Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvilke HiFiMAN tenker du på? HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 eller HE-300? Du må gi en prioritering.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.652
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Hvilke HiFiMAN tenker du på? HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 eller HE-300? Du må gi en prioritering.
    Kan vel si 300 eller 500 da... ;D Det er vel de "kjipeste" modellene....
    Hifiman er helt nytt i min sfære...
    Er der likheter mellom de ulike modellene deres?

    mvh
    Proffen
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    HiFiMANs serie varier såpass mye at vi på en fredagskveld kan si det slik:

    Lys lydsignatur: HE-4, HE-5LE
    Nøytral: HE-6
    Mørk lydsignatur: HE-300 og HE-500

    Av disse har jeg kun hørt (aka eier) HE-6, HE-500 og HE-300. De lyse er ikke min greie.

    Hvilken forsterker skal du drive dem med, samt hvilken musikkgenre hører du mest på?

    Det er litt kjekt at man etterhvert tenker litt utenfor boksen (dvs. annet enn Sennheiser, Beyerdynamic, Grado, Audio-T).

    Her er et bilde av mine HE-300 og HE-500 ("Salt 'n' Pepper"):

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.652
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei, og takk for input!
    Tror vel kanskje også at jeg heller mer mot den mørke siden, rørmann som man er... ;D
    Er det slik å forstå at disse hodetlf ikke har vanlige elementer i klokkene, men i stedet er mer som magnestater eller noe i den duren? Og hvordan påvirker dette lydgjengivelsen?
    Hvilke merker er det mest nærliggende å sammenlikne med, mht lyd, klang osv?
    Tanken er å bruke en Audio gd Fun som headamp...

    Har selv liggende to par AKG og et par Audio Technica, og kunne i utgangspunktet lett levd med de Sennheiser HD595 jeg har hatt på lån, hvis det ikke hadde vært for at de lekker så mye lyd til omgivelsene....
    Har lissom hatt mer sansen for Sennheiser enn Beyer Dynamics og Denon så langt...dvs av de jeg har hørt.
    De hodetlf jeg bruker "mest" selv, er et par AKG K240, mens jeg også bruker ATH M50 en del. Det er jo her snakk om to vesensforskjellige lydsignaturer.

    mvh
    Proffen
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Oj, her var det mye å svare på. :) La oss ta det mest "åpenbare" først:

    Det finnes i dag i prinsippet tre teknologier innen hodetelefoner:

    a) dynamiske hodetelefoner
    b) orthodynamiske (av og til omtalt som isodynamiske) hodetelefoner
    c) elektrostatiske hodetelefoner

    Kjapt oppsummert:

    Dynamiske hodetelefoner: Dynamiske da de har samme prinsipp som de aller fleste tradisjonelle høyttalere med elementer som beveger seg ut/inn. Eksempler her er HD800 og AKG701, samt en drøss med andre.

    Stax: Virker på samme måte som elektrostatiske høyttalere. Dvs. man setter spenning på et mesh/grid som er uhyre tynt og dette setter luften rundt i bevegelse og man får lydbølger. Lyden av Stax er / sies å være "svært lettflytende". Enkelte har hevdet at siden filmen er såpass tynn er den også følsom for luftfuktighet / støv, som kan påvirke lyden i Stax.

    Orthodynamiske hodetelefoner: Her er det også en tynn film, men mellom 2 magneter på hver side av filmen. Luften settes her i bevegelse ved at magnetene påvirker den tynne filmen mellom dem. Dette er en sandwichkonstruksjon. Eksempler her er Audeze og HiFiMAN, og en drøss (gamle) andre merker. Ortho betyr flatt / likt / enhetlig. Enkelte kaller også orthodynamiske for isodynamiske.

    Konklusjon:
    Av disse parkeres de dynamiske når det gjelder naturligheten i lyden. Dynamiske hodetelefoner forvrenger for mye til å låte troverdig. Så, da sitter vi igjen med de orthodynamiske og de elektrostatiske. De sistnevnte kan koste ganske mye, mens de moderne orthodynamiske ikke MÅ gjøre det. Jeg skriver "moderne", fordi teknologien var mer utbredt før enn i dag. Dagens hodetelefoner innen "ortho-verdenen" (Audeze og HiFiMAN) er særedles kapable, og har i bunn og grunn kun én konkurrent; elektrostater (aka Stax).

    De dynamiske kan ikke konkurrere lydmessig (rent teknisk og målemessig). Hands down.

    Lykke til med ditt valg i en vennligsinnet jungel. :)

    Månedens moral: Sats på orthodynamiske hodetelefoner. :)

    Jeg har hatt HD800, K702 og andre og selv om de er gode, så har de en kunstig fremtoning når man har hørt elektrostater og orthodynamiske hodetelefoner. Det er mao. vanskelig å gå tilbake (for å ikke snakke om umulig) til dynamiske hodetelefoner, etter at man har hørt orthodynamiske og/eller elektrostatiske hodetelefoner.

    Men, hvær si løst, som det heter. :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.652
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takk for kanonsvar, Loevhagen! ;D

    Hvor åpne konstruksjoner er Hifimanklokkene? Ser ut til at de i de minste KAN være halvåpne, a la mange AKG-modeller, evt åpne som en del Sennheiser er...

    Ser ut til at jeg må google ytterligere mht Hifimans..... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Åpne hodetelefoner ER åpne. Det finnes ikke halvåpne i god-lyd-klassen. ;) Tja; kanskje T1 teller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Her er en shootout mellom AUdeze LCD2, Beyer T1, Sennheiser HD800 og Hifiman HE6:http://www.head-fi.org/t/513058/lcd2-beyer-t1-sennheiser-hd800and-hifiman-he6-shootout-impressions

    Har hørt de to dynamiske og synes de er flinke til å fremstille hodetelefonene.

    Når det gjelder dynamiske vs elektrostatiske (Stax) så synes jeg de dynamiske har bedre pris/ytelse forhold.

    Det er mulig å kjøpe ganske rimelige orthodynamiske hodetelefoner (Fostex).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Her er en shootout mellom AUdeze LCD2, Beyer T1, Sennheiser HD800 og Hifiman HE6:http://www.head-fi.org/t/513058/lcd2-beyer-t1-sennheiser-hd800and-hifiman-he6-shootout-impressions

    Har hørt de to dynamiske og synes de er flinke til å fremstille hodetelefonene.

    Når det gjelder dynamiske vs elektrostatiske (Stax) så synes jeg de dynamiske har bedre pris/ytelse forhold.

    Det er mulig å kjøpe ganske rimelige orthodynamiske hodetelefoner (Fostex).
    Jeg synes det er vanskelig å sammenligne elektrostater vs dynamiske. De er så forskjellige. Jeg ville ikke levd med bare mine Stax-er. De fungerer dårlig til både plater med dårlig lyd i utgangspunktet, og også plater som krever en annen form for guts. Stax rocker ikke skikkelig på en måte, så jeg foretrekker mine enkle AKG K530 til denslags bruk. Men følelsen av å ikke sitte med hodetelefoner, men topp høyttalere, når man hører på barokk er uovertruffen i mitt hjem. Jeg spiller klassisk og jazz på Stax, og rock etc på AKG. Hvis ikke rocken og popen har usedvanlig god lyd, da.

    Funker til rock også. Husker at studio/sessiongitaristen Trond Foss var innom på besøk for endel år siden. Sittende på gulvet foran anlegget med Stax på hodet og sa at han kunne leve permanent med de på hodet. ;D

    Hvorfor har alle oversett innlegget der Apples earbuds lovprises? Det har vært merkelig stille om det. Er det fordi alle har sablet dem ned, og er litt flaue over det i dag? Eller er det kanskje fordi det er så dumt at det ikke er verdt en kommentar?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Hvorfor har alle oversett innlegget der Apples earbuds lovprises? Det har vært merkelig stille om det. Er det fordi alle har sablet dem ned, og er litt flaue over det i dag? Eller er det kanskje fordi det er så dumt at det ikke er verdt en kommentar?
    Hvis du leser det Tyll skriver kommer det helt klart frem at Apple earbuds ikke er bra. Men sammenlignet med andre earbuds til mange ganger prisen, er de bra.
    Om lyden:
    ... no they weren't anywhere near reference quality, but they were a solid listening experience...
    Beskrivelsen av måledata var også upresis i innlegget over her...
    Kun frekvensgangen til Apple earbuds får godkjent (bortsett fra bass)... alle andre målinger beskrives som:
    The rest of the graphs ... well, I can hardly make out WTF is going on. Garbage. Some of the worst measuring headphones ever. I'll let you tell me what they mean in the comments.
    Fra: http://www.innerfidelity.com/content/lauding-jobs-least-loved-product-basic-apple-ear-bud-page-2

    Vil ikke kalle det lovprising... heller godkjent, med forbehold... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    baluba skrev:
    Hvorfor har alle oversett innlegget der Apples earbuds lovprises? Det har vært merkelig stille om det. Er det fordi alle har sablet dem ned, og er litt flaue over det i dag? Eller er det kanskje fordi det er så dumt at det ikke er verdt en kommentar?
    Hvis du leser det Tyll skriver kommer det helt klart frem at Apple earbuds ikke er bra. Men sammenlignet med andre earbuds til mange ganger prisen, er de bra.
    Beskrivelsen av måledata var også upresis i innlegget over her...
    Kun frekvensgangen til Apple earbuds får godkjent (bortsett fra bass)... alle andre målinger beskrives som:

    The rest of the graphs ... well, I can hardly make out WTF is going on. Garbage. Some of the worst measuring headphones ever. I'll let you tell me what they mean in the comments.
    Fra: http://www.innerfidelity.com/content/lauding-jobs-least-loved-product-basic-apple-ear-bud-page-2

    Vil ikke kalle det lovprising... heller total slakt... :)
    Ok, han slakter earbuds. Vil det si at han liker in ear, slik at det ikke berører det som andre har skrevet om dyre plugger?
    For det er jo mange som har lovprist diverse plugger her i tråden. Jeg vil si at de er lovpriset i den artikkelen, for han tar jo utgangspunkt i at det ikke kan bli skikkelig bra. Det er earbuds han slakter, men lovpriser Apple som noe av det aller beste innenfor den typen. Hvis det er slik at earbuds er uaktuelle å diskutere her, og at plugger ikke er det samme, da forstår jeg hvorfor det ikke skrives om.

    Jeg har et par Sony earbuds som brukes sporadisk. De har en snor rundt nakken, som gjør dem praktiske. Det er bare å flippe dem ut av ørene, og la dem falle ned. De låter ikke bra sammenlignet med til og med PortaPro, men ærlig talt så er de levbare. Hvis Apples er bedre enn det så er de ikke verst til reise og gatebruk. Men bass har heller ikke de, hvis jeg ikke bruker eq i avspillerprogrammet på telefonen. Kostet vel 250 i sin tid, og er vel verdt de pengene i forhold til bruk.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydkvalitet kan ikke sammenlignes mellom earbuds og IEMs.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Jeg har et par Sony earbuds som brukes sporadisk. De har en snor rundt nakken, som gjør dem praktiske. Det er bare å flippe dem ut av ørene, og la dem falle ned. De låter ikke bra sammenlignet med til og med PortaPro, men ærlig talt så er de levbare. Hvis Apples er bedre enn det så er de ikke verst til reise og gatebruk. Men bass har heller ikke de, hvis jeg ikke bruker eq i avspillerprogrammet på telefonen. Kostet vel 250 i sin tid, og er vel verdt de pengene i forhold til bruk.
    Til reise, trening og gatebruk er nok disse et bedre valg og så koster de bare 219 kroner.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det er litt kjekt at man etterhvert tenker litt utenfor boksen (dvs. annet enn Sennheiser, Beyerdynamic, Grado, Audio-T).
    Med tanke på oppmerksomheten Audeze og Hifiman har fått på et annet forum kan en vel ikke si at en tenker utenfor boksen ved valg av de to merkene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    baluba skrev:
    Jeg har et par Sony earbuds som brukes sporadisk. De har en snor rundt nakken, som gjør dem praktiske. Det er bare å flippe dem ut av ørene, og la dem falle ned. De låter ikke bra sammenlignet med til og med PortaPro, men ærlig talt så er de levbare. Hvis Apples er bedre enn det så er de ikke verst til reise og gatebruk. Men bass har heller ikke de, hvis jeg ikke bruker eq i avspillerprogrammet på telefonen. Kostet vel 250 i sin tid, og er vel verdt de pengene i forhold til bruk.
    Til reise, trening og gatebruk er nok disse et bedre valg og så koster de bare 219 kroner.
    Ser jo greie ut, men jeg har aldri fått den typen til å sitte behagelig på hodet. Kjøper sikkert noen propper, før eller siden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    baluba skrev:
    Anonym skrev:
    baluba skrev:
    Jeg har et par Sony earbuds som brukes sporadisk. De har en snor rundt nakken, som gjør dem praktiske. Det er bare å flippe dem ut av ørene, og la dem falle ned. De låter ikke bra sammenlignet med til og med PortaPro, men ærlig talt så er de levbare. Hvis Apples er bedre enn det så er de ikke verst til reise og gatebruk. Men bass har heller ikke de, hvis jeg ikke bruker eq i avspillerprogrammet på telefonen. Kostet vel 250 i sin tid, og er vel verdt de pengene i forhold til bruk.
    Til reise, trening og gatebruk er nok disse et bedre valg og så koster de bare 219 kroner.
    Ser jo greie ut, men jeg har aldri fått den typen til å sitte behagelig på hodet.
    Jeg solgte proppene mine av samme grunn, hadde Sennheiser CX400 propper.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    baluba skrev:
    Anonym skrev:
    baluba skrev:
    Jeg har et par Sony earbuds som brukes sporadisk. De har en snor rundt nakken, som gjør dem praktiske. Det er bare å flippe dem ut av ørene, og la dem falle ned. De låter ikke bra sammenlignet med til og med PortaPro, men ærlig talt så er de levbare. Hvis Apples er bedre enn det så er de ikke verst til reise og gatebruk. Men bass har heller ikke de, hvis jeg ikke bruker eq i avspillerprogrammet på telefonen. Kostet vel 250 i sin tid, og er vel verdt de pengene i forhold til bruk.
    Til reise, trening og gatebruk er nok disse et bedre valg og så koster de bare 219 kroner.
    Ser jo greie ut, men jeg har aldri fått den typen til å sitte behagelig på hodet.
    Jeg solgte proppene mine av samme grunn, hadde Sennheiser CX400 propper.
    Jeg trøster meg med at jeg ikke har så sterke behov når jeg er på bussen, og for tiden bruker jeg PortaPro likevel. De er så kjekke å bruke på jobben også, for jeg spiller ikke så høyt. Da hører jeg både telefonen, og om noen forsøker å få min oppmerksomhet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sikkert ikke dumt, jeg sitter med DT770 på jobb og når hun i båsen ved siden av meg vil ha kontakt kaster hun binders på meg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Morro å ta deg på ordbruk (ref. "...Apples ørepropper...").
    Takk for (det implisitte) komplimentet.

    "Ørepropper" er feil. Det er "earbuds". Propper er inni øret... ;)
    [...]

    Sennheiser MX 560 og MX 580 ørepropper

    Jeg sjekket faktisk litt før jeg skrev "ørepropper" for å være sikker på at jeg brukte riktig norsk betegnelse. Artikkelen omtaler noen Sennheiser-modeller inkl. MX 560. Norske kilder omtaler f.eks. Sennheiser MX 580 som ørepropp (min uthevning):
    http://www.elkjopbusiness.no/m4n?se...famid=0&cat2id=0&viewMode=1&manid=439&catgr=0

    Produktbeskrivelse: Sennheiser MX 580 - hodetelefoner
    Produkttype: Hodetelefoner - kablet
    Anbefalt bruk: Portabelt lydsystem, mobiltelefon
    Hodetelefontype: Hodetelefoner - binaural
    Hodetelefonenes formfaktor: Ørepropp
    Overføringsteknologi: Kablet
    Lydmodus: Stereo
    Responsbåndbredde: 18 - 21000 Hz
    Fabrikantgaranti: 2 års garanti

    Elkjøp Business © Elkjøp Norge A/S
    Jeg er enig med deg i at vi bør ha forskjellige ord for de løstliggende á la Apple og de som har gummi- eller skumtupp som man stikker et stykke inn i øret.

    Jeg er derimot ikke enig i at vi skal bruke ordet "earbud" på norsk. "Ørepropp" er et godt norsk ord, mens "earbud" er engelsk. Når jeg skriver norsk, ønsker jeg å bruke norske ord.

    Kjenner noen et bedre norsk ord enn "ørepropp", eller skal vi kanskje lage et? Man kan kanskje løse problemet ved å legge til et adjektiv á la løstliggende og fastsittende?
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg kryssposter denne her.


    NwAvGuy

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg leste i helgen Innerfidelity-artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations". Den var meget interessant og nyttig, og er herved anbefalt.

    Artikkelen forteller gjennom ni punkter hva som er det viktigste for at en hodetelefonforsterker skal virke godt med en gitt hodetelefon.

    Jeg har allerede tenkt en god del på det jeg leste i forhold til hva jeg tidligere har observert.
     

    Vedlegg

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg leste i helgen Innerfidelity-artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations". Den var meget interessant og nyttig, og er herved anbefalt.

    Artikkelen forteller gjennom ni punkter hva som er det viktigste for at en hodetelefonforsterker skal virke godt med en gitt hodetelefon.

    Jeg har allerede tenkt en god del på det jeg leste i forhold til hva jeg tidligere har observert.
    +1
    Enda en meget bra artikkel fra NwAvGuy. Bra at Tyll velger å konferere NwAvGuy før han starter med målinger av head-amp/dac.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Anyway, Yuins såkalte earbuds er regnet som en av de aller beste innen genren: http://www.head-direct.com/Products/?bid=4

    Check it out. :)
    http://www.innerfidelity.com/content/lauding-jobs-least-loved-product-basic-apple-ear-bud-page-2

    Yuin PK2 ($79)
    The PK1 is the best sounding ear-bud in my experience, but the one I could get my hands on quickly had a bad driver. The PK2 I borrowed from HeadRoom had a significant channel mismatch, was just okay sounding, and is quite expensive. I've heard of reliability problems with this line, and would have trouble recommending them anymore.
    Det kan se ut som om man bør være litt på vakt i forbindelse med Yuin. :(
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Begrepet "ørepropp", del 2

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    "Ørepropper" er feil. Det er "earbuds". Propper er inni øret... ;)
    [...]

    Sennheiser MX 560 og MX 580 ørepropper

    Jeg sjekket faktisk litt før jeg skrev "ørepropper" for å være sikker på at jeg brukte riktig norsk betegnelse. Artikkelen omtaler noen Sennheiser-modeller inkl. MX 560. Norske kilder omtaler f.eks. Sennheiser MX 580 som ørepropp (min uthevning):
    http://www.elkjopbusiness.no/m4n?se...famid=0&cat2id=0&viewMode=1&manid=439&catgr=0

    Produktbeskrivelse: Sennheiser MX 580 - hodetelefoner
    Produkttype: Hodetelefoner - kablet
    Anbefalt bruk: Portabelt lydsystem, mobiltelefon
    Hodetelefontype: Hodetelefoner - binaural
    Hodetelefonenes formfaktor: Ørepropp
    Overføringsteknologi: Kablet
    Lydmodus: Stereo
    Responsbåndbredde: 18 - 21000 Hz
    Fabrikantgaranti: 2 års garanti

    Elkjøp Business © Elkjøp Norge A/S
    Jeg er enig med deg i at vi bør ha forskjellige ord for de løstliggende á la Apple og de som har gummi- eller skumtupp som man stikker et stykke inn i øret.

    Jeg er derimot ikke enig i at vi skal bruke ordet "earbud" på norsk. "Ørepropp" er et godt norsk ord, mens "earbud" er engelsk. Når jeg skriver norsk, ønsker jeg å bruke norske ord.

    Kjenner noen et bedre norsk ord enn "ørepropp", eller skal vi kanskje lage et? Man kan kanskje løse problemet ved å legge til et adjektiv á la løstliggende og fastsittende?
    Jeg har tenkt og tittet litt ang. et norsk ord for "earbud".

    Det første jeg tenkte på var øreknapp.

    Hvis jeg har forstått rett, benytter svenskene begrepet "(ör)pluppar". Svenske Wiktionary har en definisjon av ordet plupp.

    Ordnetts Stor engelsk-norsk ordbok inneholder følgende om ordet "bud":
    bud1 subst. /b?d/
    1 (botanikk) knopp, skudd, øye
    2 (amer., slang, forkortelse for buddy) kamerat, kompis

    be in (the) bud
    stå i knopp, skyte knopper

    nip something in the bud
    kvele noe i fødselen
    En mulig oversettelse av "earbud" kan dermed være øreknopp. Jeg tror ørekompis blir vel oppfinnsomt og noe kunstig.

    Bakgrunnsinformasjon:
    Ifølge Wikipedia skiller man på engelsk mellom følgende to typer Ear-fitting headphones:
    • Earbuds: small headphones that are fitted directly in the outer ear, facing but not inserted in the ear canal
    • In-ear headphones eller In-ear monitors: like earbuds, are small and without headband, but are inserted in the ear canal itself. They are sometimes known as canalphones.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    17.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tirsdag hadde jeg gleden av å besøke Reference Audio i Stockholm. Denne butikken har vel noe av det bredeste utvalget av High-End klokker tilgjengelig for demo samlet på ett sted, i Norden. Både AKG, Grado, Sennheizer, Beyer og Ultrasones toppmodeller kan man prøvelytte til på flere forskjellige forsterkere - i ro og fred i eget lytterom. Dessverre hadde jeg begrenset tid, og hovedformålet mitt var å få lyttet til Ultrasone Edition 8 - og da sammenliknet mot noen andre "markedsreferanser". Etter en kort prøvelytting, fant jeg ut at jeg måtte konsentrere med om T1, HD 800 og Edition 8 - og de 3 koblet mot Musical Fidelity M1.

    Grunnen til min interesse for Edition 8 er at jeg "jakter" på gode, meget gode lukkede klokker. Denon er forlengst ute av shortlist da jeg synes de har for mye "u"- lyd, og da mener jeg ikke ulyd, men litt for mye "loudness" karakteristikk. De er litt for boomy. Dessverre hadde de ikke fått inn BD T70 som kunne være en potensiell kandidat.

    Det som etterhvert klart kom frem er at verken T1 eller HD800 er mycupoftea. Følgende karakteristikker er i allerhøyeste grad min subjektive mening, og må av andre i beste fall leses som retningsgivende for egne vurderinger.

    HD800: har jo et ekstremt åpent, luftig lydbilde med et voldsomt rom. Rett og slett litt "kunstig" mye synes jeg. Det er på mange måter slik at lydbildet blir litt for langt unna, for distansert - og jeg savnet litt nærheten til musikken. Jeg likte mellomtonen med sin silkemyke, finkornede litt kroppslige/varme karakteristikk, men generelt sett så synes jeg lyden er for "riktig", og i mine ører en tendering til lite engasjerende for allround musikkstil. Om jeg primært lyttet til klassisk, triojazz og rolig akustisk, så kunne karakteristikken kanskje vært riktig, men til litt mer rock osv så er de litt for tamme, eller kjedelige rett og slett. De mangler engasjerende lyd-signatur. Bass er veldig tilbaketrukket. Selvom det er dyp bass tilstede, så blir det alt for lite fundament i mine ører. Det blir slik at jeg synes det rett og slett mangler bass. Fysisk sett så er det noen store klokker. Så store at de rettogslett er litt i veien om man ligger tilbakelent i go-stolen. Men de er behagelige å ha på - mitt hode (m/hjelmstr. 57).

    T1: har litt mindre "rom" en HD800. Lyden kommer litt nærmere og de har litt mer trøkk i bunnen. Dvs. bassen oppleves som mer fysisk tilstede. Ikke like finkornet, silkemyk og oppløst oppover i mellomtonen, mens diskanten er veldig bra. Jeg synes også kanskje at T1 er litt for "riktige" i lyden, selvom karakteristikken er noe mer engasjerende enn HD800. Men (igjen til mitt hode) T1 er direkte ubehagelige å ha på. Det er det samme som jeg opplevde med de BD990 PE jeg hadde tidligere. De er tunge og ukomfortable i både form og fasong.

    Edition 8:
    Som én av antakeligvis få i Norge har jeg da fått lyttet til disse - markedets dyreste alternativ som primært er konstruert og beregnet for bærbart bruk. Info kommer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Tirsdag hadde jeg gleden av å besøke Reference Audio i Stockholm.
    [...]
    Info kommer.
    Takk for informasjon og inntrykk så langt.

    Jeg ser frem til det du skal skrive om Ultrasone Edition 8, og håper du gjør det ekstra grundig siden den er vanskelig tilgjengelig (egentlig utilgjengelig) i Norge.

    Jeg tror jeg er rimelig enig med deg ang. Sennheiser HD 800. Jeg skrev vel noe lignende i beyerdynamic Tesla-tråden.

    Jeg er antagelig mindre enig med deg ang. beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000 (du oppgir riktignok ikke modell).

    ptb skrev:
    HD800:
    [...]
    Fysisk sett så er det noen store klokker. Så store at de rettogslett er litt i veien om man ligger tilbakelent i go-stolen. Men de er behagelige å ha på - mitt hode (m/hjelmstr. 57).
    Jeg synes faktisk at dette går bra. Dette skyldes at de ikke er (klassisk) runde, men ganske flate i bakkant. Dermed kan (i hvert fall) jeg vile hodet mot en pute i min klassiske ørelappstol.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    17.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Takk for informasjon og inntrykk så langt.

    Jeg ser frem til det du skal skrive om Ultrasone Edition 8, og håper du gjør det ekstra grundig siden den er vanskelig tilgjengelig (egentlig utilgjengelig) i Norge.

    Jeg tror jeg er rimelig enig med deg ang. Sennheiser HD 800. Jeg skrev vel noe lignende i beyerdynamic Tesla-tråden.

    Jeg er antagelig mindre enig med deg ang. beyerdynamic T 1 og Denon AH-D7000 (du oppgir riktignok ikke modell).

    Jeg synes faktisk at dette går bra. Dette skyldes at de ikke er (klassisk) runde, men ganske flate i bakkant. Dermed kan (i hvert fall) jeg vile hodet mot en pute i min klassiske ørelappstol.
    Kort kommentar til dette.

    Ja, Edition 8 er i praksis ikke tilgjengelig i Norge. Derfor benyttet jeg muligheten når jeg allikevel hadde et ærende i Stockholmsområdet.

    Vedr. T1: Jeg synes de hadde en tendens til litt mer "hardhet" i mellomtonen enn HD 800. Ikke like pus/varm/finkornet om du skjønner. Men - de låter bra, missforstå med rett. I diskanten så synes jeg de leverte meget bra. Bassen var også meget tight og dyp, men jeg kunne tenkt meg mid-bassen litt mer frem.

    Vedr. HD800: Om man sitter med hodet rett frem så går det bra, men snur man seg litt sideveis og opp eller ned så er de liksom litt i veien. Ikke "utover", men spes. ned rundt ørene. Jeg synes også at det var mye "plastikk". Med klokker i denne prisklassen burde man kanskje forvente litt mer "eksklusivt" materialvalg. Ref. Skoda interiør vs. Audi.

    Vedr. Denon: Jeg synes samtlige AH-D modellene har en litt for svulstig bass, dempet mellomtone og "spiss" diskant. Jo dyrere modell, jo bedre er de, men allikevel. Jeg har hørt på de kun på HFK, koblet opp mot deres egne amp´s - og det er mulig at de ikke rettferdiggjør kvaliteten, men når klokker til x-tusen ssss´r i diskanten, så er det gameover for meg.

    Forøvrig > mitt forrige innlegg er nå litt revidert.
    Lytteerfaringen med Edition 8 følger etterhvert.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    [...]
    Grunnen til min interesse for Edition 8 er at jeg "jakter" på gode, meget gode lukkede klokker. Denon er forlengst ute av shortlist da jeg synes de har for mye "u"- lyd, og da mener jeg ikke ulyd, men litt for mye "loudness" karakteristikk. De er litt for boomy. Dessverre hadde de ikke fått inn BD T70 som kunne være en potensiell kandidat.
    [...]
    ptb skrev:
    [...]
    Ja, Edition 8 er i praksis ikke tilgjengelig i Norge. Derfor benyttet jeg muligheten når jeg allikevel hadde et ærende i Stockholmsområdet.
    [...]
    Vedr. Denon: Jeg synes samtlige AH-D modellene har en litt for svulstig bass, dempet mellomtone og "spiss" diskant. Jo dyrere modell, jo bedre er de, men allikevel. Jeg har hørt på de kun på HFK, koblet opp mot deres egne amp´s - og det er mulig at de ikke rettferdiggjør kvaliteten, men når klokker til x-tusen ssss´r i diskanten, så er det gameover for meg.
    [...]
    JVC HP-DX1000, alternativt JVC HA-DX1000-E, er en annen kandidat, men tilgangen er dessverre enda vanskeligere. Dessuten har jeg inntrykk av at den har en god del lydmessig til felles med Denon HA-D[57]000, men bedre isolasjon.

    ptb skrev:
    [...]
    Vedr. Denon: Jeg synes samtlige AH-D modellene har en litt for svulstig bass, dempet mellomtone og "spiss" diskant. Jo dyrere modell, jo bedre er de, men allikevel. Jeg har hørt på de kun på HFK, koblet opp mot deres egne amp´s - og det er mulig at de ikke rettferdiggjør kvaliteten, men når klokker til x-tusen ssss´r i diskanten, så er det gameover for meg.
    [...]
    Det var rart. Jeg kan ikke huske å ha merket denne ssss-ingen på min Denon AH-D7000. Jeg har derimot funnet ut at ikke alle hodetelefonforsterkere passer like bra (for å si det pent). Dette skrev jeg om i:
    CDWMcInSpots skrev:
    Etter å ha lest "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" har jeg en mistanke om at godt og dårlig egnet/tilpasset utgangsimpedanse på hodetelefonforsterkerne er en viktig del av forklaringen til mine observasjoner i lenkene ovenfor. Det skal jeg undersøke nærmere etterhvert.

    Jeg har lest om denne tilbaketrukne/dempede mellomtonen, og tenkte litt på det for noen dager siden da jeg lyttet på Denon AH-D7000 med Grace Design m903. Det var ikke noe jeg opplevde som et problem der og da. Noen skriver at det er mye, andre at det er en (svak) tendens. Kan det tenkes at også dette er høyst hodetelefonforsterkeravhengig?

    Jeg liker Denon AH-D7000 meget godt med Grace Design m903. De som synes at AKG K 701 har akkurat passe bass vil dog neppe like den. Bassen gjør mer av seg enn på beyerdynamic T 1 som jeg også liker godt.

    ptb skrev:
    [...]
    Vedr. HD800: Om man sitter med hodet rett frem så går det bra, men snur man seg litt sideveis og opp eller ned så er de liksom litt i veien. Ikke "utover", men spes. ned rundt ørene.
    [...]
    Dessverre gjelder vel "sitte med hodet (nesten) rett frem" omtrent alle dyrere hodetelefoner? beyerdynamic T 1 gir vel mest bevegelighet og Denon AH-D7000 klart minst av de tre vi har nevnt, med Sennheiser HD 800 et sted i mellom(?)

    Hvis jeg har oppfattet rett, skal Ultrasone Edition 8 være en del nettere. Stemmer det? Gradoene opp t.o.m. RS1i er vel også ganske nette, mens jeg er mer usikker på GS1000i og PS1000.

    ptb skrev:
    [...]
    Vedr. T1: Jeg synes de hadde en tendens til litt mer "hardhet" i mellomtonen enn HD 800. Ikke like pus/varm/finkornet om du skjønner. Men - de låter bra, missforstå med rett. I diskanten så synes jeg de leverte meget bra. Bassen var også meget tight og dyp, men jeg kunne tenkt meg mid-bassen litt mer frem.
    [...]
    Kan også dette skyldes hodetelefonforsterkervalg? beyerdynamc T 1 har 600 ohm inngangsimpedanse. Det er det dessverre ikke alle hodetelefonforsterkere som håndterer like godt. Musical Fidelity M1 HPA har under 1 ohm utgangsimpedanse og "Output Power: 1.1W into 32?", men jeg fant ikke noe om ytelsen i andre enden av skalaen, f.eks. 300 og 600 ohm. Det er jo mulig at den er best egnet til lavimpedante hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    ptb skrev:
    Tirsdag hadde jeg gleden av å besøke Reference Audio i Stockholm.
    [...]
    Info kommer.
    [...]
    Jeg ser frem til det du skal skrive om Ultrasone Edition 8, og håper du gjør det ekstra grundig siden den er vanskelig tilgjengelig (egentlig utilgjengelig) i Norge.
    [...]
    Da jeg forsøkte Shure SRH-940, fant jeg som jeg skrev, ut at ørekoppene fysisk var litt for grunne slik at de etterhvert klemte ubehagelig på en brett på mitt høyre øre.

    Ultrasone Edition 8 er så vidt jeg har forstått relativt nett og liten i forhold til mange andre dyre hodetelefoner.

    Kan du også være så snill å skrive om komfort og ikke minst den fysiske plassen til ørene, dvs. innvendig høyde, bredde og dybde? (Jeg antar dog at du ikke hadde med deg meterstokk.)

    På forhånd takk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    AKG har kommet med en ny lukket toppmodell, K550. Med stor driver og 32 ohms impedans ser de lovende ut. Noen som har kjennskap til den modellen?

    http://se.akg.com/akg-k550-se.html
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er den kommet i butikkene enda? Snakket med Harman Neby på PULS-messen og da var den enda ikke kommet....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nå er jeg veldig sjeldent innom hifi butikker men jeg ser en bruker på head-fi.org har postet omtale av den.

    Ser mytrendphone.no har fått den i nettbutiken men den er ikke på lager, der koster den 1421 kroner og så selv med moms og frakt fra Danmark blir ikke prisen så ublu.

    Det er på tide at Harman kommer med et nytt kvalitetsprodukt på hodetelefonfronten istedenfor kun markedsføring.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fantastisk innholdsrik tråd dette! (den beste tråden i sentralens historie? skulle ikke forundre meg). Men jeg finner lite om ‘varme-ører-problematikken’. Jeg har stor blodgjennomstrømning i ørene, som jeg betrakter som kroppens nest viktigste organ. Vel, det siste gjelder vel for de fleste her på sentralen (?), Kanskje ørene til og med inntar førsteplassen for noen (!), hvem vet...

    Er det virkelig bare jeg som ser dette som det største problemet ved bruk av hodetelefoner? Hvis ikke, hvorfor er det aldri noen som tilbyr en løsning? Jeg her dessverre ikke tid til å sysle med oppfinnelser, og lever heller ikke av å produsere og selge hodetelefoner. Men det skulle da ikke være så vanskelig å lage en enkel mekanisme som kontinuerlig og støyfritt byttet ut luften inne i klokkene.

    For eksempel: Et tynt, fleksibelt og lett avtagbart rør som endte inne i klokken i den ene enden, og i en prompepute i den andre. Denne prompeputen plasserte man under seg i godstolen (eller i ryggen). Man sitter jo aldri helt stille, som bekjent. I stedet for selve prompemekanismen satte man inn en enveis-ventil som hele tiden sørget for at passende doser med luft ble sendt opp gjennom røret og inn i klokkene. Det er jo ikke store volumer det er snakk om, hvorfor man også kunne tillate seg å velge en av de minst effektfulle modellene. (det må jo lages prompeputer også for det finere selskap, noe annet hadde vært rart).
    Hva? Om man ble veldig varm i berøringspunktet mellom kroppen og prompeputen, ville ikke effekten annulleres? Vel, det hadde jeg ikke tenkt på (før nå). Men jeg tror problemet kunne løses med at røret var tilstrekkelig tynnvegget og ble fremstilt av et godt varmeledende materiale, slik at at man fikk en luftkjølingseffekt på luften. Røret behøvde jo ikke være så solid; man kunne tenke seg det som en billig og lett utskiftbar del, som ble levert i bunter sammen med reserveprompeputer. Disse ville jo belastes temmelig hardt. (Eller at det ble fremstilt spesielle ’heavy duty’ prompeputer for tungt audiofilt bruk). Hva? Nei, jeg er seriøs, som sagt.
    Men hva om det likevel oppsto lekkasje i prompeputen, slik at uønskede odører fant veien opp i de eksklusive klokkene? Litt søkt tilfelle synes jeg, som jeg ikke vil kommentere (annet enn at ørene neppe vil merke noe særlig, utenom kanskje de aller mest fintfølende). No

    P.S.
    Bortsett fra dette, stå på fortsatt dere som gjør denne tråden så glimrende!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Med åpne eller semi åpne hodetelefoner og velourputer er ikke varmeproblemet lengre noe tema etter min mening.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For meg, Anonym, et BRENN-aktuelt tema. No
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    17.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Det var rart. Jeg kan ikke huske å ha merket denne ssss-ingen på min Denon AH-D7000. Jeg har derimot funnet ut at ikke alle hodetelefonforsterkere passer like bra (for å si det pent). Dette skrev jeg om i:
    CDWMcInSpots skrev:
    Etter å ha lest "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" har jeg en mistanke om at godt og dårlig egnet/tilpasset utgangsimpedanse på hodetelefonforsterkerne er en viktig del av forklaringen til mine observasjoner i lenkene ovenfor. Det skal jeg undersøke nærmere etterhvert.

    Jeg har lest om denne tilbaketrukne/dempede mellomtonen, og tenkte litt på det for noen dager siden da jeg lyttet på Denon AH-D7000 med Grace Design m903. Det var ikke noe jeg opplevde som et problem der og da. Noen skriver at det er mye, andre at det er en (svak) tendens. Kan det tenkes at også dette er høyst hodetelefonforsterkeravhengig?

    Jeg liker Denon AH-D7000 meget godt med Grace Design m903. De som synes at AKG K 701 har akkurat passe bass vil dog neppe like den. Bassen gjør mer av seg enn på beyerdynamic T 1 som jeg også liker godt.

    Dessverre gjelder vel "sitte med hodet (nesten) rett frem" omtrent alle dyrere hodetelefoner? beyerdynamic T 1 gir vel mest bevegelighet og Denon AH-D7000 klart minst av de tre vi har nevnt, med Sennheiser HD 800 et sted i mellom(?)

    Kan også dette skyldes hodetelefonforsterkervalg? beyerdynamc T 1 har 600 ohm inngangsimpedanse. Det er det dessverre ikke alle hodetelefonforsterkere som håndterer like godt. Musical Fidelity M1 HPA har under 1 ohm utgangsimpedanse og "Output Power: 1.1W into 32?", men jeg fant ikke noe om ytelsen i andre enden av skalaen, f.eks. 300 og 600 ohm. Det er jo mulig at den er best egnet til lavimpedante hodetelefoner.
    Kort kommentar til dette:
    Både T1 og HD800 var begge for meg nye bekjentskaper, og jeg hadde begrenset tid til å vurdere de to opp mot hverandre - så ta mine vurderinger av de to mot hverandre litt med en klype salt. Misjonen var jo primært å lytte til Edition 8.
    Ja, valg av forsterker vil helt sikkert innvirke, men i en slik prøvelyttefase jeg var i der og da, så ville det bli for mange variabler å forholde seg til, om det også skulle blitt vurdert.

    Verd. Denon, så har jeg kun lyttet til de ved et par besøk på HFK - også da med begrenset tid til "dypanalyse" - og ikke mot ulike forsterkere. Både AH-D2000 og 5000 hadde der antydning av sss´ing. Dette kan mer enn gjerne skyldes/ligge på forsterker, og ikke klokkene i seg selv. Jeg må nok få lyttet til AH-D7000 en gang til.

    Dette med at HD800 "tar borti" følte jeg var mest gjeldende ned/bakover i skulderretning. Må legge til at jeg hadde på genser med krave som står "litt" oppover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    17.912
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lytteerfaring Ultrasone Edition 8
    Ref mitt innlegg #1626

    Jeg valgte å lytte til ED8 opp mot HD800 og T1. Ikke fordi de er kandidater for meg, eller egentlig kan stilles opp mot ED8 – annet enn i prisnivå. ED8 er en lukket konstruksjon – og har en helt annen karakteristikk. Valget var mer fordi HD800 og T1 er mye omtalt her – og mange har tydeligvis en form for referanse i disse. Kanskje kunne andre da, om ikke annet, få et inntrykk av signaturen til ED8.

    Det var nå tanken, men….. å sammenlikne ED8 mot enten HD800 eller T1, blir som å sammenlikne MB CLS AMG 63 mot Range Rover. Begge er HQ Top of the line i sitt segment, men dimensjonalt forskjellige – og lite sammenliknbare. Stor forskjell i imperdanse og følsomhet gjør det også vanskelig. Det rettmessige må nok være å først avgjøre om man vil/skal ha lukkede kontra åpne – og deretter sammenlikne ED8 mot andre lukkede.

    Heldigvis hadde jeg med mine B&W P5, og en sammenlikning mot de gir egentlig mer relevanse. Mao > Går dine preferanser mot åpne klokker og karakteristikker til f.eks HD800, AKG 701 og andre i de retninger > Glem ED8.

    Leser man litt på nettet, får man inntrykk av at ED8 har et litt elsk/hat stempel. Ikke minst om man tar prisen med i betraktning. De som tydeligvis ikke liker karakteristikken, har dømt de nordogned på alle parametre, samtidig som ED8 gis ”top score” av andre.
    Man må heller ikke glemme at de faktisk primært er konstruert for- og tiltenkt bærbart bruk. Derav bl.a kort, tynn kabel m/3,5 miniplugg.

    Rent visuelt, så utløste ED8 umiddelbart et ”jeg vil ha” behov. Materialvalg og finish er upåklagelig – og det ”oser” kvalitet. Du må nok virkelig legge deg i selen for å slite ut/ødelegge disse. ED8 er kompakte og meget lette (260gr). Fysisk ved siden av de 2 andre så er de direkte små. På hodet satt de umiddelbart riktig over ørene – og de var behagelige. Det har vært kommentert andre steder - at de kan være trange og grunne over ørene. Med mine, ikke spesielt små ”flaps” (ca. h 6,5 b 4.5, d 2,5) , så var det ikke noe problem. Det har også vært nevnt at bøylen er noe trang. Igjen for meg (str. 57) ikke noe problem. De satt godt, uten noe press. Bøylen tåler garantert å bendes ut noe. For brillebrukere, så vil nok stengene kunne gi et merkbart press. Putene er trukket i et veldig mykt skinn, men vil sikkert gi mer varmefølelse enn stoff/velour.

    Så til det som egentlig betyr mest – lyden. Når man har hatt HD800 på ørene, så kommer lyden umiddelbart veldig tett på – og vesentlig mer ”inn i hodet”, istedenfor ”ute der et sted”. ED8 tegner et lite rom i forhold, litt fremoverrettet. Det er litt for lenge siden jeg hørte på f.eks Denon til å si noen bastant om forskjellene i romfølelse mot f.eks de. Kanalseparasjonen oppleves som meget bra. Jeg opplevde de også som ganske linjære, med unntak av en (for meg) svært så engasjerende trampetakten midbass. Generelt er også dypbassen godt tilstede, kraftfull, tight og kontant. Det er ikke ofte med klokker at man får følelsen av at bassen ”slår” i mellomgulvet. Men ED8 har den mest ”slagkraftige” bassen jeg har vært borti, uten at det allikevel ble for mye. Det opplevdes bare ”riktig”. Litt slik bare gode gulvstående med 10” + er i stand til å levere. Noen vil nok hevde at de synes ED8 blir litt basstunge.

    Diskanten synes jeg også var meget bra. Både luftig, tørr og detaljert, uten noe nivåheving. Svakheten, etter min mening er mellomtonen, som er litt hard/skarp. Ikke overdrevent, men veldig annerledes enn det man opplever med HD800. Spes. på en test CD med et Cello-parti så låt dette med HD800 så sart og sårt med den varme og fylde som kun en Cello kan. Med ED8 ble den skarpere, litt tynnere og ikke i nærheten like sart. Jeg kunne foretrukket at ED8 hadde noe mer av signaturen til HD800 her, ikke minst for å på en måte følge opp signaturen i bassen og diskanten. Det er litt sånn at mellomtonen ikke helt passet 100% riktig inn i resten av lydbildet. Men, vi snakker nyanser. Etter å ha spilt et par minutter, og ”glemt” signaturen til de 2 andre, så låt det jo storveis – på alt av musikk. – dog ikke opplevd like detaljert som f.eks HD800.

    Da måtte jeg frem med P5 og sammenlikne mot de, for karakteristikken føltes som ikke helt ulik – og det stemte – for så vidt. Forskjellen er i hovedtrekk bare at ED8 gjør alt så mye bedre. Bassen er mye tightere, mer slagkraftig og mer detaljert, og det samme føyer seg oppover i frekvensområdet. P5 har en litt varmere klangbalanse i mellomtonen, men ikke like oppløst/detaljert – og P5 virker mer ”grumsete” hele veien. Når det gjelder ”rom”, så er de ikke helt ulike, men allikevel annerledes. Ikke helt lett å forklare. Om ED8 f.eks er 4x-prisen ”bedre” enn P5? Vel, det blir som med all annen Hi-Fi. Lydkvalitetsøkningen er jo sjelden proposjonal med prisøkningen.

    Mht. lydlekkasje, så er det mer eller mindre ikke noe ut, og særdeles lite inn – nærmere NC kommer man neppe, uten aktiv kansellering.

    Kommer jeg til å handle ED8? Vel, ca. 10K er mye pææng, og jeg vil ikke bestemme meg uten å ha fått hørt på f. eks T70. Men, når jeg nå engang skal ha lukkede klokker, så tviler jeg egentlig på at jeg finner noen som totalt sett overgår de (til min preferanse), og som låter bra på alle typer musikk, og innspillingskvaliteter. Og i tillegg, så løftet de I-Phone/Pod til en ny dimensjon. Selv om jeg primært skal benytte de stasjonært, så vil de samtidig i så fall også kunne erstatte mine P5.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.028
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser at ingen har nevnt Fostex T50RP. Dette er en fantastisk hodetelefon - og kan visstnok moddes til å konkurrere med det aller beste... Litt tung å drive, dvs trenger en alright forsterker men intet monster. Jeg digger den :) Nå får man tak i den for 74 dollar også. Full av detaljer, varme og klang. Nøyansert bass som ikke overdriver. Alle bør ha en slik.

    http://www.head-fi.org/t/452404/just-listened-to-some-fostex-t50rps-today-wow/
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn