Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots:

    Jeg snakket såvidt med importøren av beyerdynamic og han snakket videre med verstedet hos beyerdynamic for å få satt sammen ett custom sett T1. Det det var snakk om var elementene fra T1 med skall fra T5p. Det var mulig. Husker ikke hva det kom på, men det er få leverandører av headset som er så imøtekommende mtp spesialtilpassninger som Beyerdynamic. Om du vil ha en lukket T1 så ta kontakt med Njaal hanson så ordner de det nok for deg ;)

    Jeg klarer meg med åpne T1 selv om jeg tideligere har sverget til lukket. Det går, men skal ikke se bort fra at settet mitt blir sendt til tyskland for mod etterhvert ;D
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:

    Det kan se ut som om ulike omtaler av Shure SRH-940 og sammenligninger med andre hodetelefoner er basert på bruk med meget forskjellige "hodetelfonforsterkere", alt fra iPod og lydkort til dyre hodetelefonforsterkere.
    Ja, og kanskje dette faktum kan belyse de ulike lytteinntrykkene. Jeg mistenker at hvilken forsterker man forer visse hodetlf. kan gi ganske varierte resultat.

    Ellers fin og nyansert fremstilling av Shure SRH-940, CDWMcInSpots.

    Mvh.
    a.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    beyerdynamic MANUFAKTUR spesial
    gwikse skrev:
    CDWMcInSpots:

    Jeg snakket såvidt med importøren av beyerdynamic og han snakket videre med verstedet hos beyerdynamic for å få satt sammen ett custom sett T1. Det det var snakk om var elementene fra T1 med skall fra T5p. Det var mulig. Husker ikke hva det kom på, men det er få leverandører av headset som er så imøtekommende mtp spesialtilpassninger som Beyerdynamic. Om du vil ha en lukket T1 så ta kontakt med Njaal hanson så ordner de det nok for deg ;)

    Jeg klarer meg med åpne T1 selv om jeg tideligere har sverget til lukket. Det går, men skal ikke se bort fra at settet mitt blir sendt til tyskland for mod etterhvert ;D
    Takk for informasjonen. Dette var interessant å ha bak øret eller skranglende i bakhodet.

    beyerdynamic har jo sin beyerdynamic MANUFAKTUR, men dette var mer enn forventet av en så stor produsent. Det minner (vel) en del om Remington Custom Shop o.l. i den amerikanske våpenbransjen(?)

    Gode lukkede (beyerdynamic) hodetelefoner
    CDWMcInSpots skrev:
    Innerfidelitys Tyll Hertsens har ved flere anledninger skrevet noen betraktninger ang. lukkede (sealed) hodetelefoner. Han ser ut til å mene at det finnes meget få riktig gode lukkede hodetelefoner som isolerer godt, og at det er vanskelig å lage dem nogenlunde regningssvarende. Han har skrevet noe om at lukkede hodetelefoners kammereffekt kan være en problemårsak, men det fant jeg ikke akkurat nå.
    Det ser ut til at de fleste riktig gode hodetelefoner er åpne og til nød halvåpne. Jfr. dette og Tyll Hertsens kan det kanskje tenkes at det er meget vanskelig/dyrt eller (nærmest) umulig å lage lukkede hodetelefoner over et viss nivå?

    beyerdynamic begynte sin Tesla-serie med den halvåpne toppmodellen T 1 (600 ohm) som anses som meget god. Deretter kom den like dyre lukkede T 5 p (32 ohm) som har fått langt mer blandet mottagelse. Tidligere i år lanserte de de lukkede T 70 (250 ohm) og T 70 p (32 ohm) til under halve prisen. En del har etterlyst en lukket T 1, ofte kalt T 5 (600 ohm), men den har så langt ikke dukket opp.

    Kan det tenkes at beyerdynamic rett og slett ikke synes de klarer å lage/få til en god nok T 5? At en T 5 p med (varianter av) T 1's 600 ohms-elementer rett og slett ikke er vellykket (nok). Og videre at det kanskje ikke er vellykket/regningssvarende å produsere lukkede hodetelefoner som er bedre enn nivået til T 70? At T 70 er nær ytelseskurvens utflatning for lukkede hodetelefoner?

    Hva vet og tror de vise?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.624
    Antall liker
    2.813
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ron-hi skrev:
    Funderer på å kjøpe Zennheiser 598. Er det rette valget for en som ikke vil bruke mer enn ca kr.1.500,- på hodetelefoner? Liker nøytral lyd, men må ikke oppfattes magert i bunn som mange sier AKG701 er. Har også vurdert Audiotechnica M50.

    Ønsker heller ikke å bruke en formue på hodetelefonforsterker, så regner med at AKG faller bort da den sies å trenge god forsterker for å komme til sin rett.

    Hører på alt fra rock, blues, pop, jazz og noe klassisk.
    Skal ikke uttale meg for mye om Sennheiser og/eller AKG701...
    Har derimot bare lyst til å si at jeg trives veldig godt med mine M50!
    Om de er supernøytrale, kan vel diskuteres, men opplever de som morsomme, og med en mer enn ok bassgjengivelse. At de kanskje ikke er fullt så "oppløst" oppover som gjerne AKG sine halvåpne modeller er, plager meg igrunnen ikke.
    Ser frem til å få testet ut et par Sennheiser opp mot mine to AKG-modeller samt M50... Mulig jeg da vil sitte med 3 "ulike typer" hodetlf, som hver for seg har sine sterke sider...

    mvh
    Proffen
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Følgende (ja jeg har søkt litt) problem dukket opp i kveld.
    Plutselig kutter musikken, og det viser seg raskt at jeg ikke får koblet på nettverket.
    Har nettopp kablet opp nettverk, og det har fungert smertefritt frem til nå.
    Jeg har resatt SB'n, restartet router, og restartet switchen i kjellern. Intet skjer!
    Den finner ikke nettverket mitt.
    For sikkerhets skyld koblet jeg til min macbook på samme kabel, slo av airport og pinga vg. Det ble svar det gitt.
    Noen som har vært borti lignende?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har ikke godt av å lese i denne tråden for jeg kjenner jeg har begynt å få lyst på Shure SRH940.

    Med to gode lukkede hodetelefoner vil jeg slippe å slepe med meg DT770 mellom jobb og hjem. De dagene jeg er ute og går med hunden med Denon AH-D301 på øret irriterer jeg meg over at jeg ikke har DT770 tilstede så for min egen del kan jeg forsvare innkjøp av SRH940 men jeg tviler på om min bedre halvdel er like forståelsesfull.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Så dersom du har 2 stk. DT770 så merker jo ingen noe som helst. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Så dersom du har 2 stk. DT770 så merker jo ingen noe som helst. ;)
    Jeg har faktisk tenkt den tanken, siden jeg bruker Cmoy kunne jeg hatt en 32 ohm og en 250 ohm pro.

    Men det er jo litt kjedelig å ha 2 like hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    Følgende (ja jeg har søkt litt) problem dukket opp i kveld.
    Plutselig kutter musikken, og det viser seg raskt at jeg ikke får koblet på nettverket.
    Har nettopp kablet opp nettverk, og det har fungert smertefritt frem til nå.
    Jeg har resatt SB'n, restartet router, og restartet switchen i kjellern. Intet skjer!
    Den finner ikke nettverket mitt.
    For sikkerhets skyld koblet jeg til min macbook på samme kabel, slo av airport og pinga vg. Det ble svar det gitt.
    Noen som har vært borti lignende?
    Jeg antar/tror jeg husker at du har en Logitech Squeezebox Touch.

    En mulig løsning:
    Jeg har opplevd at resettingsknappen på baksiden av Squeezebox Touch ikke helt ryddet opp i problemoppførsel en gang (eller to). Derimot virket det gamle trikset å kutte strømtilførselen og vente noen sekunder til ett minutt. Deretter koblet jeg til strømmen igjen. Den startet på nytt, og alt var som det skulle være.

    Du kan jo også sjekke hvilken firmwareversjon din Squeezebox Touch kjører og forsøke å koble den til et annet kablet nettverksuttak eller rett i nettverkssvitsjen.

    Finner den ikke nettverket eller (en enhet med) Squeezebox Server? Det er to forskjellige ting. Hvis det siste er tilfellet, bør den kunne finne og bruke mysqueezebox.com.

    Du kan jo evt. også forsøke å pinge Squeezebox Touch fra en datamaskin og se om du får svar.

    Forøvrig er vel dette et spørsmål som passer bedre i Squeezebox-tråden.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Men det er jo litt kjedelig å ha 2 like hodetelefoner.
    Forsåvidt. :) På den annen side så slipper man "stresset" å måtte veksle mellom dem.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skjøtekabel
    Jeg kryssposter dette utdraget her. Gradoforlengerkablene har vi nevnt før, men jeg kan ikke huske at noen har nevnt 4SOUNDS Supreme og kanskje heller ikke 4SOUND Hagstrøms skreddersøm.

    CDWMcInSpots skrev:
    Supreme LCSJFJ stero jack han / stereo jack hun 6m (Artno:229685)
    Pris: kr. 170,-
    http://4sound.no/itempg.aspx?id=7879&artno=229685

    Supreme er (så langt jeg vet) 4SOUNDS husserie for profesjonelle kabler. Gummitrukket kabel med med metallplugger. Typisk laget for å tåle juling i mange år i studioer og på veien med mye inn- og utplugging, ned- og oppakking, vinterkalde biler, tråkking, ølsøl og mye annet.

    Grado lager noen betydelig dyrere kabler i flere lengder opp til 15 fot = 4,5 meter. De er beskrevet i flere hodetelefontråder. Selges gjennom Grado-forhandlere.

    I Bergen kan 4SOUND Hagstrøm lage den lengden du ønsker med f.eks. Neutrik-plugger. Ifølge dem selv er kabelmannen deres en meget god og solid håndverker som leverer god kvalitet. Kanskje butikker/firmaer andre steder i landet har tilsvarende tilbud?
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    for min egen del kan jeg forsvare innkjøp av SRH940 men jeg tviler på om min bedre halvdel er like forståelsesfull.
    Loevhagen skrev:
    Anonym skrev:
    Men det er jo litt kjedelig å ha 2 like hodetelefoner.
    Forsåvidt. :) På den annen side så slipper man "stresset" å måtte veksle mellom dem.
    ... og "stresset" med ufred i heimen.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ja, jeg har touch.
    Har nå postet på squeezeboxtråden.
    Jeg får ingen ip, så da blir det vanskelig å pinge...
    Virker som om nic'et i sb'n er dødt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    - Gjør en factory reset på SB
    - Restart aksesspunktet / routeren
    - Restart SB
    - Vips (for man håpe)
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gjort, intet bedre
    However.
    Når jeg kobler til macbooken mens jeg pinger vg, da får jeg svar på de 9 første forespørslene, før det faller ut.
    Dette kan jo bli interessant....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Skjøtekabel
    Jeg kryssposter dette utdraget her. Gradoforlengerkablene har vi nevnt før, men jeg kan ikke huske at noen har nevnt 4SOUNDS Supreme og kanskje heller ikke 4SOUND Hagstrøms skreddersøm.

    CDWMcInSpots skrev:
    Supreme LCSJFJ stero jack han / stereo jack hun 6m (Artno:229685)
    Pris: kr. 170,-
    http://4sound.no/itempg.aspx?id=7879&artno=229685

    Supreme er (så langt jeg vet) 4SOUNDS husserie for profesjonelle kabler. Gummitrukket kabel med med metallplugger. Typisk laget for å tåle juling i mange år i studioer og på veien med mye inn- og utplugging, ned- og oppakking, vinterkalde biler, tråkking, ølsøl og mye annet.

    Grado lager noen betydelig dyrere kabler i flere lengder opp til 15 fot = 4,5 meter. De er beskrevet i flere hodetelefontråder. Selges gjennom Grado-forhandlere.

    I Bergen kan 4SOUND Hagstrøm lage den lengden du ønsker med f.eks. Neutrik-plugger. Ifølge dem selv er kabelmannen deres en meget god og solid håndverker som leverer god kvalitet. Kanskje butikker/firmaer andre steder i landet har tilsvarende tilbud?
    Den er billig i forhold til Grado kabelen som er ganske populær.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?



    Så var tiden kommet til å "oppsummere" hva jeg opplever av HiFiMAN HE-6. Har fra før LCD-2 (rev. 1 og rev. 2), HE-500 og HE-300. K701, K702 og HD800 har jeg solgt, da enkelte av de forutnevnte gir meg gode musikkopplevelser.

    HE-6 er en sær sak.

    Min referanse til god lyd fra hodetelefoner er Hegel HD10 + Violectric V200 + LCD-2. HE-500 er god, men låter litt mer kunstig enn LCD-2. HE-500 skal prøves med en integrert stereoforsterker tappet fra høyttalerterminalene / HiFiMANs impedans-boks neste uke.

    Tilbake til HE-6.

    Det påstås at HiFiMAN anbefaler at disse drives med minst 6W. Min Violectric V200 driver LCD-2 flott. Faktisk så låter LCD-2 helt OK fra en iPhone.

    Men, hva med HE-6?

    V200 gir 2.7W @ 50 ohm, og selv om V200 gir HE-6 en god lyd, så våkner ikke HE-6 før jeg koblet dem opp til en stereoforsterker. Siden jeg er blitt helt hektet på head-fi, så var det å gå ned i kjelleren og hente komponenter fra surround / stereo-anlegget der, da jeg ikke bruker det lenger pga. head-fi.

    Prøvde først norske Abrahamsen V2.0 (70W @ 8 ohm / 140W @ 4 ohm, 1500VA og de første wattene i ren klasse A). HE-6 låt flott og spesielt på musikk med litt rocke-takter.

    Deretter var det tid for Primare I32. WOW! Dette hadde jeg ikke ventet. På Klipsch RF-63 var I32 litt kjedelig, sammenlignet med Abrahamsen, som er en veldig god match med Klipsch.

    Men, til HE-6 så spiller Primare I32 så utrolig rent og dynamisk at jazz, vokal og instrumental (og noe rock) er helt himmelsk. Detaljer i lydbildet er helt utrolig. Nyansene er noe jeg ikke har hørt før, og d-y-b-d-e-n i lydbildet er fascinerende. Man hører så godt opptaksrommet at det av og til kan være distraherende.

    HE-6 - Låter skrapt og ubehagelig!

    Nei. HE-6 låter overraskende smooth. Har før hatt HD800, og jeg synes aldri den låt skarpt. K701/2 derimot. Oj. Jeg er aldeles forelsket i LCD-2 + Violectric, så at jeg kan nyte HE-6 på Primare I32 er litt overraskende.

    Gode innspillinger: HE-6 / Prmare, eller LCD-2 / V200.
    Dårlige innspillinger: LCD-2 / V200

    Anyway. That's it. Go explore. :)

    PS: Jeg gleder meg å høre HE-500 på både Abrahamsen V2.0 og Primare I32...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Høres logisk ut. Head-fi er kjekt for å teste utstyr. Avslører dårlige egenskaper og fremhever gode.
    Atter en gang logisk, da du kun hører komponentet og ikke rommet.

    Skal nevnes at jeg har testet kilder med head-fi lenge. Min erfaring tilsier at dersom det lyder bra på head-fi så lyder det også bra med htt. Men ikke nødvendighvis motsatt.

    Loevhagen:
    Jeg har en beta22 du kunne fått teste etterhvert. PM om det er av interresse.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei. Du har bygd den selv? Det står det respekt av, i så fall. Jeg ser ikke bak - frem på en loddebolt, men heldigvis lider ikke ørene samme skjebne. PM sendt. :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dette var ikke første prosjektet mitt. Trengte noe enklere å trene på først. Det viste seg dog at dette er vel så enkelt som de enklere diy prosjektene der ute. Det er bare endel repetisjon. Min beta22 er med ferdige pcb fra ybm audio. Nå har jeg bygget en SE (2print + PSU) for en kamerat og brukt mine print som målereferanse. Kjøpte kit her http://glassjaraudio.com/main.sc for å gjøre innkjøpet av deler enklere.

    Testet den med ett av mine print som active ground uten at det virket som det var noen forbedring. Med 4 print derimot ble det bedre med balansert kilde.

    Kits får en kjøpt hos http://glassjaraudio.com/main.sc deretter er det bare å ta tiden og forumet til amb til hjelp.
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Proffen skrev:
    ron-hi skrev:
    Funderer på å kjøpe Zennheiser 598. Er det rette valget for en som ikke vil bruke mer enn ca kr.1.500,- på hodetelefoner? Liker nøytral lyd, men må ikke oppfattes magert i bunn som mange sier AKG701 er. Har også vurdert Audiotechnica M50.
    Ønsker heller ikke å bruke en formue på hodetelefonforsterker, så regner med at AKG faller bort da den sies å trenge god forsterker for å komme til sin rett.
    Hører på alt fra rock, blues, pop, jazz og noe klassisk.
    Skal ikke uttale meg for mye om Sennheiser og/eller AKG701...
    Har derimot bare lyst til å si at jeg trives veldig godt med mine M50!
    Om de er supernøytrale, kan vel diskuteres, men opplever de som morsomme, og med en mer enn ok bassgjengivelse. At de kanskje ikke er fullt så "oppløst" oppover som gjerne AKG sine halvåpne modeller er, plager meg igrunnen ikke.
    Ser frem til å få testet ut et par Sennheiser opp mot mine to AKG-modeller samt M50... Mulig jeg da vil sitte med 3 "ulike typer" hodetlf, som hver for seg har sine sterke sider...
    mvh
    Proffen
    Den jeg har mest tro på av de 3 jeg nevner er 598, men ettersom jeg ikke har hørt noen av dem blir det litt lotto. Imidlertid har jeg testet en del rimeligere/bærbare modeller i butikk, deriblant flere AKG og Zennheizer. De som var lukkede, hadde gjerne litt overdreven bass og manglet åpenhet og romfølelse / luft. Derfor er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til M50, men gode omtaler i magasiner har jo skapt en viss nysgjerrighet. For å ta noen billige bærbare, så likte jeg mye bedre lyden i Zennheizer PX100 enn PX200 (sistnevnte er dyrest og låter dårligst i mine ører). Derfor antar jeg at åpne hodetlf. passer best til min smak, men det er mulig forskjellene utjevner seg betydelig på større og dyrere modeller?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Skjøtekabel
    Jeg kryssposter dette utdraget her. Gradoforlengerkablene har vi nevnt før, men jeg kan ikke huske at noen har nevnt 4SOUNDS Supreme og kanskje heller ikke 4SOUND Hagstrøms skreddersøm.

    CDWMcInSpots skrev:
    Supreme LCSJFJ stero jack han / stereo jack hun 6m (Artno:229685)
    Pris: kr. 170,-
    http://4sound.no/itempg.aspx?id=7879&artno=229685

    Supreme er (så langt jeg vet) 4SOUNDS husserie for profesjonelle kabler. Gummitrukket kabel med med metallplugger. Typisk laget for å tåle juling i mange år i studioer og på veien med mye inn- og utplugging, ned- og oppakking, vinterkalde biler, tråkking, ølsøl og mye annet.
    [...]
    Den er billig i forhold til Grado kabelen som er ganske populær.
    Ja. Jeg fant den i hyllene hos 4SOUND Hagstøm tidligere i år. Pris, (ekstra) lengde (6 meter) og antatt robusthet fanget min interesse. Hvis jeg husker rett, koster 15 fot (4,5 meter) Grado kr. 800,- +/- kr. 50,-.

    4SOUND Hagstøm selger forøvrig en god del som ikke finnes på 4SOUNDs nettsider. Noe av det importerer 4SOUND Hagstøm selv.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Har fra før LCD-2 (rev. 1 og rev. 2),
    [...]
    2 Audez'e LCD-2? Har du beskrevet forskjellene mens jeg ikke fulgte med? Playback Magazine har forøvrig beskrevet deres opplevelse av forskjellene.

    HiFiMAN HE-6
    [...]00000000
    så våkner ikke HE-6 før jeg koblet dem opp til en stereoforsterker.
    [...]
    Prøvde først norske Abrahamsen V2.0 (70W @ 8 ohm / 140W @ 4 ohm, 1500VA og de første wattene i ren klasse A). HE-6 låt flott og spesielt på musikk med litt rocke-takter.
    [...]
    Men, til HE-6 så spiller Primare I32 så utrolig rent og dynamisk at jazz, vokal og instrumental (og noe rock) er helt himmelsk. Detaljer i lydbildet er helt utrolig. Nyansene er noe jeg ikke har hørt før, og d-y-b-d-e-n i lydbildet er fascinerende. Man hører så godt opptaksrommet at det av og til kan være distraherende.
    Koblet du HiFiMAN HE-6 rett til forsterkernes høyttalerutganger? Benyttet du i så fall en (hjemmemekket) kabelovergang fra høyttalerutganger til 1/4" jack eller kabel direkte fra høyttalerutganger til 2 hodetelefonklokkeinnganger?

    HE-500 skal prøves med en integrert stereoforsterker tappet fra høyttalerterminalene / HiFiMANs impedans-boks neste uke.
    [...]
    PS: Jeg gleder meg å høre HE-500 på både Abrahamsen V2.0 og Primare I32...
    Trenger denne altså en ekstra boks i motsetning til HiFiMAN HE-6?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    ja, jeg har touch.
    Har nå postet på squeezeboxtråden.
    Jeg får ingen ip, så da blir det vanskelig å pinge...
    Virker som om nic'et i sb'n er dødt.
    Virker trådløst nett på et sted med gode forhold, f.eks. rett ved siden av trådløst aksesspunkt?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har ikke beskrevet lydforskjellen mellom rev. 1 og rev. 2 av LCD-2, fordi de beskrivelser som finnes allerede er dekkende. Når det kommer til hvilken av disse to man foretrekker, så er meningene delt i to. Noen liker best rev. 1, mens andre mener rev. 2 er en oppgradering rent lydmessig. Jeg er usikker, og selv om rev. 2 låter mer åpent, så er forelskelsen rettet mot rev. 1. Man skal aldri si aldri, men rev. 1 skal ikke selges - ever. Blir en del av mitt arveoppgjør antar jeg.

    HE-adapter fra HiFiMAN: Dette er en liten boks med inngang for vanlige høyttalerkabler / terminaler, mens det i ut-enden er en 4-pin XLR. Boksen er en impedansboks, som reduserer typisk 50ohms hodetelefoner ned til ca. 8ohm, som stereoforsterkeren da ser som last. Fordelen med den boksen er åpenbar; man kan koble til mange hodetelefoner så fremt de har en 4-pin XLR. Alle mine hodetelefoner har det nå.

    HE-6 er det mange som har koblet rett på høyttalerutgangene på relativt kraftige stereoforsterkere. Det påstås at HE-6 fint kan kobles direkte slik på forsterkere opp til ca. 70 - 100W. Andre har rett og slett montert en 10ohms motstand over hver høyttalerterminal / kanal. Da slipper man boksen, men jeg foretrekker boksen.

    Boksen er her: http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=104

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    Faktisk så låter LCD-2 helt OK fra en iPhone
    [...]
    Gode innspillinger: HE-6 / Prmare, eller LCD-2 / V200.
    Dårlige innspillinger: LCD-2 / V200
    [...]
    Dette blir fort ganske dyrt:
    HiFiMAN HE-6: $1199,00
    Primare I32: NOK 19.995,-

    Audez'e LCD-2: $995,00 ($945,00) SEK 10525 (SEK 10152)
    Violectric HPA V200: € 714.29

    Betyr dette at HiFiMAN HE-6 er noe á la en fin/eksklusiv (italiensk) sportsbil eller rasehest, dyr i innkjøp og dyr i drift, mens Audez'e LCD-2 er mer som en god Mercedes, ganske dyr i innkjøp, men pålitelig og ikke altfor kravstor i daglig bruk?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    HE-6 er det mange som har koblet rett på høyttalerutgangene på relativt kraftige stereoforsterkere. Det påstås at HE-6 fint kan kobles direkte slik på forsterkere opp til ca. 70 - 100W. Andre har rett og slett montert en 10ohms motstand over hver høyttalerterminal / kanal. Da slipper man boksen, men jeg foretrekker boksen.
    Ditt første forsøk med HE-6 og Abrahamsen og Primare var dog uten boks siden du venter på boks?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Boksen fikk jeg før HE-6, så den var klar i god tid.

    Ikke langt i fra. HE-6 er spesiell, og den kan være dyr i drift. Imidlertid så finnes det jo ganske kraftige og velspillende stereoforsterkere for 20-30% av prisen av I32. F. eks. fungerer V2.0 fra Abrahamsen godt, og den koster mindre enn halvparten. Jeg vil tro en NAD, Rotel eller Rega Brio-R til ca. 5.000 er tilstrekkelig, men så får man vurdere lydsignaturen i (og signalkilde, selvsagt) disse forsterkerne.

    LCD-2 er langt mindre krevende på forsterkersiden. På reisefot, så lever jeg fint med LCD-2 drevet fra iPhonen. Imidlertid så bruker jeg 271mkII når jeg må ha lyd med meg av praktiske årsaker. :)

    HE-500 er mer krevende enn LCD-2, men mye bedre i så måte enn HE-6.

    Det jeg har erfart så langt er at når en hodetelefon får "lite kraft" (volt / strøm) så låter den litt lysere (mer kantete).
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.084
    Antall liker
    657
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen av dere som har testet Grado SR-60 / SR-80? Hva slags amp kan man bruke på disse?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Peter J skrev:
    Loevhagen skrev:
    Kun erfaring med LehmannAudio BCL uten USB. Etter hva jeg har lest er ikke USB i den noe særlig, men det kan jo skyldes "snobberi" fra de som har postet inntrykkene.

    BCL ellers er en morsom forsterker med detaljrik lyd. :)
    Okay, jeg får Linear USB etter helgen. Finner ingenting om den her på forumet ???
    Loevhagen, VilhelmW m.fl. har skrevet positivt om Lehmannaudio Black Cube Linear i flere tråder inkl. denne. Se f.eks. rapportene fra og forberedelsene til Loevhagens canjam.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Boksen fikk jeg før HE-6, så den var klar i god tid.
    Hva er det HE-500 venter på da før du kunne teste med den i neste uke?

    Det jeg har erfart så langt er at når en hodetelefon får "lite kraft" (volt / strøm) så låter den litt lysere (mer kantete).
    Jeg har også, basert på erfaring med Denon AH-D7000, lurt på om det kan gå utover generell kontroll og dermed generell ytelse/lydkvalitet. Observasjonene er beskrevet i trådene for Grace Design m903 og hodetelefonforsterker(e) for Denon-hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ludo skrev:
    Noen av dere som har testet Grado SR-60 / SR-80? Hva slags amp kan man bruke på disse?
    Jeg har ikke hørt dem, men jeg har, basert på lesning, fått inntrykk av at Grado-hodetelefoner er (rimelig) lettdrevne og gjerne virker bra selv rett ut av en iPod.

    Fint om andre med egenerfaring supplerer meg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Class skrev:
    Det er jo også solgt mange K701 over mange år.

    Jeg synes ikke de er noe særlig bass fattige men de er nok feil om man liker å kjenne hjernen bevege seg rundt i kraniet på grunn av trøkk i bunnen :)
    Personlig så er det så lite "moro" jeg savner i bunn og jeg er ganske sikker på mye kan hentes frem med rett head-amp.
    I forhold til prisen (1800 kroner nye) er K701 latterlig gode.

    Er forøvrig ikke like stor optimist når det gjelder å velge head-amp for å hente ut den en savner i bunn, har 2 habile forsterkere selv og hørt den andre steder også men signaturen er den samme.
    Noen observasjoner jeg gjorde tidligere i år med Burson Audio HA-160, AKG K 701 og en for meg for høy lydstyrke (se tidligere i denne tråden(?)), kan tyde på at dette kanskje (delvis) er avhengig av om man spiller med lavt eller høyt volum. Det er mulig at AKG K 701 har mer bunn på høyt volum. På mine høyst moderate lyttevolumer, er jeg enig med Anonym i at AKG K 701 er lett/slank (i bunnen). Disse observasjonene tror jeg passer bra med de egenskapene ved den menneskelige hørsel som ligger til grunn for loudnessfunksjonen (som få forsterkere har nå til dags).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Hva er det HE-500 venter på da før du kunne teste med den i neste uke?
    Ah. Beklager forvirringen, men HE-500 er på utlån p.t.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots:
    jada, når jeg kjøpte sb'n og resten monterte jeg greiene 34cm ca fra trådløsrouteren.
    Da funka det, men det er dårligere stelt i hjørnet på stua i etasjen under.

    Jeg har ca 10km tp-kabel liggende, så jeg skal koble en kabel rett fra router og ned hit (mer jobb å flytte sb.
    Det _kan_ være svitsjen. Jeg har vanskelig for å kaste ting som er litt hipp som happ, det kaaan jo funke en gang senere... Husker jeg har hatt noen svitsjproblemer, men husker ikke hvilken svitsj
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    CDWMcInSpots:

    Jeg snakket såvidt med importøren av beyerdynamic og han snakket videre med verstedet hos beyerdynamic for å få satt sammen ett custom sett T1. Det det var snakk om var elementene fra T1 med skall fra T5p. Det var mulig. Husker ikke hva det kom på, men det er få leverandører av headset som er så imøtekommende mtp spesialtilpassninger som Beyerdynamic. Om du vil ha en lukket T1 så ta kontakt med Njaal hanson så ordner de det nok for deg ;)

    Jeg klarer meg med åpne T1 selv om jeg tideligere har sverget til lukket. Det går, men skal ikke se bort fra at settet mitt blir sendt til tyskland for mod etterhvert ;D
    Jeg tror ikke det er noen god ide med det custom settet, det er bare å holde hendene på utsiden av T1 så hører en at lyden blir degradert.

    Tror det er bedre å lete etter et egnet headsett blant de dyrere lukkede konstruksjonene enn å ta sjansen på et 600 ohms T5 prosjekt.

    Bare mine 5 cent.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ivar skrev:
    ja, jeg har touch.
    Har nå postet på squeezeboxtråden.
    Jeg får ingen ip, så da blir det vanskelig å pinge...
    Virker som om nic'et i sb'n er dødt.
    Virker trådløst nett på et sted med gode forhold, f.eks. rett ved siden av trådløst aksesspunkt?
    ivar skrev:
    CDWMcInSpots:
    jada, når jeg kjøpte sb'n og resten monterte jeg greiene 34cm ca fra trådløsrouteren.
    Da funka det, men det er dårligere stelt i hjørnet på stua i etasjen under.
    Poenget mitt var at du kunne repetere dette (cm fra (trådløs)router) trådløst og gjerne også med en (annen) dropkabel rett i routeren. Da vil du kunne se om Squeezeboxens nettverksdeler virker eller ikke. Det kunne jo hende den kablede delen var død, men ikke den trådløse (teorien jeg mente du kunne teste). Ellers enig med den som foreslo du kunne begynne ved routeren og koble deg bakover/utover mot lytteposisjonen inntil det slutter å virke og du dermed har funnet leddet som gir feil.

    Jeg har ca 10km tp-kabel liggende, så jeg skal koble en kabel rett fra router og ned hit (mer jobb å flytte sb.
    Det forstod jeg ikke. Squeezeboxen + strømkladd er meget enkel å flytte ved slik testing. Det har jeg selv gjort flere ganger. Squeezeboxen har en hodetelefonutgang som du kan sjekke om du får lyd med. Du trenger altså ikke å dra med hodetelefonforsterker el.l. Koss Porta Pro el. noe lignende er fint til slikt. Det er godt mulig at AKG K 701 + den medfølgende overgangen også virker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    gwikse skrev:
    CDWMcInSpots:

    Jeg snakket såvidt med importøren av beyerdynamic og han snakket videre med verstedet hos beyerdynamic for å få satt sammen ett custom sett T1. Det det var snakk om var elementene fra T1 med skall fra T5p. Det var mulig. Husker ikke hva det kom på, men det er få leverandører av headset som er så imøtekommende mtp spesialtilpassninger som Beyerdynamic. Om du vil ha en lukket T1 så ta kontakt med Njaal hanson så ordner de det nok for deg ;)

    Jeg klarer meg med åpne T1 selv om jeg tideligere har sverget til lukket. Det går, men skal ikke se bort fra at settet mitt blir sendt til tyskland for mod etterhvert ;D
    Jeg tror ikke det er noen god ide med det custom settet, det er bare å holde hendene på utsiden av T1 så hører en at lyden blir degradert.

    Tror det er bedre å lete etter et egnet headsett blant de dyrere lukkede konstruksjonene enn å ta sjansen på et 600 ohms T5 prosjekt.

    Bare mine 5 cent.
    Ja, jeg heller i samme retning som jeg (vel) implisitt skrev i svar #1523 .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn