Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
ptb skrev:
Fikk er kortere lytt på LCD-2 i går
De var tilgjengelig for demo hos Big Dipper/Hi-Fi avd. (er det samme butikken?). [Det er
Audio Norge som nevnt i svar #2524]
Ingen tvil om at det er en meget vel-lydende hodetelefon. Men,
du verden, de ér tunge, og på mitt hode ikke spesielt komfortable.
Jeg synes også putene var temmelig harde og
det ble en liten glippe på begge sider nede i bakkant av ørene.
Men - igjen - lyden var det lite å utsette på
Loevhagen skrev:
De aller nyeste orthodynamiske hodetelefonene er alle relativt tunge da driverene er ganske store og solide (magneter). Imidlertid så blir det for de fleste en vanesak og man merker ikke tyngden etterhvert.
Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
(Opplevd) vekt
Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
Jeg har ikke forsøkt Audez'e og HiFiMAN. Disse ser ut til, som mange andre hodetelefoner inkl. ovennenvte dynamiske hodetelefoner, å ha en polstret bøyle som hviler mot hodetoppen. Anleggsflatens areal og resulterende trykkraft mot hodetoppen avhenger da, i tillegg til hodetelefonens vekt, klemkraft mot hodets sider og hodetelefonputenes friksjon mot hodets sider, typisk av hodebøylens form, hodebøylepolstringens form og tykkelse og hodetoppens form.
STAX SR-009 har et (rimelig mykt og føyelig) hodebånd som hviler mot hodet og fordeler vekten over et stort område (tilnærmet) uavhengig av hodetoppens form. STAX SR-009 kan oppleves som noe tung når hodet er fritt, f.eks. når man er oppreist. Når man sitter (noe) tilbakelent i en høyrygget hvilestol, f.eks. en ørelappstol med justerbar rygg, tar stolryggen noe av vekten slik at man (vel egentlig) ikke merker noe til den.
De ovennenvte dynamiske hodetelefonene har jeg (vel) ikke stusset på/reflektert over vekten til(?)
(Manglende) tilpasning til hode
Loevhagen skrev:
Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
Øreomsluttende hodetelefoners tilpasning til hode er avhengig av mer enn hodets størrelse, f.eks.:
- Hodetelefonlokkenes bevegelighet rundt horisontal og vertikal akse
- Hodeform, særlig rundt ørene/området der hodetelefonputene har kontakt med hodet
- Halsens tykkelse, spesielt i forhold til hodets størrelse
- Overgangen mellom hode og hals
Eksempel:
Jeg har et ganske stort hode. AKG K 701 oppleves som knapp og de fleste hodetelefonbøyler må stilles inn på ytterste, nest ytterste eller tredje ytterste hakk. Jeg har en tynn hals og bruker skjortesnippstørrelse 37 (som dessverre er lite utbredt i norske butikker). Halsen er også lang, spesielt til å være mann. Like bak ørene, og spesielt i nedre bakkant (overgangen til halsen) smalner hodet (raskt) av.
Jeg kan oppleve at store deler av hodetelefonputeanleggsflaten ikke har kontakt/står ut ved ørenes nedre bakkant. Dette oppstår f.eks. hvis hodetelefonklokkene har for liten bevegelighet rundt særlig den vertikale akse. Hodetelefonputenes form (kileform er gjerne bra) og størrelse har også betydning.
Tillegg:
Eksempel på dårlig tilpasning til et for smalt hode:
Audio Technica ATH-W1000x
Klokkene på Audio Technica ATH-W1000x har for liten eller ingen bevegelighet rundt den horisontale akse. Hodetelefonens puter vil derfor kun oppnå full kontakt på hoder som er brede nok til at putenes hodeside er tilnærmet vertikale. Et hode med sider som skråner innover vil formodentlig også virke.
Tillegg:
Jeg mistet kontakten med Hifisentralen fredag 10.02.2012 en gang rundt kl. 23.
Som det fremgår av
svar #2553 er alle vektopplysninger hentet fra produsentenes vevsider inkl. opplysningene om vekten er med eller uten kabel.
Jeg har nå lagt til lenker til de produsentvevsidene jeg benyttet. I noen tilfeller må man velge/trykke på "Technical specifications" el.l. på vevsiden for å finne vekten.