Lyngen skrev:
pedal skrev:
Det er lett å høre forskjell, spesielt over litt tid. (Kjappe AB tester gjør meg mer forvirret, enn klok).
Dette skjønner jeg meg ikke på. Det logiske for meg er stikk motsatt. Jo kortere tid jo lettere og desto mer pålitelig.
Over tid er det mye snakk om tilvenning, imo.
Hvorfor blir spørsmålet hele tiden ignorert?
Hvorfor i all verden utfører man ikke blindtest? To kabler, en venn og 20 minutter er alt man trenger. Hvis man ikke klarer å høre forskjeller da, så klarer man ikke å høre forskjeller over tid eller seende heller. Naturlignok. (Jeg er ikke en kabelskeptiker bare for å ha sagt det igjen).
Jeg har forholdsvis dårlig kortidsminne, det blir stadig hevdet at vi husker lyd i ca. 4 sekunder.
Jeg bruker 10-15 minutter på å skifte ht.kabler (litt trangt og kronglete) forsterkeren er anbefalt å stå i 5 min. før en begynner fra og tilkobling)
Derfor funker langtidslytting best for meg.
Du sier at over tid er det mye (mest) snakk om tilvenning, hva skulle tilvenning da gå ut på?
At en liker og dermed kjøper/beholder de en har prøvd sist?
Jeg har prøvd noen forskjellige kabler over tid (langtidstesting) og foreløpig ikke handlet, den nest siste har jeg likt best foreløpig, og den siste har pluss og minussider i forhold til den foran.
Forskjeller......... jepp det mener jeg bestemt å høre.
Det jeg mener å si er at ved langtidstesting så kan jeg memorere en form for kvalitetsvurdering (liker godt/liker mindre godt/liker dårlig) på den enkelte kabel (f.eks. klangmessig), har litt vanskelig for å tro at tilvenning må føre til en bedre (i form av liker best) vurdering over tid, slik har det i hvert fall ikke vært for meg, de to første ble av meg valgt bort.
Den nest siste er den jeg bestemt har tro på vil det rette valget for meg helt allround over lengre tid, den andre derimot synes jeg virker bedre noen ganger og mindre god andre (musikk og
kanskje volumavhengig).
Jeg har en spilleliste med variert musikk, som jeg ofte bruker til vurdering av div. samt som demo for besøkende, som alltid om de vil kan velge annet også medbrakt.
Kan godt være at jeg kan tilvenne meg den siste over tid, men tror likevel bestemt at jeg ved en senere blindtest (over tid om mulig), ved at kablene eventuelt kunne vært nøytralisert/skjult utseendemessig likevel kunne skille de med samme konklusjon.
Over ganske kort tid er jeg faktisk ikke sikker på om jeg ville ha greid
de i en blindtest, det skal visstnok ikke være så lett :
Au24 og kanskje en Flatline derimot tror jeg faktisk at jeg skulle kunne greie i en (kortids blindtest) mot f.eks en BM Giant.
Mvh.KW