Når en leser her og der at kabel og utstyr ditt og datt gir så enorme oppgraderinger.... og samtidig har jeg hørt en del av disse enormt oppgraderte anleggene, da klarer jeg ikke å unngå å tenke følgende; hvor elendige var de i utgangspunktet egentlig? For de er jo fortsatt temmelig elendige i mine ører...
Det her drejer sig om hvad betyder konstruktion, og hvad er betydningen af det som er brugt til at realiserer konstruktionen.
Alle vil på en eller anden måde træffe et valg, det er aldrig helt tilfældig hvad man bruger til at realiserer en konstruktion.
Man kan benytte det billigste som overholde de nødvendige spefikationer, man kan have nogle præferencer, man kan have erfaringer, men kan bruge de teknisk bedste komponenter, de dyreste, og man kan bruge ørerne til at udvælge delelemmenter med, og der er sikkert mange andre grunde til at vælge en bestemt komponent.
Måden at udvælge delelementer kan give store lydforskelle, men vil typisk give minimale måleforskelle for det samlede apparat, det er en af årsagerne til at hi-fi kan lyde så forskelligt, og som sagt også det magiske /mystiske ved hi-fi , fordi man ikke kan måle den lydmæssige forbedring entydigt.
Og det er sådan set også skyld i at forskellige konstruktioner kan lyde relativt ens, hvis der er brugt samme komponenter til at realiserer konstruktionen.
Jeg forudsætter at man ser en konstruktion som man ser det i et simpelt simulations program , eller i et diagram, en modstand er en modstand, et kabel er et kabel, en kondensator er en kondensator osv.
Der er meget stor forskel på lyden afhængig af hvilken af nedenstående kondensatorer der er benyttet.
Forskellen manifisterer sig tydeligt for mennesker ved lytning, men forskellen kan stort set ikke registreres af måleinstrumenter ved måling på det samlede anlæg.: