikkelig engasjerende! Jeg likte dem veldig godt. Nøytrale er de slett ikke med en bass som er alt for tung. Når det er sagt gjør det ingenting i noen situasjoner som på bussen/toget osv. De spiller elektronisk musikk akkurat så tungt og flott jeg vil ha det. Kvalitetsfølelsen er enorm og prisen er bra.
    Høres jo lovende ut det! Siden du sier den har mye bass, det er vel ikke slik at bassen overdøver resten av registeret? Ønsker i hovedsak å bruke P9 på mange forskjellige musikk sjangere, men vil du si den ikke håndterer annet en elektronisk musikk like bra? :)
    Tja. Bassen og tyngden er som skapt for å lytte i krevende miljøer som bussen osv. Problemet er at de lekker litt lyd. Bassen kan nok bli litt blurry noen ganger når den er så fremgevet. Jeg ville troppet opp på hifiklubben å hørt dem selv. Jeg vil jo påstå at de er glitrende til elektronisk, rock og musikk med dynamikk. Men med så mange hodetelefoner er bassen kanskje i meste laget. Jeg synes spillegleden, dynamikken og kvaliteten veier opp for det. Mulig jeg ville sammenlignet med T5p og jeg hadde kanskje kommet hjem med sistnevnte. De har en mye bedre balanse. Men det er noe med p9 jeg liker godt.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    12
    Linker ikke til annonsene, men jeg har lagt ut en Bryston BHA-1 og Auralic Taurus II for salg. Nevner det her da jeg håper en av hdt-entusiastene her ser det først ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har lenge hatt lyst til å lage en krok med en godstol og hodetelefoner igjen. Nå til sist fikk jeg det tid og satset på dette:

    20180214_180031.jpg


    Stax 007 (mk1) med 007-driver og Hegel Mohican CD-spiller. Akkurat dette passer best med bare CD spiller tenkte jeg, så da falt valget på den.

    Ikke fått hørt på det så mye ennå, men så langt er jeg godt fornøyd med uanstrengt godlyd.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge hatt lyst til å lage en krok med en godstol og hodetelefoner igjen. Nå til sist fikk jeg det tid og satset på dette:

    Vis vedlegget 480856

    Stax 007 (mk1) med 007-driver og Hegel Mohican CD-spiller. Akkurat dette passer best med bare CD spiller tenkte jeg, så da falt valget på den.

    Ikke fått hørt på det så mye ennå, men så langt er jeg godt fornøyd med uanstrengt godlyd.
    Lekkert system du har! Flotte klokker og en vanvittig god cd-spiller! Helt konge
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    35
    Mye Fostex-hodetelefoner som ligger på Torget nu, er folk plutselig ikke fornøyd med dem eller er det bare tilfeldig? Hver gang jeg går fra dagligklokkene til mine TH-X00 er det som en fest i mine ører. Det eneste ankepunktet mitt mot dem er i grunn at kabelen er for lang til desktopbruk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stax 007 (mk1)
    Early MK 1 ser det ut til. Brun bøyle og puter?

    Om det er de originale rørene i driveren, så er det fortsatt litt å gå på med å bytte til f.eks Clear Top:)
    Brun bøyle og puter ja. Noen år gamle men NOS. Veldig behagelig passform på dem.

    Har sett at mange liker RCA cleartops på dem, eller Mazda-Brimar. https://www.upscaleaudio.com/products/mazda-6cg7-6fq7?variant=21829849925, eller Raytheon hos andre igjen.

    Men får se på sikt om det kanskje dukker opp en Blue Hawaii eller en Woo Wes. Men de er litt for kostbare å kjøpe nye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Endelig en test av Ifi Audio Pro Ican og Pro Iesl på youtube, Z-Reviews - enjoy.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.644
    Antall liker
    17.688
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Brun bøyle og puter ja. Noen år gamle men NOS. Veldig behagelig passform på dem.
    .
    Passformen kan tilpasses til "perfekt" på SR-007 om men bruker litt tid på å bøye til hodebøylen. Jeg måtte det på mine for å få putene til å tette godt i neder/bakkant av ørene. Positiv effekt på lydkvaliteten ble det også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn