Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    En 5kg firkantet klump på panseret vil mest sannsynlig gjøre den tyngre og gi mer luftmotstand, altså forverre eksisterende produkt. Selv om den klumpen på panseret heter Anuz Airz og koster flere hundre K. Men du hevder altså at det vil bli bedre uansett, da motoren får mer luft og du betalte jo tross alt mye for den klumpen på panseret, festet med highend gaffateip såklart? Tror du ikke Ferrari har tenkt på hvordan motoren får nok luft i utgangspunktet og at de faktisk noenlunde er gode på aerodynamikk? Men du som forbruker vet bedre enn konstruktør såklart, så derfor vil denne klumpen forbedre produktet for din del uansett hva andre skulle mene.
    Eller lager Ferrari så dårlige biler, som virkelig trenger 3.parts tvilsomme mods for å yte sitt beste?
    Usikker, men lager de det viktigste selv? Dekkene og asfalten.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det du indirekte gjør, er og prate Gryphon ned i søla. Må være trist for dem som har solgt deg dette og se at det må så mye til for at dem skal virke etter hensikt.

    Det er ingen anbefalinger jeg kan gi deg som vil gi deg glede.
    Har ikke vært borti en forsterker som ikke blir påvirket av egen vibrasjoner. Gryphon selger vibrasjonplattform til forsterkerne så ikke noe galt med gryphon, men jeg har valgt ansuz.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.918
    Antall liker
    10.440
    Har ikke vært borti en forsterker som ikke blir påvirket av egen vibrasjoner. Gryphon selger vibrasjonplattform til forsterkerne så ikke noe galt med gryphon, men jeg har valgt ansuz.
    Hvordan kan en plattform som forsterkeren står på dempe vibrasjoner som forsterkeren selv produserer?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Gryphon anbefaler vibrasjonsdemping så da er det lurt å høre på dem?
    Da bør de ha en liste over anbefalte produkter isåfall om de ikke kommer med det selv? De innrømmer jo direkte å ha en konstruksjonsfeil i utgangspunktet da, som forbruker bare får fikse selv? Merkelig markedsføring.. Sies det noe om hvilke frekvenser det skal dempes for? Bruker man feil materialer for vibrasjonsdemping så kan man jo ende opp med å forsterke vibrasjoner i forsterker.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.824
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er vel egentlig; Er det gode eller dårlige vibrasjoner, og bør de egentlig dempes?
    Tar med problemstillingen til neste plenum -møte i alternativ Forening.
    Rapport følger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.918
    Antall liker
    10.440
    Jeg har mye vibrasjon i membranene på høyttalerene mine, særlig de største. Hvordan skal man dempe dette? Dempeføtter eller strømrens?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da bør de ha en liste over anbefalte produkter isåfall om de ikke kommer med det selv? De innrømmer jo direkte å ha en konstruksjonsfeil i utgangspunktet da, som forbruker bare får fikse selv? Merkelig markedsføring.. Sies det noe om hvilke frekvenser det skal dempes for? Bruker man feil materialer for vibrasjonsdemping så kan man jo ende opp med å forsterke vibrasjoner i forsterker.
    De har egne plattformer, men Ansuz føtter er laget for hifi produkter så resonnert til rette vibrasjoner.
    Har du sett hvordan kabler begynner å hoppe «helt vilt» når de når grensen? Mener du elektronikk ikke vibrerer og at det er påvirker negativt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    De har egne plattformer, men Ansuz føtter er laget for hifi produkter så resonnert til rette vibrasjoner.
    Har du sett hvordan kabler begynner å hoppe «helt vilt» når de når grensen? Mener du elektronikk ikke vibrerer og at det er påvirker negativt?
    Hvorfor ler du? Du har antagelig ikke prøvd noe som helst, bare hjernen som begrenser seg og ikke kan forstå hvorfor?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.528
    Antall liker
    2.301
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en ferrari må ha 98 oktan minimum mens en toyota klarer seg med kjip supermarked bensin, er da ferrari dårlig på å designe motorer, eller er det bare det at de er designet med en effektiv motor som krever høyere oktan?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Hvis en ferrari må ha 98 oktan minimum mens en toyota klarer seg med kjip supermarked bensin, er da ferrari dårlig på å designe motorer, eller er det bare det at de er designet med en effektiv motor som krever høyere oktan?
    Ferrari er da ihvertfall ganske dårlig på motorstyring isåfall, er jo ikke noe verre enn å detektere ion verdiene i innsuget og retardere tenningen om det oppstår. Slike løsninger var å finne på biler allerede på 90-tallet som støttet både lavere og høyere oktan og man fikk ekstra ytelse ved høyere oktan. Skal vel sies at Toyota mest sannsynlig heller ikke har en slik styring for å få mer ytelse på 98-oktan heller, så begge er vel jevngode der da på motorstyringen?
    En slik motorstyring blir jo rimelig sammenlignet med tenningsbank og ødelagte høykomp stempler som går igjennom blokka/toppen.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    994
    Antall liker
    720
    Er gryphon eksperter på vibrasjonsdemping? Nei
    Er ansuz eksperter på vibrasjonsdemping? Ja

    Har vært borti de som sier, Yes, we fix, no problem!
    Men så viser det seg de kan alt kun 60%.
    Flemming Rasmussen har jo både arbejdet som udvikler ved Gryphon og ved " Audio Group Denmark, Ansuz-, Aavik og Børrensen Acoustics "
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.528
    Antall liker
    2.301
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ferrari er da ihvertfall ganske dårlig på motorstyring isåfall, er jo ikke noe verre enn å detektere ion verdiene i innsuget og retardere tenningen om det oppstår. Slike løsninger var å finne på biler allerede på 90-tallet som støttet både lavere og høyere oktan og man fikk ekstra ytelse ved høyere oktan. Skal vel sies at Toyota mest sannsynlig heller ikke har en slik styring for å få mer ytelse på 98-oktan heller, så begge er vel jevngode der da på motorstyringen?
    En slik motorstyring blir jo rimelig sammenlignet med tenningsbank og ødelagte høykomp stempler som går igjennom blokka/toppen.
    Kan du fortelle meg hvilke biler som ble levert med dette? Tenker du på bankesensor som har vært standard på de fleste biler etter man fikk elektronisk innsprøytning?

    Med en effektiv motor (sugemotor spesielt) så vil du slite med å justere nok og fort for å kompensere for lavere oktan.
    Stor forskjell på en slapp motor med kanskje 10:1 i kompresjon kontra 14:1, for ikke snakk om turtall på 6000rpm vs 9000 rpm
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    655
    Antall liker
    816
    Får kanskje prøve noen kulelagere fra SKF
    Tekniske data
    • Varemerke: SKF
    • Model: Aksialkulelager
    • Type: 51109
    • Indre diameter: 45 mm
    • Ytre diameter: 65 mm
    • Lengde: 14 mm
    • Nyttelastkapasitet: 69.5 kN
    • Maks. turtall: 6300 r/min
    1666811151844.png
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    994
    Antall liker
    720
    Har ikke vært borti en forsterker som ikke blir påvirket av egen vibrasjoner. Gryphon selger vibrasjonplattform til forsterkerne så ikke noe galt med gryphon, men jeg har valgt ansuz.
    Du har lige skrevet at Gryphon ikke var eksperter i vibrationsdæmpning. Nu skriver du, at de sælger en platform til forstærkeren, som helt sikkert koster mange 1000 kroner. Så Gryphon sælger produkter de ikke har ekspertise i?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    994
    Antall liker
    720
    Er ikke han designer, ikke teknisk oppbygning?
    " Audio Group Denmark, Ansuz-, Aavik og Børrensen Acoustics er stolte af at kunne byde velkommen til et af hifindustriens største talenter, Flemming Rasmussen, til vores design og udviklingshold. "
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Kan du fortelle meg hvilke biler som ble levert med dette? Tenker du på bankesensor som har vært standard på de fleste biler etter man fikk elektronisk innsprøytning?

    Med en effektiv motor (sugemotor spesielt) så vil du slite med å justere nok og fort for å kompensere for lavere oktan.
    Stor forskjell på en slapp motor med kanskje 10:1 i kompresjon kontra 14:1, for ikke snakk om turtall på 6000rpm vs 9000 rpm
    Bankesensor kom vel på tidlig 80-tall, den er jo litt for treg og registrer igjennom et piezo montert på blokka. Der har det allerede blitt tenningsbank og er som du sier litt vel sent.
    SAAB hadde dette tidlig, både bankesensor med APC og føling av ionisering igjennom innsuget på Trionic som var langt bedre og den detekterte faktisk før det ble tenningsbank i motsetning til bankesensor. På Trionic så kan man ha egne maps basert på fuel, alt fra 92 oktan til E85 og sikkert ren sprit også om man ønsker det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.528
    Antall liker
    2.301
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bankesensor kom vel på tidlig 80-tall, den er jo litt for treg og registrer igjennom et piezo montert på blokka. Der har det allerede blitt tenningsbank og er som du sier litt vel sent.
    SAAB hadde dette tidlig, både bankesensor med APC og føling av ionisering igjennom innsuget på Trionic som var langt bedre og den detekterte faktisk før det ble tenningsbank i motsetning til bankesensor.
    Det var jeg ikke klar over, må lese meg opp på hvordan dette fungerer, må jo isåfall stå nedstrøms fra dysene da. Kudos til SAAB
    Men ville vel vært enklere om de kunne måle dette på bensintilførselen slik man feks gjør på flexi fuel biler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Det var jeg ikke klar over, må lese meg opp på hvordan dette fungerer, må jo isåfall stå nedstrøms fra dysene da. Kudos til SAAB
    Men ville vel vært enklere om de kunne måle dette på bensintilførselen slik man feks gjør på flexi fuel biler.
    Bensintilførselen og ikke minst injektionen er jo en del av det, man må jo ha nok drivstoff til både turtall og ladetrykk. Alt blir målt og beregnet, ionisering, luft, drivstoff, tenning, temperaturer på innsug og eksos siden. De fant ut at luften får høy ionisering rett før det kommer tenningsbank, og dro dette inn i motorstyringen for å forhindre tenningsbank i det hele tatt. Bankesensor ble da plutselig veldig gammeldags.

    Edit: Trionic ble også brukt på flexi fuel, da det ble støttet E85. Det som er morsomt er at dette fungerte også med motorstyringen som kom 15 år før på tidligere generasjoner om jeg ikke husker helt feil nå. Er noen år siden for min del.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    994
    Antall liker
    720
    Har ikke testet gryphon plattform mot ansuz føtter. Har du? Jeg skal ikke ha plattform så det er uaktuelt for meg.
    Nej, selvfølgelig har jeg ikke det :D. Mine hifi-apparater er ikke overtroiske, så de behøver ikke sådan noget for at lyde godt :) Og det er på trods af, at jeg både har grammofon og en rør-pre. Iflg. producenten af min grammofon står den kun på en platform, fordi kunderne ønskede det. Det har ingen lydmæssig effekt. Det er forøvrigt en Nottingham analogue hyperspace. Jeg har også spurgt Audio Research, om min preamp skal have specielle fødder osv. Det mener de ikke er nødvendigt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.840
    Antall liker
    4.348
    Torget vurderinger
    1
    Antar du har bil? Har du satt deg inn i akselerasjon teori, newton lov, bygget en bil fra bunn osv?
    Får man doktor grad i fysikk automatisk av å eie en bil? Velkommen til LM universitetet! :geek:🤡:ROFLMAO:
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    655
    Antall liker
    816
    Nå var vel bankesensoren på bensinmotorer tidlig på 80 tallet tettere knyttet til optimalt tegningstidspunkt og trykk i forbrenningen, enn bensinmengde og blandingsforhold, selv om det jo også er en vesentlig del motorstyringen jobber med. Tenningstidspunktet kan jo reguleres mye raskere enn den elektroniske innsprøytningen med dyser plassert i innsugmanifold.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Blindtesten er avlyst, LM er tilbake i god gammel form, like eplekjekk. Og nok en tråd dreier seg om ham og hans anlegg.

    Det er bare å bøye seg i hatten.
    Dreier seg om føtter, bare å dele erfaringer! Kanskje du kan dele teorien bak?
    Er jeg eplekjekk for jeg mener føttene til ansuz hjelper på resonanser?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn