Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ingen fare. Jeg liker dem godt! Hvis man tenker "WOW" med en gang er det alltid noe som blir feil og ubalansert i lengden..

    LCD-2 minner endel om Stax O2 mkI som jeg hadde her for et par uker siden. Bassen på Staxen var noe fyldigere og hakket mer fysisk, diskanten hakket mer oppløst, mens mellomtonen på LCD er mer klangfull og mer naturlig. Lydscenen ganske lik - dvs mer dybde enn bredde (noe jeg liker godt). Alt etter hukommelsen og basert på mine 3 forskjellige forsterkere av ulik konstruksjon men alle i dugelig prisklasse. Pga mellomtonen foretrekker jeg LCD-2. Sammenligne med HD650 kan jeg gjøre senere (Sennheiserene har fremdeles sin rett, selv om de "teknisk" kommer litt til kort)

    Loevhagen skrev:
    ardilla skrev:
    Sitter akkurat nå og lytter meg inn med LCD2 rev.1. Interessant :)
    Interessant hørtes ikke heeelt lovende ut. :) Engelskmenn som av og til sier "interesting" mener egentlig ikke noe positivt. ::) Oh well.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen som har erfaringer med de "lærfrie" putene til LCD, forresten? "Faux Suede" heter materialet. Alternativt kan man jo tre over en svart sokk :)
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Få erfaringer å oppdrive av veleourputene - enn så lenge.

    WOW skjønner jeg man ikke får de første sekundene / minuttene med Audeze. DEN følelsen kryper innpå en ettersom tiden går. :)

    Putene på de aller fleste hodetelefonene vil jeg tro farger lyden på en eller annen måte. LCD-2 "Classic", LCD-2- rev.1 og LCD-2 rev.2 likeså. De første to hadde i starten like "smale" øreputer. Så kom rev. 1 med ordentlige brede / dype wedged i skinn. Så kom rev. 2 med de samme putene, men en annen driver.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har rev.1 med de dype putene. Fine og behagelige, jeg bare liker ikke skinn rett på huden. Men til å være skinnputer er det virkelig noe av det beste jeg har vært borti :)

    Joda - wow-en har kommet. Nesten bassen og diskanten til Stax O2 og omtrent mellomtonen til HD650 på en gang. Sånn omtrent. Det er helmaks!

    PS - det er ikke velour - det er et slags "kunst-semsket"...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kunst-semsket var nå i allefall ikke easy on the eyes. Håper de låter bedre enn de ser ut. :) Evnt.:

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvorfor er det ikke flere som kjøper (nyere) orthodynamiske hodetelefoner? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke. ::)

    OK, la gå man må importere dem (siden en eller smart dude ikke har sett markedet og satset) selv. Men, det bør ikke være en alene god nok grunn til ikke få en av de best lydmessige teknologiene på hodet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Helt enig :)

    Men her er noen grunner slik jeg ser det:
    1) Folk liker å høre før de kjøper
    2) De er tunge - burde egentlig hett Nakkestøttetelefoner.. Men med HE400 begynner jo det å komme seg. Fostex T50RP veier jo ikke noe spesielt
    3) Det er ikke sikkert det er så luksuriøst å begynne som grossist, siden markedet kun er nerder som henger på head-fi, og hodetelefoner er lette å sende fra utlandet + at norske selgere må ha ekstra påslag pga den 5 års rekalamasjonsretten. Men jeg håper noen tar dem inn likevel - det er jo mye sært som har norske grossister :9

    Loevhagen skrev:
    Hvorfor er det ikke flere som kjøper (nyere) orthodynamiske hodetelefoner? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke. ::)

    OK, la gå man må importere dem (siden en eller smart dude ikke har sett markedet og satset) selv. Men, det bør ikke være en alene god nok grunn til ikke få en av de best lydmessige teknologiene på hodet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er det bare jeg som sliter med å få opp dette bildet? Kanskje det er for stort??

    Cello skrev:
    Legger ved et bilde av mitt hodetelefonoppsett.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Er det bare jeg som sliter med å få opp dette bildet? Kanskje det er for stort??

    Cello skrev:
    Legger ved et bilde av mitt hodetelefonoppsett.
    Ingen problem med å se det her :) For stort er det nå ikke, er kun 530 x 800.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lurer på og kjøpe et par Koss ESP- 950 elektrostater. Godt gammelt merke. Var ikke så veldig begeistret for denne koss-klangen tidligere. Da spesielt i sammenligning med min gamle STAX SRX MK.3. De har nå et brudd som ligger i den ene klokken.Skal prøve og få det reparert. Denne Koss elektrostaten har det største membran areal av alle elektrostater. Men kan selvsagt ikke sammenlignes med STAX Signature hodetelefonene når det gjelder et mere transparent og lysere lydbilde, men skal være et godt alternative til STAX elektrostater i mellomsjiktet. Er ikke akkurat noe vanlig hyllevare dette. Må sikkert prøve og bestille gjennom amazon.com mvh. Guit

     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ut fra hva jeg har lest så er de Koss hodetelefonene veldig gode, prisen er med driver, livstidsgaranti og mulighet for å oppgradere med Stax driver.

    Kunne tenkt meg en lytt til de.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Ut fra hva jeg har lest så er de Koss hodetelefonene veldig gode, prisen er med driver, livstidsgaranti og mulighet for å oppgradere med Stax driver.

    Kunne tenkt meg en lytt til de.
    Det høres veldig interessant ut ;) Det nevnes også rør-amp til denne hodetelefonen ::) Kansje denne Koss telefonen kan passe til annet enn bare klassisk musikk. Skal være god på vokal, og har en noe mørkere klang enn STAX. Skal bli spennende og prøve et par :D mvh Guit
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ante ikke at disse eksisterte, jeg :)

    http://www.stereophile.com/headphones/koss_esp950_electrostatic_stereophones
    The Koss ESP/950 is an exceptional product. It is just slightly euphonic at the frequency extremes compared with the similarly priced Stax, but its overall sound, in particular its ravishing midrange, puts it in the top class of headphones. It is unfailingly musical, and, disregarding the whole issue of headphones clamped over the ears, generates less listening fatigue than any other transducer I can think of.

    http://www.headfonia.com/koss-esp-950-electrostatic-system/

    http://www.lydogbilde.no/test/koss-esp-950
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er ikke så lett og og få tak i disse Koss ESP 950. Har funnet en forhandler NYC. De kan trolig sende utenlands. Ligger på ca $700 og mellom 70 og $150 i frakt. Får gjøre et forsøk over helgen. Skandinavisk forhandler har ikke engang pris på disse ::) hodetelefonene mvh guit
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.627
    Antall liker
    2.815
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da var nyeste tilskudd i hodetlf-familien i hus; et par Fostex t50rp kom fra unaiten i dag.
    Rettutaesken-inntrykk? Ein schmule annleis enn mine andre par (AKG K400, AKG K240, ATH M50)
    Må nok spille og lytte litt mer før jeg "tør" skrive noe særlig mer... ;D Men de få inntrykkene jeg sitter med så langt, er en ganske behagelig "varme" og et godkjent "nærvær" i vokalgjengivelsen, samt en noe "distansert" diskant- og bassgjengivelse...

    Neste par hodetlf (lukkede studioklokker!) er alt bestilt, denne gangen fra www.dustinhome.no ;D
    Når dette paret er vel i hus, står en langt mer og heller "seriøs" investering for tur; da BLIR det et par Hifiman-klokker som skal hem til far...har lest nok til å få veeeldig lyst på et par sånne... ;D

    mvh
    PRoffen
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guttungen på sju ELSKER LCD-2 rev.1 - Har ligget på senga med et stort smil i et kvarter sammenhengende. Nå driver han med redcord slyngetrening. Kropp og sjel.
     

    Vedlegg

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guit skrev:
    Anonym skrev:
    Ut fra hva jeg har lest så er de Koss hodetelefonene veldig gode, prisen er med driver, livstidsgaranti og mulighet for å oppgradere med Stax driver.

    Kunne tenkt meg en lytt til de.
    Det høres veldig interessant ut ;) Det nevnes også rør-amp til denne hodetelefonen ::) Kansje denne Koss telefonen kan passe til annet enn bare klassisk musikk. Skal være god på vokal, og har en noe mørkere klang enn STAX. Skal bli spennende og prøve et par :D mvh Guit
    De har noe slankere bass disse hodetelefonene. Det kan skyldes at ampen har fet(field effect transistor) i steden for bipolare som er bedre på den riktige bass gjengivelsen.Vil sikkert gi den en lysere klang karakter også. Det er ikke derfor man velger elektrostat. Men på p.g.a oppløsning.lavere forvregning og den fantastiske gode mellomtonen elektrostat hodetelefonene gir.Bedre enn noen høyttaler, uansett pris ;) En god referanse og ha.

    mvh. Guit
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Her er en stasjonær Headphone amp fra Cavelli Audio, som kanskje vil passe for både STAX og Koss elektrostater. Med 6 pins for STAX og 5-pins for Koss. Er ikke sikker her. Koss har annen type plugg ::) Har ikke studert noe mere på hodetelefoner på en stund. Dette blir nok ikke noen billig alternativ. Kan komme over 20k. ;) Det er mye skryt på nettet av dette merket
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ta den helt ut og gå for en Blue Hawaii eller Woo WES! ;D

    http://www.headamp.com/electrostat_amps/index.htm
    http://www.wooaudio.com/products/wes.html

    Guit skrev:
    Her er en stasjonær Headphone amp fra Cavelli Audio, som kanskje vil passe for både STAX og Koss elektrostater. Med 6 pins for STAX og 5-pins for Koss. Er ikke sikker her. Koss har annen type plugg ::) Har ikke studert noe mere på hodetelefoner på en stund. Dette blir nok ikke noen billig alternativ. Kan komme over 20k. ;) Det er mye skryt på nettet av dette merket
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Ta den helt ut og gå for en Blue Hawaii eller Woo WES! ;D

    http://www.headamp.com/electrostat_amps/index.htm
    http://www.wooaudio.com/products/wes.html

    Guit skrev:
    Her er en stasjonær Headphone amp fra Cavelli Audio, som kanskje vil passe for både STAX og Koss elektrostater. Med 6 pins for STAX og 5-pins for Koss. Er ikke sikker her. Koss har annen type plugg ::) Har ikke studert noe mere på hodetelefoner på en stund. Dette blir nok ikke noen billig alternativ. Kan komme over 20k. ;) Det er mye skryt på nettet av dette merket
    Takk for disse linkene. Her begynner galskapen og ta overhånd også ;D Tidligere var de bare og plugge hodetelefonene inn i den ampen man hadde tilgjengelig. Nå er det mye mere og forholde seg til. ;) mvh Guit
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sennheiser HD555 rett ut fra pc'en.... hmmmm.

    Jeg har fått på plass Spotify, gratisversjonen. Men jeg kommer nok til å gå for en betalingsversjon. Slipper jeg reklamepausene da?? Her leses det jo opp reklame for annahver melodi..

    Pc'en er en rundt tre år gammel Asus "sånn-midt-på treet". Hva må til for å få bedre lyd?? Enen DAC, eller pc'en rett i hodetelefonforsterkeren? Jeg er fullstendig fersking på pc-lyd, men dette må jo utforskes!!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^Du trenger en DAC og en forsterker. Det enkleste er jo en dings som har begge deler. Ingen reklame på Spotify premium - dessuten bedre kvalitet på lyden (høyere oppløsning)

    Budsjett?

    Fiio E10 til 79 USD vil få deg langt på vei

    http://www.fiio.com.cn/product/index.aspx?ID=39&MenuID=020302

    På brukten ligger det flere ting

    Pico:
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,103203.0.html

    Argon
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,103965.0.html
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,102977.0.html
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.696
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Enen DAC, eller pc'en rett i hodetelefonforsterkeren? Jeg er fullstendig fersking på pc-lyd, men dette må jo utforskes!!
    Denne dingzen overrasker stort - sånn bare rett ut fra PC'n...eller sonos
     

    Vedlegg

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    WilhelmW, du har Lehmann BLC, K701, T1...
    Da trenger du en god USB DAC mellom PC og BLC.
    Eller, hvis din BLC er av versjonen som har USB, så trenger du kun en USB kabel.
    Og så trenger du trolig noen timer til å rippe CD-samlingen din i et lossless-format til PC'en din :)
    -Rein
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    jeg tok det for gitt at Wilhelm tenker seg et oppsett nr 2 (eller 3 eller fire) - noe han kan ha ved pc'n. Eller hva WilhelmW?

    Rein skrev:
    WilhelmW, du har Lehmann BLC, K701, T1...
    Da trenger du en god USB DAC mellom PC og BLC.
    Eller, hvis din BLC er av versjonen som har USB, så trenger du kun en USB kabel.
    Og så trenger du trolig noen timer til å rippe CD-samlingen din i et lossless-format til PC'en din :)
    -Rein
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Flageborg skrev:
    Denne dingzen overrasker stort - sånn bare rett ut fra PC'n...eller sonos
    Det gjør denne også. :)
    Aune X1 DAC
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    jeg tok det for gitt at Wilhelm tenker seg et oppsett nr 2 (eller 3 eller fire) - noe han kan ha ved pc'n. Eller hva WilhelmW?

    Rein skrev:
    WilhelmW, du har Lehmann BLC, K701, T1...
    Da trenger du en god USB DAC mellom PC og BLC.
    Eller, hvis din BLC er av versjonen som har USB, så trenger du kun en USB kabel.
    Og så trenger du trolig noen timer til å rippe CD-samlingen din i et lossless-format til PC'en din :)
    -Rein
    Korrekt; pc-basert anlegg nr. 2. Min BCL har desverre ikke USB. Men uansett måtte jeg vel hatt en anna, siden denne tenkes brukt sammen med bærbar pc? Og siden jeg ikke skal ha med meg pc'en "over alt", må jeg få musikken over på noe anna - iPod eller hva? Men dette hører kanskje meir heime på Datatråden..? Jeg har brukt de siste timene på å lese litt der. Interessant... :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Flageborg skrev:
    Nesten så billig at det bare er løp & kjøp... ;)
    Til den "introprisen" så bør den, etter mitt foreløpige erfaringsgrunnlag med den, være et høyst reelt alternativ, ja :)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Hvorfor er det ikke flere som kjøper (nyere) orthodynamiske hodetelefoner? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke. ::)
    ...

    Litt tynt grunnlag kanskje, men jeg begynner å ane at jeg ikke hører til blant dem som har mest sans for de orthodynamiske. Først reagerte jeg svært negativt på den populære Fostexen, og nå finner jeg at min nye He-500 heller ikke er midt i blinken. (selv om den er en totalt annen klasse, og suverent bedre på alle punkter).

    Forsøk på forklaring:
    Jeg tror det mest bunner i hva slags musikk man lytter til og hvor høyt man spiller. Når man som jeg utelukkende lytter til klassisk musikk på svært moderat nivå, får man liksom ikke utnyttet det som er det orthodynamiske prinsippets force. Altså evnen til å spille meget høyt forvregningfritt, og med stor kontroll og kraft i bassen. Også diskantgjengivelsen kommer den som spiller høyt til gode, da det skal mye til før den blir skarp og harsk (mens det motsatte kan være ønskelig ved lavt volum, da man kan trenge et ekstra piff i diskanten, a la k701 og hd800).
    Mellomtonen til HE-500 har et anstrøk av varme og fylde som mange utvilsomt vil foretrekke, mens jeg for min del heller vil ha en tilbaketrukket mellomtone (dette siste sikkert mest smak og behag, og mindre genre-avhenging, vil jeg tro)

    Etter å ha vært mye rundt på diverse forumer, særlig head-fi, i det siste, har jeg kommet til at den store populariteten til Hifiman og Audeze må ha noe å gjøre med at det overveldende flertall lytter til diverse genrer innen for rock og pop, og at det er overveiende sansynlig at liebhabere til ‘rytmisk’ musikk generelt liker å spille høyt. Tilsvarende: Masse ekempler der på at folk finner HD800 slitsom å lytte til i det lange løp, og det kan vel best forklares med at disses enegirike diskant nettopp gjør seg best på moderate nivåer.
    Jeg kan nesten bli fortvilet av og til av folk på head-fi som utbrere seg med stor autoritet om de diveres klokkene fortrinn og ulemper, uten å antyde en døyt om sine egne lyttevaner. (Akkurat som de ikke har fantasi til å forestille seg at det finnes helt andre typer brukere…).

    Vel, for å få råd til HD 800 (eller HD700?) tror jeg at jeg før eller siden vil forsøke å selge mine HE-500.. Følg med på bruktmarkedet! Å bygge opp en samling av forskjellige typer hodetelefoner, har jeg ikke særlig sans for. Er ikke entusiast på den måten. Det blir gjerne det samme paret som er koblet til og som jeg griper etter..
    Uansett, ha en fortsatt god søndag ..
    No
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mange gode poeng her. :)

    Selv så hører jeg på mye variert, men lite pop. Siden jeg spiller såpass mange timer hver dag, så er jeg veldig forsiktig med volumknappen. Det burde flere gjøre, da ørene skal vare livet ut...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.627
    Antall liker
    2.815
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jau jau, da har Fostexene fått seg noen timer på ørene; og så langt liker jeg godt det jeg hører.
    Vil ikke si at de er "perfekte", men de har helt klart positive kvaliteter.
    Kan aldri forestille meg at jeg skal bli lyttetrett via disse t50rp`ene.

    De gjengir ikke musikk med samme "punch" som M50`ene mine, men de er kanskje anelsen luftigere, og mellomtonen/vokal er god!

    Gjenstår litt lytting før jeg kan skrive mer, men så langt fremstår de altså som et ok kjøp; men de er fortsatt litt "annerledes" i måten de gjengir musikk - uten at det nødvendigvis oppleves som negativt på noen som helst måte!

    mvh
    Proffen
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er per definisjon umulig å vise vitenskapelig at break-in (eller noe annet fenomen for den saks skyld) ikke er reelt.

    At man ikke klarer måle noe betyr ikke at fenomener ikke eksisterer. Men det er klart at Tyll's forsøk ikke styrker hypotesen om at burn-in har en effekt...


    Bart skrev:
    Tyll hos Innerfidelity har målt et sett AKG Q701 over lang tid:

    http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibility-headphone-break

    Målingene viser vel langt på vei at "break-in"/innspilling av AKG Q701 IKKE endrer hodetelefonen på noe vis. Altså er det en tilvenning av lytteren som foregår når noen mener hodetelefonen endrer seg over tid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Loevhagen skrev:
    Hvorfor er det ikke flere som kjøper (nyere) orthodynamiske hodetelefoner? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke. ::)
    ...
    Jeg tror det mest bunner i hva slags musikk man lytter til og hvor høyt man spiller..... osv
    Du er inne på noe man ofte ”glemmer” å ta hensyn til.
    Det er med Head-Fi som Hi-Fi. Forskjellig lydpreferanse, musikksmak, lyttenivå osv. setter ulike premisser for hvilket utstyr man velger/bør velge.

    Innenfor ”Hi-Fi” finner noen sitt nirvana med en parhundrewatter NAD og Cerwin-Vega m/dbl. 15”, på fullt øs. Andre har preferanse mot lav-effekt SET forsterker og fulltoneelement høyttalere og spiller på ”lavere” lyttenivå. De spiller neppe samme type musikk og vil trolig heller ikke kunne enes om ett og samme Head-Fi oppsett.

    Det finnes ikke én hodetelefon som dekker alle preferanser, eller er ”best på alt”. Om det er SR-009, LCD-2, T1, HD800, PS1000 eller andre ”High-End” modeller, så vil noen mene at den ene passer sin preferanse bedre enn en av de andre. Andre igjen vil kunne hevde at synes f.eks, DT770Pro er ”bedre” enn alle disse. Ingen kan motsi slike subjektive synspunkt.

    Tester, omtaler, målinger og forumanbefalinger er på langt nær noen ”fasit”. Summen av- og essensen i de vil allikevel være gode retningsgivere for egen ”short-list”, evt. valg om man, som mange, må handle på ”postordre” uten å kunne lytte først.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^Hvis man følger forum som dette og head-fi og baserer seg på brukeres uttalelser, må man lære seg hvilke brukere som har hvilke preferanser. Det ideelle er å finne en aktiv bruker med mye tid, erfaring, hifi-penger og vilje og evne til å skrive mye som har preferanser som sammenfaller med dine egne... Og det er ingen skam å spørre folk direkte, de fleste forumnisser svarer villig vekk :) Det er min erfaring hvertfall
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    VilhelmW skrev:
    Sennheiser HD555 rett ut fra pc'en.... hmmmm.

    Jeg har fått på plass Spotify, gratisversjonen. Men jeg kommer nok til å gå for en betalingsversjon. Slipper jeg reklamepausene da?? Her leses det jo opp reklame for annahver melodi..

    Pc'en er en rundt tre år gammel Asus "sånn-midt-på treet". Hva må til for å få bedre lyd?? Enen DAC, eller pc'en rett i hodetelefonforsterkeren? Jeg er fullstendig fersking på pc-lyd, men dette må jo utforskes!!
    Mann deg opp og betal kr 99,- hver måned med hodet høyt hevet. Ikke bare slipper du reklame, du får også bedre oppløsning. Ergo, bedre lyd.... ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er enig i det du skriver her @ardilla :)
    Samtidig vil generell essens i noen tilfeller være tilstrekkelig til å ekskludere/inkludere. Et par eksempler:

    Med mine preferanser ser jeg det som "unødvendig" for meg å lytte til f.eks. K701/702.

    Stax Lambdas var jeg litt usikker på - og etter prøvelytting av SR-507 - jo, jeg kunne nok tenkt meg SR-507/SRM-006, men da ikke som eneste løsning.

    LCD-2. Essens av det som skrives, ikke minst @loevhagen´s billedlige (bokstavelig talt også :) ) omtaler av de, tilsier at jeg med meget stooor sannsynlighet liker lyden i de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn