Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
Lytteerfaring Ultrasone Edition 8
Ref mitt innlegg #1626
Jeg valgte å lytte til ED8 opp mot HD800 og T1. Ikke fordi de er kandidater for meg, eller egentlig kan stilles opp mot ED8 annet enn i prisnivå. ED8 er en lukket konstruksjon og har en helt annen karakteristikk. Valget var mer fordi HD800 og T1 er mye omtalt her og mange har tydeligvis en form for referanse i disse. Kanskje kunne andre da, om ikke annet, få et inntrykk av signaturen til ED8.
Det var nå tanken, men
.. å sammenlikne ED8 mot enten HD800 eller T1, blir som å sammenlikne MB CLS AMG 63 mot Range Rover. Begge er HQ Top of the line i sitt segment, men dimensjonalt forskjellige og lite sammenliknbare. Stor forskjell i imperdanse og følsomhet gjør det også vanskelig. Det rettmessige må nok være å først avgjøre om man vil/skal ha lukkede kontra åpne og deretter sammenlikne ED8 mot andre lukkede.
Heldigvis hadde jeg med mine B&W P5, og en sammenlikning mot de gir egentlig mer relevanse. Mao > Går dine preferanser mot åpne klokker og karakteristikker til f.eks HD800, AKG 701 og andre i de retninger > Glem ED8.
Leser man litt på nettet, får man inntrykk av at ED8 har et litt elsk/hat stempel. Ikke minst om man tar prisen med i betraktning. De som tydeligvis ikke liker karakteristikken, har dømt de nordogned på alle parametre, samtidig som ED8 gis top score av andre.
Man må heller ikke glemme at de faktisk primært er konstruert for- og tiltenkt bærbart bruk. Derav bl.a kort, tynn kabel m/3,5 miniplugg.
Rent visuelt, så utløste ED8 umiddelbart et jeg vil ha behov. Materialvalg og finish er upåklagelig og det oser kvalitet. Du må nok virkelig legge deg i selen for å slite ut/ødelegge disse. ED8 er kompakte og meget lette (260gr). Fysisk ved siden av de 2 andre så er de direkte små. På hodet satt de umiddelbart riktig over ørene og de var behagelige. Det har vært kommentert andre steder - at de kan være trange og grunne over ørene. Med mine, ikke spesielt små flaps (ca. h 6,5 b 4.5, d 2,5) , så var det ikke noe problem. Det har også vært nevnt at bøylen er noe trang. Igjen for meg (str. 57) ikke noe problem. De satt godt, uten noe press. Bøylen tåler garantert å bendes ut noe. For brillebrukere, så vil nok stengene kunne gi et merkbart press. Putene er trukket i et veldig mykt skinn, men vil sikkert gi mer varmefølelse enn stoff/velour.
Så til det som egentlig betyr mest lyden. Når man har hatt HD800 på ørene, så kommer lyden umiddelbart veldig tett på og vesentlig mer inn i hodet, istedenfor ute der et sted. ED8 tegner et lite rom i forhold, litt fremoverrettet. Det er litt for lenge siden jeg hørte på f.eks Denon til å si noen bastant om forskjellene i romfølelse mot f.eks de. Kanalseparasjonen oppleves som meget bra. Jeg opplevde de også som ganske linjære, med unntak av en (for meg) svært så engasjerende trampetakten midbass. Generelt er også dypbassen godt tilstede, kraftfull, tight og kontant. Det er ikke ofte med klokker at man får følelsen av at bassen slår i mellomgulvet. Men ED8 har den mest slagkraftige bassen jeg har vært borti, uten at det allikevel ble for mye. Det opplevdes bare riktig. Litt slik bare gode gulvstående med 10 + er i stand til å levere. Noen vil nok hevde at de synes ED8 blir litt basstunge.
Diskanten synes jeg også var meget bra. Både luftig, tørr og detaljert, uten noe nivåheving. Svakheten, etter min mening er mellomtonen, som er litt hard/skarp. Ikke overdrevent, men veldig annerledes enn det man opplever med HD800. Spes. på en test CD med et Cello-parti så låt dette med HD800 så sart og sårt med den varme og fylde som kun en Cello kan. Med ED8 ble den skarpere, litt tynnere og ikke i nærheten like sart. Jeg kunne foretrukket at ED8 hadde noe mer av signaturen til HD800 her, ikke minst for å på en måte følge opp signaturen i bassen og diskanten. Det er litt sånn at mellomtonen ikke helt passet 100% riktig inn i resten av lydbildet. Men, vi snakker nyanser. Etter å ha spilt et par minutter, og glemt signaturen til de 2 andre, så låt det jo storveis på alt av musikk. dog ikke opplevd like detaljert som f.eks HD800.
Da måtte jeg frem med P5 og sammenlikne mot de, for karakteristikken føltes som ikke helt ulik og det stemte for så vidt. Forskjellen er i hovedtrekk bare at ED8 gjør alt så mye bedre. Bassen er mye tightere, mer slagkraftig og mer detaljert, og det samme føyer seg oppover i frekvensområdet. P5 har en litt varmere klangbalanse i mellomtonen, men ikke like oppløst/detaljert og P5 virker mer grumsete hele veien. Når det gjelder rom, så er de ikke helt ulike, men allikevel annerledes. Ikke helt lett å forklare. Om ED8 f.eks er 4x-prisen bedre enn P5? Vel, det blir som med all annen Hi-Fi. Lydkvalitetsøkningen er jo sjelden proposjonal med prisøkningen.
Mht. lydlekkasje, så er det mer eller mindre ikke noe ut, og særdeles lite inn nærmere NC kommer man neppe, uten aktiv kansellering.
Kommer jeg til å handle ED8? Vel, ca. 10K er mye pææng, og jeg vil ikke bestemme meg uten å ha fått hørt på f. eks T70. Men, når jeg nå engang skal ha lukkede klokker, så tviler jeg egentlig på at jeg finner noen som totalt sett overgår de (til min preferanse), og som låter bra på alle typer musikk, og innspillingskvaliteter. Og i tillegg, så løftet de I-Phone/Pod til en ny dimensjon. Selv om jeg primært skal benytte de stasjonært, så vil de samtidig i så fall også kunne erstatte mine P5.