Opptil flere musikktråder, med mye bra musikk her inneNoen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
Opptil flere musikktråder, med mye bra musikk her inneNoen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
Plassering ja ... av bipolart feks. Da blir plutselig kabeldebatten banal i mine øyneNoen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
Det er det sædvanlig vrøvl BS, musik har i teorien intet med hi-fi begrebet at gøre, det kan være hvad som helst der skal laves en lydkopi af .Plassering ja ... av bipolart feks. Da blir plutselig kabeldebatten banal i mine øyneNoen som har blitt fortapt i noe musikk og kan anbefale noe? Dvs. fortapt og glemt alt om kabler, watt, høytalerplassering osv.
Katie Melua? .. den hun har spilt inn x antall meter under havoverflaten, i ett av bena på en oljeplattform. Litt slitsomt, men veldig interessant lydbilde.
Jeff Beck / Emotion & Commotion ? Bare cover om jeg husker rett, men mektige og dramatiske som ikke på noen måte gjør skam på orginalene. Mener å huske at han har med datteren på dette albumet .. på bass tror jeg.
Jeg referer mest til Hawksfords resultater/selve konklusionen, det som Hawksford har fået ud af øvelsen ud i Maxwell osv, selve stoffet har få nok forstået helt til bunds.Jeg tror ikke så mange av de som refererer til Hawkfords artikkel i The Essex Echo helt har forstått matematikken i den, eller størrelsesordenen på de effektene han beskriver.
Jeg har opplevd kontaktproblemer med "audiofile" Furutech, men aldri med proffplugger som Neutrik eller Deltron. Løsning: DIY med metervare og proffplugger.Noen andre som har opplevd problemer gr. avvik ved toleranser/plugger? (ref. min erfaring, #1191) -Løsninger?
Finnes gode, normalt prisede RCA plugger som "spenner" signal+? -Ikke bare med en "materialtrettende" splitt.
Det hjelper jo lite med uendelig hensyn til lederens evner når det bryter i pluggen![]()
TakkJeg har opplevd kontaktproblemer med "audiofile" Furutech, men aldri med proffplugger som Neutrik eller Deltron. Løsning: DIY med metervare og proffplugger.Noen andre som har opplevd problemer gr. avvik ved toleranser/plugger? (ref. min erfaring, #1191) -Løsninger?
Finnes gode, normalt prisede RCA plugger som "spenner" signal+? -Ikke bare med en "materialtrettende" splitt.
Det hjelper jo lite med uendelig hensyn til lederens evner når det bryter i pluggen![]()
Ingen lydforbedring hverken med eller utenKjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming... Noen som har formeninger om hvorvidt dette fynker, eller er det bare en gimmick? Sselv fikk jeg de så billig, og de ser bra ut, at jeg måtte ha dem. Sitter bra i terminalene også.
Har ikke forsket videre på hvorvidt den aktive skjermen gjør noe forskjell, men blått lys er stilig![]()
Det bør virke , skærmen skal altid have et potentiale ellers vil den bare samle støj op, enten må man forbinde den til stel, bruger man ikke skærmen til retur kan man med fordel vælge kun at forbinde den i sender-enden ,kan ses som en udvidelse af kabinettet ,også kaldet pseudo balanceret.Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming... Noen som har formeninger om hvorvidt dette fynker, eller er det bare en gimmick? Sselv fikk jeg de så billig, og de ser bra ut, at jeg måtte ha dem. Sitter bra i terminalene også.
Har ikke forsket videre på hvorvidt den aktive skjermen gjør noe forskjell, men blått lys er stilig![]()
Eg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
Synes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyenEg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.
Jeg tviler på at det er måten Synergistic reserach gjør det på. Legg også merke til at sender og mottaker i det diagrammet har felles jord. Jordreferansen i RCA-kabler er som kjent i skjermen. Det er litt enklere med differensielle signaler som ikke behøver en gjennomgående jordreferanse, da kan man bruke common modesignalet, men gevnisten med å «eliminere» kapasitansen mellom skjerm og signal går føyken.....Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming...
Vis vedlegget 314100
...
Jeg skriver udtrykkeligt citat "Man kan også give skærmen et potentiale ved enten at ligge en spænding fra et batteri, eller kører en strøm igennem skærmen , det er vist sådan Synergistic Research gør, strømmen løber så igennem den blå lysdiode og giver samtidig lidt cool bling bling effekt."Jeg tviler på at det er måten Synergistic reserach gjør det på. Legg også merke til at sender og mottaker i det diagrammet har felles jord. Jordreferansen i RCA-kabler er som kjent i skjermen. Det er litt enklere med differensielle signaler som ikke behøver en gjennomgående jordreferanse, da kan man bruke common modesignalet, men gevnisten med å «eliminere» kapasitansen mellom skjerm og signal går føyken.....Kjører med et sett Synergistic Research Signature, med aktiv skjerming...
Vis vedlegget 314100
...
mvh
KJ
Jeg er lei av å bli lurtSynes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyenEg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.![]()
Hva en svada.....Det er den enkelte som må avgjøre hva som er tilstrekkelig bra lyd ifht. lommeboka. Jeg startet i 1972 med noe jeg var fornøyd med og i disse 43 år har jeg eid og hørt på mange oppsett. Det første man vel må ta stilling til er hvor mye man skal legge i lydopplevelser. Deretter er det sammensetningen av komponenter inkludert kabler som har noe å si...Som det sto i en artikkel: Du kjøper ikke en Ferrari, for så å kjøre den med regummierte dekk... Slik er det også i lydverden. På et bra anlegg til 50000, kan man greit klare seg med DIY kabling. Men i det øverste sjiktet er det dessverre slik at kabling og hva du gjør med strømmen bestemmer om du går fra kjempebra til himmelsk....Hvor høyere man kommer opp i hierarkiet på utstyr for øvrig, hvor viktigere kabler, især strømkabler blir. Bransjen utnytter dette ved å tilby strømkabler til kriminelle priser. Strømkabler har mest nytte fra uttaket, så setter du din beste kabel i veggen inn på strømfordeleren, din nest beste i kilden, den tredde i forforsterker osv., så er det veien å gå, etter mine erfaringer. samtidig har også filtre og strømbokser noe for seg....Det er i hvert fall min erfaring på et anlegg på 150.000 med elektrostater.
Så langt det er mulig bør du prøve ut hjemmesnekrede strømkabler...da slipper du unna med noen hundrelapper...
Jeg skjelner mellom det en kabel har å si for anlegget og grådigheten som selskaper som kabelprodusenter utviser...Det gjelder mest kabler, men også høyttalere, forsterkere drivverk+++ det finnes antagelig mer enn 160 selskaper som selger stereo som begynner med bokstaven A...så dette er et stort marked som aldri har vært i søkelyset av forbrukermyndigheter verden over...De kan drive på som de vil
Ja, det er fæle tider.-..La oss starte en bevegelse.. Gå i tog...Fortelle verden at vi er lei av å bli lurt hele tiden... Forhandlere bør legge ned, kjøp må ordnes via de store elektronikk kjedene slik at alle får den behandlingen de ønsker og fortjener. Viktig og at forbruker myndighetene i alle verdens land går inn og setter krav slik at en kan få en uniform tilnærming til denne HOBBYEN. Noe annet kunne jo føre til anarki, at folk bedrev sin hobby etter eget forgodtbefinnende. Noe slikt kan vi ikke ha noe av, det må jo være et system slik at likheten blir tydelig mellom alle kabler og alle andre parametre innen hobbyen. Kanskje et pålegg om å høre den sammen musikken kunne høyne den intellektuelle standarden som er faretruende synkende med et stort og differensiert musikkmarked.. Her er det viktig å stå på krava, budskapet må frem Mange har blitt lurt, og disse har ofte behov for å få rettet opp i den byrde de har mottatt i sin naivitet. Og da må vi alle støtte opp om dette og få gjort ting rett, endelig!
Hva er det du "informerer" om ? At anlegg over 50k ikke kan bruke DIY kabling ? Det er iallefall tull... Og hvis bransjen er så kynisk så fortell oss gjerne om hvilke aktører det er snakk om. Og da på det norske markedet.Hva en svada.....Det er den enkelte som må avgjøre hva som er tilstrekkelig bra lyd ifht. lommeboka. Jeg startet i 1972 med noe jeg var fornøyd med og i disse 43 år har jeg eid og hørt på mange oppsett. Det første man vel må ta stilling til er hvor mye man skal legge i lydopplevelser. Deretter er det sammensetningen av komponenter inkludert kabler som har noe å si...Som det sto i en artikkel: Du kjøper ikke en Ferrari, for så å kjøre den med regummierte dekk... Slik er det også i lydverden. På et bra anlegg til 50000, kan man greit klare seg med DIY kabling. Men i det øverste sjiktet er det dessverre slik at kabling og hva du gjør med strømmen bestemmer om du går fra kjempebra til himmelsk....Hvor høyere man kommer opp i hierarkiet på utstyr for øvrig, hvor viktigere kabler, især strømkabler blir. Bransjen utnytter dette ved å tilby strømkabler til kriminelle priser. Strømkabler har mest nytte fra uttaket, så setter du din beste kabel i veggen inn på strømfordeleren, din nest beste i kilden, den tredde i forforsterker osv., så er det veien å gå, etter mine erfaringer. samtidig har også filtre og strømbokser noe for seg....Det er i hvert fall min erfaring på et anlegg på 150.000 med elektrostater.
Så langt det er mulig bør du prøve ut hjemmesnekrede strømkabler...da slipper du unna med noen hundrelapper...
Jeg skjelner mellom det en kabel har å si for anlegget og grådigheten som selskaper som kabelprodusenter utviser...Det gjelder mest kabler, men også høyttalere, forsterkere drivverk+++ det finnes antagelig mer enn 160 selskaper som selger stereo som begynner med bokstaven A...så dette er et stort marked som aldri har vært i søkelyset av forbrukermyndigheter verden over...De kan drive på som de vil
Ja, det er fæle tider.-..La oss starte en bevegelse.. Gå i tog...Fortelle verden at vi er lei av å bli lurt hele tiden... Forhandlere bør legge ned, kjøp må ordnes via de store elektronikk kjedene slik at alle får den behandlingen de ønsker og fortjener. Viktig og at forbruker myndighetene i alle verdens land går inn og setter krav slik at en kan få en uniform tilnærming til denne HOBBYEN. Noe annet kunne jo føre til anarki, at folk bedrev sin hobby etter eget forgodtbefinnende. Noe slikt kan vi ikke ha noe av, det må jo være et system slik at likheten blir tydelig mellom alle kabler og alle andre parametre innen hobbyen. Kanskje et pålegg om å høre den sammen musikken kunne høyne den intellektuelle standarden som er faretruende synkende med et stort og differensiert musikkmarked.. Her er det viktig å stå på krava, budskapet må frem Mange har blitt lurt, og disse har ofte behov for å få rettet opp i den byrde de har mottatt i sin naivitet. Og da må vi alle støtte opp om dette og få gjort ting rett, endelig!
Poenget er at bransjen er kynisk og lar deg betale usanselige summer for produkter, som forbedrer lyden på slike anlegg, og at prisingen ikke har sammenheng med hva det koster å lage og selge de...
Slike unyanserte og sære betraktinger du har, har ikke hold i virkeligheten...Om du er av den frustrerte typen så råder jeg deg å ta det ut andre steder, istedenfor i et forum hvor slike som meg prøver å informere folk istedenfor å politisere eller moralisere synet på kabling...grådigheten i bransjen er jo et faktum...
Lurt av hva da ?Jeg er lei av å bli lurtSynes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyenEg har masse Synergistic kabler liggende både strømkabler, signal og høyttalerkabler og alt kan kjøres med aktiv skjerm. Nada forskjell... Så de ligge fint i skuffen sin. Testa og Signature referance signalkabler opp mot noe billige tyske... Ingen lydforskjell. men de ser kule ut. Det ska de ha.Fin respons terje, og jeg visste jo det... Måtte bare se om det var mulig å få noe mer fyr her inne.... Komme på demo snart? Er du oppe å går med aktivt?
Aktivt system e oppe og går det, men bare som ventesystem. Tannoy coax i åpen baffel og 8x15" basser i åpen baffel... Vente på litt horn og et enda grommere basssystem.![]()
![]()
Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...Lurt av hva da ?Jeg er lei av å bli lurtSynes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen![]()
![]()
Skärmade ingångar med "active guard" används när signalkällan har mycket hög impedans som tillsammansDet jeg viser er en alternativ metode som bruges i professionel måleteknik , og som eventuelt kan overføres til audio, jeg omtaler også strømoverføring som en mulighed Krell CAST, kort sagt jeg nævne de muligheder der er for at forbedre kabel-overførslen, udover at forbedre kabel og stik.
Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mmKabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...Lurt av hva da ?Jeg er lei av å bli lurtSynes du har et sunt og avslappet forhold til den hobbyen![]()
![]()
Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...Lurt av hva da ?
Mvh Imagine.
Der er jeg enig med deg, den kan vel ingen gå på signal kabel til 10000-15000 kr. Alle signal kabler jeg har, sånn som rca kablene som går fra primare til onkyo kostet meg 699, - er også monster sitt merke. Optical kabelene jeg har monster sine 699 pr kabel, hdmi kablene også monster sine 999.- og alle disse har en lengde på 2 meter. Så jeg fant merket mine innen kabler, og når det kommer til monster sine priser + kvaliteten på di og lyd klangen på høyttaler kablene fra monster så låter anlegget mitt himmelsk. Musikken kommer ut slik den skal. Men signal kabler som overstiger 3000 kr for meg, ikke tale om. Så skjønner godt hva du mener. Men jeg måtte teste meg fram til kablene, og det falt mellom van den hull og monster. Og monster trakk det lengste strået hos meg lyd messig. Syntes klang messig så var van del hull litt tilbake trukket i det øvre registrert hos meg, mens monster sine traff spot on på bass, mellom tone og diskanten.Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...Lurt av hva da ?
Mvh Imagine.
Hehe...
Tror du missforstår.
Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"
De kan ta seg ei bolle...
Kanskje du og flere med også misforstår. ..Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.Kabler, håp og tro, meningsløs svada, Plasebo...Lurt av hva da ?
Mvh Imagine.
Hehe...
Tror du missforstår.
Litt kort oppsummert.. Lydmessig gevinst av en signalkabel til 10-15.000? "Ahh, nå satt alt" "Endelig var bassen eller diskanten tilbake!" "Verd hver krone"
Kanskje du og flere med også misforstår. ..Har du ikke hørt lydmessig forskjell på noen , til bedre tversnitt du har på kabelen til lavere motstand , som igjen gir mindre effekt tap og fine tonal balanse i lyden. Slik som denne kabelen jeg har liggende fra monster på 4mm Vis vedlegget 314398 Denne koster litt over 50 kr meteren , og lyd messig klangen på denne så er den ganske fet i lyden over hele spekteret vil jeg si. Og jeg har testet en del kabler , men det er monster sin kabel som har gitt mest for pengene. Edit dette er et gammelt bilde har jumpere av samme kabelen som jeg bruker på høyttaler inngangene Vis vedlegget 314399 . Dette er en kabel som passer så si alle høyttalere. Så har jeg laget til kablene selv med monster sine spader og banana plugger , jeg bruker også denne kabelen på centeren.
Mvh Imagine.
Hehe...
Tror du missforstår.
Dersom man har komponenter hver for seg i 100k pluss - klassen, kan det utmerket godt være slik at den rette kabelen gir akkurat det lille ekstra man ønsker. I en slik sammenheng er 15k til signalkabel en svært god investering.
For de som har komponenter i denne klassen, betyr det lille ekstra svært mye.
Det er en helt annen sak.Newsflash Lars_erik... en kabel til 10k er overpriset uansett hva den er laget av.
Selv snakker jeg ikke om magi, men det lille ekstra. Som betyr mye for en del av oss. Koster det 15k, så koster det 15k.Mitt poeng, som kanskje er vell krasst, er at jeg føler meg lurt etter mange år i "high end" verden... En kabel er en kabel, den gjør ikke noe magisk. Gjør den det, har produsenten bevisst gjort det for å farge lyden. Bare der skurrer det for meg...
Det er det jo mange som trenger ..Spørs hvor mange meter det er snakk om da. F.eks er ikke 10.000 kr så ille hvis vi snakker om 500 meter kabel.
De fleste som hengir seg til high-end audio og musikk er ikke på jakt etter "gromlyd". Gromlyd er noe de som driver med frekvenstelling har som mål. Det er kanskje derfor hensikten med dyre kabler ikke er helt forstått.Alle lydsystemene jeg er i befatning med, også de hjemme, har en kompensasjon/kalibrering i form av en EQ eller lignende. De gir meg det verktøyet jeg trenger for å finne gromlyden i de fleste anlegg. Og skulle kabel være av betydning for lydbildet (f.eks. nivåforskjell pga lengre kabel til høyre HT, eller avrulling i diskanten), så blir det kompensert bort uansett.
Men dette er vel kanskje helligbrøde i high-end verden. Men der er ikke jeg.
Den der skjønte jeg ikke helt. Hengir man seg til high-end audio, er man ikke da på jakt etter nettopp gromlyd? Og er det nødvendigvis noen motsetning mellom å hengi seg til musikk og å jakte på gromlyd? Vil man ikke ha best mulig lyd på musikken man lytter til? Og resten av innlegget er også litt uklar for en enkel sjel som meg.De fleste som hengir seg til high-end audio og musikk er ikke på jakt etter "gromlyd". Gromlyd er noe de som driver med frekvenstelling har som mål. Det er kanskje derfor hensikten med dyre kabler ikke er helt forstått.Alle lydsystemene jeg er i befatning med, også de hjemme, har en kompensasjon/kalibrering i form av en EQ eller lignende. De gir meg det verktøyet jeg trenger for å finne gromlyden i de fleste anlegg. Og skulle kabel være av betydning for lydbildet (f.eks. nivåforskjell pga lengre kabel til høyre HT, eller avrulling i diskanten), så blir det kompensert bort uansett.
Men dette er vel kanskje helligbrøde i high-end verden. Men der er ikke jeg.