Den STORE Kabeltesten - søndag 23.august 2009

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
pedal skrev:
Her begår du forresten en logisk brist, fordi innenfor hi-fi (det gjelder ikke bare kabler) så rapporteres det ofte om lydforskjeller som ikke kan forklares med Placebo. Lydkvalitet kan inndeles og beskrives i mange parametre. La oss si at mange forledes til å tro at en tykk kabel låter "mektig i bassen" pga utseende. Men hva om det istedet tikker inn mange likelydende rapporter fra uavhenig hold om at den låter lyst og skingrende. Hva sier du da? Er det telepati eller slik kabelen faktisk låter?
Det jo ikke gitt på forhånd hvordan forventning vil slå ut hos forskjellige personer. Selv om noen assosierer tykk kabel med mektig bass, så behøver ikke det bety at andre gjør det. Spesielt siden dette er ubevisste mekanismer. Og nettopp fordi dette er så usikkert er det at vi ønsker å fjerne det fra likningen gjenomm å gjøre blindtester.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
rayman85 skrev:
Ikke vil bruke tid å krefter på å rigge opp til en blind test?? dette ble jo gjort under "Den STORE kabeltesten - Søndag 23. august 2009"

Eneste som hadde trengt å blitt gjort var å tatt med en clas/biltema kabel sammen med de andre kablene som ble testet, hørt på alle en stund, så velge den kabelen som ifølge av lytterene mener det var størst forskjell fra clas/biltema kabelen.

Delt ut pen og papir til lytterene, fått en til å switch'et i tilfeldig rekkefølge med bare de to kablene, mens lytterene skrever opp hva som blir lyttet på av de to.

Dette hadde vel tatt 30-60 min
Det er nok mindre tid du Gago å mange fler har brukt å diskutere om det er forskjell eller ei på kabler!

ja, du får snakke med de som var med på "den STORE kabeltesten".
jeg personlig kjører blindtest hjemme i ny og ne, når jeg føler behov for det.
ikke abx og iført hvit labfrakk, riktignok, men det får holde.

og dersom noen rigger til en skikkelig abx her i oslo, så stiller jeg gjerne opp.
det har jeg sagt mange ganger før.
eneste krav er at det brukes kabler jeg kjenner godt, og at man ikke bruker min forsterker.
en ting er å kabelnerde en kveld sammen med medaudiofile, men det kommer ikke på tale å svitsje forsterkeren min av og på i et jævla kjør.

rayman85

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Gago skrev:
Ja jeg har prøvd å få svar, å det hadde vert fint med et svar fra Flageborg eller noen som var med på å arrangementet, men det er vist ikke så lett.

siterer meg selv å prøver lykken igjen

rayman85 skrev:
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler.
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller?

en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse.

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte.
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig)
- alle får utdelt pen og papir.
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)
rayman85 skrev:
Nå må ingen missforstå meg, denne seansen har nok vert hyggelig, å kjekt at Flageborg arrangerer slike samenkomster for entusiaster. Ønsker ikke å provosere noen!

Jeg spør bare om hvorfor det ikke har blitt gjort en blindtest? enkelt å greit.

I oveskriften til flageborg blir det skreve "er det hørbare forskjeller ?"
Hvordan får dere testet dette uten en blindtest for å unngå placebo?

Dette temaet er et av det mest diskuterte temaet innen HiFi,

Å da spør jeg igjen, Når det først skal testes kabler av entusiaster i et flott lokale, med flott utstyr, hvorfor ikke ha en blindtest å få slutt på de endeløse kabeldiskusjonene.

Å ja, jeg er en kabelskeptiker, men jeg ville ikke veddet høytalerene mine på at det ikke er hørbare forskjeller.

Målbare forskjeller er verdiløse for meg og sikker de fleste, det er de hørbare forskjellene som er interessante.

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei.
Er det ikke slik at vi mennesker ikke er helt fysiologisk likt skapt?
Kan det være at fysiske detaljer ved mine ører er forskjellige fra dine?(tenker ikke på skadet/nedsatt hørsel)
Kan det være at vi har forskjellige typer nervbaner fra ører(og kropp ved basstoner) til hjerne?
Kan det være at tolkningsprosessen i min hjerne er anderledes enn i din?
Kan dette være en av grunnene til at vi opplever samme lyd forskjellig?

Ikke vet jeg.

aloz

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det er vel ikke fortsatt noen som mener at det overhode ikke er hørbar forskjell på kabler?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.955
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
pedal skrev:
Her begår du forresten en logisk brist, fordi innenfor hi-fi (det gjelder ikke bare kabler) så rapporteres det ofte om lydforskjeller som ikke kan forklares med Placebo. Lydkvalitet kan inndeles og beskrives i mange parametre. La oss si at mange forledes til å tro at en tykk kabel låter "mektig i bassen" pga utseende. Men hva om det istedet tikker inn mange likelydende rapporter fra uavhenig hold om at den låter lyst og skingrende. Hva sier du da? Er det telepati eller slik kabelen faktisk låter?
Det jo ikke gitt på forhånd hvordan forventning vil slå ut hos forskjellige personer. Selv om noen assosierer tykk kabel med mektig bass, så behøver ikke det bety at andre gjør det. Spesielt siden dette er ubevisste mekanismer. Og nettopp fordi dette er så usikkert er det at vi ønsker å fjerne det fra likningen gjenomm å gjøre blindtester.
Unnvikende tåkesvar. Gå 2 strafferunder i Bongo fra Kongo tråden på OT.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Gago skrev:
rayman85 skrev:
Ikke vil bruke tid å krefter på å rigge opp til en blind test?? dette ble jo gjort under "Den STORE kabeltesten - Søndag 23. august 2009"

Eneste som hadde trengt å blitt gjort var å tatt med en clas/biltema kabel sammen med de andre kablene som ble testet, hørt på alle en stund, så velge den kabelen som ifølge av lytterene mener det var størst forskjell fra clas/biltema kabelen.

Delt ut pen og papir til lytterene, fått en til å switch'et i tilfeldig rekkefølge med bare de to kablene, mens lytterene skrever opp hva som blir lyttet på av de to.

Dette hadde vel tatt 30-60 min
Det er nok mindre tid du Gago å mange fler har brukt å diskutere om det er forskjell eller ei på kabler!

jeg personlig kjører blindtest hjemme i ny og ne, når jeg føler behov for det.
ikke abx og iført hvit labfrakk, riktignok, men det får holde.

og dersom noen rigger til en skikkelig abx her i oslo, så stiller jeg gjerne opp.
det har jeg sagt mange ganger før.
eneste krav er at det brukes kabler jeg kjenner godt, og at man ikke bruker min forsterker.
en ting er å kabelnerde en kveld sammen med medaudiofile, men det kommer ikke på tale å svitsje forsterkeren min av og på i et jævla kjør.
T-skjorte og olabukse, holder for meg. Når det gjelder testing av kabler, er det vel så viktig å kjenne forsterkeren og høyttalerne. Egentlig burde du brukt samme elektronikk og høyttalere når du tester kabler egentlig uansett hvor kabeltesten finner sted - hvis du mener det er viktig å kjenne utstyret på forhånd altså. Det er i alle fall akseptert fra alle hold, på tvers av meninger, overbevisninger på andre områder i hifi-kjeden, at forskjellig høyttalere låter forskjellig. Det samme gjelder forsterkere. Så når du kobler opp dine velkjente kabler i et ukjent anlegg for øvrig, kjenner du plutselig ikke igjen kablene dine - og da er en kabeltest nokså fånyttes.

Til og med undertegnede hørte forskjell på spesiellt to kabler - det er jo helt utrolig. De andre var jeg nok litt usikker på. Og dette er kabler og et anlegg jeg ALDRI har hørt på før. Så fikk jeg også bekreftet at jeg ikke alltid trenger å kjenne utstyret på forhånd for å høre en forskjell.
Det eneste jeg, i mitt stille sinn, lo litt av var innbrenning, og at det under en 50Hz test mellom to kabler, ble påstått at den ene kablen låt mørkere enn den andre - For hvordan i heiteste kan en 50Hz ren sinus låte mørkere eller lysere ??? Og hvordan kan en kabel innbrennes i én retning når signalet snur inntil 20 000 ganger i sekundet ??? dB målinger viste for øvrig 89dB i på begge kablene som ble spilt på med 50Hz sinus.

Under den STORE testen skrudde vi aldri av forsterkeren. Bare påså at kablene ble frakoblet og tilkoblet forsterkeren hhv. først og sist så det ikke ble kortslutning. Volumknappen på preampen var jo også på samme plass mellom kabelbyttene. Så du kan sikkert bruke din egen forsterker til formålet om det skulle arrangeres en blindtest til.

Vidar

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gago har nok en slik effektforsterker som mistrives uten last.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Valentino skrev:
Hva kommer det av? Høres for meg ut som en feilkonstruksjon ??? (Det er nok ikke det, men rart syns jeg det er uansett :))

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Low-Q skrev:
Valentino skrev:
Hva kommer det av? Høres for meg ut som en feilkonstruksjon ??? (Det er nok ikke det, men rart syns jeg det er uansett :))
Det er gjengs for mange rørforsterkere.

mvh
KJ

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
aloz skrev:
Hei.
Er det ikke slik at vi mennesker ikke er helt fysiologisk likt skapt?
Kan det være at fysiske detaljer ved mine ører er forskjellige fra dine?(tenker ikke på skadet/nedsatt hørsel)
Kan det være at vi har forskjellige typer nervbaner fra ører(og kropp ved basstoner) til hjerne?
Kan det være at tolkningsprosessen i min hjerne er anderledes enn i din?
Kan dette være en av grunnene til at vi opplever samme lyd forskjellig?

Du glemte noe av det viktigste. Hvilken type musikk man liker, og hvor bra evt. innspillingen er!

Ikke vet jeg.

aloz

P

Parelius

Gjest
Trondmeg skrev:
Parelius skrev:
Trondmeg skrev:
Fush skrev:
pedal skrev:
-For å finne svaret på det må man bare grave litt dypere i det vitenskapelige domenet for fysikk. ;)
Og siden dette er tråden for repetisjoner, så vil jeg gjerne følge opp med denne. Den viser på en treffende måte hvor upålitelig sansene våre kan være. Hvorfor er det mindre sannsynlig at hørselen lar seg lure, enn øynene? Gitt en erkjennelse om at hørselen ikke er ufeilbarlig, hvorfor er det utenkelig at svaret på mange av de opplevde kabelforskjellene finnes innen persepsjonslæren?
Og siden dette er tråden for repetisjoner spør jeg igjen:

Har noen faktisk påstått dette?
Oi!

Selvfølgelig har de det, men implisitt. For så lenge en gir en god dag i å skille det som tilhører persepsjonens luner fra kabelens lover, så blir en stående igjen med det. Så kan en krydre det hele med «men det er da ikke det jeg sier». Så hva sier en egentlig, og hvordan nedfeller den distinksjonen seg i lyrikken? Der er den jo fraværende.

Det er som når pedal sier:

pedal skrev:
Selvsagt hører mange kabelforskjeller hjemme i kategori for innbildning. I likhet med mange andre sanseinntrykk. Men, det forklarer ikke ALLE lydforskjeller.
Men hvordan skiller du det ene fra det andre? Såfremt du ikke har gode grunner her, så er jo det hele bare snakk?
Dette er like riktig eller feil uansett kabelstandpunkt. Det blir bare snakk.

Og som et verdibasert lærende menneske skal man ikke tillegge holdninger og meninger hvis ikke hensikten er å misforstå eller nære egen argumentasjon. Mener jeg.
Til det siste (siden jeg ikke forstår det første): Som kommentar til det jeg sa, så er det irrelevant (men jeg er høyligen enig i det du sier). En ting er å klistre meninger på folk (som de utbasunerer ikke å ha), noe annet er å se hva som er stilltiende forutsetninger i det de sier. Det siste er bare enkel argumentasjonsanalyse, det første er ikke helt godt. Om du er uenig i argumentasjonsanalysen, så er det greit nok, men det er da noe helt annet.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Ser at mange her kommenterer testmetoder. Det hører nok til et annet sted her på sentralen, men jeg kommenterer likevel:

Hos vanlige mennesker har synet høyere sanseorden enn hørsel. Synet er viktigere enn hørselen. Det gjenspeiles f.eks. i gamle ordtak som "du tror ikke det før du ser det". Det innebærer at vi tror mer på hva vi ser enn hva vi hører. Det gjør også at dersom synet kuttes bort (f.eks. gjennom såkalt "blindtesting") vil dette skape en ny situasjon og usikkerhet, noe som igjen vil påvirke resultatet.

De som er tilhengere av blindtesting bør spørre seg selv
- Vil det skape mer pålitelige resultater om testen foregår under unaturlige forhold (slik som under blindtesting)
- Er statistiske (kvantitative) metoder mer pålitelig enn kvalitative metoder. Hvis ja, så kan politiet bare fange seriemordere og ikke den som begår mord bare en gang.
- Dersom metoden gir andre resultater enn andre metoder, hvordan kan du være 100 % sikker på at den valgte metoden gir mer pålitelige resultater enn andre metoder?

De som ser på blindtesteing (eller ABX) som eneste "rette" metode vet ikke hva de snakker om.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
frans skrev:
Det gjør også at dersom synet kuttes bort (f.eks. gjennom såkalt "blindtesting") vil dette skape en ny situasjon og usikkerhet, noe som igjen vil påvirke resultatet.
Det er ikke synssansen som fjernes i en blindtest, men informasjonen om hvilken kabel det er som spilles. Den informasjonen kan like gjerne komme ved at man blir fortalt det (auditivt) som at man ser det selv (visuelt). Men om jeg forstår deg riktig, så er du enig i at denne informasjonen påvirker lytteopplevelsen? Dette er jo et av poengene de som er pro blindtesting har forsøkt å få fram. I såfall er det godt at det endelig har blitt akseptert.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
frans skrev:
- Vil det skape mer pålitelige resultater om testen foregår under unaturlige forhold (slik som under blindtesting)
- Er statistiske (kvantitative) metoder mer pålitelig enn kvalitative metoder. Hvis ja, så kan politiet bare fange seriemordere og ikke den som begår mord bare en gang.
- Dersom metoden gir andre resultater enn andre metoder, hvordan kan du være 100 % sikker på at den valgte metoden gir mer pålitelige resultater enn andre metoder?

De som ser på blindtesteing (eller ABX) som eneste "rette" metode vet ikke hva de snakker om.
Blindtesting er benyttet i mange sammenhenger når sanseorganer er involvert. Vinsmaking er vel det som er hyppigst nevnt. I den verdenen er kvalitetsbedømming basert på at man vet hvilket produkt som testes betraktet som temmelig useriøst. For å kunne utelukke forventningsbias (bevisst eller ubevisst) er dette en foretrukket vitenskapelige metode.
Men det er langt fra den eneste rette metoden. Alt til sin tid. Jeg vil likevel hevde at det er like galt å si at ABX-basert blindtesting ikke har noen verdi for testing av kabler som å si at det er den eneste rette metoden.

For meg er blindtesting nyttig om man skal kunne si noe generelt om kabelforskjeller, altså få fram noenlunde objektive sannheter. Det inkluderer at man utbasunerer en oppfattet kabelopplevelse som en allmengyldig sannhet på Hifisentralen.

For den subjektive opplevelsen er det jo opp til den enkelte hva man ønsker å inkludere i totalopplevelsen. Jeg har full forståelse for at mange foretrekker å velge kabler til seg selv basert på totalopplevelsen, og da bryr jeg meg ikke om det lyttes blindt eller ei, siden den subjektive opplevelsen er nettopp det man jakter på når man bygger opp eget anlegg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Det er her snakk om å måle oppfatningen av noe ( et hørselsinntrykk) , og da er det ikke mange gode metoder å velge blant.

Metoden er ellers i fagfeltene anerkjent, så hvorfor all denne motstand?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
...
Metoden er ellers i fagfeltene anerkjent, så hvorfor all denne motstand?
... fordi blindlytting for ofte gir kjendelige resultater som for ofte motsier frilytting?

På meg virker det som «vi» trekkes mot «lyttemetoder» som gir uklare resultater og som appelerer til «vår» egen selvfølelse som gullører.

mvh
KJ

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Antall liker
1
frans skrev:
Ser at mange her kommenterer testmetoder. Det hører nok til et annet sted her på sentralen, men jeg kommenterer likevel:

Hos vanlige mennesker har synet høyere sanseorden enn hørsel. Synet er viktigere enn hørselen. Det gjenspeiles f.eks. i gamle ordtak som "du tror ikke det før du ser det". Det innebærer at vi tror mer på hva vi ser enn hva vi hører. Det gjør også at dersom synet kuttes bort (f.eks. gjennom såkalt "blindtesting") vil dette skape en ny situasjon og usikkerhet, noe som igjen vil påvirke resultatet.

Anbefaler å lese denne, riktignok om blindtesting av høyttalere men prinsippet blir det samme:
http://seanolive.blogspot.com/2009/04/dishonesty-of-sighted-audio-product.html

Forfatteren (Director of Acoustic Research for Harman International) mener det er "uærlig" å ikke teste blindt og at faktiske forskjeller ikke ble oppdaget i seende testing.

Sitat; "In summary, the sighted and blind loudspeaker listening tests in this study produced significantly different sound quality ratings. The psychological biases in the sighted tests were sufficiently strong that listeners were largely unresponsive to real changes in sound quality caused by acoustical interactions between the loudspeaker, its position in the room, and the program material. In other words, if you want to obtain an accurate and reliable measure of how the audio product truly sounds, the listening test must be done blind. It’s time the audio industry grow up and acknowledge this fact, if it wants to retain the trust and respect of consumers."

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
pedal skrev:
-For å finne svaret på det må man bare grave litt dypere i det vitenskapelige domenet for fysikk. ;)
Og siden dette er tråden for repetisjoner, så vil jeg gjerne følge opp med denne. Den viser på en treffende måte hvor upålitelig sansene våre kan være. Hvorfor er det mindre sannsynlig at hørselen lar seg lure, enn øynene? Gitt en erkjennelse om at hørselen ikke er ufeilbarlig, hvorfor er det utenkelig at svaret på mange av de opplevde kabelforskjellene finnes innen persepsjonslæren?

Oppgaven er: Har rute A og B lik eller forskjellig farge?

I mine øyne har hverken A eller B farge, men ellers kjenner jeg godt til slike synsbedrag.
De gjelder på mange andre områder også de, f.eks. sortnivå på flatskjermer, en ser ikke alltid like lett hvor dårlige enkelte er på dette, så lenge øynene er "nedblendet" grunnet få/små skyggepartier og overskudd av lysere partier i tvruta.
Nattscener derimot ::) Det meste må jo måles sammenlignes mot noe (preferanser)
Jeg vet at jeg har sagt det før, men..... et vokalinnslag på en stereoinnspilling er plassert med akkurat lik vekt i høyre og venstre kanal..... hvor kommer lyden fra?
Den kommer fra midten.........eeh, vel alle vet jo at den kommer med lik styrke ikke fra midten men fra begge ht. det høres bare ikke slik ut................ såå hvor kommer lyden fra?
Kan jo bli en lang diskusjon om slikt også for de som gidder.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
pedal skrev:
Det er lett å høre forskjell, spesielt over litt tid. (Kjappe AB tester gjør meg mer forvirret, enn klok).
Dette skjønner jeg meg ikke på. Det logiske for meg er stikk motsatt. Jo kortere tid jo lettere og desto mer pålitelig. Over tid er det mye snakk om tilvenning, imo.

Hvorfor blir spørsmålet hele tiden ignorert? Hvorfor i all verden utfører man ikke blindtest? To kabler, en venn og 20 minutter er alt man trenger. Hvis man ikke klarer å høre forskjeller da, så klarer man ikke å høre forskjeller over tid eller seende heller. Naturlignok. (Jeg er ikke en kabelskeptiker bare for å ha sagt det igjen).
Jeg har forholdsvis dårlig kortidsminne, det blir stadig hevdet at vi husker lyd i ca. 4 sekunder.
Jeg bruker 10-15 minutter på å skifte ht.kabler (litt trangt og kronglete) forsterkeren er anbefalt å stå i 5 min. før en begynner fra og tilkobling)
Derfor funker langtidslytting best for meg.

Du sier at over tid er det mye (mest) snakk om tilvenning, hva skulle tilvenning da gå ut på?
At en liker og dermed kjøper/beholder de en har prøvd sist?
Jeg har prøvd noen forskjellige kabler over tid (langtidstesting) og foreløpig ikke handlet, den nest siste har jeg likt best foreløpig, og den siste har pluss og minussider i forhold til den foran.
Forskjeller......... jepp det mener jeg bestemt å høre.
Det jeg mener å si er at ved langtidstesting så kan jeg memorere en form for kvalitetsvurdering (liker godt/liker mindre godt/liker dårlig) på den enkelte kabel (f.eks. klangmessig), har litt vanskelig for å tro at tilvenning må føre til en bedre (i form av liker best) vurdering over tid, slik har det i hvert fall ikke vært for meg, de to første ble av meg valgt bort.

Den nest siste er den jeg bestemt har tro på vil det rette valget for meg helt allround over lengre tid, den andre derimot synes jeg virker bedre noen ganger og mindre god andre (musikk og kanskje volumavhengig).

Jeg har en spilleliste med variert musikk, som jeg ofte bruker til vurdering av div. samt som demo for besøkende, som alltid om de vil kan velge annet også medbrakt.
Kan godt være at jeg kan tilvenne meg den siste over tid, men tror likevel bestemt at jeg ved en senere blindtest (over tid om mulig), ved at kablene eventuelt kunne vært nøytralisert/skjult utseendemessig likevel kunne skille de med samme konklusjon.

Over ganske kort tid er jeg faktisk ikke sikker på om jeg ville ha greid de i en blindtest, det skal visstnok ikke være så lett ::)
Au24 og kanskje en Flatline derimot tror jeg faktisk at jeg skulle kunne greie i en (kortids blindtest) mot f.eks en BM Giant.

Mvh.KW

Topp Bunn