Audiophile-Arve
Æresmedlem
Noe av problemet slik jeg ser det, er nettopp at man - dersom man "får til" plasseringene av høyttalerne, omgis med musikk på alle kanter, uten egentlig å vite helt hvor den kommer fra.
==>Ikkje akkurat, du får tydeleg retning, men det er eit stykke att til det eg kallar pinpointing.
Hi-Fi tar mål av seg - og vil for de fleste være - en lytte(r)opplevelse. Det vil si at man forsøker å gjenskape situasjonen der lytteren høre musikken forfra, omtrent som fra en scene. Opptakene er - i alle fall normalt - gjort med dette formålet for øyet, og jeg går ut fra at det også gjelder miksing og annen bearbeiding.
==> Det er klart. Men om du har tilgong på ekstreminnspelingar, gjerne i Blumlein eller AB-teknikk (trur eg det heiter når ein brukar to kulekarakteristikkmikrofonar med ein viss avstand) gjer at MBL får briljere med ein autensitet av å "vere der" som ingenting anna eg har høyrt.
Nokre konkrete døme: Harry Belafonte in Carneige Hall, Ole Paus/Gunnar Bull Gundersen "Ole Bull Show", Syrinx sine tre vinylalbum, "Ode to Joy" innspelt på Miller & Kreisel på vinyl, Sheffield sine fyrste album... Alle desse kjem med ein heilt annan autensitet enn under pinpointingsoppsett. Sjølv om slike oppsett i høgste grad er imponerande (men du har neppe høyrt musikk frå ei scene på denne måten. Eg ville i så fall gjerne ha billettar til neste framsyning i denne konsertsalen)
Det er selvsagt ikke noe galt i å ønske det annerledes, og jeg har også opplevd utrolig heftige øyeblikk, eller timer og minutter, i en helt annen lytterposisjon. F eks mellom pipene på et kirkeorgel hvor lyden kommer allestedsfra- avhengig av hvordan orgelet er bygget. Men å bygge et anlegg ut fra en ide om nettopp å etterstrebe slike opplevelser - enn si musikerens opplevelse av å sitte midt i orkesteret - blir for meg noe annet enn Hi-Fi. Jeg tviler også på om de flest opptak er egnet til et slikt formål.
==> Dersom det er dette som er idealet, vil eg heller tilrå dei gamle quadrofoniopptaka som vart gjort på midten av 70-talet. Spelar du av desse (døme "solider of fortune" med Deep Purple, veldig flott i quadro) på eit godt 5.1-anlegg, står du midt mellom karane, og kan synge med. Det er veldig moro, men ganske urealistisk, der er så.
Likt med å stå i et kor eller orkester blir det uansett ikke. Forsøk å virkelig høre etter lydkvalitet og - ikke minst lydbalanse - fra utøverposisjon i et litt stort orkester eller kor. Du hører de nærmeste stemmene veldig godt, i alle fall de som står bak deg og synger rett inn i øret ditt.
==>Det er slike ting som får ein stakkar ut av balanse.
Går du i et korps med trommene rett bak, hører du knapt annet....
==> Huff. Sjølv spelte eg trombone i skulekorpset. Vi fekk til sist gå framst i korpset, ikkje berre fordi vi spelte rett inn i øyret på dei som gjekk framfor, men fordi vi dytta dei i nakken med bøylen.
Slik jeg bedømmer det, er lyden fra rundstrålere heldigvis langt fra dette.
==>Eg kan stadfeste dette.
Men samtidig heller ikke noe i nærheten av den lyden man får som lytter.
==>Dette kan eg derimot ikkje stadfeste.
Snarere hva man får fra et godt surround-anlegg på godt og ondt. Oftest er det vel da billigere å satse på surround?
==>Næh. Har surroundanlegg også, men brukar det nesten ikkje lenger...
==>Ikkje akkurat, du får tydeleg retning, men det er eit stykke att til det eg kallar pinpointing.
Hi-Fi tar mål av seg - og vil for de fleste være - en lytte(r)opplevelse. Det vil si at man forsøker å gjenskape situasjonen der lytteren høre musikken forfra, omtrent som fra en scene. Opptakene er - i alle fall normalt - gjort med dette formålet for øyet, og jeg går ut fra at det også gjelder miksing og annen bearbeiding.
==> Det er klart. Men om du har tilgong på ekstreminnspelingar, gjerne i Blumlein eller AB-teknikk (trur eg det heiter når ein brukar to kulekarakteristikkmikrofonar med ein viss avstand) gjer at MBL får briljere med ein autensitet av å "vere der" som ingenting anna eg har høyrt.
Nokre konkrete døme: Harry Belafonte in Carneige Hall, Ole Paus/Gunnar Bull Gundersen "Ole Bull Show", Syrinx sine tre vinylalbum, "Ode to Joy" innspelt på Miller & Kreisel på vinyl, Sheffield sine fyrste album... Alle desse kjem med ein heilt annan autensitet enn under pinpointingsoppsett. Sjølv om slike oppsett i høgste grad er imponerande (men du har neppe høyrt musikk frå ei scene på denne måten. Eg ville i så fall gjerne ha billettar til neste framsyning i denne konsertsalen)
Det er selvsagt ikke noe galt i å ønske det annerledes, og jeg har også opplevd utrolig heftige øyeblikk, eller timer og minutter, i en helt annen lytterposisjon. F eks mellom pipene på et kirkeorgel hvor lyden kommer allestedsfra- avhengig av hvordan orgelet er bygget. Men å bygge et anlegg ut fra en ide om nettopp å etterstrebe slike opplevelser - enn si musikerens opplevelse av å sitte midt i orkesteret - blir for meg noe annet enn Hi-Fi. Jeg tviler også på om de flest opptak er egnet til et slikt formål.
==> Dersom det er dette som er idealet, vil eg heller tilrå dei gamle quadrofoniopptaka som vart gjort på midten av 70-talet. Spelar du av desse (døme "solider of fortune" med Deep Purple, veldig flott i quadro) på eit godt 5.1-anlegg, står du midt mellom karane, og kan synge med. Det er veldig moro, men ganske urealistisk, der er så.
Likt med å stå i et kor eller orkester blir det uansett ikke. Forsøk å virkelig høre etter lydkvalitet og - ikke minst lydbalanse - fra utøverposisjon i et litt stort orkester eller kor. Du hører de nærmeste stemmene veldig godt, i alle fall de som står bak deg og synger rett inn i øret ditt.
==>Det er slike ting som får ein stakkar ut av balanse.
Går du i et korps med trommene rett bak, hører du knapt annet....
==> Huff. Sjølv spelte eg trombone i skulekorpset. Vi fekk til sist gå framst i korpset, ikkje berre fordi vi spelte rett inn i øyret på dei som gjekk framfor, men fordi vi dytta dei i nakken med bøylen.
Slik jeg bedømmer det, er lyden fra rundstrålere heldigvis langt fra dette.
==>Eg kan stadfeste dette.
Men samtidig heller ikke noe i nærheten av den lyden man får som lytter.
==>Dette kan eg derimot ikkje stadfeste.
Snarere hva man får fra et godt surround-anlegg på godt og ondt. Oftest er det vel da billigere å satse på surround?
==>Næh. Har surroundanlegg også, men brukar det nesten ikkje lenger...