Den store slutte å røyke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk.

Dagene går bedre etterhvert. Vi er flinke til å se det positive i mye av det vi har opplevd også.
    Vi var på vår første ferietur, bare vi to -på 5 år.
    Klarte faktisk å kose oss og nyte. :)

Vannglass skal bli! ;)
    Andre råd de første dagene?

johna

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Første innlegget mitt i denne tråden oppsummerer vel det som for meg var viktig. Kan egentlig ikke komme på så mye annet i farten. Ikke tenk at du skal slutte, men tenk at du er en ikkerøyker.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Ja....... Har tenkt lenge på å slutte. Har alltid hatt gode unnskyldninger for ikke å slutte, slik som ekamenspress  osv. Holdt på å slutte for et år siden, så måtte vi "ta" familiehunden i tillegg til at mye annet gikk feil vei, og planene har ligget på is siden. Når jeg hører Johnas historie, føler jeg meg dum.  Nå har jeg virkelig ingen unnskyldning.

Har noen gode tips på bakgrunn av dette:

Er 27 år

Har røkt tett (30-40 stk) siden jeg var 15, dvs i over 12 år

Røyker nå rullings for harde livet

Nyter hver eneste røyk

Er veldig psykisk og fysisk avhengig

Røyken er en god venn i nesten alle situasjoner. (Etter mat og sex, til vin og særlig indisk mat tror jeg ikke det er mulig å ikke røyke, men må vel greie det etterhvert.)

Har hørt at det er verre å slutte med rullings enn ferdigrøyk...?

Har noen erfaring fra snus som røykeerstatning fremfor tyggis?

Hva når festen kommer? jeg tenker da på "hjemmefest" fremfor byen?

Motivasjonen er at jeg vil kjøpe min første rørforsterker. Den drømmen har jeg hatt siden jeg begynte å røyke.
    Det ville jo vært en fin symbolikk i å finasiere den med røykepenger.

Andre motivasjon er en arvelig genfeil jeg trolig har som gjør at hovedåren (aorta) til hjertet er veldig utsatt for nikotin.

Tredje motivasjon er at samboeren min slutta selv for 2 år siden, nå er det vel for f.... min tur.......

Trenger all støtte og alle tips jeg kan få.

Gruer meg.............................

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Godt å høre at du vil slutte. Står en del råd tidligere her som har fungert godt for meg. Ikke gjør det å slutte verre enn det egentlig er. Ikke se på det som et problem, men som en hvilken som helst annen oppgave, så vil du bli overrasket over hvor enkelt det er. Jeg har også en snus liggende hvis det skulle bli for ille, men har ikke akkurat hatt bruk for så mange. Har fortsatt samme boksen som da jeg sluttet.
    Ingenting å grue seg for. Masse å glede seg over:)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Johna: Går det greit med deg og røyken? Håper det.

J

justincaz

Gjest
    på tide dere slutter, hva i huleste fikk dere til å begynne i det hele tatt? måtte være like kul som kompisen?

utenom å ødelegge dere selv og de rundt dere, så tar dere masse sykesenger og har andre store belastninger på samfunnet...

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    på tide dere slutter, hva i huleste fikk dere til å begynne i det hele tatt? måtte være like kul som kompisen?

utenom å ødelegge dere selv og de rundt dere, så tar dere masse sykesenger og har andre store belastninger på samfunnet...
    ¨
    Uinterressant. Poenget er av vi nå er noen som vil gjøre det vi kan for å slutte. Hvorfor vi begyndte gjør ingen forskjell. Hva med heller å si lykke til?

L

Ludo

Gjest
    Lykke til folkens - har vært røykfri i snart tre år og det er digg.

Viktig å huske at når røyksuget melder seg så fint på noe i full fart, og spis gjerne sterke pastiller... Det hjalp godt for meg...

Stå på Johna og WilliamPoppy !!! Dette kommer til å gå bra ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    1. uke unnagjordt!! ;D
    Lett som bare det!

Jeg var helt sikker på at jeg var skikkelig ute å kjøre m fysisk og psykisk avhengighet.

Så WillliamP:
    Hopp ut i det!!!!
    La deg ikke styre. Finn på noe annet å holde på med.
    For meg er internett blitt et tidsfordriv når røyketrangen setter inn. Har lap-toppen klar på stua ;)

Jo takk thomand, det går som du forstår ganske bra... :)
    Vann er blitt min "este venn";)
    Jeg har faktisk tatt av meg 1kg i løpet av uken.

Hvordan går det med deg?

johna

skjetlein

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    0

Æh, ikke gnag om sånt nå! Gutta prøver jo å slutte, motiver dem - ikke syt.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    1. uke unnagjordt!! ;D
    Lett som bare det!

Jeg var helt sikker på at jeg var skikkelig ute å kjøre m fysisk og psykisk avhengighet.

Så WillliamP:
    Hopp ut i det!!!!
    La deg ikke styre. Finn på noe annet å holde på med.
    For meg er internett blitt et tidsfordriv når røyketrangen setter inn. Har lap-toppen klar på stua ;)

Jo takk thomand, det går som du forstår ganske bra... :)
    Vann er blitt min "este venn";)
    Jeg har faktisk tatt av meg 1kg i løpet av uken.

Hvordan går det med deg?

johna
    Så gøy. Ja var det ikke rart hvor enkelt det er, når man bare gjør noe med holdningen. Går kjempebra her også, og har også gått ned 2,5 kg på disse ukene. Tror vanndrikkingen er med å sette fart på forbrenningen. Men vær forberedt på uke 3. Litt tøffere den, men går greit.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Antall liker
    41
    Takk for all støtten!

Da spørs det om ikke jeg følger etter. Har bare noen få tobakkskorn igjen i pakka, tipper det bare er nok til 5 sigg. Har kuttet 1/4 på forbruket siden innlegget mitt.

I dag er siste dag med røyk, i morgen er den første uten.

Skal hamstre tyggis, pastiller og snus. Må nok ha litt snus og Thomand :).
    Johna og Thomand; dere har altså ikke sprukket? Det er ikke værst!
    Har hørt at trening er bra når man slutter. Jeg kan tenke meg det er bra for å få ut all faenskapen de første ukene ihvertfall. Men jeg vet ikke..... Det får vel være grenser til sunnhetsmas. Har sett folk som knasker gullerøtter også.

Vi får prøve å holde hverandre oppdatert. Vi er jo sammen om dette her (Hvis jeg greier dette, skal jeg takke Thomand for det, ikke Høybråten, det er en motivasjon i seg selv)

Og til deg som prøver å gi oss dårlig samvittighet på toppen av det å prøve å slutte:

Det er å sparke folk som ligger nede, dårlig stil!
    En annen ting er at vi igjennom flere år har betalt for våre eventuelle røykerelaterte sykdommer i fremtiden mange ganger i form av en ikke helt ubetydelig tobakksavgift. Så jeg kommer ikke til å koste samfunnet mer enn jeg har betalt for i løpet av 14 år, tvert imot så vil staten faktisk tjene på røykerne alt i alt.

Men nå kan det altså hende at vi til og med slipper å "belaste" statlige helsetjenester i fremtiden ved å slutte nå. Så værsågod, bare vi tre har tilsammen gitt 125 barnehageplasser til dere, velbekomme.
    Så derfor; Ikke adopter Høybråtens menneskesyn og tro at det går an å rakke ned på røykere (og tidligere røykere
    som sådann) som mindreverdige mennesker. Ikke er vi mindre intelligente heller, selv om vi kanskje hadde litt mer ungdommelig overmot enn de som ikke begynte å røyke. Nå skal vi bruke det samme motet til å slutte, noe vi greier.

Vi hjelper altså ikke bare oss selv ved å slutte, men også samfunnet, og dermed deg.

Igjen; takk for støtten!

A

Audi_O

Gjest
    Trenger all støtte og alle tips jeg kan få.

Gruer meg.............................
    Go for it! Lykke til med starten som ikke røyker. Jeg følger etter.....

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Williampoppy: Bra. Må jo ønske deg lykke til. Du skal se det er enklere enn du tror. Men vær obs på dag 3 og uke 3. For meg var dette det tøffeste, men ikke noe et glass vann en ny cd plate (Som koster 2 røykfrie dager) kunne fikse:):)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Go for it! Lykke til med starten som ikke røyker. Jeg følger etter.....
    Vil du hive deg på karusellen du også. Kom an. Nå begynner vi jo å bli et par stykker her. Gøy

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Johne, williampoppy og dere andre som er på sluttinga, hvordan går det?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Johne, williampoppy og dere andre som er på sluttinga, hvordan går det?
    Joda, thomand, det rusler og går :)

Ikke lett dette. Men har klart meg ganske greit hittil.
    Første uka gikk kjempelett. Tyngre andre uka. Er nå inne i tredje uka......sliter nå.
    Men det hjelper på at samboer`n røyker mye mindre hun også. Jeg har ikke lagt press på henne.
    I helga var vi på kurs på Modum Bad. Senter for sørgende.
    Skal si det var hardt å la være å ta seg en røyk, etter de harde øktene der....
    Men klarte det også :)

Hvordan går det med deg da?

johna

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Går bra med meg. Er vel 5 uka jeg er inne i nå, og nå begynner det for alvor å løsne. Tenker veldig lite på røyk faktisk.
    Ser ut som du har samme erfaringer som meg. 3 uka var faktisk et lite helvete.
    Sinnsykt bra dette her johna. Stolt av deg (og meg selv da ;D )

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Toppers thomand!! Klapp på skuldra fra meg.
    Skal se det blir ikkerøykere av oss...tilbake til der vi startet ;D

Stå på, og vi meldes her etterhvert.

(Har snart spart meg opp til 1/4 BM ht kabel ;) )

johna

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    He he. Flott. Min er allerede bestillt ;)

yell

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.11.2003
    Antall liker
    0
    Guttungen blir 1 år 271005. DET er den siste dagen jeg røyker! Faen er lei den greia der.... prøvd om og om igjen... funka når jeg satte på meg skia for 2 år siden, og meldte meg på Birken.. Hadde ikke hatt ski på beina siden 92... og fy f  for en kondis... Det ER bratt og langt opp til toppen fra Rena.. Men røykfri klarte jeg å være siste 3 ukene før og 1 uke etter... da tok jeg en pils, og hørte på Pink Floyd, kom til å tenke på at jeg ikke hadde røykt på en stund... fant en sigg i pakka til frua... og der er jeg idag! Godt gjort til dere som har klart det!! Kommer etter så det ryker!

-Y

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Guttungen blir 1 år 271005. DET er den siste dagen jeg røyker!
    -Y
    Greit å sette en dato. Men du må være skikkelig, skikkelig, motivert og bestemt. Jeg hadde røykt en pakke 20-Prince daglig i mange år. Måtte jobbe en del med hodet og liksom være klar for å slutte. Kjøpte meg en Wolksvagen Golf og sluttet den dagen jeg fikk denne registrert. Kan bare gå ut i bilen og se i vognkortet når jeg sluttet (som jeg gjorde nå). Der sto det 070498 :) Har aldri angret.
    Den 5te helga var værst for meg. Lørdagskvelden satt jeg pal i en stol og spiste opp 2 konfektesker helt alene, den ene hadde til og med dobbel bunn. Utenom denne helga var det ikke så ille og etter denne helga var det værste gjort. Lykke til!

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    4
    Fulgt spent med denne tråden siden den startet. Jeg la vekk tobakken 1.august etter sterk nedtrapping de to siste årene. Har prøvd mange ganger før, derfor har jeg ikke turt
    å postet innlegg før nå. Ville ha vært ekstra nedtur og sprukket etter og ha kringkastet det hær på Sentralen. Går bra i dagliglivet, men et sant helvete på fester. Har vært gjenom 2 fester på denne tiden uten og røkt. Føler meg ikke sikker på meg selv enda, men har aldri før vært røykfri så lenge. Motivasjonen er på topp. Stå på!!!
    En liten snus i ny og ne hjelper når suget setter inn.

Det var thomand som startet denne tråden som liksom utløste min røykestopp. Jeg tenkte nå eller aldri og la vekk en halvfull tobakspung. Den kastet jeg i forrige uke.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Her går det bra. Litt tøft nå i skolestarten, men fikser det greit. Må innrømme at det ble en festrøyk her om dagen, men det ble med den heldigvis. Rart når man får litt i nebbet hvor utrolig tåpelig man blir :)

RJEL: Konge at du følger på. Jo flere jo bedre. Du må ha lykke til, og kom gjerne med erfaringer.

L

Ludo

Gjest
    Jo takk ! Det med festrøyken kjenner jeg godt igjen - jeg merker forsatt et utrolig røykesug når man får noen drammer i nebbet... Men uansett så er det viktig å styre unna røyken dagen etter - da går det nok bra skal du se. Etterhvert så blir bi-virkningene av å festrøyke ganske så plagsomme, og da går det over av seg selv... Ihvertfall for min del :) Elleveogfemti meter med skallebank i tre dager etter festen er skikkelig drepen...

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Helt sant. Tror faktisk også at å gå på en smell på fest ikke gjør allverdens, men tar men en dagen derpå, så kan man ha lagt egget. En kompis sluttet å røyke for ca 4 år siden, men valgte i utgangspunktet å ikke legge fra seg festrøyken, og det har faktisk fungert greit for ham. Tror neppe det hadde fungert for meg, men høres jo praktisk ut. Røyk smakte aldri så godt som på fest, men når jeg kunne røyke opptil 30 stk når jeg var ute, så merket jeg det dagen etter. :(

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringer? Tja, jeg synes det går veldig bra. Kan ta med en conjakk eller to uten å få røykesug nu.  ;D Det kunne jeg definitivt ikke i begynnelsen.

Vet ikke jeg, trur ikke jeg var skikkelig motivert de gangene jeg har prøvd før og sluttet.
    Det holdt en dag eller to.
    Nei, man må være SKIKKELIG motivert skal det ha noen hensikt.

Bruker å fortelle meg selv når suget setter inn at det er ikke godt og smaker pyton.
    Blir suget uutholdelig tar jeg meg en snus  ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her holdes det ut!
    Men det er skikkelig tungt til tider.
    Nå som jeg har begynt på arbeid igjen, er det røyken i bilen mellom arbeidsstedene som er tyngst.
    Men bank i bordet, det holder enda. :)

Skal på seminar to helger på rad nå......blir litt godt å drikke på kveldene kan jeg tenke meg. Har ikke turt å smake på whiskey siden jeg slutta.
    Prøvde å slutte for en del år siden. Var da med i en whiskey-klubb. Det smakte pyton uten røyken!! Så jeg tok meg en sigar...starta på igjen. :(

Så her er jeg da...vet at whiskey kommer på bordet.
    MEN SKAL VÆRE STERKERE DENNE GANGEN ;)

Topp at vi er flere sammen om dette her på forumet.
    Blir faktisk mer motivert når jeg leser hvordan det går med dere
    TAKK! ;D ;D ;D

johna

O

om.s

Gjest
    Sluttet på dagen for 17 år siden, det var de tre første dagen som var værst, siden har det ikke vært noe problem.
    hadde da røkt mer eller mindre siden man var 12 og røkt i 8-10 år.
    Dere som er på gang til å slutte, hold ut, det lønner seg, det går minst en god kabel opp i røyk i måneden ;)

mvh

montana

Fersking
    Ble medlem
    11.05.2006
    Antall liker
    0
    Helt sant. Tror faktisk også at å gå på en smell på fest ikke gjør allverdens, men tar men en dagen derpå, så kan man ha lagt egget. En kompis sluttet å røyke for ca 4 år siden, men valgte i utgangspunktet å ikke legge fra seg festrøyken, og det har faktisk fungert greit for ham. Tror neppe det hadde fungert for meg, men høres jo praktisk ut. Røyk smakte aldri så godt som på fest, men når jeg kunne røyke opptil 30 stk når jeg var ute, så merket jeg det dagen etter. :(
    Jeg sluttet å røyke etter Hortensmessa for 2 år siden. Motivet var 60% pga min sønn, og 40% at jeg fikk lov til å spare de pengene som hadde blitt røyka opp, til hifikjøp. Jeg sparte da kr. 1.000,- hver mnd som ble satt inn på en egen hifikonto. Og hvis jeg ble røyksugen gikk jeg bare opp å hørte på mine Montanahøyttalere, og vips så røyksuget forsvant umiddelbart!

Stå på! :D

W

Wilson

Gjest
    Glad jeg slutta å røyke som 20-åring,(28 år siden). Hadde røyka opp et bra anlegg på de årene............

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2005
    Antall liker
    4
    Må bare si jeg er imopnert over dere som sier dette går greit. Det gjør det ikke for min del, og dette er dag 3 uten røyk!

Kanskje glemmer jeg hvor vanskelig det egentlig var når det har gått noen uker, hvis så er tilfelle er dette innlegget her for å minne meg på hvor jævlig det faktisk var, og at jeg ikke ønsker å gå igjennom dette en gang til. Jeg holder på å klikke i vinkel, vet ikke om jeg skal skrike, gråte eller le. Får nærmest panikkangst flere ganger i timen, dette er helt forferdelig!!!

Er det andre som har har hatt det noenlunde slik som meg, eller har det gått relativt greit for de fleste?

Mvh en halv psykotisk ikke-røykende Lin

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har sluttet en gang, og det fungerer greit.  Men jeg sluttet i forbindelse med en stor endring av livssituasjon, da jeg var ferdigstudert og flyttet fra Trondheim til Oslo og ble samboer, så jeg slapp unna det situasjonsbetingede presset.  Det hender fortsatt (10 år etter) at jeg får suget når andre røyker i festlig lag med øl og slikt.  Det har hendt jeg da tar en festrøyk, men det hender sjeldnere og sjeldnere (det kan gå måneder og år mellom hver gang), så jeg regner meg som rimelig avvendt.
    For meg som eks-røyker er faktisk røykeloven glimrende.  Det er jo nettopp på byen at det gamle suget meldte seg.  Nå er det bortimot eliminert.

Jeg har enorm respekt for vanskelighetene med denne avvenningen.  Har faktisk ingen andre gode råd enn å holde seg selv opptatt med gjøremål som ikke forbindes med røykingen. For selv om suget var der hele tiden de første ukene, så var det spesielt ved kjedsomhet og i de situasjonene jeg røykte tidligere problemet og faren med å sprekke var størst.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg 100-dagers jubilem, og det går bra.

Personlig har jeg veldig tro på hifi-konto som motivasjonsfaktor. Særlig for oss som var storrøykere... 8)

Selv har jeg laget en investeringsplan, som jeg har tatt fram og "kost med" hver gang jeg har følt meg fristet til å gi opp ;)

Don`t give up, now.... :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må bare si jeg er imopnert over dere som sier dette går greit. Det gjør det ikke for min del, og dette er dag 3 uten røyk!

Kanskje glemmer jeg hvor vanskelig det egentlig var når det har gått noen uker, hvis så er tilfelle er dette innlegget her for å minne meg på hvor jævlig det faktisk var, og at jeg ikke ønsker å gå igjennom dette en gang til. Jeg holder på å klikke i vinkel, vet ikke om jeg skal skrike, gråte eller le. Får nærmest panikkangst flere ganger i timen, dette er helt forferdelig!!!

Er det andre som har har hatt det noenlunde slik som meg, eller har det gått relativt greit for de fleste?

Mvh en halv psykotisk ikke-røykende Lin
    Du er ikke den eneste som lider! ;)
    Jeg er inne i en skikkelig tung uke nå. Jeg holder faktisk ikke telling på ukene lenger. Tror det er den 5.....
    Som du sier: Halvt psykotisk ikke-røykende.
    Joda, følelsen av det er der i høyeste grad. ;)

Men klikk deg inn her av og til. Fortell hvordan du har det. Tror nok flere av oss har godt av den oppbackingen jeg tror det gir at vi deler på våre opplevelser. Både positive og negative.

Lykke til, og ikke la den negative indre stemme få bestemme!!!!!!

johna

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn