Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Det er per definisjon umulig å vise vitenskapelig at break-in (eller noe annet fenomen for den saks skyld) ikke er reelt.

    At man ikke klarer måle noe betyr ikke at fenomener ikke eksisterer. Men det er klart at Tyll's forsøk ikke styrker hypotesen om at burn-in har en effekt...


    Bart skrev:
    Tyll hos Innerfidelity har målt et sett AKG Q701 over lang tid:

    http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibility-headphone-break

    Målingene viser vel langt på vei at "break-in"/innspilling av AKG Q701 IKKE endrer hodetelefonen på noe vis. Altså er det en tilvenning av lytteren som foregår når noen mener hodetelefonen endrer seg over tid.
    Hvis man ikke klarer å måle noe, kan det bety at man måler på feil måte...

    Men her viser målingene små endringer, men ikke nok til at lyden endres markant (som mange mener K701/2 og Q701 gjør etter hundrevis av timer).

    Deler av konklusjonen:

    "This data clearly shows that the AKG Q701 --- a headphone widely believed to change markedly with break-in --- does not change much over time."

    +

    "The miracle is in your head ... not in the headphones."
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    G100 fra Lake People ankom i dag, og dette er en søt liten tass. Lite bling. Kapabel lyd. :) Bruker HE-500 på den først.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ^Hvis man følger forum som dette og head-fi og baserer seg på brukeres uttalelser, må man lære seg hvilke brukere som har hvilke preferanser. Det ideelle er å finne en aktiv bruker med mye tid, erfaring, hifi-penger og vilje og evne til å skrive mye som har preferanser som sammenfaller med dine egne... Og det er ingen skam å spørre folk direkte, de fleste forumnisser svarer villig vekk :) Det er min erfaring hvertfall
    Jeg har funnet 3-4 brukere jeg har fått gode tips av allerede. Ardilla er en av dem.
    Skal man bli fornøyd dersom man blindt kjøper etter andres meninger, er det minste man må gjøre å forsikre seg om at "rådgiverene" har samme noenlunde preferanser innen lydgjengivelse som en selv.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.627
    Antall liker
    2.815
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen der ute som "tør" å prøve seg på en skriftlig redegjørelse for likheter/forskjeller mellom Hifiman og deres modeller HE4 vs HE400 og HE5 vs HE500?

    Er jo fristet til å tro at de ikke er så veldig ulike, men det er ikke helt enkelt å bli klok av å google....

    mvh
    PRoffen
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    VilhelmW skrev:
    Sennheiser HD555 rett ut fra pc'en.... hmmmm.

    Jeg har fått på plass Spotify, gratisversjonen. Men jeg kommer nok til å gå for en betalingsversjon. Slipper jeg reklamepausene da?? Her leses det jo opp reklame for annahver melodi..

    Pc'en er en rundt tre år gammel Asus "sånn-midt-på treet". Hva må til for å få bedre lyd?? Enen DAC, eller pc'en rett i hodetelefonforsterkeren? Jeg er fullstendig fersking på pc-lyd, men dette må jo utforskes!!
    Mann deg opp og betal kr 99,- hver måned med hodet høyt hevet. Ikke bare slipper du reklame, du får også bedre oppløsning. Ergo, bedre lyd.... ;)
    Jada, det er ikke det...så jævla gjerrig er jeg ikke. Nå prøver jeg bare ut dette. Tips på beste portable DAC / headfi-forsterker?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guit skrev:
    Er ikke så lett og og få tak i disse Koss ESP 950. Har funnet en forhandler NYC. De kan trolig sende utenlands. Ligger på ca $700 og mellom 70 og $150 i frakt. Får gjøre et forsøk over helgen. Skandinavisk forhandler har ikke engang pris på disse ::) hodetelefonene mvh guit
    Har bestillt hodetelefonen fra dette store varehuset i NYC. Kom på $770 m. frakt. Så prisen vil komme på ca. kr. 6000,- med avgifter. Dette vil bli et veldig godt kjøp. ER ikke noe særlig vakker disse Koss telefonene ;) Men har fått mange lovord for lyden. Blir spennende og sammenligne dem med STAX'n mvh, Guit
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guit skrev:
    Guit skrev:
    Er ikke så lett og og få tak i disse Koss ESP 950. Har funnet en forhandler NYC. De kan trolig sende utenlands. Ligger på ca $700 og mellom 70 og $150 i frakt. Får gjøre et forsøk over helgen. Skandinavisk forhandler har ikke engang pris på disse ::) hodetelefonene mvh guit
    Har bestillt hodetelefonen fra dette store varehuset i NYC. Kom på $770 m. frakt. Så prisen vil komme på ca. kr. 6000,- med avgifter. Dette vil bli et veldig godt kjøp. Har ikke noe særlig vakker disse Koss telefonene ;) Men har fått mange lovord for lyden. Blir spennende og sammenligne dem med STAX'n mvh, Guit
    Hvordan blir det med livstidsgarantien når du kjøper den der, kan den leveres inn her?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Guit skrev:
    Guit skrev:
    Er ikke så lett og og få tak i disse Koss ESP 950. Har funnet en forhandler NYC. De kan trolig sende utenlands. Ligger på ca $700 og mellom 70 og $150 i frakt. Får gjøre et forsøk over helgen. Skandinavisk forhandler har ikke engang pris på disse ::) hodetelefonene mvh guit
    Har bestillt hodetelefonen fra dette store varehuset i NYC. Kom på $770 m. frakt. Så prisen vil komme på ca. kr. 6000,- med avgifter. Dette vil bli et veldig godt kjøp. Er ikke noe særlig vakker disse Koss telefonene ;) Men har fått mange lovord for lyden. Blir spennende og sammenligne dem med STAX'n mvh, Guit
    Hvordan blir det med livstidsgarantien når du kjøper den der, kan den leveres inn her?
    Det har jeg ikke undersøkt ;). Skal kontakte dem og undersøke. Den kan sikkert leveres direkte til B&H for videresending til koss.Virker service vennlig disse folka på varehuset.Den skandinaviske levrandøren i sverige, tar seg sikkert ikke av garantien for et produkt kjøpt i USA ::) mvh. Guit
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    USA-pris $999, men der koster HD800 $1499. I Norge koster HD800 kr 8695,- så HD700 må jo prises lavere enn det.. Hva tipper vi? 6000 intropris, 5000 etter det første året?
    Tror du treffer bra her.

    HD700 virker (lydmessig) som en god hodetelefon. I følge Sennheiser så skal den låte "varmt". Thumbs up.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Når de gjelder Lifetime warranty for Koss ESP- 950, så blir det og kontakte Koss kunde support direkte hvis det skal være aktuelt. Denne service'n skal være meget god ;) mvh. Guit
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    HD700 (oppsummering av ca. 30 sider på head-fi.org)

    - HD700 er ikke en lydmessig arvtaker etter HD650. Dvs. HD700 er ikke så "varm" og utilgivelig på alle innspillinger som enkelte håpet på
    - HD700 ligger nærmere HD800 i lydsignatur, med har hakket mindre bredde i lydbildet - men bedre konturer (mindre diffus enn HD800)
    - HD700 er lettere å finn en forsterkermatch til enn HD800
    - HD700 har peak i 5-6kHz området
    - HD700 har svært god komfort og er særdeles lett
    - HD700 har alacantraputer som flaggskipet
    - HD700 har nye spesielle plugger ved klokkene, så aftermarket kabelleverandører klør seg i hodet foreløpig
    - HD700 ble gitt til en god del profilerte brukere på head-fi.org før release. De har postet sine inntrykk og de tar forbehold at inntrykkene kan være anderledes med et par HD700 som slippes til markedet medio mars
    - Jude (admin) er den som er mest positiv til HD700 (naturlig nok)
    - De øvrige profilerte (LFF, Currawong, CeeTee, m.fl.) er mer tilbakeholdne, selv om de med andre hodetelefoner er relativt krasse
    - De som er profilerte, og som ikke fikk den tildelt (purrin) mener HD700s peak i 5-6kHz området gjør den usedvanlig sibilant
    - HD700 MSRP er $1000. HD800 har Sennheiser økt i pris og man forventer at Sennheiser strammer inn prisregimet til HD650, slik at disse ikke konkurrerer prismessig med hverandre. Svært få kjøper en ny HD700 til $1000 dersom man får en helt ny HD800 ned mot $1200-1300. Eller få kjøper HD700 når man får HD650 ned mot $350.
    - Driverne i HD700 er en modifisert HD650 (40mm driver og ikke ringradiator, som HD800 har)

    Sånn cirka + 100 synspunkter på om HD700 er pene eller støgge...
    __________________
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker for glimrende oppsummering.

    Synd at det ser ut til at Sennheiser ikke følger opp med en ordentlig arvtager til HD650, altså fokus på varm mellomtone. Men vi har jo HE500 og LCD2 :) Men HD650 med dypere bass og bedre holografi , lettere å matche med forsterker og litt mer mikrodetaljer hadde vært noe jeg ville kunnet sikle på :) Heldigvis for kontoen min virker HD700 ikke som noe for meg.

    Loevhagen skrev:
    HD700 (oppsummering av ca. 30 sider på head-fi.org)

    - HD700 er ikke en lydmessig arvtaker etter HD650. Dvs. HD700 er ikke så "varm" og utilgivelig på alle innspillinger som enkelte håpet på
    - HD700 ligger nærmere HD800 i lydsignatur, med har hakket mindre bredde i lydbildet - men bedre konturer (mindre diffus enn HD800)
    - HD700 er lettere å finn en forsterkermatch til enn HD800
    - HD700 har peak i 5-6kHz området
    - HD700 har svært god komfort og er særdeles lett
    - HD700 har alacantraputer som flaggskipet
    - HD700 har nye spesielle plugger ved klokkene, så aftermarket kabelleverandører klør seg i hodet foreløpig
    - HD700 ble gitt til en god del profilerte brukere på head-fi.org før release. De har postet sine inntrykk og de tar forbehold at inntrykkene kan være anderledes med et par HD700 som slippes til markedet medio mars
    - Jude (admin) er den som er mest positiv til HD700 (naturlig nok)
    - De øvrige profilerte (LFF, Currawong, CeeTee, m.fl.) er mer tilbakeholdne, selv om de med andre hodetelefoner er relativt krasse
    - De som er profilerte, og som ikke fikk den tildelt (purrin) mener HD700s peak i 5-6kHz området gjør den usedvanlig sibilant
    - HD700 MSRP er $1000. HD800 har Sennheiser økt i pris og man forventer at Sennheiser strammer inn prisregimet til HD650, slik at disse ikke konkurrerer prismessig med hverandre. Svært få kjøper en ny HD700 til $1000 dersom man får en helt ny HD800 ned mot $1200-1300. Eller få kjøper HD700 når man får HD650 ned mot $350.
    - Driverne i HD700 er en modifisert HD650 (40mm driver og ikke ringradiator, som HD800 har)

    Sånn cirka + 100 synspunkter på om HD700 er pene eller støgge...
    __________________
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Min konto føler heller ikke den store frykten. :) Fornøyd med tingenes tilstand i head-fi porteføljen jeg nå.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takket være sånne som deg sitter jeg også med nok hodetelefoner for en stund ;)

    HE-500 og LCD-2 er fine parhester. Forskjellige og like nok på en gang...

    Loevhagen skrev:
    Min konto føler heller ikke den store frykten. :) Fornøyd med tingenes tilstand i head-fi porteføljen jeg nå.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Antar du spiller mye musikk nå da. :)

    Nå er det litt sånn for meg:

     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Super oppsummering Loevhagen!
    Jeg hører til de som er (eller skal vi si var?) interessert i denne.
    Ser stadig frem til å få hørt den, de litt sprikende kommentarene vekker til en viss grad nysgjerrighet.
    Beklager topp-postingen, men av en eller annen grunn "hopper" teksten når jeg kommer nedenfor kanten av ruta, noen som vet hva det skyldes? No


    Loevhagen skrev:
    HD700 (oppsummering av ca. 30 sider på head-fi.org)

    - HD700 er ikke en lydmessig arvtaker etter HD650. Dvs. HD700 er ikke så "varm" og utilgivelig på alle innspillinger som enkelte håpet på
    - HD700 ligger nærmere HD800 i lydsignatur, med har hakket mindre bredde i lydbildet - men bedre konturer (mindre diffus enn HD800)
    - HD700 er lettere å finn en forsterkermatch til enn HD800
    - HD700 har peak i 5-6kHz området
    - HD700 har svært god komfort og er særdeles lett
    - HD700 har alacantraputer som flaggskipet
    - HD700 har nye spesielle plugger ved klokkene, så aftermarket kabelleverandører klør seg i hodet foreløpig
    - HD700 ble gitt til en god del profilerte brukere på head-fi.org før release. De har postet sine inntrykk og de tar forbehold at inntrykkene kan være anderledes med et par HD700 som slippes til markedet medio mars
    - Jude (admin) er den som er mest positiv til HD700 (naturlig nok)
    - De øvrige profilerte (LFF, Currawong, CeeTee, m.fl.) er mer tilbakeholdne, selv om de med andre hodetelefoner er relativt krasse
    - De som er profilerte, og som ikke fikk den tildelt (purrin) mener HD700s peak i 5-6kHz området gjør den usedvanlig sibilant
    - HD700 MSRP er $1000. HD800 har Sennheiser økt i pris og man forventer at Sennheiser strammer inn prisregimet til HD650, slik at disse ikke konkurrerer prismessig med hverandre. Svært få kjøper en ny HD700 til $1000 dersom man får en helt ny HD800 ned mot $1200-1300. Eller få kjøper HD700 når man får HD650 ned mot $350.
    - Driverne i HD700 er en modifisert HD650 (40mm driver og ikke ringradiator, som HD800 har)

    Sånn cirka + 100 synspunkter på om HD700 er pene eller støgge...
    __________________
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tok med meg HD 800 fra Prolyd i dag. De har kampanjepris. HD650 satt ubehagelig på min knott. De virket også nesten innestengt i forhold. Likte lyden på 800. Men nå liker jeg også nøytral og stetoskopisk lyd.

    Takk for hjelp tidligere i tråden.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvorfor "var"?

    Dr.No skrev:
    ...
    Jeg hører til de som er (eller skal vi si var?) interessert i denne.
    ...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.275
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    1

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    (thanks KJ)

    ardilla skrev:
    Hvorfor "var"?

    Dr.No skrev:
    ...
    Jeg hører til de som er (eller skal vi si var?) interessert i denne.
    ...

    Hadde håpet på kommentarer som unisont gikk i retning av :

    Ah, klangbalanse som hd650! Ah, komfort og 3D som hd800 (og fri for sibilante tendenser!)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da er vi i samme boks :)

    Dr.No skrev:
    (thanks KJ)

    ardilla skrev:
    Hvorfor "var"?

    Dr.No skrev:
    ...
    Jeg hører til de som er (eller skal vi si var?) interessert i denne.
    ...

    Hadde håpet på kommentarer som unisont gikk i retning av :

    Ah, klangbalanse som hd650! Ah, komfort og 3D som hd800 (og fri for sibilante tendenser!)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dagene her hjemme går til å lytte til Lake People G100 for å danne meg et inntrykk av den, og da også opp mot Violectric V200. :)



     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har sett meg ut Audio Technica ATH-M50
    Hvor kan disse kjøpes billigst? Gjerne utenlands også dersom lønnsomt.

    Ser at CDON er billig her hjemme.

    På forhånd takk
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.627
    Antall liker
    2.815
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stover skrev:
    Har sett meg ut Audio Technica ATH-M50
    Hvor kan disse kjøpes billigst? Gjerne utenlands også dersom lønnsomt.

    Ser at CDON er billig her hjemme.

    På forhånd takk

    ...fikk de VEELDIG rimelig via amazon.com.
    Lurer på om de kom på under tusenlappen totalt.......

    mvh
    Proffen
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker
    Har du noen formening/ erfaring med snurret eller rett kabel. På meg virker den snurrede litt kort, men har kun prøvd kort tid.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    "men har kun prøvd kort tid."

    Prøvd allerede? Jøss - det tok 13 minutter fra du lurte på å kjøpe til de var hjemme. ;D

    Til alvor: Den snurrede kan du "dra litt ut", så no problem.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kjøpte et sett til sønnen til Jul, basert på omtaler.
    Siden da har jeg hørt dem og likte det jeg hørte så godt at jeg vil ha sjøl også.

    Ellers takk for info. Det er jo litt praktisk med snurr og nevnte eier over er veldig fornøyd med snurr.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er alltid bedre når man er på en snurr
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Apropos snurr - en annen type snurr: Keramikk.

    En av de yngste håpefulle kom hjem forrige uke og yngste dattera hadde laget noe selv på skolen. "Pappa" Jeg har laget en mann som synger!". Kult. Nå har en av mine HiFiMAN fått sitt dedikerte DIY-headphone stand.

    Kan ikke skaffe noe mer personlig og mer unik DIY. :)
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    1.021
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^ Herlig!

    Jeg spekulerer fælt på hvor jeg skal gjøre av alle hodetelefonene mine om dagen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn