Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Å lage kabler som er gode nok til de mest avanserte og fintfølende apparater på denne kloden, koster nesten ingen ting. Hifi-komponenter er veldig enkle apparater
    Gu er det ej, måleinstrumenters egenskaber kan fuldstændig beskrives i et datablad i modsætning til hi-fi , jeg har lavet begge dele, og har været ansat hos førende firmaer inden for måling.
    Hi-fi og måling er simpelthen to helt forskellige ting på mange måder, men de har naturligvis også en fællesmængde.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Å lage kabler som er gode nok til de mest avanserte og fintfølende apparater på denne kloden, koster nesten ingen ting. Hifi-komponenter er veldig enkle apparater
    Gu er det ej, måleinstrumenters egenskaber kan fuldstændig beskrives i et data blad i modsætning til hi-fi , jeg har lavet begge dele, og har været ansat hos førende firmaer inden for måling.
    Hi-fi og måling er simpelthen to helt forskellige ting på mange måder, men de har naturligvis også en fællesmængde.
    Det var vel ikke de apparatene du har hatt fingrene i jeg tenkte på, og forresten vet jeg at fantasi ikke er målbart.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.719
    Torget vurderinger
    2
    Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det hadde vært en million og ti ganger bedre å brukt all denne energien på å komme med noen saftige musikktips...
    Japansk støyrock?

    Har forresten denne i Limited Etition LP-utgave, men har ikke fulgt med på hva de har gjort siden:

    MeltBananaScratchOrStitchAlbumCover.jpg


    Scratch or Stitch - Wikipedia, the free encyclopedia

    Edit: Jeg husker jeg hørte den på Harald Are Lund, og han var usikker på om den skulle spilles i 33 1/3 eller 45. Begge deler hørtes fett ut, men det skulle være 45.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel. Hva man er uenig i er ikke alltid like klart. Folk blir disset enten de sier forskjellene er store, eller veldig små. Noen mener forskjellene ikke betyr noe fordi det er andre ting som gjør mer for de samme forskjellene, og dermed ikke skal prioriteres. Andre mener nettopp at det er disse _små_ forskjellene som er så viktige, fordi det hever lydbildet enda et hakk.

    Mange har sagt det før; det er jo nettopp derfor denne hobbyen er så morsom! I tillegg vil jeg legge til min egen lille teori; jo mer vi holder på med dette, jo mer hører vi på musikk, og jo mer interessant blir det. Jo mer vi hører på musikk, jo bedre utstyr kreves det for at det fortsatt skal være behagelig og givende å høre på. En selvforsterkende effekt.

    Til sist; det er en interessant tullediskusjon! :)
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Någon nämnde att fantasi inte är mätbart men det finns i gränslandet mellan religion och teknik
    (som denna diskussion gäller) ett mycket användbart instrument som både Tom Cruise och John Travolta
    starkt rekommenderar.

    E-meter.jpg


    Fungerar bäst på troende och då ger större utslag än på "infidels" som undertecknad som varken svettas
    eller får högre puls vid (audio)testerna. Nämnde jag att det också är väldig dyrt? Detta garanterar naturligtvis ett
    korrekt resultat. Thetans kan ju uppfatta mycket mer än resten av oss vanliga dödliga.
    ... audio auditing anyone?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden denne tråden handler om alt mulig.
    Et tips til Asbjørn:
    Reduser aktiviteten din i kabeltrådene med 10%, så er det håp om at høyttalerne dine blir ferdig i løpet av året. ;D
    Touché. Likevel: Man kan kabelkverulere selv fra et hotellrom i utlandet, men det er vanskeligere å dra med seg byggeprosjekter. Kall det et hobby-substitutt. Har vært på veien nesten hver uke hittil i år, også nå. Så dere får leve med det. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel. Hva man er uenig i er ikke alltid like klart. Folk blir disset enten de sier forskjellene er store, eller veldig små. Noen mener forskjellene ikke betyr noe fordi det er andre ting som gjør mer for de samme forskjellene, og dermed ikke skal prioriteres. Andre mener nettopp at det er disse _små_ forskjellene som er så viktige, fordi det hever lydbildet enda et hakk.
    Kanskje det er denne litt uenig som er så viktig?
    Jeg vet ikke om det er så mye egentlig enighet som du skriver. Det virker som om flere mener at kabelforskjellene ikke er _små_ og da blir uenigheten mer tydelig.
    Tegningen min noen sider bakover i denne eller en annen tråd forsøkte å illustrere nettopp at forskjellene ikke kan være som beskrevet. Blir det en høydare for hver utskifting så kommer til slutt et rimelig anlegg til å låte som high end. Siden forskjellene ikke er reelle forandringer i lyden, men opplevelser basert på flere sanseinntrykk, så forsvinner de over tid og det må komme en ny rus med en ny kabel eller et annet tweak.


    Mange har sagt det før; det er jo nettopp derfor denne hobbyen er så morsom! I tillegg vil jeg legge til min egen lille teori; jo mer vi holder på med dette, jo mer hører vi på musikk, og jo mer interessant blir det. Jo mer vi hører på musikk, jo bedre utstyr kreves det for at det fortsatt skal være behagelig og givende å høre på. En selvforsterkende effekt.

    Til sist; det er en interessant tullediskusjon! :)
    Jeg tror også at HFS og alle diskusjonene totalt sett er fordelaktig for hobbyen og bransjen, selv om noen mener det er drepende for hifilivet at det stilles spørsmål ved mer eller mindre utrolige opplevelser foran anlegget.
    Uenigheten består, så om dette skal diskuteres tenker jeg er avhengig av hvor moro man synes det er å diskutere. Kabelfreden senker seg nok ikke i 2015 heller. ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.831
    Antall liker
    94.591
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    ligger en kabel på brukten nå som har kostet SEK280 000,- inkludert svart boks på kabelen. Annonnsen sier intet om hva denne inneholder.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    RoDa skriver:
    "Tegningen min noen sider bakover i denne eller en annen tråd forsøkte å illustrere nettopp at forskjellene ikke kan være som beskrevet. Blir det en høydare for hver utskifting så kommer til slutt et rimelig anlegg til å låte som high end. "

    Det er netop det eksperiment jeg har lavet, fået High-end ud Midi-hi-fi . Så du har ret, vi er uenige om betydningen af bl.a kabler.
    Jeg ved hvor meget disse ting betyder og jeg kan som sagt for den samme konstruktion til at lyder ad helvede til, eller jeg kan få det til at lyde som high-end udelukkende ved at bruge andre materialer/komponeneter, og det vil være meget vanskeligt at se lydforbedringen i et datablad, hvis det overhovedet er muligt, det er jo netop dette som er "magisk ,besynderligt, mærkeligt ved hi-fi" det som adskille hi-fi fra almindelig elektronik måleteknik osv..
    Men der er et forbehold , for at få det fylde udbytte af ændringerne, så er det vigtigt at strømforsyningerne er tæt på ideale efter min erfaring.

    Har man ikke har haft en fremadskridende proces , og måske nærmest opgivet alt med kabler, komponenter osv tror jeg mange gange at man har
    flakset rundt, frem og tilbage, uden et fast mål, og ikke haft ,eller brugt en eksakt og entydig reference på den rigtige måde. Måske man også har glemt hvor vigtige strømforsyninger er.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel.
    Diskusjonen handler om evidensbasert vitenskap kontra tro/opplevelser. Og et bransjesegment som lever av å kommersialisere sistnevnte og har et mildt sagt lemfeldig forhold til førstnevnte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når en leser her og der at kabel og utstyr ditt og datt gir så enorme oppgraderinger.... og samtidig har jeg hørt en del av disse enormt oppgraderte anleggene, da klarer jeg ikke å unngå å tenke følgende; hvor elendige var de i utgangspunktet egentlig? For de er jo fortsatt temmelig elendige i mine ører...
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Når en leser her og der at kabel og utstyr ditt og datt gir så enorme oppgraderinger.... og samtidig har jeg hørt en del av disse enormt oppgraderte anleggene, da klarer jeg ikke å unngå å tenke følgende; hvor elendige var de i utgangspunktet egentlig? For de er jo fortsatt temmelig elendige i mine ører...
    Det her drejer sig om hvad betyder konstruktion, og hvad er betydningen af det som er brugt til at realiserer konstruktionen.

    Alle vil på en eller anden måde træffe et valg, det er aldrig helt tilfældig hvad man bruger til at realiserer en konstruktion.
    Man kan benytte det billigste som overholde de nødvendige spefikationer, man kan have nogle præferencer, man kan have erfaringer, men kan bruge de teknisk bedste komponenter, de dyreste, og man kan bruge ørerne til at udvælge delelemmenter med, og der er sikkert mange andre grunde til at vælge en bestemt komponent.

    Måden at udvælge delelementer kan give store lydforskelle, men vil typisk give minimale måleforskelle for det samlede apparat, det er en af årsagerne til at hi-fi kan lyde så forskelligt, og som sagt også det magiske /mystiske ved hi-fi , fordi man ikke kan måle den lydmæssige forbedring entydigt.

    Og det er sådan set også skyld i at forskellige konstruktioner kan lyde relativt ens, hvis der er brugt samme komponenter til at realiserer konstruktionen.

    Jeg forudsætter at man ser en konstruktion som man ser det i et simpelt simulations program , eller i et diagram, en modstand er en modstand, et kabel er et kabel, en kondensator er en kondensator osv.

    Der er meget stor forskel på lyden afhængig af hvilken af nedenstående kondensatorer der er benyttet.
    Forskellen manifisterer sig tydeligt for mennesker ved lytning, men forskellen kan stort set ikke registreres af måleinstrumenter ved måling på det samlede anlæg.:
    prod_m_0198.jpeg

    ar-condensateur-mkp-220-nf-3282.jpg
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva skal man med kondensatorer i signalveien egentlig? Jeg har ingen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel.
    Diskusjonen handler om evidensbasert vitenskap kontra tro/opplevelser. Og et bransjesegment som lever av å kommersialisere sistnevnte og har et mildt sagt lemfeldig forhold til førstnevnte.
    Ikke uenig i dette, med det unntak at du alltid proklamerer at alt kan måles og alt er forstått.
    Jeg sier at det ikke er noen magi tilstede, men man har ikke full kontroll på alle parametre som spiller inn her.
    Har tro på at en dag så får man aha-følelsen ang. hva man ikke medregnet.
    En parallell nevnt før er 80-tallet hvor alle påstod at hvis man kunne måle at det som kommer ut var bitperfekt (feks. gjennom MD5#) så kunne der ikke være noen forskjell - så ble man oppmerksom på jitterproblemstillingen og nå tallfestes og måles dette vesentlige bidraget også.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hva skal man med kondensatorer i signalveien egentlig? Jeg har ingen.
    Nu var det bare et eksempel, og kondensatorer bruges også i andre sammenhænge end overføring, og jeg formoder trods alt du har nogle passive komponenter i din hi-fi kæde , Det jeg skriver gælder som sagt for alle passive komponenter inklusiv. kabler .



    Moderators kommentar
    Personangrep er ikke tillatt.

     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Personangrep er ikke tillatt. Et innlegg er fjernet og et redigert.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel.
    Diskusjonen handler om evidensbasert vitenskap kontra tro/opplevelser. Og et bransjesegment som lever av å kommersialisere sistnevnte og har et mildt sagt lemfeldig forhold til førstnevnte.
    Ikke uenig i dette, med det unntak at du alltid proklamerer at alt kan måles og alt er forstått.
    Tull, det har jeg aldri sagt og jeg har gjentatte ganger påpekt selvfølgeligheten i at så ikke er tilfellet. Jeg jobber med R&D så hvis alt var forstått kunne jeg pakket ned kontorpulten og dratt hjem.

    Men hvordan en ledning fører strøm er forstått.

    En parallell nevnt før er 80-tallet hvor alle påstod at hvis man kunne måle at det som kommer ut var bitperfekt (feks. gjennom MD5#) så kunne der ikke være noen forskjell - så ble man oppmerksom på jitterproblemstillingen og nå tallfestes og måles dette vesentlige bidraget også.
    Det er også feil. Jitter var kjent lenge før digital audio, det er publikasjoner om det fra 60-tallet. Vitenskapelige sådanne.
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Det skulle vara mycket intressant att få studera produktions-linan där dessa magiska kondensatorer tillverkas.
    Enligt "guldöronen" så kan man inte mäta upp egenskaperna på vanligt sätt. Då återstår bara att lyssna på
    varje enskild kondensator i produktions-linan och hur det går till skulle visa hur det är med kvalitetsmedvetenheten.
    Kanske ett större antal kondensator-provare i ljudisolerade burar med en High-End utrustning i varje.
    Gud förbjude att de skulle testas med samma utrustning som vanliga kondensatorer, Low-End koppar och annat
    skräp skulle kunna smyga sig in i komponenterna och förstöra hela lyssnings-upplevelsen för lång tid framåt.

    Samma resonemang gäller för dyr-kablar, det som skiljer dom från Biltema-kablar måste ju testas extra noga.
    Annars försvinner vitsen att betala extra mycket för något som man inte vet verkligen levereras.

    (vid produktionen av vanliga kondensatorer testas dessa och sorteras på några millisekunder)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kabel produseres i all hovedsak i Kina, og som oftest er det slik at fabrikkene som produserer kabler til anerkjente merker også produserer OEM versjoner. Slike OEM versjoner havner gjerne i bulk kjøpende bedrifter som Biltema, Clas Ohlson osv., men til en helt annen pris. Det betyr at det ikke er gitt at man får en dårligere kabel av å kjøpe på Biltema i forhold til mer anerkjente merker, men man kan aldri vite fordi Biltema og co. hele tiden bytter leverandør basert på hvor de får best pris.

    (Undertegnede jobber bl.a. med elektronikkproduksjon i Kina og Taiwan og ser denne type business hele tiden.)
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Nyckelfrågan är hur man vet att man får det man betalar för. I fallet med vanlig kabel är det inte
    utlovat något extra i prestanda och man blir därför inte heller lurad. Det blir man däremot om det
    inte är OFC-kabel man får men reklamen för produkten lovar det. Alla andra guldkantade löften förblir
    också helt otestade.
    (har en varit ansvarig för ankomstkontroll på stort telekom-företag så jag är också inne i "branchen")
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Dette er en tullediskusjon; fordi alle _egentlig_ er enige, men elsker likvel å påpeke at man er litt uenig likevel.
    Diskusjonen handler om evidensbasert vitenskap kontra tro/opplevelser. Og et bransjesegment som lever av å kommersialisere sistnevnte og har et mildt sagt lemfeldig forhold til førstnevnte.
    Vitenskap kan brukes på mange fine måter

    funny_tshirts_08.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.636
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kabelfornekter som tester kabler. Blindtesting, selvsagt.



    På tidsriktig utstyr.

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Øh... hva er en kabelfornekter? En som nekter for at kabler eksisterer?


    Denne meldingen er sendt trådløst.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Det er mange kreative forsøk på fra de rettroende i kabelmenigheten på å gi oss med sunn fornuft og skepsis nedsettende navn. Jeg føler meg aldri truffet av det dere finner på så kom gjerne opp med noe nytt og bedre.


    Kabelfornekter: Jeg finner det umulig å fornekte kabler så lenge jeg ikke har trådløse høyttalere.


    Målemafia: Selv om jeg ikke tror på svada, betyr ikke det at jeg driver med målinger. At man deler logiske synspunkter med andre skaper ikke en mafia (i motsetning til trosfeller i en menighet)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.120
    Å lage kabler som er gode nok til de mest avanserte og fintfølende apparater på denne kloden, koster nesten ingen ting. Hifi-komponenter er veldig enkle apparater
    Som låter best i CNC freste aluminiumskabinetter. Innmat-tråden viser mangt et hi-fi produkt hvor den mest påkostede komponenten faktisk er kabinettet, som ofte er tilfellet med «gode kabler» også. Siden CNC fresing av metaller er kostbart også i Østen kommer apparater fort i hi-end kategorien. Tilstrekkelig fagmessig utført skjerming koster egentlig ikke mange penger. Men trolig er det mer vrient å selge med ønskede marginer. Samt markedsføringsfolka får mindre å jobbe med for nødvendig oppmerksomhet i markedet.

    Noen år tilbake var det en gitar rør-amp bygger fra usa som fortalte noe veldig interessant som helt sikkert er tilfelle for hi-fi bransjen. På spørsmål om hvorfor han brukte et gitt merke transformatorer i sine konstruksjoner svarte noe overraskende. Mest fordi han var så ærlig.

    En av de aller mest anerkjente transformator fabrikantene i verden for gitar/bass forsterkere selger sine transformatorer til alle som ønsker kjøpe. Og produktene markedsføres som om menigmann skulle ha anledning til å bytte sine utgangstrafoer selv. Altså meget aggressiv markedsføring i alle de riktige fora. Transformatorene er i tillegg bling med lett gjenkjennelig farge i beste cokacolastil. Det er en hake dog. Prisene deres er 50-200% høyere enn sammenlignbare produkter som hobby byggeren har tilgang til.

    Det denne amp-byggeren kunne fortelle var at OEM-prisene inn til ham kun lå 10-12% høyere enn sammenlignbar kvalitet/lyd fra annen usa produsent. For denne merkostnaden fikk han to ting.

    • Gratis markedsføring world-wide. Alt han trengte gjøre var å montere reklameskilt for transformator produsenten lett synlig på produktene sine og han ble automatisk assosiert med merkevaren.

    • Samt at siden transformator-produsenten var representert med salgskanaler verden rundt var han sikret at produktene hans kunne vedlikeholdes ww uten å belaste ham med merarbeid.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Det er mange kreative forsøk på fra de rettroende i kabelmenigheten på å gi oss med sunn fornuft og skepsis nedsettende navn.
    De har vel ikke så mye annet å finne på. Den store subjektive kosetråden hvor fakta er bannlyst, døde som forventet ut etter tre sider.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er mange kreative forsøk på fra de rettroende i kabelmenigheten på å gi oss med sunn fornuft og skepsis nedsettende navn.
    Det er mulig at jeg har bias-briller på, men prøver de godtroende å omvende fornekterene slik du leser det?
    Slik jeg ser det er det motsatt - og kun det!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.157
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men det er tydeligvis et stort behov for å ufarliggjøre kritikk og innspill både ved å vise stor kreativitet i å finne på nedsettende betegnelser på skeptikerne og ved å beskrive innholdet i kritikken som "noe man har lest seg til på nett" osv. Å ta inn over seg at det ligger en god del erfaring og fagkunnskap bak synspunktene vil bli altfor ubehagelig for skjøre egoer, så det må man for all del unngå. Nesten et skoleeksempel i hvordan man håndterer kognitiv dissonans mellom oppfatninger og virkelighet.

    cognitive-dissonance.jpg

    http://www.simplypsychology.org/cognitive-dissonance.html
    http://psychology.about.com/od/cognitivepsychology/f/dissonance.htm
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Ok, så det er forskjeller. Kveruleringen fra kabelskeptikerne har slik jeg har lest det for det meste gått ut på at siden det ikke er mulig å identifisere kabler fra hverandre i en blindtest så er det heller ikke forskjeller. Nå er altså argumentasjonen at forskjellene faktisk er der, men er såpass små at ikke lar seg påvise i en blindtest. En blindtest er med andre ord ikke egnet til å avsløre små forskjeller innen hifi.
    Med andre ord, ørene er ikke egnet til å avsløre så små forskjeller innen hifi, og da kan det kanskje være det samme. En forskjell som ikke er hørbar uten at man samtidig kan se tingen er nok ikke så veldig viktig, egentlig. Du må gjerne være uenig i det, men jeg foretrekker å legge tid og penger i alle de tingene som gjør hørbare forskjeller. F eks høyttalere.
    Er dette et generelt standpunkt du har og ikke bare knyttet til kabler? Jeg mener også å ha lest innlegg fra deg der du gir uttrykk for at hvis en DAC er transparent (hvordan nå definisjonen på dette er) så er ytteligere forbedringer uinteressante. Blir argumentasjonen den samme her; rent teknisk vil flere DAC'er som kan betegnes som transparente måle forskjellig og også låte forskjellig, men for en lytter i en blindtest vil det være umulig å skille dem fra hverandre da forskjellene er så små. Det vil da ikke ha noen hensikt å bruke ytterligere penger og ressurser på noe som ikke er hørbart i fra en blindt lyttende posisjon.

    Dette er i tilfelle et interessant standpunkt og det kunne kanskje være sunt for hifi bransjen om man fulgte dette prinsippet. Jeg tenker at innen tv bransjen er man mer tvunget til å følge en slik filosofi, og dette gjør at utviklingen her antagelig går raskere enn innen hifi bransjen. For å lansere en ny tv blir man i større grad nødt til å komme opp med nye teknologier som OLED for å vise frem en skjerm som utvilsomt har en høyere billedkvalitet enn modeller med eldre teknologier.

    På den andre siden er det kanskje greit at vi klargjør våre standpunkter istedenfor den evinnelige diskusjonen om det er forskjeller eller om det ikke er forskjeller. Hvis man på sett og vis kunne bli enige om at det man diskuterer er veldig små forskjeller som er teknisk målbare, men for små til å detekteres i en blindtest, ville man kanskje heller kunne dreie diskusjonen i en retning hvor man diskuterer når disse forskjellene blir hørbare. Å forstå når veldig små forskjeller blir hørbare er for meg en mer interessant diskusjon da den innebærer flere faktorer. Som om slike forskjeller kan bli hørbare over lengre lytteperioder selv om de ikke kan detekteres i en blindtest. Om man må være en trent lytter for å kunne detektere slik forskjeller, og om noen av oss er såkalt hypersensitive og lettere er i stand til å detektere slike forskjeller.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ok, så det er forskjeller. Kveruleringen fra kabelskeptikerne har slik jeg har lest det for det meste gått ut på at siden det ikke er mulig å identifisere kabler fra hverandre i en blindtest så er det heller ikke forskjeller. Nå er altså argumentasjonen at forskjellene faktisk er der, men er såpass små at ikke lar seg påvise i en blindtest. En blindtest er med andre ord ikke egnet til å avsløre små forskjeller innen hifi.

    På den andre siden er det kanskje greit at vi klargjør våre standpunkter istedenfor den evinnelige diskusjonen om det er forskjeller eller om det ikke er forskjeller. Hvis man på sett og vis kunne bli enige om at det man diskuterer er veldig små forskjeller som er teknisk målbare, men for små til å detekteres i en blindtest, ville man kanskje heller kunne dreie diskusjonen i en retning hvor man diskuterer når disse forskjellene blir hørbare. Å forstå når veldig små forskjeller blir hørbare er for meg en mer interessant diskusjon da den innebærer flere faktorer. Som om slike forskjeller kan bli hørbare over lengre lytteperioder selv om de ikke kan detekteres i en blindtest. Om man må være en trent lytter for å kunne detektere slik forskjeller, og om noen av oss er såkalt hypersensitive og lettere er i stand til å detektere slike forskjeller.
    Hvis forskellene er små (hvad de ikke altid er) bliver lydforskellen betydelig når mange af disse små forskelle læges sammen, eksempelvis hvis alle kabler i et anlæg skiftes, eller alle modstande, eller hvorfor ikke alle kondensatorer, eller måske stikkene og bøsningen.

    Men kan også oplever betydelige lydforskelle ved skift af et enkelt delelement eks.v hvis man smider en rør-spille ind i en kæde af sandelektronnik/transistorer.
    Lydforskellen vil typisk manifisterer sig kraftigst når det som indsættes afviger væsentligt i materielle eller konstruktion fra det som sider i forvejen.
    Mere af det samme giver typisk samme lyd og visa verse.

    jeg tror at vi alle er enige om at der kan i det mindste kan være små lydforskelle.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.120
    Å forstå når veldig små forskjeller blir hørbare er for meg en mer interessant diskusjon da den innebærer flere faktorer. Som om slike forskjeller kan bli hørbare over lengre lytteperioder selv om de ikke kan detekteres i en blindtest. Om man må være en trent lytter for å kunne detektere slik forskjeller, og om noen av oss er såkalt hypersensitive og lettere er i stand til å detektere slike forskjeller.
    Min interesse for å teste Touch Toolbox ble vekket etter at en skeptiker hadde kjørt et dataverktøy (som jeg ikke husker navnet på i farten) på ulike konfigurasjoner av Touch’n. I alle fall, han spiller inn en låt gjennom systemet han tester med og uten endringer i oppsett hvorpå programmet analyserte før og etter resultat. Han påviste forskjeller på lydfilene, men han kunne ikke selv høre dem.

    Jeg ble såpass nysgjerrig på dette selv om jeg var veldig skeptisk til om man kan høre forskjell på f.eks størrelsen til cashminnet til audio stream så lenge det ikke var dropouts. Men jeg ble sjokket over hvor stor forskjell det var. Men som jeg lærte var jeg helt uenig med konklusjonen bland "hi-end" brukerne om hva som låt best. I mine ører låt det som regnes som teknisk forsvarlig best. Altså resultat av en fagmanns beregninger.

    Etter mange år med kabeltull har jeg også her kommet til samme resultat. Ja man kan bruke kabler som tonekontroll, men hvorfor ikke heller fikse det som egentlig er feil. Eller bruke en skikkelig tonekontroll sammen med romkorreksjon - to fluer i en smekk :cool:
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.929
    Nei, men det er tydeligvis et stort behov for å ufarliggjøre kritikk og innspill både ved å vise stor kreativitet i å finne på nedsettende betegnelser på skeptikerne og ved å beskrive innholdet i kritikken som "noe man har lest seg til på nett" osv. Å ta inn over seg at det ligger en god del erfaring og fagkunnskap bak synspunktene vil bli altfor ubehagelig for skjøre egoer, så det må man for all del unngå. Nesten et skoleeksempel i hvordan man håndterer kognitiv dissonans mellom oppfatninger og virkelighet.
    Doktorgrad fra MIT = amatør og hobbylodder.
    Trer strømper over ledninger i garasjen = faglig autoritet og hifi-guru.

    Sånn er bizarroverdenen innad i menigheten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn