Hmmm. Deilig.Reven pepperrot på kalvesnitzel sammen med kvalitetskapers og ditto ansjos. er pepperrot og hestereddik det samme?
Mvh
Roysen
Hmmm. Deilig.Reven pepperrot på kalvesnitzel sammen med kvalitetskapers og ditto ansjos. er pepperrot og hestereddik det samme?
Ok, så dere går på innvandrer-butikkene. På de store kjedene virker det ikke som de har dette. Jeg antar at Bama kjøper det inn billigere fra Peru enn fra norske lokale tilbydere. I så fall hvorfor faen betaler vi avigifter i hue og ræva for å beskytte norsk landbruk når de store tilbyderne likevel ikke tilbyr de norske produktene man skal beskytte i norske butikker. Molboland!Den lokale innvandrerbutikken (Sæter på Nordstrand) har tyske til 200 kroner kiloen,så jeg handler der.Hvit asparges er fantastisk godt når man får tak i de lokale utgavene. På min nærbutikk hadde de dessverre fremdeles kun asparges fra Peru. Hvor kjøer dere de norske? Jeg glemmer ikke så lett Bagatelle's hvite asparges forrett under Helstrøm tiden med en Yozu-Hollandaise saus til. Helt fantastisk. Vet ikke hvor man kan få ta i fersk Yozu i Norge, men jeg antar at den kan erstattes med relativt godt hell med sitron eller lime.Nå er det hvit asparges i butikkene, så da slipper man egentlig å tenke på hva man skal spise.
Jeg pleier å gjøre det enkelt, skrelle de, koke i godt saltet (og evt litt sukret vann) i 8-10 minutter avhengig av tykkelse. Koketiden for hvit asparges er betyedelig lengre enn for grønne.
Lag buerre blanc: 1 dl hvitvin (evt en god eplemost) og 0.5 dl hvitvinseddik kokes nesten helt inn sammen med et par-tre spiseskjeer finhakket sjarlottløk. Pisk inn en og en terning smør, ca 200g totalt. Begynn forsiktig, men kan godt øke litt mengden som piskes inn når man er i gang. Ha gryta på svak varme, dette skal ikke under noen omstendighet koke, da skiller det seg. Smak til med salt og pepper og et hint av cayennepepper. Friske urter, eksempelvis litt mynte has i like før servering.
Buerre blanc funker for øvrig svært godt til hvit fisk.
Buerre blanc, en stekt bit hvit fisk og litt rå fenikkel skjert i tynne skiver på mandolin og man har et lite herremåltid på et kvarters tid.
Mvh
Roysen
Jeg ville vel ikke helt si at pepperrot kan erstatte wasabi. Pepperrot er godt og har en noe spicy smakstilnærmelse. Det er dog et godt stykke fra en frisk wasabi.Jeg ville vel ikke helt si at pepperrot kan erstatte wasabi. Pepperrot er godt og har en noe spicy smakstilnærmelse. Det er dog et godt stykke fra en frisk wasabi.Wasabi i Norge er vanskelig. Det er nesten rett og slett bedre å droppe å lage en rett med Wasab som ingrediens enn å bruke de lavkvalitetsgreiene man får kjøpt her til lands. Eller har jeg gått glipp av et sted som tilbyr frisk eller flash frozen Wasabi her til lands?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Ekte wasabi er utrolig vanskelig å få tak i, og utrolig dyrt, avhengig av hvor kresen man er. Men det de fleste bruker som wasabi kan man godt erstatte med skarp pepperrot, fremfor å servere den smørjen.
Kjør på!Mine "oppskrifter" er innlært av min oldemor, eller sinnsyke sjefskokker på havet..
Men, hvis man tillater bilde oppskrifter - kan jeg nok bidra med endel sikringskost - Innherredsodd med to forskjellige kjøttkrafter som skal kjøles ned - før de blandes silt igjennom LIN duk. Innmat da folkens??
Munnen løper i vann. Denne skal jeg definitivt prøve!Fiskesuppe
Denne har jeg fått mye skryt for. Kanskje den viktigste retten i min personlige kokebok.
Kraft:
Denne kokes på torskehoder og rekeskall, selerirot, gulrot, løk og purre. Her kan man godt bruke skrellet fra grønnsakene man gar tenkt til å bruke i suppen. Er det skinn og bein fra andre fiskestykker bruker man disse også. Får man ikke tak i torskehoder får man improvisere litt, men ikke bruk laks eller ørret til dette. Det egner seg ikke. Hvit fisk må det være, og hoder gir best kraft! Ikke kok hodene alt for lenge. Bruk mye hoder og grønnsaker og mindre vann slik at det blir en kraftig smak på kraften.
Grønnsaker:
Purre
sellerirot
gulrot
Disse skjæres julienne. Det tar litt tid med det er litt viktig å ta seg bryet med det, for de skal ikke koke lenge.
sjalottløk, finhakkes.
Champignon eller aromaopp: kuttes i skiver
Urter: persille, basilikum og gressløk og i ganske store mengder. Noen håndfuller til sammen. Er det sesong plukker man noen blomster fra blomkarse og grovkutter dem også til å strø på toppen. Dette gir et herlig fargespill og de smaker godt.
Smør, creme fraiche og fløte.
Grovmalt pepper og en fersk vanlijestang
salt
Tørr, smaksrik hvitvin
Blåskjell, (og gjerne noen hjerteskjell eller andre om du får tak i)
Strandkrabber (kan sløyfes)
1 pakke frosne kreps. Skylles godt slik at søet og dillsmaken vannes ut. Disse er litt til pynt men de gjør virkelig susen når se ligger i skålen og henger lett ut over kanten med sin knallrøde farge. Man knekker også av halene og spiser dem. Man kan jo bruke sjøkreps i stedet, det smaker nok mye bedre, men ser ikke like spennende ut kanskje.
reker, ferske pillede (her kan man bruke reker som har vært frosne, men for all del ikke bruk frossen fisk) Husk å bruke rekeskallet og hodene i kraften.
fisk: steinbit eller torsk i ca 1,5 cm terninger, og det samme med ørret eller laks. En hvit og en rød fisk.
Varm den silte fiskekraften
Varm en panne med en pakke kremfløte og en 2-300g smør sammen med en skrapet vaniljestang og grov pepper, la dette stå å trekke etter at det er oppvarmet. Bruk gjerne vaniljekonsentrat om man har i stedet, men den må være laget på ordentlig vanilje. Bruk relativt mye, det er en fabelaktig ingrediens i denne retten.
Legg hakket løk og litt olivenolje i bunn av pannen
surr til løken er blank
Hell i minst en halv flaske hvitvin til en 5l panne, men gjerne mer. Kan kan variere med Noilly Prat om man vil ha en artig vri noen gang, det funker. Det gjør også en tørr sherry eller manzanilla. Men bruk noe med smak i, gjerne mot det mineralske.
Når det koker hiver man i skjellene og damper dem åpne under lokk, så helles den varme kraften over. grønnsakene og soppen tilsettes og det hele kokes opp. Når det har kokt opp hiver man i fløtesmøret og en pakke creme fraiche, passer på at det er varmt uten å koke og legger i fiskebitene, krepsen, rekene og urtene. La det hele trekke litt og la smakene sette seg og la alt bli gjennomvarmt, men ikke kok fiskebitene. Smak til med salt, og bruk mer fløte etc. om nødvendig. Den jevnes ikke på annen måte.
Nå er suppen så og si klar og man drysser over litt ekstra urter og blomster på toppen for farge og pynt.
Andre ingredienser man kan variere med. Scampi, kongekrabbe, breiflabb
Serveres enten rett fra pannen eller i suppeskåler. Pass på det er med hele kreps og endel åpne blåskjell og urter. Det ser bare så lekkert ut. Punt gjerne også med noen lange strå med gressløk, og kanskje blomstene også.
Serveres med godt lyst brød og smør.
Denne tåler faktisk svært godt å varmes opp igjen dagen etter. Skjellene er best ferske... men alt annet er vel så godt, og spesielt selve suppen nå når alle smakene er godt satt.
Man kan variere endel på denne. Men husk: Ikke fusk på kraften, bruk fersk fisk, ikke dropp blåskjellene og ikke glem vaniljestangen.
Supert, nb! Jeg har lenge lett etter en god oppskrift på vårruller og denne passer midt i blinken. Skal prøves snarest.Jeg er glad i vårruller. Det er lett å lage (dog litt tidkrevende å rulle de, særlig for meg som ikke har trening som en tilårkommen asiatisk husmor), fine å ha i fryseren for en kjapp smak av Asia og kan varieres i det uendelige. Jeg pleier å lage de litt på slump med variasjoner over et grunntema, pleier å lage to ulike varianter når jeg først er i gang, en ganske mild som ungene kan spise og en sterkere for meg og samboeren.
Pleier å bli noe ala dette:
- ca 150g kjøtt, svinekjøtt, storfekjøtt eller scampi funker fint. Eller dropp for en vegetarversjon
- 100g finsnittet kål
- 100g risnudler
- chili etter smak
- 6 ss østerssaus
- 3 ss fishsauce
- 2ss sesamolje
- en løk
- en gulrot
- et par-tre fedd hvitløk
- finsnittet vårløk
- revet ingefær etter smak
- saft fra en lime
- frisk koriander
Nudlene bløtlegges i kokende vann i 3-4 minutter til de er bløte, hell av vannet.
Start med å steke kjøttet. Imes rives grønnsakene minus ingefæren og chilien. Når kjøttet har fått stekt litt tilsettes grønnsakne og får surre med noen minutter. Tilsett chili og ingefær og la frese litt. Tilsett kål og stek litt til det faller sammen. Tilsett østerssaus, fishsauce, limesaft, vårløk, sesamolje og de bløtlagte nudlene og bland godt. Juster smakene om nødvendig og tilsett frisk, hakket koriander.
Bland guffa godt og legg en passe kladd på et vårrullpapir og rull sammen. Lim skjøten med pisket eggeplomme. Enkleste er å legge papiret slik at en spiss er mot deg, pensle hjørnet som vender fra deg, legge en kladd fyll på enden mot deg, rulle over, brette inn sidene og rulle sammen. Pass på at det er minst to lag deig rundt alt av fyll.
Mine vansligste variasjoner er
- ulike typer kjøtt
- variere grønnsakene, fine kandidater er sopp (gjerne en asiatisk type som fås tørket eller shi-takesopp som er ganske greit å få tak i fersk), aspargesbønner, ulike typer kål (eller droppe kål) osv osv. Bare å prøve seg frem.
Friters på 180 grader til de er gyllne.
Legg de overskytende på et brett i fryseren. Når de er fryst kan de puttes i boks/pose, da henger de ikke sammen. Tas ut og friteres direkte fra fryst tilsand ved behvo.
Server med en dipsaus, eksempelvis en søt chilisaus. Jeg bruker en flaske chilisaus i 95% av tilfellene og gidder kun ytterst sjelden å lage en selv.
Høres faktisk ganske godt ut. Jeg tror grapsen din er god, jeg. Men kanskje du ville syntes den var enda bedre dersom du erstattet alt eller noe av ketchupen med tomatpure? Retten minner meg litt om noe jeg bruker å lage av og til også, men da med kjøttdeig med noen grønnsaker, urter og tomatpure i en slags pizzasaus i stedet for pølser og bacon med ketchup. og med fløtegratinertepoteter i stedet for potetmosen. Det blir en rett hvor man har lagvis med pizzasaus lignende graps lag og fløtegratinert potetgraps lag toppet med ostegraps.GRAPSEGRATENG MED PØSE OG BACON
500 g bacon
500 g kjøttpølser fra gilde
melange
1/2 flaske idun ketchup
poteter ( potetmos pakke)
melk/ soyamelk
ost
det vanskeligste først. kok skrelte poteter og mos inn melk og smør, en god dasj smør. så potetmosen blir fløyelsmyk. ikke glem salt.
kutt bacon i terninger, stekes på sterk varme til de er veldig godt steikte, men ikke svart, viktig for smakens skyld.
kutt pøser i passe små biter og stek det godt med baconet.
så tømmes ketchupen i panna med bacon og pølsebitene, men nå kommer det viktige, ketchupen skal stekes hardt i et par minutter mens du rører rundt, dette gjøres for å forandre smaken fra den ikke så fult gode søte idun smaken til litt brent/skarpere og voksen smak.
krydder trengs ikke, da ketchup pølser og bacon gir myyye smak.
putt pølse og bacon grapset i ildfast form, legg potetmosen på toppen og så gratiner med ost. stekes på 200 grader i 20 minutter
pass på hjertet ikke noen man spiser hver dag, men godt smaker det. serveres ikke med salat. tomat er det jo i ketchup så det får holde.