Egen tråd for Hodetelefonoppsett?
(Mis)bruk av returrett
everlong skrev:
Når man ikke har mulighet til å prøve hodetelefoner i butikk,
[
everlongs profil]
Jeg vet ikke hvordan hifi- og hodetelefontilbudet er i Østfold, men det er da mange som dagpendler mellom søndre Østfold og Oslo. Det burde være fullt mulig å ta en
dagstur til Oslo for (litt) grovsortering.
everlong skrev:
Når man ikke har mulighet til å prøve hodetelefoner i butikk, er det mange av dere som bestiller hodetelefoner over nettet(norske nettbutikker) prøver dem og sender tilbake ved bruk av 14dagers angrefrist om dere ikke er fornøyd?
Jeg kunne godt tenkt meg og teste noen dyre, men gode hodetelefoner, feks Audeze, Sennheiser, Hi-Fiman osv.
ardilla skrev:
14 dagers returrett er jo netthandelens største konkurransefortrinn.
[...]
everlong skrev:
Ja, men du blir ikke svartelistet om du feks prøver flere hodetelefoner og så sender alle tilbake? Eller syntes faktisk nettbutikkene at det er en bra ordning?
[...]
ardilla skrev:
[...]
Returretten er fastsatt ved lov og de har ikke rett til å svarteliste noen fordi den benyttes. Dessuten er det mange utenlandske (usa bl.a.) som har returrett uten at det er lovpålagt, det er jo tross alt en måte å få solgt flere greier på. Og noen selgere har faktisk et hederlig ønske om at du skal bli fornøyd
Men det er jo lurt å ha en ide om preferanser, man kan jo ikke drive å bestille dusinvis.
[...]
Returrett ved kjøp i utlandet gir formodentlig ganske mye ball med tollbehandling og moms inn og ut av Norge (og kanskje forhandlers land). Jeg regner med at du uansett må betale en del gebyrer til Posten el.l., balle med tollvesenet osv. Jeg har ikke forsøkt og det høres ikke lystelig ut.
Returrett ved fjernsalg er vel ment som en slags
tabbesikring fordi man ikke har anledning til å se og inspisere varen(?) Den er vel ikke ment som en erstatning for at man "ikke gidder å gå i prøverommet i klesbutikken"?
Selger kan ofte ikke selge varer som kunder returnerer, som nye, uoppakkede, fabrikkforseglede varer. De må isteden selges til en lavere pris som oppakket vare, demovare el.l. I tillegg har de kostnader forbundet med returhåndtering osv.
Det er godt mulig at jeg er for snill og høflig, men jeg mener at returretten først og fremst er ment som en
beskyttelsesmekanisme. Man beskyttes mot at varen stemmer dårlig med varebeskrivelse/reklame, og man beskyttes faktisk også mot egne feilslutninger.
Kundens plikt (og moral)
Jeg mener videre at man skal gjøre grundige lekser på forhånd, og deretter kun bestille noe man er rimelig sikker på at man vil ha. Hvis det så dessverre viser seg at det var (total) skivebom, har man muligheten til å benytte returretten.
Jeg synes ikke det er riktig å bestille 10 hodetelefoner >= 7000 kr. med den hensikt å (i beste fall) kanskje kjøpe en. Da bør man heller vente til man kan ta en bytur. Butikkeiere driver ikke butikk kun for moro skyld. De er heller ikke hifiens svar på folkebiblioteket.
Strekke seg langt for å yte god service
Hvis man snakker med selger om sine ønsker og situasjon, er det dog mulig at noen selgere vil strekke seg langt for å yte god service. Kanskje en selger er villig til å sende deg 2-5 dyre hodetelefoner for demo i håp om at du i hvert fall velger å kjøe en. Det er dog noe helt annet enn å late som ingenting og mer eller mindre lure selger.
Apropos svartelisting
Jeg synes ikke det er urimelig om et firma blir var/påholden overfor en kunde som stadig vil låne noe, men sjelden eller aldri kjøper noe. Hvis kunden spør om å få låne CD-spiller nr. 21 i sin søken etter den ultimate CD-spiller (og uten å ha kjøpt hverken CD-spiller eller noe annet underveis), synes ikke jeg det er urimelig om firmaet sier nei. Mest sannsynlig hadde jeg sagt nei lenge før det.
Lovverk m.m.
Jeg tror neppe at Forbrukerrådet, norske lover eller norske domstoler vil gi kunder medhold i at de har rett til en uendelig mengde produktreturer, og jeg tror neppe "TV2 hjelper deg". Etterhvert stiller man (isteden) spørsmål ved "kundens"/personens seriøsitet.
Fint om evt. jurister eller andre kyndige kan peke oss til noe underlagsmateriale, dommer etc.
Normalt skjønn og folkeskikk
Dette koker da vel til slutt ned til normalt skjønn, folkeskikk, sunt bondevett o.l.(?)