Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Frekvensresponsen til Sennheiser 660s ser jo fryktelig ut på papiret. Basslett og problemer med de øverste frekvenser. Ikke mye high fidelity:

    Vis vedlegget 564789

    -BB-
    Jeg oppfatter Sennheiserne i familien 650-6XX som "mørke" og litt lukkede i toppen. Dette virker å forklare dette.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    M

    MarkusH

    Gjest
    De som nevner at det finnes bedre enn hd 660 s, så sleng gjerne opp et skikkelig eksempel som legger de i grus da, ikke bare gå rundt grøten. Lykke til forresten! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da var HD 660 S bestilt, så får jeg se om det bare er sorgen eller om de duger til min bruk, som er gaming, video og musikk. Blir å prøve en Aune X7 også, så da blir neste spørsmål, balansert kabel fra Aune til HD 660 S, hva anbefales der og hvor burde jeg handle fra? :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med godt hodetelefon. Så lenge ampen er balansert på ordentlig - altså at den har bedre specs ut fra den balanserte utgangen - da kan det være verdt å teste balansert kabel. Såvidt jeg kunne se er dette tilfellet med x7 .

    Offisiell kabel er imidlertid ganske dyr, og jeg tenker ofte at man heller bør putte kabelpengene i en dyrere ubalansert amp. Men alt er relativt, og halve moroa er jo å prøve seg frem ,)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gratulerer med godt hodetelefon. Så lenge ampen er balansert på ordentlig - altså at den har bedre specs ut fra den balanserte utgangen - da kan det være verdt å teste balansert kabel. Såvidt jeg kunne se er dette tilfellet med x7 .

    Offisiell kabel er imidlertid ganske dyr, og jeg tenker ofte at man heller bør putte kabelpengene i en dyrere ubalansert amp. Men alt er relativt, og halve moroa er jo å prøve seg frem ,)
    Hvis Sennheiserene faller i smak kan det godt hende jeg kjøper en Dynavoice røramp også, får se det an, men ting ligger til rette for at det blir mange timer daglig med headset på hode, så da er det fint å ha litt fra begge verdner hvis det skulle vise seg at Aune ikke leverer tilstrekkelig. Kan jo prøve NAD D1050 også, men den har tatt over som primærdac i stereoen. Høyttalerne til tven selges trolig på søndag, så hodetelefoner kommer til å ta over for tv-titting også. :)
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Siden ingen svarte på posten jeg la inn prøver jeg igjen:

    Jeg har ett BO H9 og en Hegel Super til bruk på jobbreise. Hva er å anbefale til bruk til PC og telefon på ett hotellrom eller buss som er en god oppgradering? Tenker da på mer oppløst og nærmere å høre på ett godt HI END anlegg?. Klokkene kan gjerne ha en stram bass, god separasjon, men helst ikke alt for lys i toppen.
    Noen tips? Pris 10-15k på brukten, og helst ikke behov for mer enn en mindre forsterker/dac ALA Hegel Super tilkopbet pc. Men kommer nok på sikt også til å benyttet hjemme, men da tilkoblet anlegget.

    Kan si at nå benytter jeg BO H9 headset, og vil selfølgelig ha noe som er en markant oppgradering til disse.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lite kjapt førsteinntrykk av 660:
    Muligens noe lukkede i toppen (ikke meg imot), ellers ok lydbilde (om noe grøtete bass). Vokal er jo meget bra, samt instrumenter. Lette å drive, både mobil, pc og nad d1050 fungerer ok. Helt grei kabel, fin lengde, veldig kjekk 6,3 til 3,5 mm adapter. Brukbar komfort, litt stram "klemme", men det blir nok bedre etter litt bruk. Helt ok fornøyd så langt, får se hvordan de oppfører seg med Aune ampen. :)

    Jeg kan tilføye at de er noe mindre enn jeg hadde sett for meg, veldig lette (vektmessig), kabelen har sammenføyningen forholdsvis tidlig, så kablene møtes 10 cm under haka, sikkert en tilvennings-sak. ;)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Siden ingen svarte på posten jeg la inn prøver jeg igjen:

    Jeg har ett BO H9 og en Hegel Super til bruk på jobbreise. Hva er å anbefale til bruk til PC og telefon på ett hotellrom eller buss som er en god oppgradering? Tenker da på mer oppløst og nærmere å høre på ett godt HI END anlegg?. Klokkene kan gjerne ha en stram bass, god separasjon, men helst ikke alt for lys i toppen.
    Noen tips? Pris 10-15k på brukten, og helst ikke behov for mer enn en mindre forsterker/dac ALA Hegel Super tilkopbet pc. Men kommer nok på sikt også til å benyttet hjemme, men da tilkoblet anlegget.

    Kan si at nå benytter jeg BO H9 headset, og vil selfølgelig ha noe som er en markant oppgradering til disse.
    Hvis det er samme hva, så er Audeze LCD2 med en god dac/amp-kombo noe jeg ville anbefale, har hørt de ved to anledninger nå. Men du må like lyden i de, mener jeg, de passer ikke til meg. Av amp/dac så må du vel ha batteridrift hvis du må kunne bruke det på buss etc. Men lyd som fra et high end anlegg så må du nok belage deg på å betale mer, slik som lcd-x med fazor og en god amp/dac så begynner det nok å nærme seg (har ikke hørt de selv), men du må nok være heldig for å finne en kombo dac/amp og de hodetelefona brukt til selv 20k .... vil tippe at de ikke er noe særlig på noe som er bærbart i det hele tatt, men det gjelder det meste som jeg anser som "brukbart" av hodetelefoner. Det er jo et hav å velge i av hodetelefoner og amp/dac løsninger, så jeg anbefaler deg å teste/lytte og lese mye om temaet. Selv gikk jeg for Sennheiser hd660s og en Aune x7s (aldri hørt noen av de før), dac har jeg ikke bestemt meg for hvilken jeg vil ha enda. Det er en jungel det her, men det vet du sikkert. ;)
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    At det er en jungel er helt sikkert!! Dette kan jeg svært lite om, og har få venner som er såpass interessert at dem ville lagt såpass med penger i ett headset.
    Jeg har nå en Hegel Super som er satt fast med borrelås til min Dell XPS laptop. Håpet var å finne noe som ville gi svært god lyd til dette oppsettet. Jeg er klar over at det det vil sette begrensninger på Ohm på headset for å få nok lyd. Samtidig med at Hegelen ikke er "high-end" akkurat.
    Nå bruker jeg samme oppsettet via kabel til mine BO H9 klokker. Her er det høyt nok med 12 på volumknappen. Noen ide hva som ville vært max Ohm på headset på ett slik oppsett?
    Headsettet ville også innimellom benyttes på stereo anlegget hjemme, men da vil det uansett være best lyd i høyttalerne regner jeg med. Det er også mulig å koble headsettet til min Hegel H160. ( Vurderer å bytte forsterker også snart, da den er vel rimelig i forhold til høyttalerne)

    Men takk for tips, LCD 2 skal jeg kikke etter :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden ingen svarte på posten jeg la inn prøver jeg igjen:
    Jeg har ett BO H9 og en Hegel Super til bruk på jobbreise. Hva er å anbefale til bruk til PC og telefon på ett hotellrom eller buss som er en god oppgradering?
    Audeze LCD2 er jo ikke akkurat noe jeg vil anbefale til portabelt bruk. For det første er de åpne, for det andre svært tunge - og tildels ubehagelige å ha på (mitt) hode over lengre tid. Du bør se etter lukkede alternativer, elektrisk tilpasset bærbart utstyr. Til det bruksområdet har jeg Ultrasone Edition 8. I forhold til mine preferanser har jeg fortsatt tilgode å høre noe som tangerer de, selv om jeg ikke er dønn oppdatert på alt som har tilkommet markedet i senere tid:)
    Bruker de ofte hjemme også, selvom jeg der har et par andre gode alternativer.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå en Hegel Super som er satt fast med borrelås til min Dell XPS laptop. Håpet var å finne noe som ville gi svært god lyd til dette oppsettet.
    Tror Chord Mojo vil være en oppgradering i forhold til Hegel Super. Kan kjøpes i DK/UK til 3500 (koster 5-6000 i Norge). Størrelse og lydsignatur er i den rettning du etterspør. Kanskje du har mulighet for å prøve den i butikk (dra med PC og H9).
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Kan se ut som om det blir en Audeze LCD-XC. Denne er ganske lettdrevet slik jeg forstår det, og lukket. Har kikket på Chord Mojo ja. Og viser det seg at min Hegel blir i lyseste laget, blir det nok en slik.
    Leste en plass nå at H9 ble sammenlignet med LCD2? Noen formening om dette? Ville da tro LCD2 var ett ganske stort steg bedre enn mine H9 til halve prisen?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Konklusjonen min er at HD660S vil bli returnert til butikken jeg kjøpte det fra, når alt kom til alt er det kun nyanseforskjeller på de og Fidelio X2, og hverken HD660S eller Fidelio X2 oppfyller mitt ønske om lyd, de er i så måte "like lite" interessante begge to.
    Til filmbruk er HD660S totalt ubrukelig for min del ...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Jeg er ikke så flink i terminologien dere benytter for å beskrive lyd. Men det er viktig for meg at instrumenter er godt separert på en måte. At man kan høre alle instrumentene hver for seg, klar vocal og stram dyp bass. Ønsker ikke at vokalen blir liggende ullent bak instrumenter og bass, men er like adskilt som alt annet.
    Jeg ønsker at musikken ikke høres ut som ett dårlig innspilt poplåt hvor alt høres ut som om det er spilt inn under en stor dundyne.

    Ønsket er å få ett headset som jeg både kan høre og lytte på musikk hvis det går an å si det? Høre musikk som i bakgrunnen, men også lytte til musikk, hvor man setter pris på selve musikken.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rett over nyttår var disse å få til 1490,-
    https://www.tek.no/test/i/8mj32w/jabra-elite-85h

    Sendte kona og dattera for å handle, det gjorde også de ansatte oppmerksom på hvor mye prisen var satt ned.
    I tillegg til meg kjøpte da også to av de ansatte hvert sitt sett 8) ;D

    De koster nå 1990,- Bra pris det også.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
    Hvis det var meg dette var myntet på, så gjelder det for meg at jeg kan kose meg med musikken .... i Fidelio og HD660S blir det bare som bakgrunnsmusikk og ikke noe jeg orker å bruke i timesvis på øra.
    Jeg ser vel i korte trekk etter høyoppløst nøytral lyd, muligens med en anelse varme (for meg blir hd660s for kalde og Fidelio for varme), noe midt i mellom disse to hadde sittet som et skudd.
    Har jo lånt ørene til Audeze LCD-2 et par ganger nå og det er jo noe helt annet, disse blir også for varme for min del, men lcd-x ser jo interessante ut.
    Foreløpig er jeg usikker på om jeg er interessert i å fortsette og utforske dette her med hodetelefoner eller prøve å slå meg til rette med det jeg har. Aune X7S skal prøves og jeg håper den faller i smak på Fidelio, så kan jeg kanskje glemme hodetelefoner for ei stund.... håper det i alle fall. :|
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
    Hvis det var meg dette var myntet på, så gjelder det for meg at jeg kan kose meg med musikken .... i Fidelio og HD660S blir det bare som bakgrunnsmusikk og ikke noe jeg orker å bruke i timesvis på øra.
    Jeg ser vel i korte trekk etter høyoppløst nøytral lyd, muligens med en anelse varme (for meg blir hd660s for kalde og Fidelio for varme), noe midt i mellom disse to hadde sittet som et skudd.
    Har jo lånt ørene til Audeze LCD-2 et par ganger nå og det er jo noe helt annet, disse blir også for varme for min del, men lcd-x ser jo interessante ut.
    Foreløpig er jeg usikker på om jeg er interessert i å fortsette og utforske dette her med hodetelefoner eller prøve å slå meg til rette med det jeg har. Aune X7S skal prøves og jeg håper den faller i smak på Fidelio, så kan jeg kanskje glemme hodetelefoner for ei stund.... håper det i alle fall. :|
    Jeg har Sennheiser HD6XX som vel er så godt som HD650. Den er en anelse mørk, og på målinger ser man at disse ruller av mot toppen. Jeg har HD700 liggende men har ikke brukt dem mye. Så har jeg HIFIMAN HE4XX som jeg oppfatter som mer oppløst enn HD-6XX, men de blir mer ukomfortable på hodet ved lengre tids lytting. Muligens noe mer tungdrevet og mer nøytral i bassen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
    Hvis det var meg dette var myntet på, så gjelder det for meg at jeg kan kose meg med musikken .... i Fidelio og HD660S blir det bare som bakgrunnsmusikk og ikke noe jeg orker å bruke i timesvis på øra.
    Jeg ser vel i korte trekk etter høyoppløst nøytral lyd, muligens med en anelse varme (for meg blir hd660s for kalde og Fidelio for varme), noe midt i mellom disse to hadde sittet som et skudd.
    Har jo lånt ørene til Audeze LCD-2 et par ganger nå og det er jo noe helt annet, disse blir også for varme for min del, men lcd-x ser jo interessante ut.
    Foreløpig er jeg usikker på om jeg er interessert i å fortsette og utforske dette her med hodetelefoner eller prøve å slå meg til rette med det jeg har. Aune X7S skal prøves og jeg håper den faller i smak på Fidelio, så kan jeg kanskje glemme hodetelefoner for ei stund.... håper det i alle fall. :|
    Jeg har Sennheiser HD6XX som vel er så godt som HD650. Den er en anelse mørk, og på målinger ser man at disse ruller av mot toppen. Jeg har HD700 liggende men har ikke brukt dem mye. Så har jeg HIFIMAN HE4XX som jeg oppfatter som mer oppløst enn HD-6XX, men de blir mer ukomfortable på hodet ved lengre tids lytting. Muligens noe mer tungdrevet og mer nøytral i bassen.
    Jeg skjønner, for å være helt ærlig ser jeg ikke at jeg har så veldig mange alternativer, i alle fall innenfor den prisrammen jeg ønsker å holde meg inn under. Sub 5k brukt er noe jeg helst ikke ønsker å bruke noe særlig over.

    Jeg avventer til jeg får testet Aune-ampen på Fidelio, kan jo hende den får litt bedre has på de enn det jeg har nå. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
    Hvis det var meg dette var myntet på, så gjelder det for meg at jeg kan kose meg med musikken .... i Fidelio og HD660S blir det bare som bakgrunnsmusikk og ikke noe jeg orker å bruke i timesvis på øra.
    Jeg ser vel i korte trekk etter høyoppløst nøytral lyd, muligens med en anelse varme (for meg blir hd660s for kalde og Fidelio for varme), noe midt i mellom disse to hadde sittet som et skudd.
    Har jo lånt ørene til Audeze LCD-2 et par ganger nå og det er jo noe helt annet, disse blir også for varme for min del, men lcd-x ser jo interessante ut.
    Foreløpig er jeg usikker på om jeg er interessert i å fortsette og utforske dette her med hodetelefoner eller prøve å slå meg til rette med det jeg har. Aune X7S skal prøves og jeg håper den faller i smak på Fidelio, så kan jeg kanskje glemme hodetelefoner for ei stund.... håper det i alle fall. :|
    Jeg har Sennheiser HD6XX som vel er så godt som HD650. Den er en anelse mørk, og på målinger ser man at disse ruller av mot toppen. Jeg har HD700 liggende men har ikke brukt dem mye. Så har jeg HIFIMAN HE4XX som jeg oppfatter som mer oppløst enn HD-6XX, men de blir mer ukomfortable på hodet ved lengre tids lytting. Muligens noe mer tungdrevet og mer nøytral i bassen.
    Der ser du, HD650 er fortsatt best ;D ;D ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du ser etter i hodetelefoner?
    Hvis det var meg dette var myntet på, så gjelder det for meg at jeg kan kose meg med musikken .... i Fidelio og HD660S blir det bare som bakgrunnsmusikk og ikke noe jeg orker å bruke i timesvis på øra.
    Jeg ser vel i korte trekk etter høyoppløst nøytral lyd, muligens med en anelse varme (for meg blir hd660s for kalde og Fidelio for varme), noe midt i mellom disse to hadde sittet som et skudd.
    Har jo lånt ørene til Audeze LCD-2 et par ganger nå og det er jo noe helt annet, disse blir også for varme for min del, men lcd-x ser jo interessante ut.
    Foreløpig er jeg usikker på om jeg er interessert i å fortsette og utforske dette her med hodetelefoner eller prøve å slå meg til rette med det jeg har. Aune X7S skal prøves og jeg håper den faller i smak på Fidelio, så kan jeg kanskje glemme hodetelefoner for ei stund.... håper det i alle fall. :|
    Jeg har Sennheiser HD6XX som vel er så godt som HD650. Den er en anelse mørk, og på målinger ser man at disse ruller av mot toppen. Jeg har HD700 liggende men har ikke brukt dem mye. Så har jeg HIFIMAN HE4XX som jeg oppfatter som mer oppløst enn HD-6XX, men de blir mer ukomfortable på hodet ved lengre tids lytting. Muligens noe mer tungdrevet og mer nøytral i bassen.
    Der ser du, HD650 er fortsatt best ;D ;D ;D
    Eneste kritikken jeg har til HFIMAN er at de kunne hadde en mer komfortabel bøyle.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Der ser du, HD650 er fortsatt best ;D ;D ;D
    Om kanskje ikke best, så har i hvertfall HD650 (late versjon) tålt tidens tann godt, og er en no-brainer i forhold til value for money. Jeg måtte blø en del for å finne en erstatning som ivaretok alle dens kvaliteter på en mer raffinert måte:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Der ser du, HD650 er fortsatt best ;D ;D ;D
    Om kanskje ikke best, så har i hvertfall HD650 (late versjon) tålt tidens tann godt, og er en no-brainer i forhold til value for money. Jeg måtte blø en del for å finne en erstatning som ivaretok alle dens kvaliteter på en mer raffinert måte:)
    Bare spøk fra min side, men jeg trives veldig godt med dem og setter pris på de sidene som andre mener de er dårlige på. :)
    Schiit Asgard 2 som driver dem her.
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Aune X7S har så vidt blitt prøvd på Fidelio X2, fikk bestilt meg en eldre X1 dac også, så jeg ser frem til at den kommer. Liker lyden i X7S så langt, virker som den rydder opp lyden litt i Fidelio. Blir morsomt med skikkelig dac og ikke bare pcen som kilde. :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_5290.JPG


    "Arsenalet" nå, Koss Pro 4AA, Grado GR60, AKG K172HD. Ikke hi-end, men temmelig OK likevel.

    Er ikke helt fornøyd, for øyeblikket er det AKG som låter best, syns jeg. Koss blir tynne i lyden, mangler bass, men er veldig detaljerte. Kan skyldes at de ikke var i bruk de siste 20-30 åra før jeg fikk dem i hendene, de må kanskje spilles inn en stund så de myker seg opp. Fikk også nye Kina-puter så nå sitter de fint.

    Gradoene ble veldig ulne med nye puter, så jeg bør nok bytte tilbake. Synd, de var mye mer behagelige å ha på nå. For lav impedans for forsterkeren min også, men funker bra med PC.

    Favoritten er egentlig et sett med Beyerdynamic DT531 som ligger litt i deler, jeg må bytte ut en ødelagt driver. Noen som vet om det er noe å hente på driverne fra Kina? Ser det en en del å velge i der, noe høyohms også som jeg helst vil ha. Originale drivere fins, men det blir en del penger for noe såpass gammelt.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei , et lite tips til av dere som har en Grado RS1 eller RS2 i samlingen.

    Jeg har RS1 og etter tips fra nettet har jeg byttet til G puter , de store beregnet på 1000/2000 serien. Dette mener jeg er den mest kostnadseffektive oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

    Jeg bruker RS1(i) sammen med RA 1 (den batteridrevne forsterkeren til Grado.) Denne komboen på 70 og 80 talls rock er helt fantastisk. Jeg har både Audeze LCD3 og Sony Z1R som brukes balansert med Taurus Mk2 og HD800 balansert på HDVA600 , men dette får hvile seg for tiden. Komboen Grado RS1/RA1 bringer meg rett og slett tilbake til 70 tallet, selv om innspillingene ikke er perfekte så tramper jeg med foten/ tidvis hopper i stolen og timene går. Når jeg glemmer å tenke på utstyr og musikken er i sentrum - da er vi på rett vei!!!?!!
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Etter å ha vært fornøyd lenge med Beyerdynamic MMX 300 v2 meldte oppgraderingsspøkelset seg igjen og jeg bestilte meg Beyerdynamic T1 G2 på impuls. Gjorde jeg noe dumt?

    Milepæler i min hodetelefonkarriere sålangt har vært noe sånt som dette:

    - "Originale" Sennheiser HD650: kunne ikke fordra dem, låt ullsokk
    - Sennheiser HD800 (med og uten balansert tilknytning): Kunstig pågående oppover, slankere enn jeg skulle ønske nedover og ga ingen "fot" på noe som helst av musikk. Deilig komfort.
    - Hifiman HE-500: Deilig lyd, skulle ønske meg noe mer tyngde nedover helt i kjelleren rent fysisk og generelt mer headroom, men kvalitetsmessig helt knall, grusom komfort
    - Beyerdynamic MMX 300 v2: Midt i blinken klangmessig, herlig bassområde. Mangler bittelitt oppløsning i mellomtone, men spiller generelt musikk uten at jeg sitter og irriterer meg over mangler. Perfekt komfort. Min favorittallrounder sålangt. Har også mikrofon, så perfekt til gaming ved PCen også. Har en embedded volumkontroll som er skikkelig skrot på kabelen. Finner ingen erstatningskabel, så jeg har levd med denne.
    - Sony WH 1000XM3: Herlig klangbalanse i disse også. Jeg synes disse er mye bedre enn Bose-alternativene som jeg dessverre har måttet lide med i flere generasjoner på jobb. Bose-headsettene synes jeg generelt er skarpe, "prosesserte" og umusikalske. Dog er det noen hakk igjen på oppløsning med disse i forhold til andre fastkoblede hodetelefoner som jeg har hatt.

    ++ en haug med Bose, Sennheiser, Denon og andre hodetelefoner av lavere forglemmelig kvalitet.

    Det jeg ønsker meg er i praksis en litt mer tilbakelent, men fremdeles smooth og raffinert, version av HD800, med basstyngden til MMX300 v2. Sennheiser er jeg meget skeptisk til basert på egne preferanser siden jeg aldri har vært mer enn passe fornøyd med noen av hodetelefonene jeg har hatt fra dem (har sikkert hatt en 4-5 forskjellige i hvertfall), så jeg tenkte å gå opp i rekkene på Beyerdynamic denne gangen.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg trodde jeg var hjerneskadet som foretrakk et gaming headset foran HD800, HE-500 og HD650, men det ser faktisk ut som om Beyerdynamic MMX 300 v2 er noe for seg selv og at jeg ikke er den eneste som liker dem :)

     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Fikk Beyerdynamic T1 G2 i går og har fått noen timer med dem og førsteinntrykket er ikke spesielt positivt. Det er helt tydelig at de har boostet den høyere delen av diskantområdet for å få mere "luft" og "oppløsning". Det fremstår for meg som diskantområdet ikke er en integrert naturlig del av lydbildet, men snarere en greie som lever sitt eget liv. Dette ligger over presensområdet, så siblanter osv er ikke noe stort problem, så det fremstår litt mer mer subtilt enn som så. Mellomtoneområdet er noe mer raffinert enn MMX 300 v2, men MMX 300 v2 er til gjengjeld en mye bedre balansert og altetende hodetelefon hvor man sitter og nyter musikken, uansett opptakskvalitet, i stedet for å irritere seg over mangler og skjevtuning i hodetelefonene. I motsetning til HD800, føles det ikke som nåler i ørene med alt unntatt perfekte opptak, men jeg har hele tiden en fornemmelse av at disse ligger kontinuerlig på kanten oppover, og litt over kanten for lengre tids lytting. HD800 hadde også svært bra sammenheng i lydbildet, som til tross for alt for mye energi oppover, føltes relativt nøytral. Slik fremstår ikke Beyerdynamic T1 G2 til nå. Litt "boks" over hele greia, og i tillegg et vesentlig mindre omsluttende lydbilde kontra MMX 300 v2. MMX300 er også heftigere nedover som igjen gjør noe med engasjementet på all musikk, inkludert klassisk.

    Kanskje endrer ting seg litt over tid etter hvert som jeg blir vant til dem og de får noen flere timer på seg, men foreløpig lukter det at disse ikke blir her lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte "high end" hodetelefoner på død og liv skal konstruere kunstig "oppløsing" med åpenbar skjevtuning mot dette i stedet for å presentere musikken slik den faktisk var ment å være.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte "high end" hodetelefoner på død og liv skal konstruere kunstig "oppløsning" med åpenbar skjevtuning mot dette i stedet for å presentere musikken slik den faktisk var ment å være.
    Helt enig. Dette er det mest fornuftige jeg har lest på lenge.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fikk Beyerdynamic T1 G2 i går og har fått noen timer med dem og førsteinntrykket er ikke spesielt positivt. Det er helt tydelig at de har boostet den høyere delen av diskantområdet for å få mere "luft" og "oppløsning". Det fremstår for meg som diskantområdet ikke er en integrert naturlig del av lydbildet, men snarere en greie som lever sitt eget liv. Dette ligger over presensområdet, så siblanter osv er ikke noe stort problem, så det fremstår litt mer mer subtilt enn som så. Mellomtoneområdet er noe mer raffinert enn MMX 300 v2, men MMX 300 v2 er til gjengjeld en mye bedre balansert og altetende hodetelefon hvor man sitter og nyter musikken, uansett opptakskvalitet, i stedet for å irritere seg over mangler og skjevtuning i hodetelefonene. I motsetning til HD800, føles det ikke som nåler i ørene med alt unntatt perfekte opptak, men jeg har hele tiden en fornemmelse av at disse ligger kontinuerlig på kanten oppover, og litt over kanten for lengre tids lytting. HD800 hadde også svært bra sammenheng i lydbildet, som til tross for alt for mye energi oppover, føltes relativt nøytral. Slik fremstår ikke Beyerdynamic T1 G2 til nå. Litt "boks" over hele greia, og i tillegg et vesentlig mindre omsluttende lydbilde kontra MMX 300 v2. MMX300 er også heftigere nedover som igjen gjør noe med engasjementet på all musikk, inkludert klassisk.

    Kanskje endrer ting seg litt over tid etter hvert som jeg blir vant til dem og de får noen flere timer på seg, men foreløpig lukter det at disse ikke blir her lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte "high end" hodetelefoner på død og liv skal konstruere kunstig "oppløsing" med åpenbar skjevtuning mot dette i stedet for å presentere musikken slik den faktisk var ment å være.
    Hvilen forsterker bruker du? Jeg hadde T1 G1 men byttet dem til T5 da mine forsterkere hadde problemer med 600 ohm.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har nå RME ADI-2 DAC FS. Dette er en av de dokumentert beste DAC/hodetelefonforsterkerne på markedet når det gjelder nøytralitet, lav forvrengning og evne til å drive alt som er uten å farge lyden med sin svært kraftige hodetelefonforsterker. Dersom det ikke låter bra på et nøytralt produkt som driver hodetelefonene uten forvrengning så er produktet null verdt i mine øyne. Jeg har også hatt Bryston BDA-1 og BHA-1 komboen i mange år med mange andre hodetelefoner (og MMX 300 v2 har blitt benyttet lenge på begge komboer), og byttet mest på grunn av at RME tok mindre plass.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Fikk Beyerdynamic T1 G2 i går og har fått noen timer med dem og førsteinntrykket er ikke spesielt positivt. Det er helt tydelig at de har boostet den høyere delen av diskantområdet for å få mere "luft" og "oppløsning". Det fremstår for meg som diskantområdet ikke er en integrert naturlig del av lydbildet, men snarere en greie som lever sitt eget liv. Dette ligger over presensområdet, så siblanter osv er ikke noe stort problem, så det fremstår litt mer mer subtilt enn som så. Mellomtoneområdet er noe mer raffinert enn MMX 300 v2, men MMX 300 v2 er til gjengjeld en mye bedre balansert og altetende hodetelefon hvor man sitter og nyter musikken, uansett opptakskvalitet, i stedet for å irritere seg over mangler og skjevtuning i hodetelefonene. I motsetning til HD800, føles det ikke som nåler i ørene med alt unntatt perfekte opptak, men jeg har hele tiden en fornemmelse av at disse ligger kontinuerlig på kanten oppover, og litt over kanten for lengre tids lytting. HD800 hadde også svært bra sammenheng i lydbildet, som til tross for alt for mye energi oppover, føltes relativt nøytral. Slik fremstår ikke Beyerdynamic T1 G2 til nå. Litt "boks" over hele greia, og i tillegg et vesentlig mindre omsluttende lydbilde kontra MMX 300 v2. MMX300 er også heftigere nedover som igjen gjør noe med engasjementet på all musikk, inkludert klassisk.

    Kanskje endrer ting seg litt over tid etter hvert som jeg blir vant til dem og de får noen flere timer på seg, men foreløpig lukter det at disse ikke blir her lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor såkalte "high end" hodetelefoner på død og liv skal konstruere kunstig "oppløsing" med åpenbar skjevtuning mot dette i stedet for å presentere musikken slik den faktisk var ment å være.
    Fin beskrivelse av det meste av hodetelefoner, jeg har hørt på Audeze LCD-2, Sennheiser HD660S og Philips Fidelio X2, der jeg synes de billigste (Fidelio X2) ikke kan sammenlignes med de andre to på noen punkter, de er rett og slett bare bedre for meg. De blir dog beskrevet som basstunge og noe lukkede i lyden, åpne og fine i toppen og en noe tilbaketrukket mellomtone (som stemmer bra med det jeg mener om de). Jeg har nå parret de med Aune X7S og Aune X1 (en gammel type) og det fungerer knirkefritt for meg, om jeg skulle sette fingeren på noe så er det det at de kunne vært hakket mer "åpne" i lyden, en mod av grillen bak elementene hadde muligens løst dette problemet for meg. Nå kommer det en ny Fidelio (kalt X3) i Mai/Juni, som jeg kommer til å teste. :)
    Hadde hørt på Fidelio X2 om jeg var deg, kanskje de faller i smak for deg også, uten at jeg har hørt Beyerdynamic, eller fall til ro med de "gamle" du hadde. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn