Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    bambadoo skrev:
    Er usikker på om jeg skal gå for åpning eller hel.
    Jeg har ikke helt forstått misjonen med åpningshjelm :-\
    ....med unntak for den MC-klubben som har hvite sykler m/rød og blå stripe på, som hele tiden skal åpne luka og gneldre på folk. Jeg har hørt en del "vikarierende" argumenter fra brukere, men ingen som (for meg) veier opp for cons.
    De 3 viktigste faktorene ved hjelmvalg er passform, aerodynamikk og opplevd støy. Dette må fysisk prøves på sykkel under kjøring, før kjøp.
    * Passform er individuelt fra person til person
    * Aerodynamikk vil variere med både sykkel og sittestilling.
    * Støy kan/vil påvirkes av begge ovennevnte forhold, i tillegg til hjelmen i seg selv.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og "sikkerhet" ved et evt. fall...
    Der har jeg en anelse erfaring. Hjelmen jeg hadde gjorde jobben godt... (hmm tror jeg ;) )

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Jag får mycket gnäll för att jag kör med integralhjälm istället för öppen kruka.
    Men jag tänkte på säkerheten främst. Och så vill jag inte käka insekter till
    frukost varje morgon. ;)

Jag ratade en sån där öppningsbar hjälm, då jag läst att dom bullrar mer. Men det finns
    säkert tysta sådan modeller också. Schubert tror jag har fina såna. Men dom är väl rätt dyra?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har åpningshjelm og det medfører at jeg slipper å "abbonere" på nye briller gjennom MC sesongen.

Det er mye enklere for oss som har "øyeproteser" når vi kan bruke hjelm som kan åpnes.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    bambadoo skrev:
    Og "sikkerhet" ved et evt. fall...
    Dette er selvfølgelig også et aspekt, men de aller fleste kvalitetshjemer fra anerkjente produsenter har vel tilfredsstillende sikkerhet (selvom jeg har registrert at det varierer en del utfra statiske tester/bedømninger).

Vekt er/bør også være et tema. Jo lettere hjelmen er desto mindre "belastning" er det på nakken. Noe kombinert med de aerodynamiske egenskapene.
    Ventilasjonegenskaper og dugg er et annet moment.

Vedr. Racinghjelmer, så er de primært konstruert for, nettopp > Racing. De negative sidene for "gatebruk" er ofte redusert komfort og ventilasjonsløsninger som fungerer best ved fremoverrettet kjørestilling og i høyere hastigheter enn det man normalt kjører i på vei. Når det gjelder de aerodynamiske egenskapene, så kan det fungere helt greit også ved oppreist sittestilling under normal landeveis-/motorvei hastighet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Spiralis skrev:
    Jeg har åpningshjelm og det medfører at jeg slipper å "abbonere" på nye briller gjennom MC sesongen.
    For min del et "vikarierende" argument, som ikke oppveier de negative sidene. Jeg har ingen problemer med å tre inn briller etter at hjelmen er på (Shoei XR1100), men skal love deg at det er noen utfordringer å få til det samme med Bandit XXR ;D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.115
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bruker også Shoei åpenhjelm, sanserna kommer til livs Havslukt og koskit går rett i fjeset :) samt en og annen flue veps og humle ::)
    Regn er vel isf det verste piskar i skinnet :p Man vänjer sig....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hovedsaklig bruker jeg Davida Speedster (halvhjelm) - også på lengre turer. Trives absolutt best med det. I regnvær, så har jeg et Davida visir (tres opp mellom skall og for) som buer opp rundt nesa + neoprene maske som dekker nesa, kinn og hake.
    Det fungerer helt greit i regnvær. Men, er det surt og kaldt så er det mer komfortabelt over tid med helhjelmen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    xr1100 hvordan er den? Valget står egentlig mellom xr1100 og qwest. Qwest er jo mer touringpreget (og en anelse rimeligere).
    Nye shoei neotec var ekstremt behagelig (åpning) og første shoei med integrert solvisir som kan slås ned. Litt for dyr for min lommebok.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    bambadoo skrev:
    xr1100 hvordan er den? Valget står egentlig mellom xr1100 og qwest. Qwest er jo mer touringpreget (og en anelse rimeligere).
    Nye shoei neotec var ekstremt behagelig (åpning) og første shoei med integrert solvisir som kan slås ned. Litt for dyr for min lommebok.
    Forholdet mellom Quest og XR1100 blir litt smak/behag, utfra de ulike tidligere nevnte valgkriterier. Det ble hevdet at XR1100 er konstruert for noe mer fremoverrettet kjørestilling enn Quest, men jeg opplevde ikke noe merkbar forskjell i de hastigheter jeg kjører - i oppreist sittestilling. XR1100 veier litt mindre, har meget bra ventilasjon (åpner du alle luker her, så får man ordentlig med luft i luggen). XR1100 er nok ikke den mest støysvake på markedet, men mer enn tilstrekkelig for meg. Jeg syntes støyen fra Quest var like påtakende. Så mitt valg falt på XR1100. En kompis av meg foretrakk Quest utfra de samme kriterier - og det sier vel det meste om at det er individuelle preferanser og passform som avgjør. Ikke gå på akkord med prisen. Spander det (tross alt) lille ekstra for å kjøpe den du synes er best. Prøv begge en kjøretur før kjøp - og kjøp "trang" hjelm. De går ut nesten en størrelse. På XR1100 (for Quest vet jeg ikke) kan man bytte til tynnere kinnputer om man synes de klemmer for mye.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    bambadoo skrev:
    Jeg forfattet et innlegg i går kveld, som ikke er kommet inn, ser jeg....kanskje du har sensurert det?? ;D

Det jeg ville ha frem, er at Schubert c3 selvsagt fyller alle sikkerhetskrav. Den er relativt lett, har topp komfort, innredning / polstring som kan tas ut, duggfritt visir, enkelt innvendig nedfellbart 1/4 solvisir ( veldig praktisk ), svært god ventilasjon - og er stille. Veldig stille. Jeg har ikke behov for noen form for ørepropper med den på hodet. Jeg bruker en tynn, tynn "headover" av cool-max stoff inni hjelmen. Den fungerer også som halsvarmer til en viss grad, men hovedhensikten er å tette litt bedre, samt beskytte innredningen mot svette og sånt. c3 kan klart anbefales!

Du ser ikke på penger når det gjelder sikkerhet på mc, gjør du vel? Da er det faktisk bedre å avstå fra vinylkjøp, kabelbytter osv. i stedet for å gamble med sikkerheten. Nei, kjør full pakke - skikkelig hjelm, skikkelige hansker, støvler og mc-klær med innebygd skall på utsatte steder, samt ryggskinne. Jeg har kjørt uten ryggskinne inntil for to år siden - nå føler jeg meg naken uten... Jeg bruker ei sån Halvarsson-skinne som festes rundt kroppen. Det er visstnok en av de beste på markedet, MEN jeg blir innmari svett innafor ryggskinna. Og den er festa med et slags syntetisk materiale, som lukter bever...

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    cash 63 skrev:
    Bruker også Shoei åpenhjelm, sanserna kommer til livs Havslukt og koskit går rett i fjeset :) samt en og annen flue veps og humle ::)
    Alltid lurar jag nån att jag inte är en gammal gubbe, när jag döljer fejan bakom det svarta visiret
    på helhjälmen.... 8)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.115
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Karla skrev:
    cash 63 skrev:
    Alltid lurar jag nån att jag inte är en gammal gubbe, när jag döljer fejan bakom det svarta visiret
    på helhjälmen.... 8)
    Ganster street style T-shirt och jeans på ett spett :-\

Lemmy bruker ikke hel hjelm på Victory

Vedlegg

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    53
    Jeg har Shoei Multitec, forgjengeren til Neotec. Den passet hodeformen min svært godt, og den var heller ikke spesielt tung. At jeg bruker briller gjorde også at jeg ville ha åpningshjelm.
    Den er stille opp til 90-100 km/t, over det blir du sliten om du skal kjøre en lengre etappe så jeg kommer til å ha med øreplugger på langtur. Hovedårsaken til at jeg valgte denne var utstyret som fulgte med, nemlig whisperkit, gradert solvisir (duggfritt) og best av alt Interphone F4.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    VilhelmW skrev:
    bambadoo skrev:
    Jeg forfattet et innlegg i går kveld, som ikke er kommet inn, ser jeg....kanskje du har sensurert det?? ;D

Det jeg ville ha frem, er at Schubert c3 selvsagt fyller alle sikkerhetskrav. Den er relativt lett, har topp komfort, innredning / polstring som kan tas ut, duggfritt visir, enkelt innvendig nedfellbart 1/4 solvisir ( veldig praktisk ), svært god ventilasjon - og er stille.
    With the alphabet soup of amazing technologies available on today’s motorcycles, why shouldn’t our helmets also represent front-line science? That’s what motivates the engineers at Schuberth, the German company that’s been making helmets since the days when a large spike on top was fashionable.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det hadde nok vært mulig å gjennomføre årets første tur i går - stort sett bare veier, mest p.g.a. iherdig salting... :mad: Jeg har sett et par overivrige mc-førere ute på veiene allerede, men jeg foretrekker fjellheimen pr. ski noen uker til.

God påske, og kjør vakkert, de av dere som har begynt sesongen!

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Vintern slog tillbaka! Fick flytta fram min service på hojen till 23/4 för säkerhets skull. :mad:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.115
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fikk kjørt av sig litt idag også, klar blå himmel og strålende sol her på Svenske kysten! men tyverr bare 5-6grader :p
    Rena fina veier ivf, og man får hålla sig i solen med hojen ::)

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2006
    Antall liker
    1
    Ikke alle passer Schubert C3 lige godt og pasformen er nok den væsentligste parameter på hjelme.

Nolan, XJS og flere andre laver hjelme med samme features, i samme vægtklasse, med samme sikkerhedsniveau og med samme luksuriøse oplevelse som Schubert.

Features som her tænkes på er muligheden for intercom, solbrille, pinlock, udluftning, udtagelig indmad, klipbespænding (som Schubert vist ikke har), klikpositionering af visir, klap-op kæbe med en-håndsbetjening, vindafviser under hage etc.

Klap hjelme støjer dog helt generelt mere end faste integral hjelme.

Min sæson er hele året rundt. jeg kører dog mindre ofte i frost og sne og helst kører jeg først med +7 grader Celcius.

"dolph"

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ikke MC vær i dag, men da en grei dag å ta farvel med en Honda VT 750 C som jeg har hatt siden 1985.
    Sier hatt siden den ble solgt og betalt for 2 år siden men hentet først i dag.

Ny eier.

Litt vemodig, men godt å få bedre plass i garasjen.
    Den ble avskiltet i 98, da jeg kjøpte min nåværende Suzuki Marauder 800VN.

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den er flott men ikke strøken, men likevel ikke særlig mye en må gjøre for å få den tilnærmet strøken.
    Jeg kjøpte den brukt 1 år gammel i 85 (altså en 84 modell) og det fine for den nye eieren er jo at om 2 år så er den veteran.
    Den har gått kun 42 000 og har stått i garasjen i 14 år.

Mvh.KW

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Kjørte forbi en slik
    parkert i gaten der jeg bor og stoppet for å kikke litt, og eieren kom bort for å ta en prat. Fantastisk sykkel, kunst i mekanisk form. Digger lyden av tørr-clutch og brutal eksoslyd. Neste sykkel blir en twin og gjerne en italiensk sykkel. Hondaen min ble bare totalt pinglete og blottet for skjel når jeg stod ved siden av den....

petal

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.06.2003
    Antall liker
    0
    Enig i det med lyd. Der er Twin i en klasse for selv.

Selv hadde jeg årets første kjøretimer igår.
    Det var på en Yamaha fz6, og den var en hel del enklere å kjøre enn min egen.

Leifa
    MV Agusta Brutale 1078 RR

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Ingen tvekan att det skulle stå en Ducati Monster hemma, om jag ville ha den
    typen av hoj. Står flera på jobbparkeringen. Snygga och med rätt ljud.

Håller tummarna för en snöfri måndag. :) Hojen ska in på första servicen då.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    7 grader og strålende sol når jeg kjørte på jobb idag (med MC).
    0 føre og faktisk litt snø når jeg nærmet meg.. (har 5 mil).... :(

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Noen av dere som husker en fransk tegneserie som het "Joe le Bar"?

Handlet om et gjeng hardcore MC entusiaster og deres kamp mot elementene og politiet. ;)

De hadde det til felles at de brukte å henge på denne Joe's Bar. Faktisk denne tegneserien som introduserte meg til begrepet "cafe racer". ;D

http://joebarteam.ventsdouest.com/

Vedlegg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har sendt tank, forskjerm, bakstuss og sidedeksler til opplakkering hos:

http://www.mclakkering.no/

Forhørte meg hos to stk, også denne:

http://brilliantmclakkering.no/omtale_brilliant.html

Sistnevnte syntes jeg var regelrett rimelig, og har erfaringer med opplakkering av veteran-mc

Men valgte førstnevnte som var minst 70% dyrere.

Desverre fikk jeg ikke sendt med hovedlykta, men får lakkere den opp selv senere, er noen ørsmå merker ved chrome pyntelist rundt reflektor.

Håper det ikke går for lang tid før delene er tilbake, skal ha minst 6 lag med klarlakk etter montering av emblemer.
    Lakk blir orginalt Svart.
    Hun skulle pusse mellom hvert strøk med klarlakk også.

Ellers er det kjøpt inn diverse gummiforinger til sete, fothvilere og annet.
    Skal bytte ut diverse annet også etterhvert.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Joda, jeg husker Joe Bar. Fikk for øvrig bytta til meg noen eks. av tegneserien fra en hyggelig person her på Sentralen. Hvis noen har eksemplarer stående, er jeg interessert....bare send PM, så blir vi enige!

Joe Bar-albumene og Franquins sorte sider, er virkelige høydare!!

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Här kommer faktiskt en hifirelaterad mc fråga! ;)

Är det någon som har något tips på en axelväska eller slikt som man kan ha
    LP-skivor i? Vore bra att ha då man är ute och cruisar mellan loppisar och
    skivaffärer.

Jag kom att tänka på MC-ordonannser och MC-bud fra förr.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Karla skrev:
    Här kommer faktiskt en hifirelaterad mc fråga! ;)

Är det någon som har något tips på en axelväska eller slikt som man kan ha
    LP-skivor i? Vore bra att ha då man är ute och cruisar mellan loppisar och
    skivaffärer.

Jag kom att tänka på MC-ordonannser och MC-bud fra förr.
    Ø&B i Sverige!!

Det finnes en privat "Øverskotts butik" i Sangis nær Happaranda som hadde mye slikt millitært utstyr sist jeg var forbi. Motorsykkel frakker, - ikke jakker men frakker i tykt lær og med saueull som for, og diverse vesker og slikt også. Problemet er at denne butikken ikke har samme vareutvalg fra gang til gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn